Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV + jaarlijkse wegenbelasting wat een klucht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • BIV + jaarlijkse wegenbelasting wat een klucht

    Heb vandaag nog ergens gelezen dat men echt de specialisten op deze materie had gezet om tot de wijziging van de nieuwe BIV te komen en die dus verleden jaar ingevoerd is .

    Eerlijk gezegd stel ik me dan toch de vraag welke deze zogezegde specialisten en geleerden zijn .

    Neem nu als vb de golf VI TDI

    Je hebt er een 136 pk in en een 140 PK .

    Deze verbruiken beiden evenveel en stoten evenveel CO² uit volgens de gevens van VW en hebben dezelfde euronorm.

    Als je dan bekijkt wat het verschil van beiden is in inschrijvingstax dan ga je even neerzitten .
    Voor de 136 PK betaal je BIV 495 , voor de 140 PK met dezelfde uitstootwaarden en verbruikswaarden betaal je 867 euro .

    Dit is even een verschil van 372 euro.

    Dit is echt belachelijk , maar hier blijft het niet bij .
    Ik zie bijna elk jaar mij jaarlijkse wegentax met 10 euro vermeerderen .

    Schandalig gewoon .

  • #2
    Voor de BIV hangt het ervan af waar je hem inschrijf: in Vlaanderen is er geen verschil tss 136pk en 140pk, in Brussel en Wallonië wel (zoals door u vermeld).
    Jaarlijkse rijtaks is in heel België hetzelfde voor een 2 liter motor, ongeacht het aantal pk's.

    Comment


    • #3
      Geloof het of niet maar de wegentax is gekoppeld aan de index.

      Comment


      • #4
        Jakkewibis

        Ben je daar zeker van .

        Kijk hier even naar de simulatie en het is op het VLAAMS belastingsportaal , dus ............

        Comment


        • #5
          Als de CO² uitstoot en euronorm hetzelfde zijn, zoals je schreef, is de BIV ook hetzelfde in Vlaanderen.
          De jaarlijkse rijtaks is gebaseerd op de fiscale pk (=11 voor 2.0l), dus in dit geval €396,66.

          Voor mij is het duidelijk.

          Comment


          • #6
            dit is waarschijnlijk de reden waarom vele mensen hun wagen laten chippen e zijn meestal dezelfde motoren dan diegene met meer pk's, alleen wat dichtgeknepen

            Comment


            • #7
              Het verschil in BIV tussen een 136 en een 140pk bestaat al een heel eind. Dat zal pas vanaf volgend jaar beginnen verminderen omdat we qua BIV voor tweedehandswagens nog in een overgangsfase zitten. Vanaf 2014 zal er bijna geen verschil meer zijn.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                Het verschil in BIV tussen een 136 en een 140pk bestaat al een heel eind. Dat zal pas vanaf volgend jaar beginnen verminderen omdat we qua BIV voor tweedehandswagens nog in een overgangsfase zitten. Vanaf 2014 zal er bijna geen verschil meer zijn.
                Ik heb mijn C220CDI met 143 pk twee maand terug nochtans ingeschreven met het nieuwe systeem, dus geen verschil meer met de 136pk versie... Aangenaam verrast, dat wel.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door James75 Bekijk Berichten
                  Heb vandaag nog ergens gelezen dat men echt de specialisten op deze materie had gezet om tot de wijziging van de nieuwe BIV te komen en die dus verleden jaar ingevoerd is .

                  Eerlijk gezegd stel ik me dan toch de vraag welke deze zogezegde specialisten en geleerden zijn .

                  Neem nu als vb de golf VI TDI

                  Je hebt er een 136 pk in en een 140 PK .

                  Deze verbruiken beiden evenveel en stoten evenveel CO² uit volgens de gevens van VW en hebben dezelfde euronorm.

                  Als je dan bekijkt wat het verschil van beiden is in inschrijvingstax dan ga je even neerzitten .
                  Voor de 136 PK betaal je BIV 495 , voor de 140 PK met dezelfde uitstootwaarden en verbruikswaarden betaal je 867 euro .

