Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ongeval door alcohol, geen derden betrokken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Ongeval door alcohol, geen derden betrokken

Hi,

ik heb donderdagavond mijn auto perte totale gereden zonder schade aan derden of de openbare inrichting te berokkenen. Nu was de politie er uiteraard bijgekomen en ik had teveel gedronken, 0,66promille in mijn bloed. Mijn rijbewijs is voor 2weken ingetrokken en ik ga voor de politierechtbank moeten verschijnen. De agent zei dat ik me aan een boete van +-1000euro mocht verwachten. Nu vroeg ik me af of ze dat eventueel nog kunnen opdrijven omdat er ook een accident in het spel is? Ok er is geen schade buiten aan mijn wagen zelf maar vroeg me gewoon af of dit toch mee zal spelen in de uitspraak van de rechter.

Alvast heel erg bedankt

goede vraag, ik weet dat ook niet.
    niet politiek correct om te zeggen, maar 't is wel jammer dat de politie er bij kwam kijken. als er geen gewonden, tegenpartij of schade aan derden of infrastructuur is, dan komen ze normaliter niet kijken. soms komen ze zelfs niet kijken naar een accident als er geen gewonden zijn.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Hoe kan je nu een auto perte totale rijden zonder iets te raken; olie, brandstof,glas enz. te verliezen...

Comment

Jup, dat moet je mij ook eens uitleggen.
        U hoeft dit niet te lezen.

Comment

Tegen uw eigen huis rijden is een mogelijkheid
          U hoeft dit niet te lezen.

Comment

je hoeft maar over een tet te rijden en wagen is verloren

vind net gelijk een foto van een tet - dingen die er staan om vrachtwagens hun bochten niet te laten afsnijden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
              Hoe kan je nu een auto perte totale rijden zonder iets te raken; olie, brandstof,glas enz. te verliezen...
              mss in een gracht naar beneden gesukkeld?

Comment

Twas met het oprijden van de antwerpse ring richting e313, controle verloren in die bocht en frontaal tegen de linkervangrail geknald, daarna beginnen tollen en tegen de rechtervangrail tot stilstand gekomen. Politie heeft gekeken naar beide vangrails en heeft hier geen schade aan geconstateerd en dus niets van vermeld in de pv. Ook heb ik geen andere auto's geraakt wat mij dus een raadsel is. Ik mag nog van geluk spreken denk ik..

Comment

Een vangrail kost een pak geld waarschijnlijk rekenen ze daarvoor ook iets aan.

Comment

Hij zegt toch net dat er aan de vangrails geen schade was, wat gaan ze daarvoor dan aanrekenen?
                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Een totaal verlies hangt natuurlijk ook van de waarde van het voertuig af, een wagen die maar € 1000 waard is hoeft echt niet veel schade te hebben om een "perte totale" te zijn. En het is niet omdat de politie geen schade aan de vangrails in het PV opgenomen heeft dat de wegbeheerder zich later niet als benadeelde partij kan opstellen...

Wat ik mij wel afvraag is was het inderdaad 0,66 promille of was het 0,66 mg alcohol per liter uitgeademde lucht. (een aanzienlijk verschil en onmiddelijke intrekking voor 2 weken gebeurd normaal niet voor 0,66 promille hoewel ik niet onmiddellijk weet of dat niet mogelijk is na een ongeval).
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Het is niet omdat je bij dat ongeval geen schade hebt veroorzaakt of dat er geen andere partijen bij betrokken waren dat de politierechter zal denken dat je geen gevaar op de weg bent. Hij zal er eerder van uitgaan dat er wel anderen bij gewond of gedood hadden kunnen worden dus zal hij een gepaste (zware) straf geven. €1000 voor een ongeval onder invloed lijkt me zeker niet overdreven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                          Een totaal verlies hangt natuurlijk ook van de waarde van het voertuig af, een wagen die maar € 1000 waard is hoeft echt niet veel schade te hebben om een "perte totale" te zijn. En het is niet omdat de politie geen schade aan de vangrails in het PV opgenomen heeft dat de wegbeheerder zich later niet als benadeelde partij kan opstellen...

Wat ik mij wel afvraag is was het inderdaad 0,66 promille of was het 0,66 mg alcohol per liter uitgeademde lucht. (een aanzienlijk verschil en onmiddelijke intrekking voor 2 weken gebeurd normaal niet voor 0,66 promille hoewel ik niet onmiddellijk weet of dat niet mogelijk is na een ongeval).
                          Dit.

0,66 promille is volgens mij een minnelijke schikking van (ongeveer) 150 euro, en 3 uur niet rijden.

0,66 mg/liter lucht is een ander paar mouwen (0,65 mg/liter is 1,5 promille...)
                          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Wat had je gedronken die dag?,dat zal ook al veel verduidelijken...

Comment

Het zal dan wel 0,66mg/liter lucht geweest zijn, er stond alleen 0,66 op dat apparaatje. Ik was op dat moment nog te zeer geschokt door wat er gebeurd was. Wat had ik gedronken: een paar pinten, 1 desperados en twee leffes maar over een tijdspanne van 5uur ofzo

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jsm Bekijk Berichten
                                Het zal dan wel 0,66mg/liter lucht geweest zijn, er stond alleen 0,66 op dat apparaatje. Ik was op dat moment nog te zeer geschokt door wat er gebeurd was. Wat had ik gedronken: een paar pinten, 1 desperados en twee leffes maar over een tijdspanne van 5uur ofzo

Sent from my iPhone using Tapatalk

Als ik nu 3 pinten reken, 1 desperados en 2 leffe dan zou je in principe niet of NET positief mogen blazen... 0,66 promille lijkt me dan toch correct te zijn.

