Bron: deredactie.be
Installatie trajectcontrolesysteem start op E40
ma 15/10/2012 - 22:03
Op de E40 in Wetteren wordt vanavond begonnen met het plaatsen van een nieuw trajectcontrolesysteem. Bij trajectcontrole meten camera's over een bepaalde afstand de snelheid van de voorbijrijdende auto's.
Er komen nieuwe camera's op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere in beide richtingen en op de E17 ter hoogte van het viaduct Gentbrugge in de richting van Antwerpen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V, kleine foto).
Tot voor kort zette Vlaanderen individuele flitspalen in voor onbemande snelheidscontroles. Bestuurders hebben dan soms de neiging om af te remmen ter hoogte van de flitscamera om daarna opnieuw te versnellen. Dat is nefast voor de verkeersveiligheid, verduidelijkt Crevits, die denkt dat een systeem van trajectcontrole als eerlijker gepercipieerd wordt.
Voor de zomer is het eerste systeem in Vlaanderen van start gegaan op het viaduct van de E17 in Gentbrugge, richting Kortrijk. De selectie van de locaties is in de eerste plaats gebaseerd op het aantal ongevallen en de ernst ervan in het verleden, aldus de minister. Concreet werkt trajectcontrole met nummerplaatherkenning. Rijdt iemand aan een te hoge gemiddelde snelheid tussen de meetpunten, dan worden de gegevens naar de federale politie doorgestuurd. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren. En ze kan net zo goed buitenlandse nummerplaten erkennen.
De plaatsing start dus vanavond in Wetteren. De week nadien volgt de apparatuur in Erpe-Mere en vanaf 29 oktober ook die in Gentbrugge. De plaatsing kost een kleine 1 miljoen euro. Bedoeling is dat de nieuwe controles eind 2012 van start gaan.
Installatie trajectcontrolesysteem start op E40
ma 15/10/2012 - 22:03
Op de E40 in Wetteren wordt vanavond begonnen met het plaatsen van een nieuw trajectcontrolesysteem. Bij trajectcontrole meten camera's over een bepaalde afstand de snelheid van de voorbijrijdende auto's.
Er komen nieuwe camera's op de E40 tussen Wetteren en Erpe-Mere in beide richtingen en op de E17 ter hoogte van het viaduct Gentbrugge in de richting van Antwerpen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V, kleine foto).
Tot voor kort zette Vlaanderen individuele flitspalen in voor onbemande snelheidscontroles. Bestuurders hebben dan soms de neiging om af te remmen ter hoogte van de flitscamera om daarna opnieuw te versnellen. Dat is nefast voor de verkeersveiligheid, verduidelijkt Crevits, die denkt dat een systeem van trajectcontrole als eerlijker gepercipieerd wordt.
Voor de zomer is het eerste systeem in Vlaanderen van start gegaan op het viaduct van de E17 in Gentbrugge, richting Kortrijk. De selectie van de locaties is in de eerste plaats gebaseerd op het aantal ongevallen en de ernst ervan in het verleden, aldus de minister. Concreet werkt trajectcontrole met nummerplaatherkenning. Rijdt iemand aan een te hoge gemiddelde snelheid tussen de meetpunten, dan worden de gegevens naar de federale politie doorgestuurd. Daarnaast kan de installatie ook geseinde wagens en pechstrookrijders detecteren. En ze kan net zo goed buitenlandse nummerplaten erkennen.
De plaatsing start dus vanavond in Wetteren. De week nadien volgt de apparatuur in Erpe-Mere en vanaf 29 oktober ook die in Gentbrugge. De plaatsing kost een kleine 1 miljoen euro. Bedoeling is dat de nieuwe controles eind 2012 van start gaan.
Comment