Mededeling

Collapse
No announcement yet.

‘Rekeningrijden maakt woon-werkverkeer onbetaalbaar'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #41
    Inderdaad ,doet hier niets terzake,iedereen is toch vrij voor wie of wat ie gaat stemmen,is toch een verloren zaak..nu dat er iets moet gebeuren aan het file probleem is duidelijk,alleen wie gaat er de hete aardappel uit het vuur halen..

    Comment


    • #42
      Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
      op welke partij ik stem is toch niet van belang hier? maar ale ik ben niet echt fan van partij die zich op slechts 2 punten richt, migranten en een onafhankelijk vlaanderen dus neen geen VB of andere partij die belgie in stukken wil scheuren
      Nee idd, was maar om u uit uw tent te lokken. Maar nu blijft er dus nog maar 1 partij over... Enfin, maakt niet uit.

      Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
      Inderdaad ,doet hier niets terzake,iedereen is toch vrij voor wie of wat ie gaat stemmen,is toch een verloren zaak..nu dat er iets moet gebeuren aan het file probleem is duidelijk,alleen wie gaat er de hete aardappel uit het vuur halen..
      Absoluut, maar zoals je zegt: welke partij/politicus durft zijn/haar nek uitsteken voor deze zaak die volgens mij nog niet verloren is?

      Comment


      • #43
        Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
        Voor mij zou rekeningrijden duurder uitkomen, gezien de vele kilometers die wij afmalen elk jaar, maar ik ben er wel voorstander van: de verbruiker betaalt... Lijkt mij het eerlijkste.
        Maar dan moeten ze ook wel de BIV afschaffen en niet enkel de verkeersbelasting. Die BIV is een dikke klucht...

        Is hetzelfde als met windmolens: iedereen wil goedkope groene energie, maar als ze dan willen windmolens neerpoten op 500m afstand trommelen ze een heel dorp op om een petitie te tekenen. Ik heb zo nen buur verder gestuurd onlangs, en heb em gezegd dat em die petitie kon steken waar de zon niet schijnt. Als we als soort willen overleven zullen we moeten overschakelen op propere en hernieuwbare energie, en iedereen zal daar een prijs voor moeten betalen. Die 'not in my backyard' mentiliteit is zo typisch voor onze hedendaagse maatschappij... Iedereen wil de voordelen maar niks van de nadelen...
        Bovendien kunnen we zo minder afhankelijk worden van Rusland (aardgas) en de Arabische landen (olie). Op de lange duur denk ik dat energie zo goedkoper zal worden..

        Ik ben trouwens zo eens gaan zien voor ne windmolen in mijnen hof: zo een verticale spiraal: maakt minder lawaai. Aangezien we in verkaveling zitten moet ik aan alle andere buren gaan vragen of dat OK is. Good luck with that. Een kleine berekening maakte duidelijk dat ik op 7 jaar mn investering terug kon winnen en voor een groot deel in mn eigen energiebehoefte kon voorzien (er is een grote vlakte aan de overkant van't straat, dus wij vangen daar veel wind). Dan nog eens een elektro-wagen aankopen en ik reed bijna gratis (op het rekeningrijden na dan :p ), maar dankzij de buren is dat dus niet mogelijk.... absurd...
        Volledig mee eens...

        Oorspronkelijk geplaatst door erik219 Bekijk Berichten
        Hey Doa,
        verhuis gewoon naar US en zoek er zelf werk: mensen zoals u zien ze daar graag komen hoor, ge vindt daar makkelijk werk.
        Moest ik geen vrouw, klein mannen, en een zaak hier hebben, ik was mss ook al lang weg geweest...
        Alsof het in de VS zoveel beter is... de sociale en economische ongelijkheid daar is nog veel erger dan in West-Europa:

        Infographics on the distribution of wealth in America, highlighting both the inequality and the difference between our perception of inequality and the actua...


        Maar goed, we wijken af.

        Comment


        • #44
          je kan niet enerzijds een bevolkingsgroei aanmoedigen met kindergeld en minder belastingen en anderzijds door die extra bevolking iedereen gaan straffen die buiten komt.
          als er extra huizen kunnen gebouwd worden kan men het wegennet ook wel uitbreiden
          lets have some more member berries

          Comment


          • #45
            Dus iemand die voor is omdat hij persoonlijk goedkoper uit komt, kan je niks op tegen hebben. En iemand die beslist om te gaan doppen omdat het sop de kool niet waard is, die is egoïstisch?

            Denk overigens ook niet dat ze iets gaan doen aan de accijnzen, want dan komt de rest van Europa hier tanken. Zonder die kilometervergoeding natuurlijk, want die paar kilometer België inrijden om te tanken zal het niet maken.

