De eerste dingen die men checkt bij de autokeuring zijn de documenten van je wagen en of die wel stroken met het chassisnummer. Indien niet: auto aan de kant en flikken erbij. In Anderlecht blijkt men het echter ietwat anders aan te pakken.
Volgens onze bronnen reed een omgebouwde Volkswagen Kever van 'bouwjaar 1967' op 2 november het keuringsstation van Anderlecht binnen. Best een oud beestje, maar ook van oldtimers wordt het chassisnummer terdege gecontroleerd. De controleur van dienst vorige vrijdag was allicht stekeblind, want hij zag niet dat het originele nummer er zeer amateuristisch was uitgeslepen en het nieuwe nummer er schots en scheef weer werd ingeklopt. Erg handig om een gestolen wagen opnieuw ‘legaal’ te maken, of wanneer een auto op papier wat ouder dient te zijn om niet aan bepaalde voorwaarden te moeten voldoen. Feit is dat de Beetle de controle glansrijk passeerde, want zo staat hij nu ook te koop.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk dat diezelfde controleur niet blind was, maar er gewoon een leuke bijverdienste op nahoudt. Een kleine rondvraag leert ons immers, dat er in het keuringsstation van Anderlecht nogal wat ‘nieuwe Belgen’ zouden werken die ‘voor een prijsje één en ander kunnen fiksen’.
Een traditie die wordt voortgezet, in dat geval. In 2003 moesten namelijk maar liefst 27 medewerkers van het keuringsstation van Anderlecht voor de rechter verschijnen vanwege een grootschalige corruptie. Volgens een voorzichtige schatting zou toen zo’n 250.000 euro winst gemaakt zijn aan het onrechtmatig goedkeuren van voertuigen tegen betaling.
Tekst en uitleg krijgen we niet echt van het desbetreffende keuringsstation: het telefoongesprek werd vroegtijdig afgebroken met een ‘désolé’.
Op de hoofdzetel van GOCA kon men ons ook niet echt veel wijzer maken, maar ontkennen doet men daar ook niet echt: “Wij hebben geen weet van zulke praktijken. Waarmee ik niet wil zeggen dat het onmogelijk gebeurd kan zijn: oplichters zullen er altijd en overal zijn”.
De wagen zelf, die staat intussen te koop, controlevrij uiteraard. De eigenaars moeten plots dringend naar het buitenland, vandaar. (SL)
is toch al langer geweten dat men aan die kanten alles gekeurd kan krijgen..je hoeft er zelfs niet naartoe te gaan met de wagen die gekeurd moet worden
Comment