Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV + jaarlijkse wegenbelasting wat een klucht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    gechipped is idd niet altijd meer vervuilend en verbruikend. hangt beetje af van de situatie.

    een motor die ontworpen is om 130pk te leveren, zal in zijn ideaal gebied zitten en een bepaald verbruik hebben (is gelijk aan de CO2). als men die motor gaat 'downgraden' met chippen, dan wordt van de ideale motorsetup afgeweken zodat die minder presteerd. dit ENKEL om een belastingsvoordeel te hebben. de auto zal naar alle waarschijnlijkheid meer verbruiken en vervuilen.
    is beetje zoals de rondel in een brommer. hij gaat evenveel verbruiken, motor loopt slechter want zijn uitlaat is immers dichtgeknepen en het ding haal maar 25km/h meer.

    nu kan een fabrikant een motor leveren in: 110pk (downgrade) en 130pk (normaal). maar die kan een gelijkaardige motor hebben die 160pk heeft.
    als je nu die 130pk begint te chippen naar het maximum dat eruit te halen is (bv 161), dan zal die op dit moment WEL meer gaan vervuilen. immers push je de motor veder dan waarvoor die ontwikkeld is.
    de 160pk versie zou dan bv te tunen zijn naar 185pk.

    bovenstaande lijstje van 2.0CDTI's zijn volgens mij niet allemaal identieke motoren met andere chipsets. die 110pk versie krijg je volgens mij niet op 165pk met slechts 139gr CO2.

    die uitstaat hangt eigenlijk nog altijd af van de rijstijl. de fabrikant test deze gegevens met een bepaald traject (bv stukje 90, stukje 120).
    als jij met een 110pk versie gaat vliegen over de autosnelweg tegen 180km/H, dan zal die veel meer CO2 maken dan de 165pk versie zou doen op dezelfde rijstijl. van het moment dat je niet meer rijd aan die rijstijl waar de fabrikant op heeft gerekent, is je vervuiling een heel pak anders. wat vervuilt een auto in de file? die kan voor de ene helemaal anders zijn dan de andere, terwijl ze op papier misschien dezelfde CO2 waardes hebben.
    belgie is op dit moment kleinere motoren aan het promoten voor het milieu, terwijl die net meer vervuilen als je niet rijd volgens fabrieksrijstijl.

    als de fabrikant zegt dat een bepaald model maar 4l/100km verbruikt, wie haalt dat getal ooit??? ze zouden beter een systeem bijhouden in de boordcomputer van de auto die bijhoud hoeveel liters brandstof de auto al verbruikt heeft over een jaar. en daar de belasting op doorrekenen.
    Last edited by ; 29/09/2012, 08:28.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
      ....
      als de fabrikant zegt dat een bepaald model maar 4l/100km verbruikt, wie haalt dat getal ooit??? ....
      Iemand die met een Golf MKII diesel rijdt .....
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
        Volgens Opel klopt uw bewering niet helemaal
        raar, ik heb deze cijfers uit het boekse van Opel

        @fcapri: ik heb gehoord dat ze beide 165 aankunnen, maar zijn toegeknepen...en inderdaad, wie reed er vroeger met een rondel in zijn camino rond??

        vandaag heeft mijn vriendin op de autostrade gereden en zij vond hem ook wat te tam in de hernemingen...versnellen van 120 in 6de gaat niet zo vlot
        verbruik zit nu op een 7.5 op een 500km, waarvan een 200km autostrade...

        ik vond de Nissan Qashqai met zijn 1.6 en 130pk veel sneller hernemen, maar deze weegt natuurlijk ook minder + die motor zal wel bijna aan zijn limiet zitten...

        ik ga niet zozeer voor de extra pk's maar vooral voor de extra Nm, want aan extra pk heb je niet zo veel hier in B.

        mijn zafira B verbruikte toch gevoelig minder dan mijn vader zijn vectra met dezelfde motor zonder aanpassing en je kan wel stellen dat ik een vlottere rijstijl heb dan ons vader
        Last edited by ; 29/09/2012, 20:33.