                  Dit is even een verschil van 372 euro.

                  Dit is echt belachelijk , maar hier blijft het niet bij .
                  Ik zie bijna elk jaar mij jaarlijkse wegentax met 10 euro vermeerderen .

                  Schandalig gewoon .
                  Toch best nog eens wat inlezen in de materie Nieuwe BIV is er niet sedert verleden jaar maar sedert 1/03/2012 (dus dit jaar) en is voor nieuwe wagens. Zoals zovelen hiervoor al medegedeeld hebben is de BIV dezelfde voor wagens die dezelfde brandstof hebben en dezelfde uitstoot van CO² (en ook euronorm). Deze vernieuwde BIV is er enkel in Vlaanderen voor particulieren en rechtspersonen (behalve ondernemingen met leasingactiviteiten).
                  De cijfers die u aanhaalt zijn de cijfers van 2002 (overgang van BEF naar Euro) en zijn dus infeite de cijfers van 1992 (toen 20.000 bf en 35.000 bf). BIV was sedert 1992 tot 1/3/2012 nooit aangepast sedert de nieuwe regeling is er dus nu ook een aanpassing aan de index (eerste indexatie hebben we gehad op 1/7/2012 en was ongeveer 2,84% die erbij kwam bij de constante luchtcomponent).
                  De jaarlijkse wegentaks is reeds sedert vele jaren onderhevig aan verhogingen die gelijk zijn aan het verschil van de index op 1 juli met de index van 1 juli van het voorgaande jaar, afhankelijk van de hoogte van uw wegenbelasting en de verhoging van de index kan dit dus ongeveer € 10 zijn (maar kan ook meer of minder zijn ).
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #10
                    PS: Voor tweedehandswagens zijn de regels iets anders omdat deze in 2012 voor 1/3 volgens de nieuwe regels en 2/3 volgens de oude regels zijn, vanaf 1/1/2013 wordt dit dan 2/3 volgens de nieuwe regels en 1/3 volgens de oude regels om vanaf 1/1/2014 volledig volgens de nieuwe regels te verlopen.
                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                    Comment


                    • #11
                      in het oude systeem geld voor de wegenbelasting de fiscale pk's (heel vroeger berekent met cilinderinhoud EN gewicht, laatste jaren ENKEL op cilinderinhoud), voor de BIV gelde het aantal pk's (KW's) OF de fiscale pk's van de auto, de duurste werd aangerekent.

                      dus een 2.0 van 136pk was goedkoper in BIV dan een 2.0 van 140pk. wegenbelasting was beide 11fiscale pk (2.0)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                        dit is waarschijnlijk de reden waarom vele mensen hun wagen laten chippen e zijn meestal dezelfde motoren dan diegene met meer pk's, alleen wat dichtgeknepen
                        Aan het BIV en takssysteem zie ik geen klucht. Ze hebben gewoon de PK en kW berekeningsbasis vervangen door ééntje op CO2.

                        Waar het scheef loopt is juist dat chippen. Want dan is de ganse CO2 historie helemaal scheef getrokken. De huidige belastingmaatregel (en het gebrek aan controle achteraf) verergert eigenlijk de vervuiling eerder dan dat ze ze terugschroeft want men gaat eerder een fiscaal goedkoper model kopen, en die dan chippen... Een gechipte kist gaat nl nogal gauw een pak meer vervuilen dan een wagen die door de constructeur met hetzelfde vermogen wordt uitgebracht.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • #13
                          co² van nieuwe auto's klopt van geen kanten, voor duizendste keer

                          golf 3 tdi drinkt net evenveel als een golf 5 bm en zit met hogere co²
                          slk 200 kompressor van 2000 met co² van 220 zuipt op sprit minder als een golf gti met co² van 170

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                            co² van nieuwe auto's klopt van geen kanten, voor duizendste keer

