Mededeling

Collapse
No announcement yet.

keuring voor verkoop rallywagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • keuring voor verkoop rallywagen

    Gewone wagens moeten in principe gekeurd worden voor verkoop.

    Hoe zit dat met een divisie 1 rallywagen ?

    Kan de verkoper die keuren voor verkoop (volgens het geel boekje dan) ?
    Of is dat zowiezo voor de koper en moet je dan eerst een VAS (of asaf) keuring ondergaan of blijft dat geel boekje geldig bij verkoop?


    Ik weet een 106 rallye div 1 staan en zou die graag kopen als track en daily wagen .

  • #2
    1 Een rallywagen is geen trackwagen. Gelieve niet te vloeken.

    2. Dit heeft niks met de divisie te maken, wel met de groep waarin de wagen gehomologeerd is. Een Gr. A mag nooit voor de openbare weg gebruikt worden. Punt. Een Gr. N is in principe een verbeterde seriewagen en mag wel op de gewone weg gebruikt worden.

    Je moet dus gewoon inschrijven en keuren, maar je gaat wel een tuningrapport aan uw been krijgen, vrees ik
    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

    Comment


    • #3
      @ Swede: groep N mag niet op openbare weg hoor, alle rallywagens krijgen per definitie een rode keuringskaart verboden tot verkeer. Enkel verkeer tijdens een rally of van en naar preparateur is toegelaten...
      sigpic

      http://www.streamlinecarcare.be

      lakbehandelingen voor voertuigen

      MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
        Gewone wagens moeten in principe gekeurd worden voor verkoop.

        Hoe zit dat met een divisie 1 rallywagen ?
        gezien dit een wagen betreft met een GROENE keuringskaart, moet je deze ook laten keuren voor verkoop.

        Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
        Kan de verkoper die keuren voor verkoop (volgens het geel boekje dan) ?
        Of is dat zowiezo voor de koper en moet je dan eerst een VAS (of asaf) keuring ondergaan of blijft dat geel boekje geldig bij verkoop?
        De verkoper MOET die laten keuren voor verkoop.
        Geel boekje heeft niks te maken met keuring, het geel boekje is van de VAS en beschrijft de wijzigingen die aangebracht werden om er een wedstrijdvoertuig van te maken.
        Dankzij het geel boekje mag je bijvoorbeeld een volledige rolkooi plaatsen.
        (volledige lijst : contacteer dd.debruyne@skynet.be)

        Als je de wagen koopt zal je ook het gele boekje krijgen, je zal dan zelf contact moeten opnemen met bovenstaande emailadres om uzelf als nieuwe eigenaar bekend te maken.
        Hou er rekening mee dat een VAS keuring (geel boekje) 1 jaar geldig is.
        Dus elk jaar moet je opnieuw een VAS keuring ondergaan. (of op de vaste data voor 50euro - zie vas kalender) of dmv privekeuring (150euro)

        Comment


        • #5
          Ok, is volledig zoals ik dacht Kaze .

          Je zegt 'geel boekje heeft niets te maken met keuring'. Eigenlijk wel é, aangezien het je toelaat om bv met een volledige kooi gekeurd te raken.
          Jaarlijkse vaskeuring is geen probleem, heb ik er wel voor over.

          En natuurlijk is een rallywagen gene pure trackwagen maar de stap is klein. Basis voor mij is veiligheid, dus kooi, kuipzetels en 4 of 5 puntgordels. Maar aangezien ik er ook nog mee op baan wil rijden is de enige manier ene laten keuren als div 1 rallywagen. Zelf ene bouwen zie ik niet echt zitten, dus maar op zoek naar een div 1.

          Zoveel verschil zit daar nu ook niet op é. Zou graag in de toekomst ook eens een rally(sprint) mee rijden, in een (heel) ver verleden nog co-piloot geweest .

          Comment


          • #6
            Bijkomende vraag... hoe zit het met verschil tussen VAS en ASAF keuring? Het is een 'Waalse' wagen, dus met 'carnet asaf'.
            Waarschijnlijk dan 'van den eerste keer' een VAS-keuring moeten doen. Ga dan wel privé keuring vragen, weet wel iemand waar ik em op de brug mag zetten voor de keuring.

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
              @ Swede: groep N mag niet op openbare weg hoor, alle rallywagens krijgen per definitie een rode keuringskaart verboden tot verkeer. Enkel verkeer tijdens een rally of van en naar preparateur is toegelaten...
              In dat geval hebben ze de wet dan toch veranderd want destijds mocht dat. (alleen spreek ik nu wel over 1992, vrees ik )(oud worden...).

              Als je met een Gr.N niet meer op de openbare weg mag rondrijden, en dit is nu net de catergorie die het dichtst aansluit bij de standaardwagen, dan betekent dat ook dat je met geen enkele rallywagen op de openbare weg mag... Hoe deze erop zou mogen, is me een raadsel.
              Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

              Comment


              • #8
                In Frankrijk rijden de rallywagens zonder officiële nummerplaat tijdens de wedstrijd,en dit ook tijdens de verbinding op de openbare weg . Hun startnummer hangt er in de plaats .

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
                  In Frankrijk rijden de rallywagens zonder officiële nummerplaat tijdens de wedstrijd,en dit ook tijdens de verbinding op de openbare weg . Hun startnummer hangt er in de plaats .
                  Tja, in elk land rijden ze ook tijdens de verbinding op de openbare weg. Een Group A of een WRC is al helemaal niet "road legal", maar mag wel op de openbare weg, zolang ze zich mooi aan de verbindingsroutes houden.

                  'k Vraag me altijd a hoe dat loopt als je per ongeluk eens de verkeerde weg inslaat
                  Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                  Comment


                  • #10
                    Divisie 1 heeft groene keuringskaart en mag op baan. Hogere divisies niet.
                    Zo is het op dit moment...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Gastje Bekijk Berichten
                      In Frankrijk rijden de rallywagens zonder officiële nummerplaat tijdens de wedstrijd,en dit ook tijdens de verbinding op de openbare weg . Hun startnummer hangt er in de plaats .
                      oorzaak : in frankrijk hangt een nummerplaat vast aan een wagen, en niet aan een persoon.
                      Wordt je dus in verbinding geflistst, dan is het voor de politiediensten een serieus werk om te achterhalen wie er effectief achter het stuur zat.
                      Door gebruik te maken van het startnummer, kan de politie onmiddellijk bij de organisatie terecht om te achterhalen wie de bestuurder is, en eventueel dan ook uit wedstrijd te nemen.

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door trx78 Bekijk Berichten
                        Divisie 1 heeft groene keuringskaart en mag op baan. Hogere divisies niet.
                        Zo is het op dit moment...
                        Merci. Ze maken er ook altijd zo een zootje van met hun constante veranderingen van regels dat een kat er haar jongeren niet meer in terugvindt.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment

                        Working...
                        X