        Comment


        • #24
          jaja, maar niet met normale rijstijl:
          -heb geen achterbank meer
          -175/70R13 bandjes op 2.6bar
          -redelijk veel de motor afzetten als ik moet uitbollen voor een rood licht (of voor eentje sta die lang rood blijft), of de laatste 500meter van huis ben (soort van start stop)
          -max 90-95 op autosnelweg
          ...
          dit deden ze NIET in 1988 met hun testen. als ik gewoon zuinig rijd zonder deze bovenstaande zaken, haalde ik minimaal maar 4.4L/100km.

          mijn eerste firmawagen was een opel astra 1.7DTI (denk 2001). fabrieksopgave 4.4liter verbruik. ik reed toen nog niet abnormaal gek maar verbruik zat rond de 7liter. zuinigste ooit 5L/100km. met mijn eerste wagen (opel ascona 1.6 benzine) heb ik ook 5,5/100km gehaald dus vond het toen erg dat mijn nieuwe diesel bijna evenveel verbruikte als mijn oude naft.

          ik heb dan nog diverse autos gehad, waarvan de zuinigste altijd mijn renault's waren.
          renault kangoo 1.5tdci (60pk of zoiets, altijd leeg): 4,2L
          renault clio 1.5tdci (in de 90pk): 4,5L
          renault megane 1.5tdci (ook in de 90pk, elke dag tot het dak geladen inclusief achterbank): 4,3L
          nadeel van renault, ik stond meer in de garages voor pannes, dan voor onderhoud. de kangoo 3x versnellingsbak stuk op 114 000km, de clio allerhanden problemen met de abs, remmen, injectoren, de megane had electrische problemen met de deuren en cruise control, airco probs, koppeling en versnellingsbak problemen.

          @astralogie:

          sommige motoren zijn idd identiek en worden de minste vermogens dichtgeknepen. daar zijn de 'vrije' motoren meestal het properste en zuinigste.
          sommige fabrikanten hebben op papier dezelfde motoren (bv 2.0TDCI) maar zijn wel verschillende blokken (bv ander management, andere injectoren, andere cilinderkop, andere compressie van de zuigers...). daar heb je geen regelmaat in welke van de 2 de zuinigste is. als je dan de zwakste tuned tot het vermogen van de sterkere, zal die dan wel veel meer gaan verbruiken omdat hij nooit voor die vermogens gebouwd werd. t hangt er dus vanaf wat je chipped.
          een motor echt tunen tot zijn maximum, of zijn downgrade eruit chippen :-)

          Comment


          • #25
            @ fcapri mijn antwoord op uw eerdere post was natuurlijk ironisch bedoeld vond het nu éénmaal grappig dat net U deze opmerking maakte terwijl U er blijkbaar in slaagt om betere cijfers voor te leggen dan de gestandardiseerde test van de constructeurs
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

            Comment


            • #26
              met oudere auto's tot pakweg 2005, lukt dat vlotjes, onder contructeuregevens scoren, anno 2012 niet meer

              Comment


              • #27
                Motor afzetten en uitbollen tot aan het rood licht mag niet. Stilstaan aan een rood licht en dan motor afzetten wel.

                Comment


                • #28
                  grootste klucht mi is dat op porataalsite.be...de biv niet meer uit te rekenen valt

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Motor afzetten en uitbollen tot aan het rood licht mag niet. Stilstaan aan een rood licht en dan motor afzetten wel.
                    en waarom mag dit niet? heb geen servo, dus mijn stuur gaat even zwaar rond. contactslot laat ik wel aanstaan kwestie dat het stuurslot niet aanspringt. qua remmen merk ik geen verschil met draaiende motor of zonder.
                    als ik thuis aankom, zet ik 500meter voor mijn huis de motor al af. ik bol de baan af, draai mijn straat in, draai dan de oprit op en allemaal zonder motor. idem op het werk aankomen. parking is op een helling. ik rij binnen, accelereer tot 50, motor af, rijd de parking op, ik stop. auto bolt achteruit in mijn parkeerplaats. :-).
                    afritten aan autosnelwegen is ook met de motor af. uitbollen van 100km/H tot 70 de afrit af en uitbollen tot het kruispunt.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      grootste klucht mi is dat op porataalsite.be...de biv niet meer uit te rekenen valt
                      Ik weet niet op welke site jij het geprobeerd hebt maar op https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top kun je nog steeds (alléé toch 1 minuut geleden) BIV en verkeersbelasting berekenen....
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • #31
                        Ik dacht dat je al rijdend over alle motorvermogen moest kunnen beschikken indien nodig ?? Zoek het eens op in de wegcode ....

