Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Geen geijkte teller van federale politie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Geen geijkte teller van federale politie

Ik heb een boete binnen gekregen van de federale politie die mij is gevolgd op de snelweg in Turnhout.
    Bekeuring voor 160km/h, met correctie naar 154.5km/h.
    Op de boete staat dat de auto is getest op de testbank van de VTAB.
    Mijn vraag is dus of dit geldig is...en wat ik juist moet doen om dit te betwisten indien dit niet rechtsgeldig is....

ge hebt te snel gereden
    neem daar toch gewoon uw verantwoordelijkheid voor
    les die ik thuis geleerd heb is: potje breken, potje betalen
    www.peugeotforum.be

Comment

Toch leuk, de moraalridder, zeer betrouwbare types meestal!
      Ik bepaal zelf wel wat mijn verantwoordelijkheid is...

Enkel advies nodig mbt de vraag...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ZAZOO Bekijk Berichten
        Mijn vraag is dus of dit geldig is...
        Ja, duidelijk genoeg?

Comment

Inderdaad, gezien je op het randje zat om je rijbewijs te mogen inleveren heb je zelf nog de verantwoordelijkheid om je OI te betalen of niet.
          Indien je dit niet doet zal de politierechter zijn verantwoordelijkheid voor jou nemen.

Bovendien denk ik niet dat in het proces-verbaal van vaststellingen staat dat 'hun auto getest werd op de testbank van de VTAB. De snelheidsmeter van het politievoertuig werd waarschijnlijk geijkt op de gehomologeerde snelheidstestbank van de VTAB waardoor hun snelheidsmeter dus ook geijkt is. De titel in je topic is dus misleidend.
          Last edited by ivob2; 14/11/2012, 13:42.

Comment

Toch leuk, de moraalridder, zeer betrouwbare types meestal!

Enkel advies nodig mbt de vraag...
            ik moraalridder niks. Ik rijd regelmatig zelf te hard en ALS ze mij pakken dan betaal ik de boete zonder meer. Ik kan van u ook makkelijk zeggen dat ge klinkt zoals een manager: gij doet iets fout en ge laat iemand anders ervoor opdraaien. Maar kom, dat heb ik dan officieel dan ook niet gezegd.
            www.peugeotforum.be

Comment

En nog maar eens eentje die gaat janken omdat hij gepakt wordt omdat hij te snel rijdt... de test is geldig. Betaal gewoon.

Comment

Op het procesverbaal staat wel degelijk dat de wagen/snelheidsmeter getest werd op de bank van de VTAB, dus er wordt niet over een geijkte snelheidmeter gesproken...
                Last edited by ; 14/11/2012, 14:32.

Comment

Je kan nergens lezen dat ik jank, klaag of het op iemand anders steek toch...
                  Als blijkt dat de testbank van VTAB wettelijk voldoet, zal ik mijn boete mooi betalen.

Comment

Je kan nergens lezen dat ik jank, klaag of het op iemand anders steek toch...
                    Als blijkt dat de testbank van VTAB wettelijk voldoet, zal ik mijn boete mooi betalen.
                    En indien niet ist mooi meegenomen,toch,zou ik ook zo doen btw

Comment

Op het procesverbaal staat wel degelijk dat de wagen/snelheidsmeter getest werd op de bank van de VTAB, dus er wordt niet over een geijkte snelheidmeter gesproken...
                      In je eerste post spreek je niet over de snelheidsmeter maar over de 'auto'. De bank van de VTAB is gehomologeerd, dus geen probleem.
                      Indien dit niet vermeldt staat in je pv kan je via je antwoordformulier nog steeds het bewijs van ijking opvragen.
                      Let wel, je bent niet verplicht de voorgestelde OI te betalen. Dit is slechts een wettelijke voorziene 'gunst' waardoor je, door betaling van het voorgestelde bedrag, je akkoord verklaart met de begane overtreding en het OM ontslaat van rechtsvervolging en er niets op je strafblad komt, kortom: betalen is vergeven en vergeten.
                      Indien je meent rechtsgrond te hebben om de OI niet te voldoen geef je ook deze gunst op en geef je het OM het recht je een (hoger) voorstel tot minnelijke schikking te sturen of je voor de politierechter te dagen.
                      Last edited by ivob2; 14/11/2012, 15:14.

Comment

Jongens toch, daar gaan we weer, wa ne kleutertuin zeg...

Zazoo stelt een vraag op een forum, zijn goed recht!
                        Die slavenmentamiteit van "jaja, gewoon betalen zenne, niks aan te doen"... ieder zijn meug, maar das al zeker de mijne niet.

Akkoord, als je 160 rijdt kan je gepakt worden, that's life. Maar dat wil niet zeggen dat het spel niet eerlijk gespeeld moet worden, en dat je daar jezelf mag vergewissen of dit wel zo is. Ik denk dat het in vraag stellen van Zazoo een goeie eigenschap is, iets wat meer mensen zouden moeten doen.

Imo lijkt dit toch maar "raar" Ik zou in eerste instantie de verbaliserende dienst contacteren en vragen om uitleg. Vraag ook even of er beeldmateriaal genomen werd (moet normaal ook gefilmd worden).

