Mededeling

Collapse
No announcement yet.

‘Rekeningrijden maakt woon-werkverkeer onbetaalbaar'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • ‘Rekeningrijden maakt woon-werkverkeer onbetaalbaar'

    Als rekeningrijden wordt ingevoerd, zal het steeds een meerkost betekenen, berekende VAB. Vooral werkgevers en werknemers zullen de gevolgen voelen, bij gebrek aan voldoende alternatieven.


    Ik heb deze morgen zelf de berekening gedaan voor mezelf. Ik pendel vanuit Bilzen naar Brussel, en daar kan ik met mijn job niet omheen of ik zou vlakbij Brussel moeten gaan wonen, want via Bilzen heb ik wel een goeie treinverbinding van een uur naar de 3 Brusselse stations, maar vervolgens kan ik makkelijk nog een 20 minuten tot 40 minuten met metro, tram en bus bijtellen. 'S avonds is dat dus eveneens 20 tot 40 minuten, en dan loopt het ook mis omdat de trein altijd te laat is en ik mijn verbinding mis, wat mijn treinreis plots anderhalf uur lang maakt. Bon, 3,5 tot 4 uur per dag onderweg zijn versus 2 tot 2,5 uur met de motorfiets...

    Met de motorfiets doe ik een 400€ per maand op aan brandstof. Met de auto zou dit 700€ zijn. Dit is om en beide 20€ per dag met de motorfiets, of 40€ met de auto.

    Met een rekeningrijden met een spitstarief van 0,14€ per kilometer kijk ik dan uit naar een meerkost van 28€ per dag of circa 500€ op een gemiddelde maand. Of 6000€ per jaar.

    Het eenvoudige gevolg is dat als je je werkgever niet kan overhalen die meerkost op zich te nemen (omdat het de kant is die wil dat je van 9 tot 5 werkt), het gekkenwerk is om 1/3e van een gemiddeld nettoloon aan deze extra belasting weg te geven, enkel en alleen omdat je in Limburg woont en pakweg in Maaseik geen goede verbinding hebt met Brussel maar er wel werkt. Het wordt zelfs goedkoper om vanuit Maaseik werk in Nederland te gaan vinden, en Brussel heeft nu al moeite om de nodige gekwalificeerde mensen te vinden.

    Het wordt tijd voor avondschool Duits, zodat ik in Keulen kan gaan werken. Is een ver, minder files, minder snelheidslimieten en blijkbaar ook goedkoper binnenkort.

  • #2
    Rekeningrijden heeft technisch veel teveel praktische problemen. Onze noorderburen hebben na dik 8 jaar studie het idee laten varen. De politiek zou beter het besluit van die studie eens lezen inplaats van hier bakken geld te verkwisten aan een systeem dat niet gaat opleveren wat men beoogt.
    U hoeft dit niet te lezen.

    Comment


    • #3
      Waarom is de hoofdzetel van uw bedrijf in Brussel? Ik zie daar de meerwaarde niet in. Die gasten kunnen gerust beginnen decentraliseren. Lang leve de nieuwe technieken.
      De tijd die je verliest daar je te verplaatsen voor een vergadering is ook veel kleiner dan het dagelijkse tijdverlies door het pendelen naar Brussel en bovendien kan je die vergaderingen buiten de dure spits regelen.

      Mits een beetje inspanningen en goede wil kunnen 8/10 bedrijven echt wel een oplossing vinden, helaas wel weer meer druk op hun schouders.

      Verder zou het wel vrij idioot zijn om 2 wielers aan kilometer rijden te onderwerpen.
      Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
      Motoren & Tjeurisme

      Comment


      • #4
        Dat ze eerst eens de vrachtwagens laten betalen zoals in DE. Zou al een heleboel extra geld naar de staatskas doen vloeien.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
          Dat ze eerst eens de vrachtwagens laten betalen zoals in DE. Zou al een heleboel extra geld naar de staatskas doen vloeien.
          België valt perfect te vermijden, wat zou betekenen dat de haven van Antwerpen een stevig slechte zaak zou doen. De E313 zou wel leefbaarder worden, maar daarentegen krijg je hopen havenwerkers die werkloos zijn, wat een grotere impact zal hebben dan Ford Genk of Opel Antwerpen.

