Mededeling

Collapse
No announcement yet.

wie in fout bij ongeval

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• wie in fout bij ongeval

Even een hypothetische situatie schetsen die zich kan voordoen vlakbij mijn werk.

Gegeven situatie is een kruispunt met 4 eenrichtingsstraten waar je maar van 2 richtingen kan toekomen (zie pijlen) en een bloembak in het midden. Waar je toekomt, staan er aan weerskanten pijlen dat je verplicht links of rechts moet kiezen. Wil je dus naar links, hou je links aan. Wil je naar rechts, hou je rechts aan.

Nu zijn er heel wat (vooral oudere) bestuurders die deze situatie als rotonde nemen en die het kruispunt 3/4e afrijden als ze naar links willen.

Nu is mijn vraag: stel er komt zo'n bestuurder van de andere kant en die neemt dit kruispunt als rotonde. Jij komt van de ene kant en neemt dit kruispunt zoals het moet om links af te slaan en het komt tot een ongeval met frontale aanrijding. Wie is dan in fout?
    Bijgevoegde Bestanden
    sigpic

http://www.streamlinecarcare.be

lakbehandelingen voor voertuigen

MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

Als ik uw uitleg volg is hij die er een rond punt van maakt in de fout. Hij volgt niet de rijrichting welke de pijlen hem opleggen.
    Heb je misschien een link naar google street view (in hoeverre dat up to date is)?
    www.peugeotforum.be

Comment

Die bloembak vormt een rotonde, maar er staat geen verkeersbord D5.

Oorspronkelijk geplaatst door Verkeersregels i.v.m. de rotonde
      Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder op een rotonde niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden. Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
      Dat is dus weer z'n geval waarbij je best even rekening gaat houden met de bestuurders die op dat moment zich al op die weg bevinden.
      Als iemand dat als rotonde neemt, best dus geen frontale botsing veroorzaken omdat jij denkt dat je niet in fout bent, maar gezond verstand gebruiken.

Mazda6 MPS - The Ultimate Zoom-Zoom sedan.

Comment

Is daar in Waregem zeker? Is daar idd een rare situatie als ge het op dat 'rondpunt' hebt.

Verstuurd van mijn ST25i met Tapatalk
        2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

in waregem? waar is dit dan, ben ik nog nooit tegengekomen.

als je die bloembak wegdenkt, dan is die persoon die LINKS oprijd eigenlijk een manoevre aan het doen en begeeft die zich op het tegenliggersvak. bij een normaal kruispunt rijd je ook zo ver mogelijk voor je afdraait in u linkse zijstraat dat je wil nemen. bij een normaal kruispunt rijd je je tegenligger eigenlijk voorbij om achter die af te draaien (de meeste draaien eigenlijk ervoor al af, als beide het doen, no problem).

nu als je naar links wil en je neemt deze situatie als een rond punt, dan kan je niet anders dan 3/4de rondrijden aangezien je niet rechtdoor kan. das weer zo een situatie die afhangt van persoon tot persoon.
          deze situatie moet je eigenlijk als een dubbele terminus aanzien. diegene die van onder komen krijgen een terminus en kunnen enkel naar links of rechts.
          idem voor bovenstaande.
          iemand die dan het rond punt oprijd, komt voorbij die bloembak dan uit een richting waar die niet mag komen (verkeerde richting éénrichtingsstraat).
          stel dus nu dat jij van onderen komt, en je draait links op. diegene die van boven komt gaat diezelfde richting in (draait dus naar rechts). in de normale wetgeving moet je voorang aan rechts verlenen en die van boven komt dus van rechts. zelf al knalt die volledig frontaal op u net op die linkse hoek van de bloembak, dan is die in zijn recht. situatie A. blauw in zijn recht

situatie B is dan eigenlijk te aanzien als blauw voertuig die een éénrichtingsstraat verkeerd inrijd. immers van onderen kan je enkel naar links rijden. iemand in tegengestelde richting overtreed de regel. rood in zijn recht

in dezelfde trent als een zijstraat van rechts waar je enkel IN mag rijden. iemand die de straat in tegengestelde richting doorrijd en dan u vak oprijd, en jij knalt er tegen, ben jij dan ook weer in fout. ook al komt die uit een straat waar je niet mag uitkomen. diegene die de verkeerde kant opreed betaald een boete van 75 a 100€, en jij betaald zijn auto.

Comment

waar ergens in waregem is dat?

Comment

En de lijnmarkeringen ?

Comment

Het betreft een plaats in Roeselare. (zie foto in bijlage van streetview)

De reden waarom ik twijfel is omdat de verkeerssituatie zo is opgebouwd dat als de ene naar links wil en de tegenligger naar rechts, het een voorrang van rechts wordt.
                Bijgevoegde Bestanden
                sigpic

Comment

Ik vermoed dat wanneer je links afdraaid , dat je dan wel degelijk altijd de linkerkant van dat pijltjesbord neemt en als je rechts afslaat neem je de rechterkant....

