Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Velgen en autokeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Velgen en autokeuring

Hallo,

Ik heb deze week een occasie Opel Astra H break gekocht uit 2005.
    Liggen 18 inch velgen onder: Brock B21 met Bridgestone Potenza RE050A banden (225/40R18 92y).

Nu vroeg ik mij af of ik daar zomaar mee door de keuring zal geraken ? Aan het keuringsbewijs hangt nu een tuning rapport waar enkel geblindeerde ruiten opstaan, niets over de wielen.
    Ik weet nu dus niet of ze de auto gekeurd hebben met die wielen of met de originele.

Heb niet veel zin om nog originele wielen te moeten kopen om 1 keer per jaar te gebruiken
    Hoop dus dat het geen probleem zal zijn. Kan iemand mij daar iets meer over vertellen ?

Grtz

Zal op uw gelijkvormigheidsattest staan of die velgenmaat toegelaten is of niet.
    als je niet zeker ben koop je een tweede setje met winterbanden bv en rij daarmee naar de keuring.
    BMW X5 45e

Comment

Neem kontakt op met de keuring,je mag nog wat %afwijken,zij tikken de bandenmaat in en zeggen u direkt ja of nee,spaart u een hoop frustratie

Comment

bij banden en wielen staat het volgende:
        As 1: 195 /65R15 91T 6 1/2Jx15/ET35*
        As 2: 195 /65R15 91T 6 1/2Jx15/ET35*
        Dit waren wss de originele wielen ?

Op de laatste pagina staat nog wat meer:

Ik neem aan dat die stempel wil zeggen dat het in orde is ?
        Last edited by ; 27/12/2012, 17:28.

Comment

ziet er toch geen vrij officiële aantekening, noch stempel uit, imho...

Lijkt mij dat de keurmeester de bandenmaat genoteerd heeft op het gelijkvormigheidsattest, om dat dan te controleren in zijn computer (want onthouden lukt meestal niet goed bij die mannen). Hij zal gemerkt hebben dat de tolerantie overschreden is, en daarna de wagen afgekeurd hebben. De vorige eigenaar zal dan een ander paar velgen gescoord hebben (van zijn gepensioneerde nonkel die ook met een Astra rijdt), en dan de wagen laten herkeuren hebben op stalen 15": hup, groen keuringsbewijs...

De stempel zal waarschijnlijk slaan op het feit dat ze de gelijkvormigheidsattesten nu scannen, en zal m.i. de datum van scanning zijn.

BTW: ik zie dat je van Wevelgem bent: in Moorsele zeveren ze er niet mee: vorig jaar afgekeurd omdat de snelheidsindex op mijn banden 1 km/h te laag was (één kilometer per uur).
          2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Hmm ja dan zalk 't wel zien zeker volgend jaar
            Kan ik dat anders ook ergens zelf controleren of het binnen de tolerantie valt ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eth0 Bekijk Berichten
              Hmm ja dan zalk 't wel zien zeker volgend jaar
              Kan ik dat anders ook ergens zelf controleren of het binnen de tolerantie valt ?
              Yes you can
              Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.

Comment

Nice bedankt !
                Net even ingegeven: "De afmetingen van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig zijn conform de voorgeschreven toleranties."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc ///M3 Bekijk Berichten
                  Neem kontakt op met de keuring,je mag nog wat %afwijken,zij tikken de bandenmaat in en zeggen u direkt ja of nee,spaart u een hoop frustratie
                  +1 , lijkt mij ook zo . (je mag max. 2% afwijking hebben en de banden/velgen mogen NIET buiten je carosserie komen)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                    ziet er toch geen vrij officiële aantekening, noch stempel uit, imho...

Lijkt mij dat de keurmeester de bandenmaat genoteerd heeft op het gelijkvormigheidsattest, om dat dan te controleren in zijn computer (want onthouden lukt meestal niet goed bij die mannen). Hij zal gemerkt hebben dat de tolerantie niet overschreden is, en daarna de wagen goedgekeurd hebben.
                    😄😁

BMW E46 320d Touring Black Sapphire 2002
                    BMW E87 118d Hatch Black Sapphire 2009
                    Volvo V60 D2 Kinetic Black Sapphire 2013

Sent from my iPhone using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eth0 Bekijk Berichten
                      Nice bedankt !
                      Net even ingegeven: "De afmetingen van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig zijn conform de voorgeschreven toleranties."
                      Je kunt ook eens op het Tweedehandsrapport kijken naar de bandenmaat. Daarop wordt ergens de bandenmaat vermeld waarmee het voertuig op de keuring werd aangeboden. Als hij met deze velgen is gekeurd geweest, staat dat daar wel op.

