Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Rijbewijs B + 96 (aanhangwagen)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Rijbewijs B + 96 (aanhangwagen)

Wie weet er meer over een rijbewijs B + 96 ?

Ik heb een aanhanger gekocht en moet eigenlijk een B+E hebben.
    Maar de verkoper wist me te zeggen dat ik vanaf volgend jaar 'gratis' een code 96 kon krijgen als ik mijn rijbewijs liet vernieuwen.
    Dan mag de combinatie maximaal MTM 4250 kg zijn.

Klopt dit?
    Want dan moet ik geene examen meer gaan doen...

Op google staat er zo wel van alles, maar niet duidelijk of ge dit nu krijgt bovenop uwe B zonder een extra examen.
    (want anders dan doe ik natuurlijk examen voor ne B+E of C+E en niet voor de tussenoplossing)

Nieuw KB rijbewijs komt uit op 19/01/2013 maar zal vermoedelijk pas in werking treden op 01/05/2013 en de reparatie wetgevingen volgen wel

Voor zover wij het zien zal uw stelling inderdaad juist worden.
    Last edited by ; 18/12/2012, 13:01.

Comment

Dus iedereen zal dan met zware aanhangwagen mogen rijden zonder extra examen
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Als ik via google zoek spreken ze elkaar wel seieus tegen, want volgens de eene krijgt iedereen die nu al zijn rijbewijs heeft die code 96, volgens andere bronnen is dit niet het geval.
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Als ik via google zoek spreken ze elkaar wel seieus tegen, want volgens de eene krijgt iedereen die nu al zijn rijbewijs heeft die code 96, volgens andere bronnen is dit niet het geval.
          Wat zeggen de andere bronnen ? link ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
            Wat zeggen de andere bronnen ? link ?
            Ik zeg het toch al, wat de andere bronnen zeggen.
            Volgens die bronnen krijg je die Code 96 enkel na een examen, ook voor de mensen die nu reeds een B rijbewijs hebben.

Link? Gewoon via google en den links die d'r dan te voorschijn komen.

Comment

Bedankt voor je antwoord;

Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg. Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt. Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.

Bron: http://www.goca.be/nl/p/reglementering

Comment

Typisch België....

vrijdag even tijd gemaakt

de dienst van het stadhuis:
                Code 96 op een rijbewijs B (stilte) wat is dat meneer ?!

Examencentra goca
                *onthaal: "Code 96? wij kennen enkel code 95 voor rijbewijs C"
                *hoofdexaminator: "Het kan zijn dat men de code 96 krijgt als men voor 2013 uw rijbewijs hebt gehaald, maar de wet is niet geheel duidelijk. We weten ook nog niet welk examen we moeten afnemen voor de code 96. Waarschijnlijk doen we gewoon een examen zoals voor B+E."
                op mijn vraag of men dan niet beter een B+E rijbewijs haalt ipv code 96: "Tja, dat lijkt me geen verkeerd idee"

Comment

Het is niet typisch België, maar typisch Europa. Die rijbewijscodes zijn Europees, niet Belgisch.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                    Het is niet typisch België, maar typisch Europa. Die rijbewijscodes zijn Europees, niet Belgisch.
                    In nederland heeft de bevoegde overheid een duidelijk overzicht gemaakt aangaande de veranderingen. Incusief tabellen wie welke categories op zijn rijbewijs "krijgt" en met welk soort van voertuig die mag rijden (gebaseerd op datum intieel rijexamen B)
                    ze maken zelfs een onderscheid tussen B+E voor en na 2013 geheel duidelijk aan de hand van voorbeelden.

Hier in België is het echter waarschijnlijk weer afwachten tot er een of andere rechter uitspraak doet over de wet vooraleer er duidelijke richtlijnen....

Comment

Iemand die weet hoe dit nu eigenlijk zit?

Zal iedereen die zo een code 96 wil een examen moeten doen, of gaan de mensen die al een B hadden dit er zo bij krijgen zoals bepaalde bronnen eerder al vermeld hadden?

Comment

alle, ge moogt weeral dokken.

met de oude regeling: mag ELK voertuig met een max MTM<= 3500kg een aanhanger van 750kg trekken. dus een dikke bak met een gewicht van 2500kg maar een MTM op papier van 3000kg mocht gewoon een aanhanger trekken van 750kg met rijbewijs B.
                        bij aanhangers zwaarder dan 750kg is het B als het totaal <3500kg en de trekker zwaarder dan de aanhangwagen, anders is het BE.

bij de nieuwe regeling dus MOET ge achter die code 96 en moet ge dus een rijexamen doen om met die zware auto een aanhanger te trekken.
                        in mijn geval weegt men dodge 2465kg maar heeft een mtm van 3500. ik mag dus geen aanhangwagens meer trekken van bv 250kg...

Comment

Het rijbewijs B laat toe een aanhangwagen te trekken met een Maximaal Toegelaten Massa (M.T.M.) tot 750 kg. Als de M.T.M. van de aanhangwagen meer bedraagt dan 750 kg, volstaat rijbewijs B op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer dan 3,5T bedraagt. Als de M.T.M van het samenstel meer bedraagt dan 3,5T, maar 4250 kg niet overschrijdt, wordt de "code 96" op het rijbewijs vereist, hetgeen je verkrijgt na het volgen van een praktijkopleiding en het afleggen van een praktijkexamen.
                          Rijbewijs B+E is vereist voor samenstellen van voertuigen bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen of oplegger met een maximaal toegelaten massa van ten hoogste 3.500 kg. Indien je wilt rijden met een aanhangwagen met een M.T.M. hoger dan 3.500 kg, op voorwaarde dat de M.T.M. van het samenstel niet meer bedraagt dan 12.000 kg, dan dien je in het bezit te zijn van rijbewijs C1+E.

