Mededeling

Collapse
No announcement yet.

einde rijverbod, terug achter het stuur?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• einde rijverbod, terug achter het stuur?

Allen,

Inmiddels is mijn rijverbod een aantal dagen verlopen. Helaas heb ik mijn rijbewijs nog niet terug in mijn bezit, het gebeurd hier wel vaker dat correspondentie dagen vertraging oploopt met de post.

Daarom de volgende vraag:
    - mag/kan ik terug een voertuig besturen nu het verbod vervallen is maar nog niet in het bezit ben van mijn rijbewijs?

Uiteraard ben ik me bewust dat je ten allen tijde je rijbewijs moet kunnen voorleggen. In de praktijk kan het natuurlijk voorkomen dat je het niet op zak hebt en het binnen x dagen moet gaan voorleggen. Het is eerder over de verzekering dat ik niet zeker ben (leasewagen)

groetjes
    Stijn

Ik dacht dat je geen enkel voertuig mocht besturen tot je werkelijk weer uw rijbewijs in handen hebt. (Dus ook dat je bijvoorbeeld niet zelf mocht rijden tot aan de griffie om het rijbewijs op te halen, of naar huis mag terug rijden na het indienen van het rijbewijs).
    De redenering die hiertoe aanleding geeft is dat ondanks dat uw rijverbod afgelopen is U niet beschikt over een rijbewijs zolang U dat niet terug gekregen heeft van de griffie.

PS ben je zeker dat het rijbewijs verzonden is? Normaal moet je het rijbewijs persoonlijk afhalen op de griffie (of iemand met een volmacht) ik dacht niet dat ze dat automatisch terugzenden.
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
      Ik dacht dat je geen enkel voertuig mocht besturen tot je werkelijk weer uw rijbewijs in handen hebt. (Dus ook dat je bijvoorbeeld niet zelf mocht rijden tot aan de griffie om het rijbewijs op te halen, of naar huis mag terug rijden na het indienen van het rijbewijs).
      De redenering die hiertoe aanleding geeft is dat ondanks dat uw rijverbod afgelopen is U niet beschikt over een rijbewijs zolang U dat niet terug gekregen heeft van de griffie.

Uw redenering staat als een huis. Destijds zelf ik het geval geweest, en toen navraag gedaan bij de korpschef van onze politiezone (die toevallig ook mijn overbuur is ), en, neen, ik mocht niet zelf sturen éénmaal ik mijn rijbewijs had afgegeven, en ik mocht ook niet zelf naar de griffie rijden om het terug op te halen. Tot zover de theorie...

Van opsturen was destijds (toch al weer een zevental jaar terug) evenmin sprake.
      2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Dan was jij een brave burger!

Want als je bij het intrekken van het rijbewijs, even langs de lokale politie loopt om het verlies van je rijbewijs aan te geven, en vervolgens met het verkregen document naar het gemeentehuis, dan heb je terug een rijbewijs. Als ze jou tegenhouden en je dat "nieuwe" rijbewijs afgeeft, is de politie niet in staat na te gaan of je momenteel ook een rijverbod hebt. (tenzij ze héél zwaar vermoeden, en de griffie of het parket contacteren)...

Tot vandaag is dat nog altijd "doenbaar"

Moesten ze je dan toch betrappen of eender wat, rijden zonder rijbewijs of met ingetrokken rijbewijs is in 2013 een geldboete van 200-en-nog-wat euro's dacht ik.
        In ieder geval goedkoper dan 2 weken onbetaald verlof of een privé chauffeur
        Ik rij niet hard, ik vlieg laag
        www.meevliegen.be

Comment

nice
          BMW X5 45e

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten

Want als je bij het intrekken van het rijbewijs, even langs de lokale politie loopt om het verlies van je rijbewijs aan te geven, en vervolgens met het verkregen document naar het gemeentehuis, dan heb je terug een rijbewijs. Als ze jou tegenhouden en je dat "nieuwe" rijbewijs afgeeft, is de politie niet in staat na te gaan of je momenteel ook een rijverbod hebt. (tenzij ze héél zwaar vermoeden, en de griffie of het parket contacteren)...

