Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe reageren bij prioritaire voertuigen met dringende opdracht

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
    Dus voor mij mag het
    Het is een twijfelgeval of ik het zou doen, want voor de wet is het duidelijk: enkel voor politie.

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Het is een twijfelgeval of ik het zou doen, want voor de wet is het duidelijk: enkel voor politie.
      Flikken zitten altijd naast mij

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Serieus kerel.



        Lees onderstaande eens hardop, drie keer na mekaar. En schrijf het dan over.

        En lees dan eens na wat je zonet geschreven hebt.
        juist, ik herinner mij die discussie nog van ergens.

        Maar ik bedoelde dat ze geen voorrang hebben als ze enkel hun blauwe lichten gebruiken.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
          Flikken zitten altijd naast mij
          Dat komt dat dik in orde, behalve voor die platte banden

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
            Dat komt dat dik in orde, behalve voor die platte banden

            Boh,valt wel mee,tot nu toe geen enkele,maar feit is wel dat het niet altijd "proper" is op de pechstrook ,en we vliegen ook niet aan 100/uur hé,dus op tijd uitwijken is de boodschap natuurlijk

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              En niet alleen cowboys, soms maken ook bestuurders van prioritaire voertuigen fouten. Want zover ik weet zijn dat ook mensen. En zover ik weet, is het merendeel van de bestuurders van prioritaire voertuigen wel theoretisch getraind op het rijden met dringende opdracht, maar het aantal met praktische opleidingen is niet zo groot, zeker niet onder de groepen ambulanciers en brandweermannen.
              Zoals ik zei: aan beide zijden.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                idem met de rode lichten,vertragen tot 5à10/uur en als het veilig voor ons en de andere weggebruikers lees links/rechts van ons ,pedall tho the metal ...
                En als er dan ene op je knalt (hoe goed je bedoelingen ook zijn) ben je in fout: 37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                  En als er dan ene op je knalt (hoe goed je bedoelingen ook zijn) ben je in fout: 37.4. Wanneer het verkeer door verkeerslichten wordt geregeld mag het prioritaire voertuig dat het speciaal geluidstoestel gebruikt, het rood licht voorbijrijden na te hebben gestopt.
                  Euh Ivob2 na gestopt staat geen punt maar nog een belangrijk deeltje van dat betreffende artikel:
                  en op voorwaarde dat zulks geen gevaar voor de andere weggebruikers oplevert.
                  Louter het feit van gestopt te zijn is geen vrijgeleide hoor, prioritaire voertuigen moeten zich ervan vergewissen dat hun acties geen gevaar voor anderen opleveren, en dat schreef Luc// M3 toch....
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                  Comment


                  • #29
                    Idd er staat NA gevolgd door EN, niet OF.
                    Dus je stopt eerst en vergewist je er dan van dat er bij doorrijden geen gevaar is voor andere weggebruikers.
                    Het is dus niet stoppen of je vergewissen dat er geen gevaar is. Maar beiden.
                    Luc schreef: vertragen tot 5à10 km /uur en ... dat is niet stoppen.

                    Uiteraard gaat het er in de praktijk anders aan toe. Geen probleem mee.
                    Maar als er een ongeval gebeurt en er is een getuige dat je niet gestopt bent heb je een probleem.
                    Ik weet ook wel waarom de hulpdiensten inhouden tot onder een bepaalde snelheid op een kruispunt. Indien er flitscamera's staan
                    gaan deze niet af onder een bepaalde snelheid, dus geen fotografisch bewijs indien er geen getuigen zijn.
                    Last edited by ivob2; 20/11/2012, 19:12.

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                      Idd er staat NA gevolgd door EN, niet OF.
                      Dus je stopt eerst en vergewist je er dan van dat er bij doorrijden geen gevaar is voor andere weggebruikers.
                      Het is dus niet stoppen of je vergewissen dat er geen gevaar is. Maar beiden.
                      Luc schreef: vertragen tot 5à10 km /uur en ... dat is niet stoppen.