Dus wie een B96 gaat halen is een beetje idioot als je toch met de exacte dezelfde voorwaarden een B+E kunt verkrijgen en met 7000kg de baan opmoogt...

@fcapri: waarom zou jij geen aanhangwagens van 250kg????? meer mogen trekken?
                          BMW 118D E87 M-pack

Comment

Hoe ziet er zo een B+E examen uit? En hoeveel kost dit?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SK_0909 Bekijk Berichten
                              Hoe ziet er zo een B+E examen uit? En hoeveel kost dit?
                              In dit document kun je lezen hoe het examen er ongeveer zal uitzien, en in dit document staat de kostprijs, momenteel is dit € 36 voor het praktijkexamen.
                              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TDCi Bekijk Berichten
                                @fcapri: waarom zou jij geen aanhangwagens van 250kg????? meer mogen trekken?

mijn dodge heeft al een MTM van 3500kg, als ik daar dus een aanhanger van 750kg aanhang, kom ik op 4250kg MTMsleep uit.
                                maar heb de boel nu eens goed nagelezen en zou die B+96 dus enkel zijn als je MEER dan 750kg trekt. en blijft het gewoon rijbewijs B als je aanhanger kleiner of gelijk is aan die 750kg.

das positief en eigenlijk veranderd er nog altijd niks...
                                mijn eerste gedacht was nu net dat ze met die B+96 de mannen deruit gaan halen die met een auto rijden met een MTM van 3500kg, want als die een aanhanger hebben van 750kg zitten ze op 4250kg MTMsleep.

iemand met een aanhanger van 800kg MTM met een trekker van 2800kg die remork niet trekken met een B want het totaal MTM is 3600kg.
                                iemand met een aanhanger van 750kg en een trekker van 3500kg mag met een B wel rijden, ook al is het totaal 4250kg. ze zeggen namelijk dat ELK voertuig tot 3500MTM een aanhanger mag trekken tot 750kg.
                                daarom leek het mij logisch dat ze die B+96 op dat 2de punt laten komen (komt schoon uit met die 4250kg)
                                Last edited by ; 24/02/2013, 10:26.

Comment

Hoe is de regelgeving momenteel eigenlijk juist, want iedereen zegt me daar iets anders. Mag ik met mijn B rijbewijs enkel een aanhanger trekken tot en met 750 kilo( zo staat het volgens mij ook op m'n rijbewijs) of mag ik een aanhanger trekken van 1300 kilo als de mtm van de wagen maar 1700 kilo is en dus samen 3ton?

Comment

heel simpel

aanhangers tot 750kg: rijbewijs B

aanhangers meer dan 750kg, 2 mogelijkheden:

Je trekkend voertuig is leeg zwaarder dan het maximum toegelaten gewicht van de aanhanger (MTM op de papieren) EN (!!!) het totaal van beide MTM's (dus niet u leeg gewicht van uwe auto maar zijn totaal) van beide samen mag niet meer dan 3500kg zijn => rijbewijs B

optie 2: alle andere gevallen dan bovenstaand is rijbewijs BE

bv:
                                    1)auto van 1800kg met een MTM van 2500kg mag een aanhanger tot 1000kg trekken met B (immers 1800kg is zwaarder dan 1000kg en samen MTM 2500+1000 is just 3500kg
                                    2) auto van 1500kg met een MTM van 1800kg mag een aanhanger van 1600kg trekken ENKEL met rijbewijs BE (immers aanhanger 1600kg is meer dan ledig voertuig 1500kg)
                                    3) auto van 1500kg en een MTM van 2200kg mag een aanhanger van 1400kg trekken met rijbewijs BE (immers 2200kg MTM auto + 1400MTM aanhanger is meer dan 3500kg

voor een rijbewijs B is het dus belangrijk dat uwe auto zwaar genoeg ledig is om een aanhanger te trekken, maar tot een zo laag mogelijk MTM om samen met aanhanger niet boven de 3500kg te komen.
                                    een aanhanger met MTM van 1,500kg mag je dus bijna nooit trekken met een B. want de auto moet zowieso al zwaarder zijn en samen niet meer dan 3500kg (met een beetje geluk heb je een auto van 1600kg met een MTM van 1900kg en kan het net)

scoobysteven: in jouw voorbeeld kan het maar net als die auto leeg dan ook meer dan 1300kg weegt al
                                    Last edited by ; 24/02/2013, 15:10.

Comment

Zo belachelijk man, is dat weer iets typisch Belgisch?

De logica daarachter is toch ver te zoeken, ik mag dus ons vader zijn caravan van 7 meter lang trekken zonder examen of enige training, maar een aanhanger met bouwmateriaal van slechts 4 meter met 2 ton materiaal mag dan niet, dat is dan wel te gevaarlijk?

Comment

Tja, met een BE moogde zelfs met eenen halve camion rijden (BE-trailer og mini-trailer).

Comment

Working...
                                        X