Niemand zal bij het rechts afslaan volgens mij de linkerzijde nemen van dat bord omdat je dan eigenlijk "links" rijd zoals in de UK .
                  Draai je echter links af , dan kan je denken dat je niks fout doet en doe je dit zeker niet bewust.........omdat je eigenlijk "denkt" dat het een rond punt betreft .
                  Volgens mij kan je dus hier NIET rijden zoals op een echt rond punt omdat het bord enkel links of rechts aangeeft en bij een echt rondpunt staat er een bord met pijlen in tegenwijzerzin (rond bord blauw-verplicht dus )

Het bord in deze situatie (van de TS) geeft aan dat je kan kiezen , maar dat is enkel om naar links of rechts af te slaan en NIET om rond te rijden in het geval van die "ouwe mannen" .

Is dit niet een geval van : als het mis kan gaan ...zal het mis gaan ??

Comment

Die straat is wel breed genoeg dat je met 2 wagens elkaar kan kruisen. Geen probleem in dit geval.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                      Die straat is wel breed genoeg dat je met 2 wagens elkaar kan kruisen. Geen probleem in dit geval.
                      Dan misleidt de foto want dit is absoluut niet het geval...
                      sigpic

Comment

Maar wat doe in in dit geval?

Geen pijlen, noch borden aanwezig.

rotonde.jpg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                          Niemand zal bij het rechts afslaan volgens mij de linkerzijde nemen van dat bord omdat je dan eigenlijk "links" rijd zoals in de UK .
                          Draai je echter links af , dan kan je denken dat je niks fout doet en doe je dit zeker niet bewust.........omdat je eigenlijk "denkt" dat het een rond punt betreft .
                          Volgens mij kan je dus hier NIET rijden zoals op een echt rond punt omdat het bord enkel links of rechts aangeeft en bij een echt rondpunt staat er een bord met pijlen in tegenwijzerzin (rond bord blauw-verplicht dus )

Dat bedoel ik net: het is geen kwestie van niet kunnen missen, want dagelijks zie ik zeker 5 wagens dit punt als rotonde nemen en dus even spookrijder spelen.
                          sigpic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                            Dan misleidt de foto want dit is absoluut niet het geval...
                            't Ja, volgens het blauwe bord met de pijlen mag je daar zowel links als rechts afslaan.
                            Misschien eens aankaarten bij politie dat ze die pijlen vervangen door een D5-bord, maken ze er een rotonde van en is het probleem opgelost.

Comment

door verkeersbord F21 op deze manier te plaatsen doet de gemeente (of stad) Roeselare toch wel een grote fout. F21 wil namelijk zeggen dat je als automobilist mag kiezen langs welke zijde je de hindernis wil voorbijrijden. Dus zowel langs links of rechts voorbijrijden mag. Wat er daarna gebeurt staat dan vrij aan de bestuurder. Vermits die na de berm niet rechtdoor mag rijden moet die dus wel naar links gaan na de hindernis of naar rechts voor de hindernis. Beter had men voor de hindernis een bord F13 gezet met keuze van rijstroken alsook bij elke hoek van de hindernis een D1 welke de verplichte te volgen rijrichting aanduidt.
                              Nu is er onduidelijkheid troef en in geval dat twee voertuigen tegen elkaar rijden zal er voorrang van rechts gelden (dus hij die links wil moet voorrang geven aan een voertuig dat van rechts komt).
                              www.peugeotforum.be

Comment

het geval van Atenza: dat is wat men een 'punaise' noemt. Geen enkele wettelijkheid aan verbonden en mag je dus gewoon overrijden.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Atenza Bekijk Berichten
                                  Maar wat doe in in dit geval?

Geen pijlen, noch borden aanwezig.

[ATTACH=CONFIG]94394[/ATTACH]
                                  Kruispunt met voorrang van rechts en dat bolleke in 't midden is versiering, maar heeft nergens iets mee te maken.

Comment

Als ik de foto goed bekijk kom ik tot volgende situatie.

rotonde2.jpg

Je mag in dit geval niet eens rondrijden, moet uit beide richtingen, link of rechts afslaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                                      Kruispunt met voorrang van rechts en dat bolleke in 't midden is versiering, maar heeft nergens iets mee te maken.
                                      Vraag is eerder, moet ik rond dat bolletje rijden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                                        Dat bedoel ik net: het is geen kwestie van niet kunnen missen, want dagelijks zie ik zeker 5 wagens dit punt als rotonde nemen en dus even spookrijder spelen.
                                        In principe is het de bedoeling dat je voor het bord met de 2 pijlen moet kiezen of je links of rechts wil afslaan op het kruispunt. Het eiland en de borden staan er met de bedoeling om iedereen die uit de eenrichtingsstraat komt ervan te vergewissen dat ze niet rechtdoor mogen.

Nu, als je stom bent en naar rechts draait hoewel je naar links moet, moet je voorrang geven aan de tegenliggers natuurlijk. En als je correct links afslaat, moet je ook voorrang geven aan de tegenligger die ofwel correct rechts afslaat voor hem, of foutief je voorbij rijdt...

En dan zou het op zoiets moeten trekken, met als dikke streep de locatie waar de respectievelijke bestuurders voorrang moeten geven aan de tegenliggers.

Last edited by ; 05/01/2013, 18:05.

Comment

Working...
                                        X