Mededeling

Collapse
No announcement yet.

doorlopende witte lijn + geen beschermende kledij

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• doorlopende witte lijn + geen beschermende kledij

Ik heb vandaag een boete ontvangen die ik 12 dagen geleden zou begaan hebben, er staat echter niet bij dat er een betaling zal volgen dus ik vrees voor de politierechtbank. Het betreft een combinatie van een 3de graad en een 1ste graad overtreding.

1. 2 stilstaande file voorbijrijden om zo vooraan aan het licht te komen en hierbij een witte lijn te overschreiden (blijkbaar 3de graad overtreding).
    roosevelt.jpg

Ik ben daar idd (voor zover ik het mij herinner) tussen de strook om linksaf te slaan en de linker rijstrook om rechtdoor te gaan tot vooraan gereden. Ik weet vanzelfsprekend niet meer of ik al dan niet de witte lijn gekruist heb. Als het een minnelijke schikking wordt zal ik deze maar betalen, anders hopen dat meneer de rechter een beetje vriendelijk is.

2. Het niet dragen van beschermende kledij (graad1): persoon draag geen handschoenen of schoenen tot boven de enkels.

Handschoenen had ik zeker aan, schoenen tot boven de enkel idd niet. Ik rijd echter met een BMW C1 uitgerust met rolkooi en om deze reden is deze moto vrijgesteld van helmplicht. Ik ging er steeds vanuit dat er dus ook vrijstelling zou zijn voor de beschermende kledij.

1. Aan welke boete kan ik mij verwachten? Indien minnelijke schikking zal ik deze maar betalen denk ik aangezien het laten voorkomen vermoedelijk in mijn nadeel zal zijn.
    2. Bijkomend probleem: ik begin de overtreding met een voertuig van een van mijn ouders. Zij hebben geen rechtsbijstand bij de voertuigen maar enkel een persoonlijke rechtsbijstand. Bij mijn autoverzekering zit rechtsbijstand in de autopolis en ik heb geen persoonlijk rechtsbijstand.
    Welke van beide moet ik aanspreken, of heb ik hier geen bijstand???

Voor het dragen van beschermende kledij is er geen uitzondering voorzien in het betreffende wetsartikel:

Artikel 36. Valhelm - beschermende kleding

De bestuurders en passagiers van drie- en vierwielers met motor en van bromfietsen, zonder passagiersruimte, moeten een valhelm dragen.

De bestuurders en passagiers van motorfietsen moeten een valhelm dragen, behalve wanneer zij, conform de bepalingen van artikel 35.1.1, zesde lid, de veiligheidsgordel dragen of vervoerd worden in een kinderbeveiligingssysteem en op voorwaarde dat het voertuig een passagiersruimte heeft; wanneer de vrijstellingen van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem, voorzien in artikel 35.2.1, 2°, 3° en 4°, van toepassing zijn, moet de valhelm worden gedragen; deze bepalingen zijn van toepassing op de driewielers met motor zonder passagiersruimte, waarvan de ledige massa gelijk is aan of hoger dan 400 kg.

De valhelm, gedragen door bestuurders en passagiers die in België wonen, moet, voor de maten van de helmen waarvoor de homologatie is vereist, een homologatieteken dragen waaruit de gelijkvormigheid met de door Ons vastgestelde normen blijkt.

Bestuurders en passagiers van motorfietsen dragen handschoenen, een jas met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Inderdaad, had ik nog niet gezien. Blijkbaar is de uitzondering enkel van toepassing voor het dragen van een helm.

Comment

zelfs een opmerking voor de schoenen , dat was een zeer ijverige diender blijkbaar ...
        TT roadster (8J) / Audi A3 (8V) / 3x vespa

Comment

Inderdaad, handschoenen staat er ook bij maar ik weet pertinent zeker dat ik die aan had, ik was namelijk met de moto gegaan omdat het regende en bij temperaturen van 10 graden en regen is het niet te harden zonder handschoenen op de moto. Hoewel die agent natuurlijk gelijk heeft is dit wel een smerige streek, door die graad 1 die erbij komt, kom ik niet meer in aanmerking voor een onmiddellijke inning maar gaat het sowieso naar het parket die eventueel nog een minnelijke schikking kunnen voorstellen.

Trouwens ook flauw om voor die 15m volle lijn een boete uit te delen, maar ik moet daar eigenlijk niet over klagen. Volgend de letter van de wet heeft hij namelijk gelijk.

Ik hoop althans nog op een minnelijke schikking en zal die dan maar betalen. Iemand een idee hoe groot de kans hierop is???
          Wel zure boete, want vrees voor iets tussen de 250 en 350 euro, das toch weeral 4dagen werken.

Comment

volle lijn = rechtbank
            ook tegengekomen in het Gentse

maar ik zie ook verschillende motorrijders dit dagelijks om als eerste te gaan aanschuiven bij rood licht
            Last edited by Stef69; 11/11/2012, 19:49.

