Ik heb deze morgen zelf de berekening gedaan voor mezelf. Ik pendel vanuit Bilzen naar Brussel, en daar kan ik met mijn job niet omheen of ik zou vlakbij Brussel moeten gaan wonen, want via Bilzen heb ik wel een goeie treinverbinding van een uur naar de 3 Brusselse stations, maar vervolgens kan ik makkelijk nog een 20 minuten tot 40 minuten met metro, tram en bus bijtellen. 'S avonds is dat dus eveneens 20 tot 40 minuten, en dan loopt het ook mis omdat de trein altijd te laat is en ik mijn verbinding mis, wat mijn treinreis plots anderhalf uur lang maakt. Bon, 3,5 tot 4 uur per dag onderweg zijn versus 2 tot 2,5 uur met de motorfiets...
Met de motorfiets doe ik een 400€ per maand op aan brandstof. Met de auto zou dit 700€ zijn. Dit is om en beide 20€ per dag met de motorfiets, of 40€ met de auto.
Met een rekeningrijden met een spitstarief van 0,14€ per kilometer kijk ik dan uit naar een meerkost van 28€ per dag of circa 500€ op een gemiddelde maand. Of 6000€ per jaar.
Het eenvoudige gevolg is dat als je je werkgever niet kan overhalen die meerkost op zich te nemen (omdat het de kant is die wil dat je van 9 tot 5 werkt), het gekkenwerk is om 1/3e van een gemiddeld nettoloon aan deze extra belasting weg te geven, enkel en alleen omdat je in Limburg woont en pakweg in Maaseik geen goede verbinding hebt met Brussel maar er wel werkt. Het wordt zelfs goedkoper om vanuit Maaseik werk in Nederland te gaan vinden, en Brussel heeft nu al moeite om de nodige gekwalificeerde mensen te vinden.
Het wordt tijd voor avondschool Duits, zodat ik in Keulen kan gaan werken. Is een ver, minder files, minder snelheidslimieten en blijkbaar ook goedkoper binnenkort.
Comment