gechipped is idd niet altijd meer vervuilend en verbruikend. hangt beetje af van de situatie.
een motor die ontworpen is om 130pk te leveren, zal in zijn ideaal gebied zitten en een bepaald verbruik hebben (is gelijk aan de CO2). als men die motor gaat 'downgraden' met chippen, dan wordt van de ideale motorsetup afgeweken zodat die minder presteerd. dit ENKEL om een belastingsvoordeel te hebben. de auto zal naar alle waarschijnlijkheid meer verbruiken en vervuilen.
is beetje zoals de rondel in een brommer. hij gaat evenveel verbruiken, motor loopt slechter want zijn uitlaat is immers dichtgeknepen en het ding haal maar 25km/h meer.
nu kan een fabrikant een motor leveren in: 110pk (downgrade) en 130pk (normaal). maar die kan een gelijkaardige motor hebben die 160pk heeft.
als je nu die 130pk begint te chippen naar het maximum dat eruit te halen is (bv 161), dan zal die op dit moment WEL meer gaan vervuilen. immers push je de motor veder dan waarvoor die ontwikkeld is.
de 160pk versie zou dan bv te tunen zijn naar 185pk.
bovenstaande lijstje van 2.0CDTI's zijn volgens mij niet allemaal identieke motoren met andere chipsets. die 110pk versie krijg je volgens mij niet op 165pk met slechts 139gr CO2.
die uitstaat hangt eigenlijk nog altijd af van de rijstijl. de fabrikant test deze gegevens met een bepaald traject (bv stukje 90, stukje 120).
als jij met een 110pk versie gaat vliegen over de autosnelweg tegen 180km/H, dan zal die veel meer CO2 maken dan de 165pk versie zou doen op dezelfde rijstijl. van het moment dat je niet meer rijd aan die rijstijl waar de fabrikant op heeft gerekent, is je vervuiling een heel pak anders. wat vervuilt een auto in de file? die kan voor de ene helemaal anders zijn dan de andere, terwijl ze op papier misschien dezelfde CO2 waardes hebben.
belgie is op dit moment kleinere motoren aan het promoten voor het milieu, terwijl die net meer vervuilen als je niet rijd volgens fabrieksrijstijl.
als de fabrikant zegt dat een bepaald model maar 4l/100km verbruikt, wie haalt dat getal ooit??? ze zouden beter een systeem bijhouden in de boordcomputer van de auto die bijhoud hoeveel liters brandstof de auto al verbruikt heeft over een jaar. en daar de belasting op doorrekenen.
een motor die ontworpen is om 130pk te leveren, zal in zijn ideaal gebied zitten en een bepaald verbruik hebben (is gelijk aan de CO2). als men die motor gaat 'downgraden' met chippen, dan wordt van de ideale motorsetup afgeweken zodat die minder presteerd. dit ENKEL om een belastingsvoordeel te hebben. de auto zal naar alle waarschijnlijkheid meer verbruiken en vervuilen.
is beetje zoals de rondel in een brommer. hij gaat evenveel verbruiken, motor loopt slechter want zijn uitlaat is immers dichtgeknepen en het ding haal maar 25km/h meer.
nu kan een fabrikant een motor leveren in: 110pk (downgrade) en 130pk (normaal). maar die kan een gelijkaardige motor hebben die 160pk heeft.
als je nu die 130pk begint te chippen naar het maximum dat eruit te halen is (bv 161), dan zal die op dit moment WEL meer gaan vervuilen. immers push je de motor veder dan waarvoor die ontwikkeld is.
de 160pk versie zou dan bv te tunen zijn naar 185pk.
bovenstaande lijstje van 2.0CDTI's zijn volgens mij niet allemaal identieke motoren met andere chipsets. die 110pk versie krijg je volgens mij niet op 165pk met slechts 139gr CO2.
die uitstaat hangt eigenlijk nog altijd af van de rijstijl. de fabrikant test deze gegevens met een bepaald traject (bv stukje 90, stukje 120).
als jij met een 110pk versie gaat vliegen over de autosnelweg tegen 180km/H, dan zal die veel meer CO2 maken dan de 165pk versie zou doen op dezelfde rijstijl. van het moment dat je niet meer rijd aan die rijstijl waar de fabrikant op heeft gerekent, is je vervuiling een heel pak anders. wat vervuilt een auto in de file? die kan voor de ene helemaal anders zijn dan de andere, terwijl ze op papier misschien dezelfde CO2 waardes hebben.
belgie is op dit moment kleinere motoren aan het promoten voor het milieu, terwijl die net meer vervuilen als je niet rijd volgens fabrieksrijstijl.
als de fabrikant zegt dat een bepaald model maar 4l/100km verbruikt, wie haalt dat getal ooit??? ze zouden beter een systeem bijhouden in de boordcomputer van de auto die bijhoud hoeveel liters brandstof de auto al verbruikt heeft over een jaar. en daar de belasting op doorrekenen.
Comment