Comment

Wa ne zure zeg....

Ik heb in Antwerpen aan de Noorderlaan ook eens zo'n debiel aan de hand gehad...

Op het viaduct net voorbij de metropolis (dat was toen nog anders ingericht dan nu) waren 2 rijstroken die aan de verkeerslichten aan de Opel garage overgaan in een voorsorteerstrook linksaf, en één voor rechtdoor. Zoals steeds staat iedereen daar op één strook te kloten al van aan de metropolis. Ik rij dus over de linkerstrook en wil ritsen voor het volgend kruispunt zoals de wet dat voorschrijft. Blijkbaar stond er in de fille een agent die dat niet zo goed kon uitstaan en een hele PV geschreven heeft waar ik onaangepast zou gereden hebben aan hoge snelheid (max is 70, reed allicht +-50) waarna ik 30cm achter mijn voorligger ging rijden om vervolgens bruusk van richting te veranderen waarbij ik een volle witte lijn overschreden had...

Alles bij elkaar een 4-tal "overtredingen" en dus ook 3e graad en rechtbank.

Echter kon ik nooit zo gereden hebben zonder brokken, ook kon hij dat nooit allemaal gezien hebben (30cm aan +70Km/u en dan bruusk van richting veranderen waar mijn voorligger dan ook minstens mijn snelheid zou gereden hebben en enkele meters verder tot stilstand zou moeten komen). De volle witte lijn was ook een korter op elkaar getrokken stippellijn die de volle aankondigde. Ook het tijdstip van de feiten klopte niet, ik zat toen al 10 min op mijn bureau (hij zal dat niet onthouden hebben en gegokt hebben zeker)

Ik een hele repliek geschreven waar ik stap voor stap elk feit ontkende met een goeie argumentatie waarom dit niet zou kunnen. Ook de objectiviteit van de vaststellingen in twijfel getrokken aangezien "met hoge snelheid" en dergelijke verwijzingen niet echt feiten zijn, al zeker niet objectief. Ook in vraag gesteld of het normaal was dat één gefrustreerde agent met een dergelijk cowboyverhaaltje zou kunnen leiden tot zware vervolging.

Nooit nog wat van gehoord!

Als je zeker bent dat het toch rechtbank zal worden kan je altijd riskeren om je repliek te geven met jou versie van de feiten. Faire kans dat de mensen op't parket het ook wat overdreven vinden en de boel seponeren....
              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
              www.meevliegen.be

Comment

Wacht effe, je mag volle witte lijn niet overschrijden, da's duidelijk (al is het een hele zure die daarvoor een PV uitschrijft...).

Maar: mag je een stilstaande file voorbijrijden (dus eigenlijk op het andere vak gaan rijden) als er géén volle witte lijn is?

Dus eigenlijk een rij aanschuivende auto's inhalen? Dat mocht toch denk ik? Idem voor 'lane-splitten' aan een rood licht? (dus zonder een volle witte lijn te overschrijden?)
                '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
                '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
                '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
                '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
                '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
                '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
                '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
                '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
                '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tamasius Bekijk Berichten
                  2. Bijkomend probleem: ik begin de overtreding met een voertuig van een van mijn ouders. Zij hebben geen rechtsbijstand bij de voertuigen maar enkel een persoonlijke rechtsbijstand. Bij mijn autoverzekering zit rechtsbijstand in de autopolis en ik heb geen persoonlijk rechtsbijstand.
                  Welke van beide moet ik aanspreken, of heb ik hier geen bijstand???
                  Als de moto géén rechtsbijstandsverzekering heeft dan zal je eventueel zelf de advocaatkosten moeten betalen.
                  Tenzij de persoonlijke rechtstbijstand van uw ouders toch tussenkomt voor dergelijke zaken. Hangt af van polis tot polis.
                  Dus best even controleren. Ben je niet verzekerd voor dergelijke zaken -> breng dit dan meteen in orde

Uw rechstbijstandverzekeraar van uw autoverzekering zal hier in dit dossier géén tussenkomst verlenen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gillio Bekijk Berichten
                    Als de moto géén rechtsbijstandsverzekering heeft dan zal je eventueel zelf de advocaatkosten moeten betalen.
                    Tenzij de persoonlijke rechtstbijstand van uw ouders toch tussenkomt voor dergelijke zaken. Hangt af van polis tot polis.
                    Dus best even controleren. Ben je niet verzekerd voor dergelijke zaken -> breng dit dan meteen in orde

Uw rechstbijstandverzekeraar van uw autoverzekering zal hier in dit dossier géén tussenkomst verlenen.
                    Idd, maar dit nu in orde brengen is een beetje laat voor dit feit. Ik ga de polis pas opvragen als ik weet dat ik moet voorkomen.

Ik heb geantwoord dat ik de overtreding een beetje bij de haren getrokken vind en dat ik niet veilig kon invoegen in de file alvorens de aanvang van de volle witte lijn. We zien wel wat er van komt...

Comment

Working...
                    X