                        Comment


                        • #32
                          Een vraagje klopt dit,een nieuwe Abarth Punto evo 121kw/165pk biv:166€ taks:221€ en de co bedraagt 142g/km, een collega van op het werk zal zo een kopen in januari (salon) hij zei mij die cijfers...
                          Alfa Romeo 156 sw 1.9 jtd 16v m-jet (sold)

                          Lancia Dedra 1.9 TD LX (sold)

                          Seat Ibiza Evo2 ​

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door geertqv Bekijk Berichten
                            Een vraagje klopt dit,een nieuwe Abarth Punto evo 121kw/165pk biv:166€ taks:221€ en de co bedraagt 142g/km, een collega van op het werk zal zo een kopen in januari (salon) hij zei mij die cijfers...
                            Dat klopt inderdaad.
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                              Ik weet niet op welke site jij het geprobeerd hebt maar op https://belastingen.fenb.be/vfp-port...ng.html#/q/top kun je nog steeds (alléé toch 1 minuut geleden) BIV en verkeersbelasting berekenen....
                              werkt niet

                              bedrag : tijdelijk onbeschikbaar

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                werkt niet

                                bedrag : tijdelijk onbeschikbaar
                                En wat probeer jij dan te berekenen voorbeeld net geprobeerd:
                                personenwagen, natuurlijk persoon, inschrijvingsdatum 1/10/2012, 1ste inschrijving 1/10/2012, alle belastingen, brandstof: benzine, euronorm: 5, co²: 142, fiscale pk: 8
                                uitkomst:
                                Berekening
                                De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 166,88EUR
                                De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 221,5EUR
                                Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                Comment


                                • #36
                                  ik had de berekening gemaakt voor een slk 06/2000, euro 2, 220 gram, 11 fpk, 120 kw

                                  site zei : 1260 biv...krijg biv-factuur in bus, biv is 239

                                  en nu krijg ik geen berekening meer

                                  De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: Tijdelijk onbeschikbaarEUR
                                  De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 385,84EUR

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    ik had de berekening gemaakt voor een slk 06/2000, euro 2, 220 gram, 11 fpk, 120 kw

                                    site zei : 1260 biv...krijg biv-factuur in bus, biv is 239

                                    en nu krijg ik geen berekening meer

                                    De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: Tijdelijk onbeschikbaarEUR
                                    De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 385,84EUR
                                    Bij mij werkt dit wel:

                                    Simulatie VerkeersbelastingVoor welk type voertuig wenst u een simulatie te doen?
                                    • personenwagen
                                    Wenst u een simulatie te doen voor een natuurlijke persoon of een
                                    rechtspersoon?
                                    • natuurlijk persoon





                                      Geef de gegevens van het voertuig in.
                                      Indien u het chassinummer kent van het voertuig, kunnen de gegevens automatisch
                                      opgehaald worden.
                                      chassisnummer
                                      inschrijvingsdatum 1/10/2012
                                      datum van eerste inverkeerstelling 101/06/2000
                                      type verkeersbelasting Alle Belasting
                                      type brandstof Benzine
                                      euronorm 2
                                      CO₂ (CO₂ uitstoot in g/km) 220
                                      fiscale PK 11
                                      CC
                                      kilowatt 120
                                      simulatie


                                      De BIV (Belasting op inverkeerstelling) bedraagt: 238,84EUR
                                      De VB (Verkeersbelasting) bedraagt: 396,66EUR
                                    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                    Comment


                                    • #38
                                      straf

                                      en gemeentebelasting kapellen is lager dan die van de kust

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        straf

                                        en gemeentebelasting kapellen is lager dan die van de kust
                                        De jaarlijkse verkeersbelasting € 385,84 is deze van voor 1/07/2012 (bedragen zijn na deze datum aangepast aan de index ) en is dus nu € 396,66.
                                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                                          Dat klopt inderdaad.
                                          hiep hiep hoera voor het nieuwe systeem dus.....
                                          Alfa Romeo 156 sw 1.9 jtd 16v m-jet (sold)

                                          Lancia Dedra 1.9 TD LX (sold)

                                          Seat Ibiza Evo2 ​

                                          Comment

                                          Working...
                                          X