Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Directiewagen als tweedehands beschouwd en oude BIV berekening of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Directiewagen als tweedehands beschouwd en oude BIV berekening of niet?

    Ik zit met volgende vraag : mijn schoonbroer weet een nieuwe wagen te koop staan. Niet echt nieuw want deze wordt als demovoertuig gebruikt, een soort directiewagen dus. Er hangen Z-platen op en de verkoper van de garage rijdt er nu een vijftal maanden mee rond en heeft een kleine 6000 kilometer gedaan. Volgens de verkoper is mijn schoonbroer de eerste eigenaar als hij de wagen koopt en inschrijft en betaald hij BIV volgens het nieuwe systeem. Maar volgens de de dienst verkeersbelastingen betaald hij BIV volgens de berekeningsregel oude en nieuwe BIV. Omdat de wagen voor hun als een tweedehandswagen wordt beschouwd. Het gaat over een jaguar XF 3.0 Diesel en het verschil tussen oude en nieuwe BIV is een dikke 3000 euro. Er rijden toch enorm veel directievoertuigen met Z-platen op die nog nooit zijn ingeschreven. Vallen die dan allemaal onder het principe van oude BIV?

  • #2
    Als de wagen nooit is ingeschreven, is dit volgens mij een nieuw voertuig, en zal de regeling van de nieuwe BIV gelden. Bij inschrijving van een nieuw voertuig (dus indien het nooit is ingeschreven geweest) speelt het aantal kilometer dat er mee gereden is geen rol (normaal zijn dit maar een paar kilometer soms wat meer indien er een testrit mee gedaan is ).
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
      Als de wagen nooit is ingeschreven, is dit volgens mij een nieuw voertuig, en zal de regeling van de nieuwe BIV gelden. Bij inschrijving van een nieuw voertuig (dus indien het nooit is ingeschreven geweest) speelt het aantal kilometer dat er mee gereden is geen rol (normaal zijn dit maar een paar kilometer soms wat meer indien er een testrit mee gedaan is ).
      lijkt mij ook logisch

      maar is die JAG echt nooit ingeschreven geweest? ook niet één dag ?

      Comment


      • #4
        Mijn schoonbroer heeft alles van de D.I.V. op papier gekregen en het zit blijkbaar zo : vanaf dat een garage ook maar 1 kilometer met een nieuwe wagen doet en dit met Z-platen op dan zijn zij verplicht om dit aan de D.I.V. door te geven. Vanaf die dag wordt de wagen als zijnde inverkeerstelling beschouwd. Wordt bijvoorbeeld nadien de wagen terug in de showroom gezet en jij koopt die wagen in de veronderstelling dat het een nieuwe wagen is dan zul jij bij inschrijving merken dat er op het inschrijvingsformulier twee data staan. De datum dat er voor de eerste keer een Z-plaat heeft opgehangen en de datum dat jij de wagen hebt ingeschreven. Voor de B.I.V. is de berekening dan zijnde een tweedehandswagen. Voor veel zwaardere diesels is dat dan een serieus duurdere rekening. Garages moeten dat altijd aangeven want bij een controle hebben ze anders de 309% maatregel aan hun been. De D.I.V. heeft telefonisch aan mijn schoonbroer gezegd dat er zo nu al tientallen dossiers lopende zijn van onterecht gebruik van directiewagens. Indien mijn schoonbroer toch de wagen zou kopen moet hij door de garage op papier laten zetten dat het om een niet ingeschreven directiewagen gaat. De garage gaat dan later wettelijk verplicht kunnen worden tot betaling van het verschil aan B.I.V. Indien de garage dat niet wil betalen gaat het dan wel via een Rechtbank moeten afgedwongen worden. Maar volgens de Juridische dienst van de D.I.V. win je 100% zeker zo een zaak. Toch weer iets raar in de wetgeving?

        Comment


        • #5
          Laat toch gewoon in de offerte opnemen dat de verkoper (dealer) de BIV betaalt. Dan ben je van alle discussies af, wat het bedrag van de BIV ook is.
          Overigens is er niet veeldiscussie als je het raamnummer invult op de simulatietool.

          Comment


          • #6
            Als je het chassisnummer op de simulatietool ingeeft krijg je geen gegevens. Nummer is niet gekend. Maar ondertussen heeft de verkoper al wat nagevraagd en blijkt inderdaad de 67/33 regel te zijn die voor de BIV van toepassing is. De garage moet de chassisnummers van de wagens waar een Z-plaat wordt opgehangen doorgeven. Op dat moment worden die wagens bij de D.I.V. als zijnde wagen met Z-plaat op openbare weg gekomen ingeschreven. Bij inschrijving door de koper is de wagen dan een tweedehandswagen en zullen er twee data op het inschrijvingsformulier komen te staan. De dag dat de wagen met Z-plaat wordt doorgegeven en de data van tweede inschrijving bij verkoop. Verkoper heeft dat uitgelegd en toegegeven maar wou niets op papier zetten dat zij de verschuldigde BIV zouden betalen. Gevolg : verkoop is niet doorgegaan.

            Comment

            Working...
            X