                      Uiteraard gaat het er in de praktijk anders aan toe. Geen probleem mee.
                      Maar als er een ongeval gebeurt en er is een getuige dat je niet gestopt bent heb je een probleem.
                      Ik weet ook wel waarom de hulpdiensten inhouden tot onder een bepaalde snelheid op een kruispunt. Indien er flitscamera's staan
                      gaan deze niet af onder een bepaalde snelheid, dus geen fotografisch bewijs indien er geen getuigen zijn.
                      Als een prioritair voertuig een ongeval heeft heeft het altijd een probleem als het onder andere omstandigheden (zijnde een niet prioritair voertuig) ook problemen zou gehad hebben. De vrijgeleide om bij dringende opdracht door een rood licht te rijden geeft het prioritair voertuig geen voorrang op het andere verkeer, enkel dat er geen PV zou mogen overgemaakt worden aan de bevoegde diensten (rechtbank) indien het gaat om een dringende opdracht. Het door U geciteerde artikel laat dus enkel toe dat een prioritair voertuig bij dringende opdracht het rode licht mag voorbijrijden als zulks veilig kan, niet meer of niet minder.
                      Het hebben van voorrang van een prioritair voertuig komt uit het daarna volgende artikel namelijk:
                      Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

                      Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.
                      En zoals U kunt zien wordt hier geen enkele voorwaarde (behalve het voeren van het speciaal geluidstoestel) opgelegd aan het prioritaire voertuig... maar zelfs dit artikel geeft geen totale vrijgeleide aan de prioritaire voertuigen, zij moeten nog steeds zich nog steeds houden aan de verkeersregels behalve daar waar uitzonderingen zijn gemaakt (zoals bijvoorbeeld in art 37 rood licht voorbijrijden e.a.) en/of waar de aard van de opdracht het gedrag verantwoord maar ze moeten dit steeds doen zonder anderen in gevaar te brengen.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                      Comment


                      • #31
                        Mij moet je hier niet van overtuigen hoor.

                        Comment


                        • #32
                          Beetje gezond verstand en overzicht van het al dan niet drukke verkeer kan ook al wonderen doen,maar idd,als ik mij moet gedragen naar de letter v/d wet moet ik idd eerst stoppen..maar dan kunnen mijn begeleiders lees de mannen met de A8'en er ook niet om lachen,want in principe mogen wij ,rijdend als prioritair voertuig NOOIT stilstaan uit veiligheidsoverwegingen,dus wij moeten de wet overtreden ,kafkaiaanse toestanden ik weet het...

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                            Flikken zitten altijd naast mij
                            En nog geen last dan van zelfmoordneigingen (grapke hé)

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Ampire Bekijk Berichten
                              En nog geen last dan van zelfmoordneigingen (grapke hé)
                              Eikels heb je in alle beroepscategorieën hé ,maar als er zo'n jong blond ding naast u komt zitten...dat doet toch iets met een mens

                              Comment


                              • #35
                                Vooral met uw eikel?

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                                  Vooral met uw eikel?

                                  Comment


                                  • #37
                                    Ik hoop dat ik dat toch niet nader moet toelichten (of ben je ook al een bompa met een klak?)

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                                      Beetje gezond verstand en overzicht van het al dan niet drukke verkeer kan ook al wonderen doen,maar idd,als ik mij moet gedragen naar de letter v/d wet moet ik idd eerst stoppen..maar dan kunnen mijn begeleiders lees de mannen met de A8'en er ook niet om lachen,want in principe mogen wij ,rijdend als prioritair voertuig NOOIT stilstaan uit veiligheidsoverwegingen,dus wij moeten de wet overtreden ,kafkaiaanse toestanden ik weet het...
                                      In een escorte kan je perfect hebben dat de begeleidende voertuigen stoppen (hoe anders hou je bv het verkeer op dat vanuit de oprit de snelweg op wil) en dat de te begeleiden voertuigen ten alle tijde blijven rijden. Dat is ook wat elke motoragent doet bij een escorte.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Klopt Wooter ,begeleiding door 2 voertuigen is dat de voorste bvb het verkeer op kruispunten stillegt ,het achterste komt voor mij rijden en we knallen door het rood (als we geen chance hebben),eens dat we daar voorbij zijn rijd het begeleidende voertuig naar het volgende kruispunt om de boel stil te leggen en het voertuig dat het verkeer stil legde op het vorige kruispunt,komt nu voor mij rijden enz.,maar ook is het zo dat bij einde v/d opdracht beide partijen,in casu ik en de begeleidende mensen moeten tekenen dat we prioritair gereden hebben,kwestie van uitleg te verschaffen aan Brussel wrm we geflitst zijn,het is niet dat we altijd en overal met de zwiermolen en sirene op mogen rondknallen,van die sirene wordt je nl na een tijdje stekezot

                                        Comment


                                        • #40
                                          Vanaf je in een escorte rijdt, gelden andere regels. Lees de wetgeving er maar eens op na. Daarom dat motoragenten in zo een gevallen vaak met opgestoken arm het verkeer op een kruispunt stil leggen. Je bent volledig in orde om in zo een geval, als een van de begeleide voertuigen, door het rode licht te negeren want er staat een agent die het verkeer regelt, en je rijdt in escorte.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X