Mededeling

Collapse
No announcement yet.

‘Rekeningrijden maakt woon-werkverkeer onbetaalbaar'

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oei, ik heb hier precies ongewild kwaad bloed gezet door niet altijd juist geïnterpreteerd te zijn en misschien zelf ook anderen verkeerd geïnterpreteerd te hebben. Ik zal mijn post(s) die beledigend zijn overgekomen dan ook verwijderen.

    Mijn bedoeling is gewoon om wat 'tegengas' te geven in topic's als de deze. Het is maar door het oneens met elkaar te zijn dat we misschien tot nieuwe inzichten kunnen komen. Als we allemaal dezelfde mening zouden hebben zouden we toch maar snel uitgepraat zijn.

    Comment


    • Er is geen probleem met tegengas, maar ik denk in deze dat het concept 'rekeningrijden' een zeker verdedigbaar element heeft, maar het in België om diverse redenen hierboven al aangehaald niet gaat werken. Behalve als het doel is om meer belastingsinkomsten op te strijken.

      Het simpele probleem is dat men het verkoopt als een manier om de files terug te dringen. Maar om dat effectief af te kunnen dwingen, moeten er een hoop randvoorwaarden vervuld worden, want het is de bedoeling dan dat mensen die belasting niet betalen omdat ze geen gebruik maken van de weg. Dat betekent dat er alternatieven moeten zijn, gaande van alternatieve vormen van tewerkstelling, alternatieve uren van tewerkstelling, tot alternatieve manieren van transport.

      En dan komen we tot de vaststelling dat er voor een heel hoop sectoren geen uitwijkmogelijkheden zijn. Alle kleinhandel wordt nu bevoorraad over de weg, en er is geen alternatief mogelijk. Meer nog, men probeert de kleinhandel in de steden verplicht te bevoorraden met kleinere bestelwagens, waar transport met 1 grote vrachtwagen natuurlijk beter voor de filedruk is, behalve dat men geen vrachtwagens meer in steden wil. Kantoorwerk kan je nog proberen te verplaatsen naar satellietkantoren en thuiswerk, maar in het geval van productie zit je vast aan een centrale locatie. En het tragische met kantoorwerk is dat een grote multinational veel makkelijker thuiswerk en satellietkantoren kan toelaten, terwijl een KMO dat heel wat minder kan ondersteunen want 1 werknemer bezit daar heel wat meer rollen. Zelfs flexibel zijn in tijd is niet mogelijk, want de plannen zijn om het rekeningrijden te starten om 5u 's morgens en te laten lopen tot 22u 's avonds. Volgens mij is zeker dat laatste ruim uit de spits... Als je nu nog aangemoedigd zou worden om pas na 10u de baan op te gaan en na 19u naar huis te rijden, dan zou je nog een spreiding krijgen, maar met de huidige plannen is er enkel een tijdwinst, maar geen financiële winst om met dergelijke uren te werken.

      En eigenlijk is de kern van het probleem simpel: geen andere vervoersmethode is zo doeltreffend, goedkoop en comfortabel dan de eigen wagen. En dat is gek, als je weet wat een auto rijden nu al kost. Feit blijft dat als je soms eens buiten de stad wil vertoeven, of meer dan 1 boodschappentas wil vervoeren, je gedoemd bent om een auto te kopen, en eens je die investering al hebt gedaan is de auto simpelweg veel voordeliger dan het OV, ook al zal het OV je per rit misschien minder kosten. Er zijn routes waar het OV sneller is, maar de mensen die het OV gebruiken doen dat net omdat ze vlak bij het station wonen en kunnen sporen naar hun werk dat weer op een metrolijn ligt. Eens je voor en natransport moet regelen naast het OV, wordt een auto stevig interessanter, temeer omdat dat voor- en natransport vaak tegengewerkt wordt door betaalparkings aan stations en dergelijke.

      In Nederland heeft men het rekeningrijden niet doorgevoerd, en daarentegen geïnvesteerd in asfalt. Op het eerste zicht een stevige fuck you naar de groenen, maar de uitstoot is er stevig gedaald omdat files zijn opgelost en sluipverkeer uit dorpskernen terug naar de snelweg is getrokken. Hier gaan onze politici er nog altijd naïef vanuit dat 3 rijstroken naar Brussel en 2 naar Antwerpen genoeg zijn...

