Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Hoe reageren bij prioritaire voertuigen met dringende opdracht
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenHet is een twijfelgeval of ik het zou doen, want voor de wet is het duidelijk: enkel voor politie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenSerieus kerel.
Lees onderstaande eens hardop, drie keer na mekaar. En schrijf het dan over.
En lees dan eens na wat je zonet geschreven hebt.
Maar ik bedoelde dat ze geen voorrang hebben als ze enkel hun blauwe lichten gebruiken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk BerichtenFlikken zitten altijd naast mij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenDat komt dat dik in orde, behalve voor die platte banden
Boh,valt wel mee,tot nu toe geen enkele,maar feit is wel dat het niet altijd "proper" is op de pechstrook ,en we vliegen ook niet aan 100/uur hé,dus op tijd uitwijken is de boodschap natuurlijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenEn niet alleen cowboys, soms maken ook bestuurders van prioritaire voertuigen fouten. Want zover ik weet zijn dat ook mensen. En zover ik weet, is het merendeel van de bestuurders van prioritaire voertuigen wel theoretisch getraind op het rijden met dringende opdracht, maar het aantal met praktische opleidingen is niet zo groot, zeker niet onder de groepen ambulanciers en brandweermannen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichtenidem met de rode lichten,vertragen tot 5à10/uur en als het veilig voor ons en de andere weggebruikers lees links/rechts van ons ,pedall tho the metal ...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenEn als er dan ene op je knalt (hoe goed je bedoelingen ook zijn) ben je in fout: 37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt.
en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Idd er staat NA gevolgd door EN, niet OF.
Dus je stopt eerst en vergewist je er dan van dat er bij doorrijden geen gevaar is voor andere weggebruikers.
Het is dus niet stoppen of je vergewissen dat er geen gevaar is. Maar beiden.
Luc schreef: vertragen tot 5à10 km /uur en ... dat is niet stoppen.
Uiteraard gaat het er in de praktijk anders aan toe. Geen probleem mee.
Maar als er een ongeval gebeurt en er is een getuige dat je niet gestopt bent heb je een probleem.
Ik weet ook wel waarom de hulpdiensten inhouden tot onder een bepaalde snelheid op een kruispunt. Indien er flitscamera's staan
gaan deze niet af onder een bepaalde snelheid, dus geen fotografisch bewijs indien er geen getuigen zijn.Last edited by ivob2; 20/11/2012, 19:12.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk BerichtenIdd er staat NA gevolgd door EN, niet OF.
Dus je stopt eerst en vergewist je er dan van dat er bij doorrijden geen gevaar is voor andere weggebruikers.
Het is dus niet stoppen of je vergewissen dat er geen gevaar is. Maar beiden.
Luc schreef: vertragen tot 5à10 km /uur en ... dat is niet stoppen.
Uiteraard gaat het er in de praktijk anders aan toe. Geen probleem mee.
Maar als er een ongeval gebeurt en er is een getuige dat je niet gestopt bent heb je een probleem.
Ik weet ook wel waarom de hulpdiensten inhouden tot onder een bepaalde snelheid op een kruispunt. Indien er flitscamera's staan
gaan deze niet af onder een bepaalde snelheid, dus geen fotografisch bewijs indien er geen getuigen zijn.
Het hebben van voorrang van een prioritair voertuig komt uit het daarna volgende artikel namelijk:
Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken
Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Beetje gezond verstand en overzicht van het al dan niet drukke verkeer kan ook al wonderen doen,maar idd,als ik mij moet gedragen naar de letter v/d wet moet ik idd eerst stoppen..maar dan kunnen mijn begeleiders lees de mannen met de A8'en er ook niet om lachen,want in principe mogen wij ,rijdend als prioritair voertuig NOOIT stilstaan uit veiligheidsoverwegingen,dus wij moeten de wet overtreden ,kafkaiaanse toestanden ik weet het...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk BerichtenFlikken zitten altijd naast mij
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk BerichtenEn nog geen last dan van zelfmoordneigingen (grapke hé)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk BerichtenBeetje gezond verstand en overzicht van het al dan niet drukke verkeer kan ook al wonderen doen,maar idd,als ik mij moet gedragen naar de letter v/d wet moet ik idd eerst stoppen..maar dan kunnen mijn begeleiders lees de mannen met de A8'en er ook niet om lachen,want in principe mogen wij ,rijdend als prioritair voertuig NOOIT stilstaan uit veiligheidsoverwegingen,dus wij moeten de wet overtreden ,kafkaiaanse toestanden ik weet het...
Comment
-
Klopt Wooter ,begeleiding door 2 voertuigen is dat de voorste bvb het verkeer op kruispunten stillegt ,het achterste komt voor mij rijden en we knallen door het rood (als we geen chance hebben),eens dat we daar voorbij zijn rijd het begeleidende voertuig naar het volgende kruispunt om de boel stil te leggen en het voertuig dat het verkeer stil legde op het vorige kruispunt,komt nu voor mij rijden enz.,maar ook is het zo dat bij einde v/d opdracht beide partijen,in casu ik en de begeleidende mensen moeten tekenen dat we prioritair gereden hebben,kwestie van uitleg te verschaffen aan Brussel wrm we geflitst zijn,het is niet dat we altijd en overal met de zwiermolen en sirene op mogen rondknallen,van die sirene wordt je nl na een tijdje stekezot
Comment
-
Vanaf je in een escorte rijdt, gelden andere regels. Lees de wetgeving er maar eens op na. Daarom dat motoragenten in zo een gevallen vaak met opgestoken arm het verkeer op een kruispunt stil leggen. Je bent volledig in orde om in zo een geval, als een van de begeleide voertuigen, door het rode licht te negeren want er staat een agent die het verkeer regelt, en je rijdt in escorte.
Comment
Comment