                            golf 3 tdi drinkt net evenveel als een golf 5 bm en zit met hogere co²
                            slk 200 kompressor van 2000 met co² van 220 zuipt op sprit minder als een golf gti met co² van 170
                            CO2 hangt niet altijd automatisch samen met het verbruik. Een roetfilter bij een diesel heeft al een heel grote invloed op de CO2 uitstoot en dat is nu net de reden dat een golf 3 TDI een veel hogere CO2 uitstoot heeft dan een Golf 5 BM.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
                              CO2 hangt niet altijd automatisch samen met het verbruik. Een roetfilter bij een diesel heeft al een heel grote invloed op de CO2 uitstoot en dat is nu net de reden dat een golf 3 TDI een veel hogere CO2 uitstoot heeft dan een Golf 5 BM.
                              Funny, but not true.

                              Roetfilter heeft niets van zien met CO2. CO2 heeft enkel te maken met de efficiëntie:

                              CO2-uitstootFossiele brandstoffen bestaan voor een groot deel uit koolstof. Het overgrote deel van het Europese wagenpark is voorzien van een verbrandingsmotor. Deze motoren zetten de energie die brandstof bevat om in beweging door de brandstof te ontbranden. Om de koolstof in de brandstof te verbranden is zuurstof nodig, de gezamenlijke verbranding van zuurstof en koolstof leidt tot het vrijkomen van koolstofdioxide (ook wel: kooldioxide of CO2 genoemd).

                              De belangrijkste autobrandstoffen zijn op dit moment benzine, diesel en autogas. De hoeveelheid CO2-uitstoot die vrijkomt bij de verbranding van 1 liter brandstof is als volgt:

                              Diesel
                              2,640 kg CO2 p/ltr (1 ton CO2–uitstoot p/379 ltr diesel)

                              Benzine
                              2,392 kg CO2 p/ltr (1 ton CO2–uitstoot p/418 ltr benzine)

                              Autogas
                              1,665 kg CO2 p/ltr (1 ton CO2–uitstoot p/601 ltr autogas)

                              Over het algemeen wordt de CO2–uitstoot van auto’s uitgedrukt in grammen per kilometer. Dit cijfer is afhankelijk van het brandstofverbruik van de individuele auto. Op dit moment bedraagt in Europa de gemiddelde CO2–uitstoot van nieuwe personenauto’s gemiddeld zo’n 160 gram per kilometer.

                              Comment


                              • #16
                                ook allemaal die onzin van CO2 in de media. CO2 komt ALTIJD vrij bij verbranding en hangt af van de te verbranden stof. roetfilters of al diene zever doen daar NIKS aan. die gaan gewoon de roet opstapelen en daarna nog eens naverbranden zodat je proper C02 krijgt aan de uitlaat.

                                op de TV kreeg je dan ook van die reklame dat een goede afstelling van je huishoudbrander voor minder CO2 zorgt. en dat is nu net onzin. een goede verbranding is MAXIMAAL CO2. heb je een slechte verbranding, dan komt er een hoop CO vrij en minder CO2.

                                zoals MSXX dus ook al zegt. 1 liter brandstof verbranden is xxx aantal KG CO2. in feite is heel die CO2 klucht NET hetzelfde wat ze 20jaar terug zeiden over het verbruikt in liters/100km.

                                4liter diesel verbruik /100km is NET hetzelfde als zeggen 105,6gr C02/km. het is alleen eens een nieuw getal in een nieuw jasje en iedereen denk ineens van een milieuvriendelijke wagen te kopen. net als 20jaar geleden dat je een auto koopt die in de boekjes 4liter verbruikt maar dat ge in de praktijk ook nooit haalt, is het net zo met die C02 waardes. op papier vervuilt uwe auto misschien 105gr/km (4L/100km), in praktijk zal die misschien 130gr CO2 produceren (5L/100km).