Moesten ze je dan toch betrappen of eender wat, rijden zonder rijbewijs of met ingetrokken rijbewijs is in 2013 een geldboete van 200-en-nog-wat euro's dacht ik.
            Good to know

Comment

Kan de lokale dat dan niet op de computer zien dat uw rijbewijs ingetrokken is? Lijkt me straf dat je dan gewoon een ander kunt gaan aanvragen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door platten tuub Bekijk Berichten
                Kan de lokale dat dan niet op de computer zien dat uw rijbewijs ingetrokken is? Lijkt me straf dat je dan gewoon een ander kunt gaan aanvragen.
                Platten tuub heeft wel een erg positief beeld van de nochtans trieste werkelijkheid. Lees dit (2012!), en huil : http://justitie.belgium.be/nl/nieuws...2012-08-24.jsp

Comment

Heeft iemand ooit anders beweerd? 👼

En ik had het geluk de periode een beetje te kunnen kiezen (en ik heb dat gedaan in een periode met veel vrije dagen (einde mei). De andere dagen was het een beetje behelpen (hulp van mijn echtgenote mocht ik vergeten, onder het motto 'wie zijn gat verbrandt...'😄

BMW E46 320d Touring Black Sapphire 2002
                  BMW E87 118d Hatch Black Sapphire 2009
                  Volvo V60 D2 Kinetic Black Sapphire 2013

Sent from my iPhone using Tapatalk
                  2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

aaah juist, de goeie oude truuk met 2 rijbewijsjes. en de belgisch administratieve dienst die met haken en ogen aan elkaar hangt.
                    tip, indien je met je 2de rijbewijs wordt tegengehouden wel onmiddellijk de boete betalen, zodat ze niet dieper beginnen te graven.

ze kunnen het wel degelijk checken, maar niemand van hen heeft goesting om al die controleerde mensen hun rijbewijs te gaan nachecken. MAW, ze kijken na of de nummers kloppen enz and thats it...
                    als je natuurlijk lastig begint te doen, en begint te schelden enz.

mja, dan is de kans groot dat ze ineens alles gaan nachecken. papiertjes, drugs, alcohol, cavity search.........
                    Last edited by Timmie; 07/01/2013, 16:11.

Comment

ik kan die chauffeur van die wagen goed begrijpen , 1 die camera hoeft helemaal niet als ik graag op tv km bel ik zelf naar vtm zou mijn redenering zijn en 2 als je goed kijkt naar het filmpje doen ze die de boeien aan en die smerige flikken weten heel goed hoe ze die moeten dicht knijpen op je polsen en geloof me dat doet verschrikkelijk zeer .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
                        Platten tuub heeft wel een erg positief beeld van de nochtans trieste werkelijkheid. Lees dit (2012!), en huil : http://justitie.belgium.be/nl/nieuws...2012-08-24.jsp
                        Heb het artikel eens gelezen. Is inderdaad erg dat dat anno 2012/2013 nog kan. Nochtans kunnen documenten die in Microsoft Office zijn gemaakt perfect geopend en bewerkt worden onder de Linux variant, en andersom. Maarja, ambtenaren en logica ...

Comment

Bij intrekking rijbewijs dient de betrokken politiedienst dit binnen de 2 werkdagen op de Griffie van de politierechtbank af te geven.
                          Zodat de griffie onmiddellijk de dienst rijbewijzen van de gemeente van woonplaats in kennis kan stellen (om dit soort grapjes tegen te gaan).

Inderdaad is het gewoon verder rijden zonder rijbewijs common practice in dit land.
                          Het gevolg is dat iedereen die zijn rijbewijs nu idd 'gewoon vergeten is' zijn wagen bij controle aan de kant mag laten staan om zijn rijbewijs te gaan halen wegens
                          rijden zonder drager te zijn van zijn rijbewijs (en vermoeden van 'gefoefel').

Comment

Waren er zo niet een paar regels voor het uitreiken van een 'nieuw' rijbewijs ?
                            * verlies ( met attest van de politie ).
                            * foto die niet meer realistisch is ( op aangeven van politie of gemeentehuis )
                            * rijbewijse niet meer leesbaar ( op aangeven van politie of gemeentehuis ).
                            * intrekking rijbewijs door een VREEMDE overheid . ( bijvoorbeeld intrekking rijbewijs in NL, met dit papier kan je een nieuw rijbewijs aanvragen, ik spreek uit ervaring ).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door willytoyota Bekijk Berichten
                              ik kan die chauffeur van die wagen goed begrijpen , 1 die camera hoeft helemaal niet als ik graag op tv km bel ik zelf naar vtm zou mijn redenering zijn en 2 als je goed kijkt naar het filmpje doen ze die de boeien aan en die smerige flikken weten heel goed hoe ze die moeten dicht knijpen op je polsen en geloof me dat doet verschrikkelijk zeer .
                              Ze vragen u wel of het mag uitgezonden worden of niet. Dat ze u filmen op een openbare plaats daar heb je niks tegen te beginnen. Of ga je al die Jappanse toeristen die filmen en foto's pakken rondom u ook aanpakken.
                              den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Working...
                              X