Maar ja, nu weet je het ook al dat die bandenmaat is toegelaten door de link die ik al eerder gaf.
                      Last edited by platten tuub; 27/12/2012, 20:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                        Lijkt mij dat de keurmeester de bandenmaat genoteerd heeft op het gelijkvormigheidsattest, om dat dan te controleren in zijn computer (want onthouden lukt meestal niet goed bij die mannen).

BTW: ik zie dat je van Wevelgem bent: in Moorsele zeveren ze er niet mee: vorig jaar afgekeurd omdat de snelheidsindex op mijn banden 1 km/h te laag was (één kilometer per uur).
                        Duizenden wagens die door de handen van die "mannen" gaan per jaar en van één specifieke wagen zouden de bandenmaten moeten onthouden worden tot het volgende jaar, dit om zo'n reactie te vermijden ? Serieus blijven eh.
                        En re dat afgekeurd worden, als de afmetingen en toleranties vastgesteld zijn dan is één kilometer per uur reden tot afkeuring. Eén kilometer of 50 is gelijk, binnen de toleranties of niets.

Comment

u totale bandenomtrek moet dezelfde blijven + en -1% tolerantie.
                          je gaat wel 7 euro extra moeten betalen sinds u banden niet op u gelijkvormigheidsattest staan.
                          schijnt nieuw te zijn van februari 2012.
                          ik had het aan mijn broek, op mijn gelijkvormigheidsattest staat 215/65R15 235/60R15 en 245/50R16
                          ik rij rond met 226/60R15 binnen de toleranties, maar sinds die bandenmaat niet op mijn gelijkvormigheidsattest staan koste me dat dit jaar 7 euro meer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                            Duizenden wagens die door de handen van die "mannen" gaan per jaar en van één specifieke wagen zouden de bandenmaten moeten onthouden worden tot het volgende jaar, dit om zo'n reactie te vermijden ? Serieus blijven eh.
                            En re dat afgekeurd worden, als de afmetingen en toleranties vastgesteld zijn dan is één kilometer per uur reden tot afkeuring. Eén kilometer of 50 is gelijk, binnen de toleranties of niets.
                            Hoe die gasten je auto behandelen (ok, ik veralgemeen, maar dat is modern), sorry, maar dan ben ik ook niet meer respectvol.

En de snelheidscode van de banden liet 210 toe, de auto zou theoretisch 211 kunnen, een auto van toen 12 jaar oud... Dan is er geen sprake meer van toleranties.
                            Trouwens de drie jaar er voor telkens zonder problemen gekeurd... Soit, woensdag komen er nieuwe, en correcte, Michelin Primacy's onder.

Comment

Hier vind je de nodige gegevens op de site van Goca.
                              Want ik zie dat hier nogal verschillende percentage worden genoemd aangaande de marges die getolereert worden.

Als onafhankelijk platform draagt GOCA Vlaanderen bij tot netwerkvorming, expertise-ontwikkeling,gegevensuitwisseling en opleiding voor de autokeuring- en rijbewijssector.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

mijn vriendin werkt op de keuring en als de bandenmaat op het gelijkvormigheidsattest staan dan wordt er geen tuningsattest opgemaakt. anders wel

Comment

Ze staan niet op het gelijkvormigheidsattest (enkel als krabbel) en ze staan ook niet op het tuningsrapport.
                                  Ging er nochtans vanuit dat die krabbel geplaatst werd door de mens van de keuring...
                                  Maar als uw uitleg klopt dan wil dit zeggen dat de auto met andere wielen gekeurd geweest is.

Nuja we zien wel volgend jaar Volgens de goca site zou het geen probleem mogen zijn...

Comment

nee mijn velgen gaven volgens de goca ook nooit problemen maar aangezien ze niet op het gelijkvormigsheidsattest stonden (golf 1) moest ik een tuningsattest betalen...

Comment

die maat is ook in optie op astra h geleverd. Zelfs met een 235/35/19 geraak je nog door de keuring.

Comment

Working...
                                      X