          De vrachtwagens die toch nog in België rondrijden, die worden ofwel nog meer bevolkt door oost-europeanen om er toch nog iets aan over te houden, of rekenen de meerkost door aan hun klant, en hun klant rekent dat dan weer door aan hun klant, en zo stijgen de prijzen van producten in supermarkten nog meer.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
            Waarom is de hoofdzetel van uw bedrijf in Brussel? Ik zie daar de meerwaarde niet in. Die gasten kunnen gerust beginnen decentraliseren. Lang leve de nieuwe technieken.
            De tijd die je verliest daar je te verplaatsen voor een vergadering is ook veel kleiner dan het dagelijkse tijdverlies door het pendelen naar Brussel en bovendien kan je die vergaderingen buiten de dure spits regelen.

            Mits een beetje inspanningen en goede wil kunnen 8/10 bedrijven echt wel een oplossing vinden, helaas wel weer meer druk op hun schouders.

            Verder zou het wel vrij idioot zijn om 2 wielers aan kilometer rijden te onderwerpen.
            Dat lijkt zo, maar uit mijn ervaring draaien zelfs de grootste bedrijven voor sommige functies op teams van minder dan 10 man die van overal komen, uit binnen- en buitenland. Ik ben freelancer en in mijn huidige rol is er zelfs niemand anders aangeworven die hetzelfde doet. Voor mij om in een kantoor in Hasselt bijvoorbeeld te gaan werken is quasi nutteloos want de mensen waar ik moet mee werken wonen zelf nabij Luik en Namen, dus twee van ons drieën zal altijd een verplaatsing moeten doen. Maar omdat die mensen niet alleen met mij en met mekaar werken, maar ook met andere mensen van andere teams van weer andere locaties, wordt het een onbegonnen zaak om te decentraliseren.

            Zelfs voor Belgacom, een bedrijf dat in elke provinciehoofdstad een kantoor heeft, spendeerde ik het merendeel van mijn tijd in de twee torens nabij het noordstation. Mijn directe en indirecte collega's kwamen uit Oost- en West-Vlaanderen. Waar denk je dat we mekaar het beste gaan ontmoeten als we in een team moeten samenwerken?

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              België valt perfect te vermijden, wat zou betekenen dat de haven van Antwerpen een stevig slechte zaak zou doen. De E313 zou wel leefbaarder worden, maar daarentegen krijg je hopen havenwerkers die werkloos zijn, wat een grotere impact zal hebben dan Ford Genk of Opel Antwerpen.

              De vrachtwagens die toch nog in België rondrijden, die worden ofwel nog meer bevolkt door oost-europeanen om er toch nog iets aan over te houden, of rekenen de meerkost door aan hun klant, en hun klant rekent dat dan weer door aan hun klant, en zo stijgen de prijzen van producten in supermarkten nog meer.
              Geloof ik niet. Het omrijden zou meer kosten aan brandstof dan de te betalen centjes/km. En het aandeel van transport in de kostprijs is ook zeer laag. De meerkost van het transport kan opgevangen worden door de supermarkten want de produkten zijn hier nog steeds een pak duurder dan in de ons omliggende landen.

              Comment


              • #8
                Het rekeningrijden is in Nederland al afgeschoten. Laten we voor één keer hier eens een voorbeeld aannemen.
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  België valt perfect te vermijden, wat zou betekenen dat de haven van Antwerpen een stevig slechte zaak zou doen. De E313 zou wel leefbaarder worden, maar daarentegen krijg je hopen havenwerkers die werkloos zijn, wat een grotere impact zal hebben dan Ford Genk of Opel Antwerpen.