Tenzij je alles echt in het laatste uur gedronken hebt natuurlijk...

In principe zou een rechter hier niet te zwaar mogen aan tillen, of ben ik fout? Da's een half pintje over de wettelijk toegestane limiet, en vroeger mocht je 0,8 hebben....
                                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jsm Bekijk Berichten
                                  Hi,

ik heb donderdagavond mijn auto perte totale gereden zonder schade aan derden of de openbare inrichting te berokkenen. Nu was de politie er uiteraard bijgekomen en ik had teveel gedronken, 0,66promille in mijn bloed. Mijn rijbewijs is voor 2weken ingetrokken en ik ga voor de politierechtbank moeten verschijnen. De agent zei dat ik me aan een boete van +-1000euro mocht verwachten. Nu vroeg ik me af of ze dat eventueel nog kunnen opdrijven omdat er ook een accident in het spel is? Ok er is geen schade buiten aan mijn wagen zelf maar vroeg me gewoon af of dit toch mee zal spelen in de uitspraak van de rechter.

Alvast heel erg bedankt
                                  Veel zal afhangen van de graad van alcoholintoxicatie en het (strafrechtelijk) verleden. Alcoholintoxicatie, dronkenschap en drugsgebruik worden door rechters in het algemeen wel streng aangepakt, maar zeker als dit de eerste keer zou zijn is een deel met uitstel mogelijk. Boetes die de politierechter uitspreekt moeten wel nog vermenigvuldigd worden met de opdeciemen (sinds 1.1.2012 komt dat neer op x6).

De theoretische strafmaat:

- indien 0,22 tot 0,35 gram per liter alveolaire lucht: 25-500 EUR
                                  - indien meer dan 0,35 gram per liter alveolaire lucht: 200-2.000 EUR

Facultatief door de rechter op te leggen: verval van het recht tot sturen/rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar (eventueel langer bij graad van herhaling). (Eventueel modaliteiten mogelijk, zoals weekendregeling voor het werk; of ook hier een deel met uitstel; zij het dat het dan steeds wel voor minimum 8 dagen effectief is).

Grote geluk in deze zaak is het feit dat er geen doden of gewonden zijn, waardoor geen vervolging voor 418-420 Sw. mogelijk is (onopzettelijke slagen en verwondingen/doding in het verkeer). In dat geval zit je niet alleen met potentieel zware straffen, maar ook met een veel langere verjaringstermijn. Op zich zal voor het ongeval zelf dus wellicht niet vervolgd worden, tenzij misschien voor een of andere kleine overtreding van het Verkeersreglement. Bijvoorbeeld de snelheid niet geregeld hebben naar de omstandigheden of zo. De strafmaat hiervan zou/zal wellicht echter (veel) lager uitvallen dan een vervolging voor de alcoholintoxicatie, dus op basis van de geschetste omstandigheden vermoed ik dat enkel voor die intoxicatie - artikel 34 Wegverkeerswet - vervolgd zal worden.

Tip: als het voor de Politierechtbank komt, ga dan minstens één keer mee om in persoon te verschijnen, ook al heb je een advocaat. Politierechters zijn daar zeer gevoelig voor. Verwacht een "preek" en beloof het nooit meer te doen (en doe het dan ook liefst nooit meer ) en al bij al zal het nog wel meevallen. Houd er wel rekening mee dat bij een veroordeling ook nog de gerechtskosten komen, vaak een bedrag dat schommelt tussen 100 en 150 euro.

Hopelijk kan ik hiermee wat duidelijkheid scheppen .
                                  BMW F10 535d
                                  Je moet nooit sneller rijden dan je engelbewaarder kan vliegen.

Comment

het is simpel . rijden en drinken gaat niet samen.
                                    En om in die bocht te beginnen tollen heb je ook geen 70 gereden veronderstel ik.

Comment

Ook niet onbelangrijk: heb je een verleden? Eerder nog betrapt op rijden onder invloed of rijbewijs hierdoor even kwijtgespeeld?
                                      Ik vermoed dat je geen omnium hebt? Bij ongeval onder invloed komen zij niet tussen, ik dacht zelfs dat de verzekeringen in zulk geval schade aan derden OOK bij jou komen verhalen, maar die was er nu dus niet. Strafmaat zal blijken als je voorkomt... kan nu weinig van gezegd worden aangezien de rechter die bepaald naargelang voorgeschiedenis en factoren. Ze zullen ook inschatten hoe snel je de bocht inreed op basis van remsporen en afstand tussen de eerste bots en waar je stilstond. Zal allemaal samenhangen. Als je volgens de rechter roekeloos reed, snel en dronken, dan zal je het geweten hebben.

Heb je meer details van dit incident. welke bocht was het? Ring richting NL (2 stroken recht naar E313) of richting Gent (1 strook langs brug over ring).
                                      Ik ken beide ook goed, en ik heb daar al vrij vlot doorgereden met auto en moto zonder spectaculair los te komen ofzo. Dus "zomaar" zal je dat niet voorgehad hebben zeker....
                                      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                                      www.meevliegen.be

Comment

Ik heb nog geen verleden met betrekking tot rijden onder invloed, alleen enkele flits- en parkeerboetes. Dit is de eerste keer dat mijn rijbewijs wordt ingetrokken.
                                        Ik was niet van plan naar de rechtbank te gaan in het bijzijn van een advocaat, gewoon mijn verhaal doen daar en zeggen dat het nooit meer zal gebeuren (wat ook effectief zo zal zijn wat betreft rijden onder invloed, heb m'n lesje wel geleerd).

Comment

Working...
                                        X