Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag

    Een artikel gevonden op De Morgen: Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag
    Belgen blinken uit in roekeloos rijgedrag

    Een kwart van de Belgen is de afgelopen maand wel eens achter het stuur gekropen met te veel alcohol in het bloed. En ook op het vlak van snelheid toont de rijdende Belg zich bijzonder roekeloos. Dat blijkt uit 'Sartre4', een grootschalige studie naar de attitudes van meer dan 21.000 Europese weggebruikers uit negentien landen die de kranten Le Soir en De Morgen konden inkijken. .

    De lakse houding van de Belg tegenover alcohol en snelheid in het verkeer blijkt uit de resultaten van 'Sartre4', een nieuwe grootschalige studie naar de attitudes van meer dan 21.000 Europese weggebruikers uit 19 landen die vandaag wordt voorgesteld. In ons land nam het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) het veldwerk voor zijn rekening.
    Vooral wat alcohol betreft zijn de Belgische bestuurders bijzonder roekeloos. Nergens anders in Europa denken zoveel chauffeurs dat ze wel onder invloed kunnen rijden als ze maar voorzichtig zijn (17,5 procent in België tegenover 8 procent gemiddeld). Een kwart van de Belgische chauffeurs geeft in het onderzoek aan wel eens onder invloed gereden te hebben in de maand voordien. Enkel Cyprus en Italië doen slechter met respectievelijk 35 en 32 procent.
    "Hallucinant", zegt Koen Van Wonterghem, gedelegeerd bestuurder van de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen. "De maatschappelijke tolerantie voor alcohol achter het stuur is nog altijd veel te groot in ons land. De pakkans is dan weer te klein."
    Ook rijden met overdreven snelheid is volgens de Belgen niet zo uitzonderlijk. Iets meer dan de helft van de Belgische autobestuurders zegt dat de meesten van zijn vrienden meer dan 20 kilometer per uur te snel rijden in de bebouwde kom. Ter vergelijking: gemiddeld zegt 'slechts' 38 procent van de Europeanen hetzelfde.
    Een kleine meerderheid van de Belgische autobestuurders, 55 procent, oordeelt dat de wegen in ons land veilig zijn. In Nederland en Zweden vinden bijna alle bestuurders de wegen veilig (90 procent). Die perceptie blijkt gestoeld op objectieve cijfers. In Nederland en Zweden vielen in 2009 respectievelijk 44 en 39 verkeersdoden per miljoen inwoners. In België waren dat er 89. "Een weggebruiker heeft in België meer dan dubbel zoveel kans op een dodelijk ongeval als in het Verenigd Koninkrijk, Nederland of Duitsland", zegt Sofie Van Damme van het BIVV.
    "België komt niet zo goed uit deze studie, maar we hebben wel een lange weg afgelegd", zegt Kristiaan Popelier, die als politiecommissaris gedetacheerd is naar het kabinet van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH). "In tien jaar tijd is het aantal verkeersdoden gehalveerd. Het aantal alcoholcontroles is juist sterk toegenomen."
    In zijn strategisch plan voor meer verkeersveiligheid maakt Wathelet een prioriteit van de bestrijding van alcohol achter het stuur en overdreven snelheid. "De boetes voor rijden onder invloed gaan omhoog en voor professionele bestuurders komt er een alcohollimiet van 0,2 promille. Dat moet het besef doen rijpen dat alcohol en autorijden eigenlijk niet samengaan", aldus Popelier.
    Van Wonterghem blijft intussen pleiten voor nultolerantie wat betreft alcohol achter het stuur. "Stop ermee bestuurders zichzelf te laten inschatten. Ze kunnen het niet."
    Als je dit allemaal leest nemen we het blijkbaar niet zo nauw met wat mag en wat niet mag ....
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

  • #2
    niets nieuw onder de zon dus
    www.peugeotforum.be

    Comment


    • #3
      Nieuws uit de krant moet men altijd met een korreltje zout nemen....er zijn maar 2 dingen die waarheid zijn van een krant....de prijs en de datum....
      2008 Mercedes Viano
      2012 Citroen DS3

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door 't Cliptje Bekijk Berichten
        er zijn maar 2 dingen die waarheid zijn van een krant....de prijs en de datum....
        we zouden geen belgen zijn om eraan te twijfelen zeker

        de hoeveelheid doden per inwoner lijkt me toch ook een vrij vaststaand gegeven

        Comment


        • #5
          Minder flitspalen op plaatsen die alleen dienen voor de staatskas te spekken (snelwegen) en meer anonieme voertuigen met camera's die dan vooral controleren op gewestwegen en stadscentra (waar de meeste ongevallen gebeuren). Rijbewijs met punten om de notoire verkeerszondaars uit het verkeer te krijgen en een alcohollimiet van 0,0 zou al veel helpen.