                  De vrachtwagens die toch nog in België rondrijden, die worden ofwel nog meer bevolkt door oost-europeanen om er toch nog iets aan over te houden, of rekenen de meerkost door aan hun klant, en hun klant rekent dat dan weer door aan hun klant, en zo stijgen de prijzen van producten in supermarkten nog meer.
                  Dat zit er toch aan te komen, met of zonder rekening rijden. Als MSC het hier aftrapt (=kwestie van tijd) ligt de haven op zijn gat.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                    Geloof ik niet. Het omrijden zou meer kosten aan brandstof dan de te betalen centjes/km. En het aandeel van transport in de kostprijs is ook zeer laag. De meerkost van het transport kan opgevangen worden door de supermarkten want de produkten zijn hier nog steeds een pak duurder dan in de ons omliggende landen.
                    Moet er omgereden worden? Enkel voor transporten vanuit het noorden van Nederland naar het noorden van Frankrijk ben je eraan voor de moeite. Genre Rotterdam-Calais. Maar voor alle andere trajecten naar Frankrijk of Nederland is België perfect vermijdbaar. Hamburg-Parijs kost maar 100 km meer om België te vermijden, maar welismaar 100km meer op Duits traject dus is het de vraag wat de tarieven in Duitsland zijn. En alles ten zuiden van Hamburg wordt enkel interessanter om België te vermijden.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk Berichten
                      Waarom is de hoofdzetel van uw bedrijf in Brussel? Ik zie daar de meerwaarde niet in. Die gasten kunnen gerust beginnen decentraliseren. Lang leve de nieuwe technieken.
                      De tijd die je verliest daar je te verplaatsen voor een vergadering is ook veel kleiner dan het dagelijkse tijdverlies door het pendelen naar Brussel en bovendien kan je die vergaderingen buiten de dure spits regelen.

                      Mits een beetje inspanningen en goede wil kunnen 8/10 bedrijven echt wel een oplossing vinden, helaas wel weer meer druk op hun schouders.
                      Ik ben het helemaal met u eens.

                      Anderzijds wil men ook altijd alle voordelen: goedkoop wonen en niks betalen om te pendelen... Een Belgische luxe waar op een dag een eind aan komt.
                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Zelfs voor Belgacom, een bedrijf dat in elke provinciehoofdstad een kantoor heeft, spendeerde ik het merendeel van mijn tijd in de twee torens nabij het noordstation. Mijn directe en indirecte collega's kwamen uit Oost- en West-Vlaanderen. Waar denk je dat we mekaar het beste gaan ontmoeten als we in een team moeten samenwerken?
                        Mechelen.

                        Doe de groetjes aan mijne maat Willy trouwens als ge daar in de buurt zijt.
                        Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                          Zelfs voor Belgacom, een bedrijf dat in elke provinciehoofdstad een kantoor heeft, spendeerde ik het merendeel van mijn tijd in de twee torens nabij het noordstation. Mijn directe en indirecte collega's kwamen uit Oost- en West-Vlaanderen. Waar denk je dat we mekaar het beste gaan ontmoeten als we in een team moeten samenwerken?
                          Ooit van videoconferenties gehoord? Gebeurd bij ons dagelijks meerdere malen om collega's in Brixen, Udine of Leipzig samen te werken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            http://www.standaard.be/artikel/deta...21120_00375997

                            Ik heb deze morgen zelf de berekening gedaan voor mezelf. Ik pendel vanuit Bilzen naar Brussel, en daar kan ik met mijn job niet omheen of ik zou vlakbij Brussel moeten gaan wonen, want via Bilzen heb ik wel een goeie treinverbinding van een uur naar de 3 Brusselse stations, maar vervolgens kan ik makkelijk nog een 20 minuten tot 40 minuten met metro, tram en bus bijtellen. 'S avonds is dat dus eveneens 20 tot 40 minuten, en dan loopt het ook mis omdat de trein altijd te laat is en ik mijn verbinding mis, wat mijn treinreis plots anderhalf uur lang maakt. Bon, 3,5 tot 4 uur per dag onderweg zijn versus 2 tot 2,5 uur met de motorfiets...

                            Met de motorfiets doe ik een 400€ per maand op aan brandstof. Met de auto zou dit 700€ zijn. Dit is om en beide 20€ per dag met de motorfiets, of 40€ met de auto.

                            Met een rekeningrijden met een spitstarief van 0,14€ per kilometer kijk ik dan uit naar een meerkost van 28€ per dag of circa 500€ op een gemiddelde maand. Of 6000€ per jaar.