            Ik ben op zich ook voor de vervuiler betaald, maar wie is er de vervuiler? De werknemer die elke dag +50 km rijdt naar zijn werk, of de werkgever die alles centraliseert in Brussel? Voor mij zou het 11€ per dag betekenen, en als dat niet betaald wordt door de werkgever, dan vraag ik me af wat je als werknemer met 1K6 netto zou doen als er 200€ per maand af zou gaan aan kilometervergoeding. Om nog maar te zwijgen van de 300€ die het nu al kost aan diesel om op en af te rijden als je daar geen vergoeding voor krijgt. Je ziet al snel dat iedereen die met zijn eigen wagen en eigen naft rijdt, al tegen het minimumloon knuffelt, ondanks de mooie 1K6 in de zak elke maand, en de rekeningrijden-plannen zijn dat laatste zetje om iemand met een pree van 1600€ onder het minimumloon te laten duiken. Dan houdt zo iemand waarlijk meer over op de dop.

            Korter bij je werk gaan wonen? De Brusselse rand is nu al verzadigd en voor semi krotten betaal je al +400K. Het Openbaar Vervoer? Als je uit Limburg komt kan je nog gratis parkeren in Diepenbeek; overal elders is het betalen geblazen om je eigen wagen voor 12 uur achter te laten. Met het OV helemaal van thuis naar het werk? Vertrek de avond op voorhand om op een redelijk uur op kantoor aan te komen... Korter bij thuis gaan werken? Ja dat gaat, maar mijn ervaring is uitgebreider dan de lokale systeembeheerders hier, dus als ik voor hun loon ga werken, verliezen die lager opgeleiden hun job want waarom voor 3K bruto een systeembeheerder met beperkte ervaring inhuren als je voor 3K ook een ex-consultant kan inhuren?

            Neenee, de realiteit is: de consument betaalt. Als mijn werkgever niet tussenkomt in rekeningrijden, werk ik niet meer voor hem. Dus hij gaat moeten tussenkomen, of mensen vinden die die 2-300€ zelf gaan ophoesten. Zeker in mijn sector is er niet een overvloed aan kandidaten, dus hij zal per consultant een efforke moeten doen. En dat efforke zal ie doorrekenen aan de klanten (banken, supermarktketens, transportbedrijven, overheidsinstellingen, ...) die die meerkost natuurlijk ook moeten doorrekenen want anders eten ze in hun al krappe marge. Dus banken gaan meer kosten aanrekenen, supermarktketens gaan hun prijzen verhogen, transportfirma's zullen het rekeningrijden ook doorrekenen en overheidsinstellingen zien dat ze sneller door hun budgetten gaan en gaan dus bij de belastingsinnner gaan vragen voor een groter budget volgend jaar. En wie zal dat betalen? Wie zal dat betalen?

            Yup. Jij en ik.

            De bedoeling is natuurlijk om het verkeer te sturen dat het niet tijdens de spits bolt, maar dat gaat al niet voor sectoren waar geen nachtwerk is (want een vrachtwagen kan je niet lossen om 2u 's nachts daar) en aangezien er in de plannen staat dat het rekeningrijden begint om 5u 's morgens en afloopt om 10u 's avonds zijn zelfs kantoorwerkers eraan voor de moeite.

            Wat filter je eruit? Ja, die rit naar de zee, laat maar zitten... 20€ extra bovenop het betalend parkeren, de verstookte diesel en de pintjes op het terras... Dan kunnen we beter naar de Nurburgring rijden. Oh, maar dan geven we geld daar uit aan een pizza, ipv aan een pizzeria in Oostende. Verhip, geld dat we niet investeren in de eigen economie!

            Voor mij persoonlijk als freelancer zie ik 1 voordeel: Geen thuiswerk mogelijk = 15€ extra bovenop mijn dagtarief. Het tragische is dat zo een rekeningrijden voor mij als freelancer minder pijn doet dan een werknemer...
            Last edited by ; 11/02/2014, 14:53.

            Comment


            • #46
              Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Dus iemand die voor is omdat hij persoonlijk goedkoper uit komt, kan je niks op tegen hebben. En iemand die beslist om te gaan doppen omdat het sop de kool niet waard is, die is egoïstisch?
              Dat heb ik alleszins niet beweerd. In beide gevallen is het egoïstisch, maar ja, dat zit er nu eenmaal in bij de mens. Voor de rest sla je wel een aantal nagels op de kop.

              Eigenlijk zou er veel meer op Europees vlak moeten bepaald worden wat transport betreft, maar daar krijg je dezelfde problemen als in België met zijn verschillende gewesten en gemeenschappen, alleen op veel grotere schaal: iedereen wil wat voor hem/haar het beste uitkomt.