      Comment


      • Wooter heeft wel een punt....

        Sent from my RM-821_eu_croatia_511 using Tapatalk

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
          Ik ga ook geen nadeel ondervinden, maar toch ben ik tegen dit systeem.

          Wacht maar tot ze via die gps tracker een permanente snelheidscontrole gaan doorvoeren. Dan zal je plots ook weer tegen zijn.

          Ik ben tegen deze manifeste inbreuk op onze privacy en het feit dat betalen per km heel veel mensen een pak meer gaat kosten.

          ........
          +1
          Daar staan inderdaad velen niet bij stil. Snelheidscontrole is met zo'n GPS tracking systeem zeer goed mogelijk.

          Gedaan met dat klein beetje vrijheid die men nog heeft.
          Ik zie steeds meer de voordelen van dit controlerend systeem...

          Comment


          • Wooter heeft inderdaad een dik punt want het bewijst nog maar eens hoe de struisvogel politiek nog steeds hardnekkig wordt gehandhaafd.
            De weg van de minste weerstand zoeken en het echte probleem onder de mat vegen, zolang maar de staatskas rinkelt.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Er is geen probleem met tegengas, maar ik denk in deze dat het concept 'rekeningrijden' een zeker verdedigbaar element heeft, maar het in België om diverse redenen hierboven al aangehaald niet gaat werken. Behalve als het doel is om meer belastingsinkomsten op te strijken.

              Het simpele probleem is dat men het verkoopt als een manier om de files terug te dringen. Maar om dat effectief af te kunnen dwingen, moeten er een hoop randvoorwaarden vervuld worden, want het is de bedoeling dan dat mensen die belasting niet betalen omdat ze geen gebruik maken van de weg. Dat betekent dat er alternatieven moeten zijn, gaande van alternatieve vormen van tewerkstelling, alternatieve uren van tewerkstelling, tot alternatieve manieren van transport.

              En dan komen we tot de vaststelling dat er voor een heel hoop sectoren geen uitwijkmogelijkheden zijn. Alle kleinhandel wordt nu bevoorraad over de weg, en er is geen alternatief mogelijk. Meer nog, men probeert de kleinhandel in de steden verplicht te bevoorraden met kleinere bestelwagens, waar transport met 1 grote vrachtwagen natuurlijk beter voor de filedruk is, behalve dat men geen vrachtwagens meer in steden wil. Kantoorwerk kan je nog proberen te verplaatsen naar satellietkantoren en thuiswerk, maar in het geval van productie zit je vast aan een centrale locatie. En het tragische met kantoorwerk is dat een grote multinational veel makkelijker thuiswerk en satellietkantoren kan toelaten, terwijl een KMO dat heel wat minder kan ondersteunen want 1 werknemer bezit daar heel wat meer rollen. Zelfs flexibel zijn in tijd is niet mogelijk, want de plannen zijn om het rekeningrijden te starten om 5u 's morgens en te laten lopen tot 22u 's avonds. Volgens mij is zeker dat laatste ruim uit de spits... Als je nu nog aangemoedigd zou worden om pas na 10u de baan op te gaan en na 19u naar huis te rijden, dan zou je nog een spreiding krijgen, maar met de huidige plannen is er enkel een tijdwinst, maar geen financiële winst om met dergelijke uren te werken.

              En eigenlijk is de kern van het probleem simpel: geen andere vervoersmethode is zo doeltreffend, goedkoop en comfortabel dan de eigen wagen. En dat is gek, als je weet wat een auto rijden nu al kost. Feit blijft dat als je soms eens buiten de stad wil vertoeven, of meer dan 1 boodschappentas wil vervoeren, je gedoemd bent om een auto te kopen, en eens je die investering al hebt gedaan is de auto simpelweg veel voordeliger dan het OV, ook al zal het OV je per rit misschien minder kosten. Er zijn routes waar het OV sneller is, maar de mensen die het OV gebruiken doen dat net omdat ze vlak bij het station wonen en kunnen sporen naar hun werk dat weer op een metrolijn ligt. Eens je voor en natransport moet regelen naast het OV, wordt een auto stevig interessanter, temeer omdat dat voor- en natransport vaak tegengewerkt wordt door betaalparkings aan stations en dergelijke.