          Comment


          • #6
            een mentaliteitswijziging zou nog meer helpen dan een zero-limiet...zoals in de balkan-landen - daar wordt niet gezopen, en nog meer flitsers - in holland nog meer als hier en daar rijdt men...meer naar de regels

            Comment


            • #7
              ni waar bobo, in be meer flisters

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                we zouden geen belgen zijn om eraan te twijfelen zeker

                de hoeveelheid doden per inwoner lijkt me toch ook een vrij vaststaand gegeven
                da's een gevaarlijke vergelijking. Dat men nu eens een deftige studie doet die met alle parameters rekening houdt en dat men op basis daarvan eens gerichte acties gaat uitwerken. Nu schiet men maar wat in het rond in de hoop iets te raken waarmee men het aantal dodelijke slachtoffers naar beneden krijgt. We hebben een vrij unieke situatie hier in belgië: dicht wegennet, veel lintbebouwing, veel kleine afstanden die gereden worden, enzovoort... Dat een ander land beter scoort heeft misschien te maken met heel andere factoren die hier niet van toepassing kunnen zijn.
                www.peugeotforum.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  da's een gevaarlijke vergelijking. Dat men nu eens een deftige studie doet die met alle parameters rekening houdt en dat men op basis daarvan eens gerichte acties gaat uitwerken. Nu schiet men maar wat in het rond in de hoop iets te raken waarmee men het aantal dodelijke slachtoffers naar beneden krijgt. We hebben een vrij unieke situatie hier in belgië: dicht wegennet, veel lintbebouwing, veel kleine afstanden die gereden worden, enzovoort... Dat een ander land beter scoort heeft misschien te maken met heel andere factoren die hier niet van toepassing kunnen zijn.
                  Rake opmerking.

                  Comment


                  • #10
                    idd

                    maar ondertussen blijven we zalven, steken we het op de infrastructuur, dicht wegennet

                    schol ! ik ga wat te rap rijden want ik ben te laat vertrokken

                    Comment


                    • #11
                      Stres is ook een factor bij ongevallen
                      www.peugeotforum.be

                      Comment


                      • #12
                        Het zit gewoon in de genen bij de Belgen en dan vooral de Vlamingen om zich zeer agressief te gedragen in het verkeer en te zuipen en drugs in te nemen achter het stuur. Ik rij door gans Europa en nergens vind je meer agressors achter het stuur dan in Belgie, dit is een vaststaand gegeven.
                        En de cijfers liegen er ook niet om, percentagegewijs heeft Belgie het hoogste aantal doden en zwaargewonden per 1000 inwoners in geheel Europa.
                        Het volk in het kleine Belgie is gewoon zwaar gefrustreerd, en dat uit zich in onder andere in het verkeer en zwaar drankgebruik

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          niets nieuw onder de zon dus
                          Klopt, schrik ervan dat de "studie" niet van Smagghe, Matienko & co komt. Gewoonlijk zijn zij de eerst die deze "ongeloofelijke" vaststellingen doen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                          Minder flitspalen op plaatsen die alleen dienen voor de staatskas te spekken (snelwegen) en meer anonieme voertuigen met camera's die dan vooral controleren op gewestwegen en stadscentra (waar de meeste ongevallen gebeuren). Rijbewijs met punten om de notoire verkeerszondaars uit het verkeer te krijgen en een alcohollimiet van 0,0 zou al veel helpen.
                          Met het vette gedeelte ben ik het volkomen eens, met de rest niet, laat ze maar overal controleren, al flitsend of niet.