                            Het eenvoudige gevolg is dat als je je werkgever niet kan overhalen die meerkost op zich te nemen (omdat het de kant is die wil dat je van 9 tot 5 werkt), het gekkenwerk is om 1/3e van een gemiddeld nettoloon aan deze extra belasting weg te geven, enkel en alleen omdat je in Limburg woont en pakweg in Maaseik geen goede verbinding hebt met Brussel maar er wel werkt. Het wordt zelfs goedkoper om vanuit Maaseik werk in Nederland te gaan vinden, en Brussel heeft nu al moeite om de nodige gekwalificeerde mensen te vinden.

                            Het wordt tijd voor avondschool Duits, zodat ik in Keulen kan gaan werken. Is een ver, minder files, minder snelheidslimieten en blijkbaar ook goedkoper binnenkort.
                            Concrete cijfers graag, niet om en bij de ....

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk Berichten
                              Dat ze eerst eens de vrachtwagens laten betalen zoals in DE. Zou al een heleboel extra geld naar de staatskas doen vloeien.
                              Inderdaad, goed idee. Er bestaat namelijk nog niks zoals het vignet voor vrachtwagens (te koop in elk tankstation langs de snelweg) en de transporteurs gaan dit ongetwijfeld ook zelf betalen zonder door te rekenen.

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                Ooit van videoconferenties gehoord? Gebeurd bij ons dagelijks meerdere malen om collega's in Brixen, Udine of Leipzig samen te werken.
                                Er zijn situaties denkbaar waarin je perfect van huis uit / remote kan werken (als de f*cking bandbreedte, VPN, windows server en andere NASsen mee willen tenminste). Omgekeerd kan het ook realiteit zijn dat je voor bepaalde soorten werk best fysiek samenzit. Brainstormen over Skype heen... niet zo vruchtbaar.

                                Comment


                                • #17
                                  Nu we toch een paar bitheads samen lijken te hebben... Sta me toe even off topic te gaan. Wie heeft advies over online collaboration tools? Ik ben op zoek naar een degelijke online team-takenplanner én een vlotte online projectplanner. Over Wrike ben ik niet zo content, ik overweeg de move naar Central Desktop (scheiding tussen project- en takenplanning). Kent er iemand alternatieven (voordat ik m'n ploeg een eventueel onfortuinlijke switch opdring...)?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                                    Ooit van videoconferenties gehoord? Gebeurd bij ons dagelijks meerdere malen om collega's in Brixen, Udine of Leipzig samen te werken.
                                    Videoconferencen om met een team van 6 man samen te werken?

                                    Pas op, ten delen krijg je me dat verkocht, maar het is niet alsof we elke dag een vergadering hadden maar wel omdat ik in direct contact moest zijn van 2-3 van mijn collega's en alleszins in Belgacom en vele andere bedrijven dingen pas gebeuren als je naast die mensen hun bureau gaat staan en wacht tot het gebeurd is...

                                    En een ander bedrijf... Als er een massale treinstaking was, lag het VPN-gebeuren ook op hun gat door teveel gebruikers en te weinig bandbreedtte en licenties...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Concrete cijfers graag, niet om en bij de ....
                                      Ik doe 100 km naar Brussel en 100 km terug. Gemiddeld 18 dagen per maand. En de tarieven waarover men spreekt zijn 0,02€ per kilometer buiten de spits en 0,14€ binnen de spits. Zelfs VAB vond 0,14€ van de gekke en heeft hun berekeningen gedaan op basis van 0,07€ binnen de spits.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Rekeningrijden is afgevoerd in NL. Zij hebben ook de notionele interestaftrek afgevoerd. Reynders en Verhofstadt waren fier deze te kunnen invoeren in België. Nu moeten we toegeven dat de noorderburen gelijk hadden toen ze berekenden dat het hun meer ging kosten dan het zou opbrengen. Zo dwaas zijn ze daar nog niet.

                                        Andere oplossing: ik stop met werken, heb ik ook geen last van woonwerkverkeer


                                        BMW E46 320d Touring Black Sapphire 2002
                                        BMW E87 118d Hatch Black Sapphire 2009
                                        Volvo V60 D2 Kinetic Black Sapphire 2013

                                        Sent from my iPhone using Tapatalk
                                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

                                        Comment

                                        Working...
                                        X