              In Nederland heeft men het rekeningrijden niet doorgevoerd, en daarentegen geïnvesteerd in asfalt. Op het eerste zicht een stevige fuck you naar de groenen, maar de uitstoot is er stevig gedaald omdat files zijn opgelost en sluipverkeer uit dorpskernen terug naar de snelweg is getrokken. Hier gaan onze politici er nog altijd naïef vanuit dat 3 rijstroken naar Brussel en 2 naar Antwerpen genoeg zijn...
              Ik zal 25 mei aan je denken welke partij?

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
                Ik zal 25 mei aan je denken welke partij?
                Daar zit het probleem... Ik kan me geen partij bedenken die beseft dat het beter is van de fouten van anderen te leren, dan ze zelf te maken...

                Comment


                • Zoals Wooter zei: in Nederland extra asfalt en beduidend minder file en uitstoot. Hier altijd maar bleiren dat het een korte termijn oplossing is, maar het is in ieder geval iets. Als je nu niet meer wegstroken aanlegt en er over 10 jaar nog veel meer auto's zijn, dan zit het al helemaal vast.

                  Als autofanaat betreur ik alvast de automobiele toekomst van m'n ongeboren zoon.

                  Comment


                  • Door de al maar zuinigere auto's zien ze inkomsten verloren gaan(accijnzen op brandstof), deze verliezen willen ze met dit systeem compenseren. Zuinige auto's hebben ook nog eens een lagere cilinderinhoud, waardoor de inkomsten uit de jaarlijkse verkeersbelasting...

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                      Zoals Wooter zei: in Nederland extra asfalt en beduidend minder file en uitstoot. Hier altijd maar bleiren dat het een korte termijn oplossing is.
                      Eén van de redenen waarom ik 10 duizenden km's liever rij in Nederland dan hier, ook al is het soms maar tegen 100.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Daar zit het probleem... Ik kan me geen partij bedenken die beseft dat het beter is van de fouten van anderen te leren, dan ze zelf te maken...
                        De partijen van nu denken volgens mij alleen maar aan de verkiezingen en welke postjes dat ze kunnen nemen en tegen wie ze kunnen samenspannen. Die kunnen allemaal nog iets leren van VB, die willen maar 1 ding

                        Voor de serieuze mensen onder ons, dat laatste was een jokeske hé!

                        Comment


                        • Ik moet toch toegeven dat ik de laatste 20 jaren toch een paar keer gedacht heb dat de onafhankelijkheid van België een domme zet was... Nu, niet alles in NL is perfect, maar als je leert van hun fouten en hun goede ideeën pikt, dan ben je verder dan dat je telkens het warme water opnieuw wil uitvinden... Zeker qua mobiliteit zijn we amateurs, en lopen we 15 jaar achter...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Ik moet toch toegeven dat ik de laatste 20 jaren toch een paar keer gedacht heb dat de onafhankelijkheid van België een domme zet was... Nu, niet alles in NL is perfect, maar als je leert van hun fouten en hun goede ideeën pikt, dan ben je verder dan dat je telkens het warme water opnieuw wil uitvinden... Zeker qua mobiliteit zijn we amateurs, en lopen we 15 jaar achter...
                            Ze hebben in Nederland idd perfecte wegen, maar die hoge taksen (vroeger BPM) op voertuigen... Liever niet.

                            De treinen hebben er trouwens ook last van vertragingen en afschaffingen.

                            Maar vooral, het eten trekt er op niets :p

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Int3x0r Bekijk Berichten
                              Maar vooral, het eten trekt er op niets :p
                              Alleen "kroket uit de muur" mogen ze hier ook wel eens introduceren

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Zeker qua mobiliteit zijn we amateurs, en lopen we 15 jaar achter...
                                Die heb je van mij "gepikt".
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • Conclusie: er is niet één zaligmakende oplossing voor het probleem. Maar het individu wil wel één oplossing, nl. De 'oplossing' die hem het beste uitkomt.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                    Conclusie: er is niet één zaligmakende oplossing voor het probleem. Maar het individu wil wel één oplossing, nl. De 'oplossing' die hem het beste uitkomt.
                                    Amen!