Als alles lijkt te kloppen (double check dit even bij je raadsman) kan je idd best ingaan op hun voorstel.
                        Als er twijfel is -> protesteren duidelijk argumenteren waarom, en afwachten. Parket zal dan beslissen door of te seponeren (als ze inderdaad ook twijfelen) of zal dit laten voorkomen (dat risico moet je natuurlijk willen nemen). Dan zal het er nog zwaar van af hangen welke rechter en hoe die tegenover je argumentatie staat. 160 is natuurlijk een redelijke marge, als ik volgens hen bijvoorbeeld 140 zou gereden hebben, zou ik dat sowieso betwisten, zeker als er geen beeldmateriaal is. Als zij perongeluk eerst moeten versnellen en een beetje inhalen, moeten ze al een pak sneller rijden dan jij. Ook moeten ze een redelijke afstand achter je rijden aan die snelheid...

Helaas zijn er veel overijverige flikken die graag hun macht laten gelden. Niet altijd volgens de correcte procedures, maar 9/10 zijn meelopers en die dokken gewoon.

Ik heb zelf ook al enkele gevallen gehad waar ik door een beetje kritisch zijn en durven reageren de boel heb kunnen keren zonder verder gevolg. 1 keer werd er gigantisch overdreven door een gefrustreerde flik in de file die niet kon hebben dat ik correct ritste, verder ook al een derdegraads overtreding kwijtgespeeld. Evengoed 3x naar de rechtbank geweest voor een parkeerovertreding die er geen was. Maar ja, uiteindelijk ook gehaald.

Ik ben van het principe, als ge uwe medemens gaat kloten en pakken op elk detail, dan zorgt ge eerst dat ge volledig onbesproken en foutloos bent.

En ja hij had braaf 120 moeten rijden, ja!
                        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                        www.meevliegen.be

Comment

tussen terecht en onterecht een boete krijgen is een heel groot verschil

en neen, hij moet van mij geen 120 km/h rijden (doe ik dikwijls genoeg ook niet). Maar als ge dan een boete krijgt, zijt dan man genoeg om er ook voor op te draaien. U er uit proberen te lullen, da's kleutertuinmentaliteit.
                          www.peugeotforum.be

Comment

Die 'nieuw'e 3-reeks van de Federale Wegpolitie heeft ge-ijkte tellers. Ge-ijkt zoals in "jaarlijks gekeurd op correctie". Dus als 'ie +6 km afwijkt staat dat dus ook zo in dat rapport. Een ge-ijkte teller zoals in het voorbeeld is niet noodzakelijk een teller die 100 % de exacte snelheid aangeeft.

Comment

Als een politie patrouille een pv opstelt voor gemeten snelheid dan vraagt de magistraat altijd naar ijking of niet. Is dus maar normaal dat dat erin staat. Niet alle voertuigen in het politielandschap zijn geijkt. Daarom moet dat erin staan. Perfect normaal en normaal gezien ook geldig en zal de magistraat dit volgen.
                              BMW 118D E87 M-pack

Comment

Een gewezen verkeersagent uit Roeselare is woensdagochtend door de rechtbank in Veurne vrijgesproken van een verkeersovertreding. De man werd geflitst, maar vocht de boete aan omdat een vangrail mogelijk zorgde voor een foute meting. De rechter gaf de oud-agent gelijk.

interessant

Comment

bende moraalridders hier, stop met janken.
                                  1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Thanks aan de mensen die advies gegeven hebben waar ik iets mee kan!
                                    Voor de anderen...eens goed gelachen...laat jullie gaan...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                      tussen terecht en onterecht een boete krijgen is een heel groot verschil

en neen, hij moet van mij geen 120 km/h rijden (doe ik dikwijls genoeg ook niet). Maar als ge dan een boete krijgt, zijt dan man genoeg om er ook voor op te draaien. U er uit proberen te lullen, da's kleutertuinmentaliteit.
                                      Ik denk dat gij hier de grootste kleuter van de bende zijt. Ik krijg het hier ook meer en meer op mijn heupen van die kl*tehouding van "je hebt het gedaan en je weet het heel goed dus betaal nou maar braafjes." Dit is gewoon een typische Vlaamse buig-het-hoofd-en-betaal-zonder-morren-mentaliteit. Door die mentaliteit krijgen de Walen ook ieder jaar miljarden van Vlaanderen maar das een andere discussie.

De kwestie hier is of de snelheidsmeter van de verbaliserende agent(en) wel op de juiste manier geijkt is. Eerlijk gezegd denk ik dat de testbank van de VAB ook wel gehomologeerd zal zijn maar of dit wettelijk is en, indien het wettelijk is, of de ijking niet verstreken is (moet om de zoveel tijd gebeuren) zou ik niet weten. Feit is wel dat je als overtreder het volste recht hebt om de overtreding in twijfel te trekken als je denkt dat er zaken zijn die niet koosjer zijn.

Laat het duidelijk zijn: dergelijke vragen stel je hier beter niet want dan wrijven enkelen zich hier al lachend in de handen alvorens ze beginnen te typen. Je kan beter gewoon eerst een search doen op Google en als je daar eventueel elementen vind kan je overwegen om een advocaat te consulteren.

Comment

precies niet van de grond mogen gaan gisterenavond
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X