              Comment


              • #47
                En in Frankrijk doen ze reeds jaren aan rekeningrijden,niemand die daar ook maar over zaagt,terwijl het toch ook Europa is,alleen als men het hier wil introduceren ...ho maar..

                Comment


                • #48
                  Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                  En in Frankrijk doen ze reeds jaren aan rekeningrijden,niemand die daar ook maar over zaagt,terwijl het toch ook Europa is,alleen als men het hier wil introduceren ...ho maar..
                  Daar is het op lange stukken autosnelweg, en de kwaliteit en service is er ook naar. Een apart FM-radiostation met alle updates om het kwartier qua ongevallen en file, met een aparte noodgevallendienst om de weg af te bakenen. Maar er is ook een alternatief, langs provinciale wegen die niet door elke dorpskern gaan, en waar je niet aan 70 moet taffelen maar 100 mag.

                  Ook in Duitsland heb je zo een wegen met een limiet van 100, waar je zonder zever ook die snelheid kan halen. En daar moet je zelfs niet betalen om de snelweg te volgen.

                  Probleem is dat we in België al met een onnozel hoge belastingdruk zitten, recent de regels nog verstrengd werden qua VAA - zeg gemiddeld iedereen met een firmawagen is 100€ kwijt per maand - en nu de volgende steile belastingverhoging in het zicht is. En het is niet dat men in ruil daarvoor je een hoop VAA, accijnzen of wegentaks gaat terugbetalen. Als ze met het invoeren van het rekeningrijden de wegentaks zouden laten vallen, zou ik per jaar nog altijd 1500€ meer moeten betalen, ervan uitgaande dat werkgevers niet zouden tussenkomen.

                  Comment


                  • #49
                    Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                    En in Frankrijk doen ze reeds jaren aan rekeningrijden,niemand die daar ook maar over zaagt,terwijl het toch ook Europa is,alleen als men het hier wil introduceren ...ho maar..
                    Je betaalt er alleen op de snelwegen tussen de steden.
                    Als je 20km boven Parijs woont, en elke dag naar het zuiden van Parijs sukkelt, dan betaal je niks.

                    Comment


                    • #50
                      Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                      En in Frankrijk doen ze reeds jaren aan rekeningrijden,niemand die daar ook maar over zaagt,terwijl het toch ook Europa is,alleen als men het hier wil introduceren ...ho maar..
                      Enkel op bepaalde snelwegen, de gewone banen zijn daar gratis, dus woon-werk voor 99% van de Fransen is gratis.
                      Toen ze daar een jaar of twee terug peage op de route nationals wilden invoeren, waren er weken lang protesten en zelfs rellen waarbij de nieuwe tolhokjes werden afgebrand. Dat zal je misschien gemist hebben, want in de Belgische media hoorde je daar inderdaad niets over.
                      Op banen met péage mag je (mits zelden voorkomende uitzondering) uitgaan van een onberispelijk weggennet en een filevrije baan. Geen van beiden kunnen ze hier garanderen, het tegendeel wel.

                      Comment


                      • #51
                        vergelijken met Fr is volgens mij niet haalbaar in B, te weinig lange stukken ASW
                        ik denk dat we beter naar een systeem gaan zoals Oostenrijk, of Zwitserland, gewoon één tarief per wagensoort van zodra je een m de grens over gaat

                        of zoals in Londen, camera's verschillende tarieven, spits of niet, SUV of hybride, ... en factuur maandelijks thuis in de bus

                        Comment


                        • #52
                          Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                          Ik ben voor,scheelt voor mij persoonlijk een serieuze slok op de borrel ..ja ben een egoist op dat gebied ..
                          ben je daar zeker van? Gesteld dat een auto 400€ aan verkeersbelasting kost, een 2 liter dus, dan gaat rekeningrijden héél snel duurder worden. 15000 km aan 7 cent de kilometer is 1050€. 15k is zeker niet overdreven en dit voorbeeld toont toch wel aan dat je echt heeeel weinig moet rijden om minder te betalen dan de huidige taks. Enkel goed voor sportwagens of classics maar met de daily ga je dan nog volle pot mogen betalen..

                          Comment


                          • #53
                            Dat is idd waar, het zal fors duurder worden. Zelf zal ik rond de 2200€ moeten betalen ipv 770€. En toch ben ik voor, omdat ik het systeem eerlijker vind.
                            Belast op gebruik ipv bezit.
                            En daar zal ik gretig gebruik van maken.

                            Het zat er eigenlijk al lang aan te komen.