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                      Conclusie: er is niet één zaligmakende oplossing voor het probleem. Maar het individu wil wel één oplossing, nl. De 'oplossing' die hem het beste uitkomt.
                                      Wel niet beseffende dat 8/10 keer, hij zelf de oorzaak is van vele ellende.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • Wooter 4 president!

                                        Volgens mij is dit gewoone een move naar de verkiezingen toe...dit wordt nu toch niet beslist en geen enkele partij wil dit verdedigen voor de verkiezingen.

                                        Momenteel is mobiliteit al onbetaalbaar, wij betalen 300 euro naft per maand, tel daar verzekering, belasting en afschrijving bij en je komt aan 500 euro per maand voor het privilege om op slecht onderhouden wegen in de file te staan...

                                        Als ze de file willen verlagen moeten ze specifiek mensen 'penaliseren' die in de file rijden terwijl ze niet moeten werken. Gewoon registreren wat je woon-werk route is, dat niet belasten, en nummerplaten die erop rijden die niet daar werken wel belasten. Mensen die beroepshalve de baan doen moeten gewoon ook niets betalen, idem voor vrachtvervoer. Forfait volstaat daarvoor en economie stimuleren.

                                        Ze willen iedereen aan het werk krijgen maar mensen weigeren, terecht, nog verder te gaan dan de kerktoren om werk te zoeken als het zo doorgaat. Als ik bereken wat mijn vrouw maandelijks netto verdient vs wat ik netto verdien, wagenkosten eraf getrokken (ik heb een bedrijfswagen), verdien ik meer dan 2 keer, bijna 3 keer, zoveel...dat is toch niet normaal. Over een kloof gesproken! Ze gebruikt de wagen ook enkel voor woon werk, in het weekend gebruiken we de bedrijfswagen.

                                        De grootste onzin is dat ze de spits meer gaan belasten. Waarom denken ze dat mensen dagelijks in die kutfiles zitten aan te schuiven, voor het plezier?

                                        Nee, omdat toevallig de scholen overal op hetzelfde uur opengaan en bepaalde bedrijven geen flexibiliteit hebben in werkuren.

                                        En zelfs met flexibiliteit moet je je uren doen, en het meest aangename is van 8 tot 17u. Het is niet erg aangenaam om om 10 u te beginnen en tot 19u te werken, idem om om 6u te beginnen en 15u naar huis te gaan...het is gewoon logisch dat er dan veel mensen op de baan zitten, en heus niet voor hun plezier.


                                        Idioten die tijdens de spits de ring van Brussel gaan doen om een koffie te drinken bij een betovergrootmoeder mogen wel belast worden, zwaar zelfs.

                                        Een kilometerheffing is een aanslag op de vrijheid van de Belgen die de kloof tussen arm en rijk enkel groter zal maken.
                                        Last edited by ; 18/02/2014, 12:38.

                                        Comment


                                        • PS, OV in België is een echte klucht. Ticketje zaventem gent kost 14 euro, viel bijna van mijn stoel. Dan moet je nog een taxi of bus regelen naar je huis. Reistijd was ongeveer het dubbele ivm een rechtstreekse autorit!

                                          Nu gaan ze de reistijden nog wat langer maken...en kwa capaciteit kunnen ze nu al de spits niet aan.

                                          OV is te duur, te traag en niet uitgebreid genoeg om een echt alternatief te zijn. Probeer maar eens naar een industrieterrein (let's face it, daar liggen nu eenmaal veel werkgevers) te geraken met het OV...Veel succes!

                                          PPS: Goed nieuws, we halen de CO2 norm objectieven steeds meer en meer, CO2 daalt!
                                          Reden?
                                          Alle industrie vertrekt uit België en werklozen rijden minder.

                                          Oh ja, in 2014 record aantal mensen die in brugpensioen gaan.


                                          PPPS, enige mensen voor deze heffing zijn mensen die het kunnen betalen (met meestal een dikke bak die handenvol geld kost in huidig systeem maar wegens weinig km waarschijnlijk stuk beter in nieuw systeem) of alternatieve, naïeve, groene stemmers die geloven dat het geld dat dit zal opbrengen naar een beter wegennetwerk zal gaan

                                          ....

                                          Terwijl het rechtstreeks naar onze veel te duren zorgstaat zal gaan.

                                          Goed bezig.
                                          Last edited by ; 18/02/2014, 12:48.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X