                                mijn oude golf 2 verbruikt gemiddeld 3.9L/100km volgens spritmonitor (gemeten over +20 000km), uit mijn auto komt dus 103gr CO2/km en daar komt nog een beetje zwart roet uit omdat het een oude motor betreft.
                                een nieuwe auto heeft misschien het zelfde verbruik en dezelfde C02, die heeft een roetfilter en heeft dus geen zwarte roet meer die uit de uitlaat kom. wel een heleboel meer fijn stof die dieper indringt in de longer. alhoewel ik meer en meer nieuwere wagens zie rondrijden die zwart roken als gek zonder voorruit te gaan. ik ga die voorbij in het optrekken en ik zie geen doemp achter mijn gat. ook mijn koffer blijft lekker blauw en niet pikzwart

                                @bobo: dat is ook wat ik al jaren probeer aan de mensen duidelijk te maken. een kleine motor met op papier een laag CO2 getal zal bij normale rijstijl meer vervuilen dan een dikke bak die hoog C02 op papier heeft. doch betaald die kleine auto minder belasting en vervuilt eigenlijk meer. een grote motor drinkt niet speciaal meer dan een kleine (mijn escort 1.3 uit 77 verbruikt bij langzaam rijden al dik 12-15liter, mijn capri 2.0 uit 78 verbruikt daarentegen maar 8 tot 10liter)

                                Comment


                                • #17
                                  Ja, zoals indertijd die VW kever van 36 din pk, als je daar onder de 15 liter mee bleef dan was je superzuinig.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                    Ja, zoals indertijd die VW kever van 36 din pk, als je daar onder de 15 liter mee bleef dan was je superzuinig.
                                    mijne 1100 met 25pk uit 1953 verbruikt rond de 7-8l

                                    ik heb net een Zafira Tourer gekocht, een 2.0 CDTI met 130pk..deze motor is verkrijgbaar met 110 pk (119g/CO2), 130 pk (137g/cCO2) en 165 pk (159g/CO2)

                                    het is dezelfde motor die gedowntuned is naar 110 en 130pk om aan hun 'cijfers' te komen...ik ben al blij dat ik een 130pk genomen heb, want volgens mij gaat zo'n 110pk met de 'ideale' uitstoot voor geen meter vooruit gaan...maar als je deze koopt, dan zit je in een gunstige belastingschaal, als je deze nadien gaat chippen, zal hij veel beter en vlotter rijden, maar je behoudt de lagere belasting...

                                    mijn vorige Zafira B 1.9CDTI had standaard 120 pk (zelfde motor als de 150pk versie) en was gechipt naar een goeie 160pk met een 350Nm koppel...moet zeggen, dat was een wereld van verschil...verbruik ging serieus omlaag en moest hem op de snelweg nooit uit 6de halen...

                                    als ik nu 120-130 rijd in 6de en vlot wil versnellen, dan moet ik terug naar 5de gaan...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ja, maar dat is direct al een volle 11 pk minder eh.
                                      En re dat chippen, ofwel bolt men zoals vòòr het chippen en verbruikt men minder ofwel bezigt men het meervermogen en verbruikt men zoals voorheen. (maar dat extravermogen bezigend). Tenminste zo ondervindt ik het.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door astralogie Bekijk Berichten
                                        ...
                                        ik heb net een Zafira Tourer gekocht, een 2.0 CDTI met 130pk..deze motor is verkrijgbaar met 110 pk (119g/CO2), 130 pk (137g/cCO2) en 165 pk (159g/CO2)

                                        ...
                                        Volgens Opel klopt uw bewering niet helemaal

                                        2.0 CDTI ECOTEC (110 pk/ch) (MSJ_) 137
                                        2.0 CDTI ecoFLEX (130 pk/ch) (MRJ_) 119
                                        2.0 CDTI ECOTEC (130 pk/ch) (MQJ_) 137
                                        2.0 CDTI ecoFLEX (165 pk/ch) (M7J_) 124
                                        2.0 CDTI ECOTEC (165 pk/ch) (MDI_) 139
                                        2.0 CDTI BiTurbo (195 pk/ch) (MPJ_) 149
                                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X