                          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          een mentaliteitswijziging zou nog meer helpen dan een zero-limiet...zoals in de balkan-landen - daar wordt niet gezopen, en nog meer flitsers - in holland nog meer als hier en daar rijdt men...meer naar de regels
                          DAT is pas een begin!
                          Als ze dan ook nog de contradicties uit de wereld willen helpen aub.
                          Veel praatjes over (je mag niet) dronken rijden, maar wel verkoop van alcohol toestaan in de tankstations op snelwegen. Of nog, snelrijden mag niet, maar wel Coyote en soortgelijken toestaan alsook meer dan 40% van de flitspalen niet laten werken. Hoe kan je dan een goed verkeersbeleid voeren?
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #14
                            Komt misschien ook door de zeer zware overbevolking die er in Belgie heerst, dit brengt idd veel stress teweeg waardoor velen doorflippen en aan de drank slaan.
                            Belgie staat ook aan kop kwa Prozac gebruik, waardoor velen zich ook onoverwinnelijk wanen in het verkeer.....

                            Comment


                            • #15
                              MY 2011 Lexus IS250 Aut.

                              Comment


                              • #16
                                Depressiviteit, stress, zelfdoding,... allemaal zaken waar we in uitblinken ivm de rest van europa
                                Als ik hier op de weg rijd heb ik continu het gevoel dat men mij wil naaien en dat is niet alleen een gevoel want het klopt ook als je ziet hij er gereden wordt. Iedereen is continu opgedraaid en moet precies altijd dringend ergens zijn. Wat een verademing als chauffeur als je bijvoorbeeld in Oostenrijk rondrijdt. Daar wordt evengoed snel gereden maar zit men niet heel de tijd achter u te jagen. Kan men niet voorbij dan wacht men gewoon terwijl men er hier de sport van maakt om op gevaar van eigen leven (en anderen) er toch voorbij te willen gaan. Dat is niet alleen te wijten aan mentaliteit maar eerder aan onze algemene manier van leven hier.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • #17
                                  Allez, geef er mij nog ene! Kzal sebiet wel wat rapper naar huis rijden! Santé!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    Depressiviteit, stress, zelfdoding,... allemaal zaken waar we in uitblinken ivm de rest van europa
                                    Als ik hier op de weg rijd heb ik continu het gevoel dat men mij wil naaien en dat is niet alleen een gevoel want het klopt ook als je ziet hij er gereden wordt. Iedereen is continu opgedraaid en moet precies altijd dringend ergens zijn. Wat een verademing als chauffeur als je bijvoorbeeld in Oostenrijk rondrijdt. Daar wordt evengoed snel gereden maar zit men niet heel de tijd achter u te jagen. Kan men niet voorbij dan wacht men gewoon terwijl men er hier de sport van maakt om op gevaar van eigen leven (en anderen) er toch voorbij te willen gaan. Dat is niet alleen te wijten aan mentaliteit maar eerder aan onze algemene manier van leven hier.
                                    Het ligt ook echt aan jezelf als je continu het gevoel hebt dat men jou wil naaien. Als je zelf agressief rijdt dan zal je inderdaad snel dat gevoel hebben. Ik rijd nu al een tijdje ecostyle wat met zich meebrengt dat je ook pakken minder agressief rijdt en dat scheelt al een hoop stress en negatieve reacties van andere weggebruikers.

                                    Het is natuurlijk wel waar dat er een pak idioten rondrijden maar daarom wil ik ook genoeg pk's onder mijn rechtervoet zodat ik zo'n types toch te snel af ben als ik dat wil.

                                    Comment


                                    • #19
                                      geloof me

                                      ik rijd professioneel vele km's rond en ik zie genoeg. Heb zelf een heel rustige rijstijl en rijdt nergens te traag of houdt zonder reden het verkeer op.
                                      Bijvoorbeeld: rijd je diest buiten dan heb je een heel stuk 50 km/h nog hoewel de rijksbaan de indruk geeft dat je er een pak sneller mag. Als je daar 50km/h rijdt (wat ik doe, allé ik rijd 53km/h op de teller) word je dus gewoon van de weg gereden door een pak opgenaaide chauffeurs. Voorbijsteken mag daar niet, maar dat wordt toch gedaan op de meest bizarre plekken. En dan vooral eerst goed dicht in iemand zijn gat komen plakken om duidelijk te maken dat het sneller moet. Zelfde verhaal op een baan 70km/h, 90 km/h en op de autosnelweg.
                                      Niet dat ik het me aantrek, ik stel gewoon vast.
                                      Trouwens, sterk van u dat ge op basis van een paar zinnen iemand zijn rijstijl kunt vastleggen. Zegt meer over u dan over mij...
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • #20
                                        En de rijschool verplicht maken, zodat we niet van iemand les krijgen die zelf de regels aan zijn laars lapt?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X