                            Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                            Comment


                            • #54
                              in andere landen waar de belastingdruk minder hoog is, zou ik nog akkoord kunnen gaan, maar in be...NEE

                              al zeker omdat het idd weer de werkende mens weer is die zal betalen

                              (kocht een smartje om goedkoop rond te karren - 90 tax - zou een serjeuze verhoging zijn )

                              Comment


                              • #55
                                Ook u begrijp ik volledig, alle begrip.
                                Uw wagen zal zonder twijfel véél minder uitstoten dan mijn en nog andere wagens.
                                Maar heel het belastingsysteem op cilinderinhoud is achterhaald.
                                Tenslotte gebruikt uw wagen dezelfde infrastructuur dan andere wagens voor "slechts" 90€
                                Ze moeten het ergens halen, en dat is uiteraard bij ons, de gewone burger.
                                Ze zullen niet aan hun wedde komen, of die van Albert II waar we jaarlijks bijna 10mil. Voor mogen afdragen.

                                Da ze eens beginnen met vlaams/waals/brussel.... Gewest af te schaffen, 1 minister per post ipv 4 en België zal dan pas als een echt land kunnen werken.

                                Kom daarvoor op straat mensen, teken daarvoor een petitie!

                                But then again. We belgiums are sheeps.....

                                Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                                Comment


                                • #56
                                  Ik ben weer naïef......

                                  Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

                                  Comment


                                  • #57
                                    Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                                    Dat is idd waar, het zal fors duurder worden. Zelf zal ik rond de 2200€ moeten betalen ipv 770€. En toch ben ik voor, omdat ik het systeem eerlijker vind.
                                    Belast op gebruik ipv bezit.
                                    En daar zal ik gretig gebruik van maken.

                                    Het zat er eigenlijk al lang aan te komen.

                                    Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk
                                    dit is zeker eerlijker maar het beste is nog belasten op de brandstof alleen. Het perfecte systeem alleen gaat het moeilijk zijn een correcte prijsverhoging hiervoor te vinden. Het gaat de overheid waarschijnlijk ook geld kosten in plaats van opbrengen of de prijs zou belachelijk hoog moeten worden

                                    Comment


                                    • #58
                                      Het grootste probleem voor mij is dat de gebruiker wel betaalt, maar voor wat? Waar gaat dat geld naar toe? Nu al gaat maar een fractie van de geinde accijnzen en taksen die je moet betalen als je een auto wil rijden, geïnvesteerd in mobiliteit. Ik heb het niet over hier en daar een put vullen ten voordele van de automobilist, ik heb het echt over mobiliteit.

                                      De automobilist betaalt jaarlijks een aanzienlijke som, en daarmee zou je een eerste klas wegennet, spoorwegennet en openbaar vervoer kunnen runnen, maar het gebeurt niet!

                                      Comment


                                      • #59
                                        Oorspronkelijk geplaatst door gandalf Bekijk Berichten
                                        Dat is idd waar, het zal fors duurder worden. Zelf zal ik rond de 2200€ moeten betalen ipv 770€. En toch ben ik voor, omdat ik het systeem eerlijker vind.
                                        Belast op gebruik ipv bezit.
                                        En daar zal ik gretig gebruik van maken.

                                        Het zat er eigenlijk al lang aan te komen.

                                        Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk
                                        Eerlijker??? Voordeliger ja, voor die met zijn M5 of de andere met zijn SLR, enz..En die met zijn Smart dan of die met zijn CDTi'tje 1.3?
                                        En dat jij het goed vindt dat ze in je eigen zakken graaien toont aan uit wat voor hout je bent gesneden.

                                        Comment


                                        • #60
                                          Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                          Wat filter je eruit? Ja, die rit naar de zee, laat maar zitten... 20€ extra bovenop het betalend parkeren, de verstookte diesel en de pintjes op het terras... Dan kunnen we beter naar de Nurburgring rijden. Oh, maar dan geven we geld daar uit aan een pizza, ipv aan een pizzeria in Oostende. Verhip, geld dat we niet investeren in de eigen economie!
                                          Bingo...

                                          Het is nog veel te vroeg om te oordelen over het rekeningrijden, de voorwaarden liggen nog niet vast. Maar dit is toch de algemene teneur die ik waarneem rondom mij...Mensen willen nog een financiële inspanning doen voor hun werk (gek genoeg ) maar voor verplaatsingen in de vrije tijd gaat inderdaad de opmerking van Wooter hierboven op..."daar betaal ik niets extra's voor, genoeg alternatieven"

                                          Het grappigste zou zijn (en ik zie het nog gebeuren) dat ze "vrijstellingen" gaan geven aan de bedrijfsauto's met 1 persoon in, de werfcamionetten, het vrachtverkeer en gepensioneerden, want "die worden al hard genoeg belast" En de pendelaar met 4 in de privé-auto die mag betalen

                                          Achja. We zien wel.
                                          Last edited by TooTall; 12/02/2014, 09:28.
                                          Mijn Skoda

                                          Comment

                                          Working...
                                          X