Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Door het rood rijden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Door het rood rijden

mijn vriendin heeft helaas door het rood gereden , ze was gehaast en wou nog snel door het oranje rijden maar ze reed door het rood ze kon niet meer stoppen , mijn vraagje was ze heeft maar 1 kleine bekeuring gehad maar 2 maanden haar rijbewijs , heeft dit invloed op de boete?
    zo dan wat riskeerd zij? groeten car52

Ik heb dit ook éénmaal voorgehad en ben toen moeten voorkomen voor de politierechtbank (Aalst). Verdict: 375€ boete + 14 dagen rijbewijs inleveren

Ik had ook nog geen vorige overtredingen of dergelijke op mijn "geweten"... Volgens horen zeggen behandelt de rechtbank deze overtredingen als overtredingen van 3de graad; al zal veel afhangen in welk arrondissement het gebeurd is...

Comment

Hangt af van ger. arr. tot ger. arr.
      Op sommige plaatsen krijg je de standaardboete via OI, op andere plaatsen dagen ze je voor de PR en trekken ze je rijbewijs in.

Comment

ik meen ergens gelezen te hebben dat je rijbewijs ingetrokken worden als je in het eerste jaar als zware overtredingen (graad weet ik precies niet meer) begaat.
        t was bij mij ook een nipte, had 85km/h in bebouwde kom gereden (12jaar terug was da zo erg allemaal nog nie). had toen mijn rijbewijs 3dagen minder dan 1jaar.

door het rood rijden is ook zo een zware overtreding. en zo al rijden voor iemand die pas 2maand rijd. haasten om nog door het oranje te zijn . tsssss
        ik ga nu niet zeggen da ik het nooit doe, maar toen ik pas leerde rijden deed ik dat toch niet. ik had nog absoluut geen ervaring met die auto. dit is pas na een jaar ofzo gekomen dat je u zelfzekerder voelt.

één ding is zeker, t zal een goeie les zijn voor u vriendin. iets dat ze haar hele leven zal onthouden. als ze er vanaf komt met enkel een boete, is dat leuk. is het boete +14dagen rijbewijs kwijt, is het ook nog aanvaardbaar.

t kon veel slechter aflopen ook hé (voetganger die aan andere kant al overloop van moment die het rood ziet voor de wagens), voertuig aan andere rijvak die aan volle snelheid aankomt omdat hij de zijstraat op oranje zag springen en denkt: t is groen tegen da ik er ben...
        Last edited by ; 23/01/2013, 12:16.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
          ik meen ergens gelezen te hebben dat je rijbewijs ingetrokken worden als je in het eerste jaar als zware overtredingen (graad weet ik precies niet meer) begaat.
          t was bij mij ook een nipte, had 85km/h in bebouwde kom gereden (12jaar terug was da zo erg allemaal nog nie). had toen mijn rijbewijs 3dagen minder dan 1jaar.

door het rood rijden is ook zo een zware overtreding. en zo al rijden voor iemand die pas 2maand rijd. haasten om nog door het oranje te zijn . tsssss
          ik ga nu niet zeggen da ik het nooit doe, maar toen ik pas leerde rijden deed ik dat toch niet. ik had nog absoluut geen ervaring met die auto. dit is pas na een jaar ofzo gekomen dat je u zelfzekerder voelt.

één ding is zeker, t zal een goeie les zijn voor u vriendin. iets dat ze haar hele leven zal onthouden. als ze er vanaf komt met enkel een boete, is dat leuk. is het boete +14dagen rijbewijs kwijt, is het ook nog aanvaardbaar.

t kon veel slechter aflopen ook hé (voetganger die aan andere kant al overloop van moment die het rood ziet voor de wagens), voertuig aan andere rijvak die aan volle snelheid aankomt omdat hij de zijstraat op oranje zag springen en denkt: t is groen tegen da ik er ben...
          Volgens hetgeen ze mij verteld hebben is dat zelfs 2 jaar. Wanneer je binnen die 2 jaar een zware overtreding begaat kan men het rijbewijs afnemen en een nieuwe praktische en/of theoretische proef opleggen vooraleer je het terugkrijgt. Maar veel zal afhangen van de politierechter en zijn humeur.

Comment

Art 38 paragraaf 5 van de "wet betreffende de politie over het wegverkeer" van 16 maart 1938 stelt duidelijk:
            De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.
            Door het rood licht rijden is een overtreding van de derde graad en is bijgevolg bestrafbaar met een boet van € 30 tot € 500 (dit bedrag moet met 6 vermenigvuldigd worden) en eventueel een rijverbod van 8 dagen tot 5 jaar, gezien het hier dus een beginnend bestuurder zou betreffen moet de rechter dus steeds het verval van het recht tot sturen (rijverbod) uitspreken, en zal het terugkrijgen van het rijbewijs steeds afhankelijk gemaakt worden van het slagen in een examen.

Vergeet daarbij niet dat wanneer een geldboete opgelegd wordt vanaf € 143 er een verplichte bijdrage van € 137.50 verschuldigd is aan het fonds van slachtoffers van opzettelijke gewelddaden en dat daarbij oo de zittingskosten komen deze bedragen om en bij de € 40 en dan is er ook nog de vermelding op het strafblad.
            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Idd, overgelezen dat het een jonge bestuurder (= RB - 2 jaar) betrof.
              Ik wist wel niet dat die wet al zou oud was

Comment

Door het rood gereden? Dan gaat ze die paal ook nog moeten betalen en wat met de schade aan haar voertuig? Nee misschien een domme opmerking maar het is voorbij het rode verkeerslicht rijden, niet erdoor...

En mijn excuses maar als ze haar wilt haasten en het al enige tijd oranje was, het wordt rood en dan slaagt ze er nog in om voorbij het verkeerslicht te rijden, is dit inderdaad een zware overtreding categorie 3 en zal zij haar rijbewijs hoogst waarschijnlijk opnieuw moeten afleggen met een geldboete erbovenop.

Eerlijk? Volledig terecht, aan de hand van u uitleg is zij een gevaar op straat en is het zelfs na 2 maanden rijden al moeilijk om niet bekeurd te worden? Zo een uitleg van ze was gehaast dus rijdt ze maar door is allesbehalve... Blijkbaar zat ze ook zeer geconcentreerd achter het stuur, gezien ze zelfs de flitspaal of agenten in kwestie niet heeft zien staan op het kruispunt?
                Is het nu zo moeilijk voor de hedendaagse jeugd waartoe ik zelf nog behoor (ben 27) om de eerste 2 jaar niet de onnozelaar uit te hangen op de openbare weg? Of zijn de verzekeringspremies voor haar nog niet hoog genoeg?

Maar goed dit gezegd zijnde, begrijp niet zo goed waarom u hier een topic over aanmaakt, je kende het antwoord toch al...
                Last edited by ; 23/01/2013, 18:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                  Idd, overgelezen dat het een jonge bestuurder (= RB - 2 jaar) betrof.
                  Ik wist wel niet dat die wet al zou oud was
                  De allesomvattende wetgeving is inderdaad al zo oud maar de aanpassing voor jonge bestuurders is dacht ik van 2007 (door een aanpassing van die bestaande wet) en de laatste wijziging van de graden van de boetes is van 2005 of zoiets....
                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Ah ik dacht dat de wet van 1968 was

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kevinenjess Bekijk Berichten
                      Blijkbaar zat ze ook zeer geconcentreerd achter het stuur, gezien ze zelfs de flitspaal of agenten in kwestie niet heeft zien staan op het kruispunt?
                      Agenten zullen er niet gestaan hebben. Anders was haar RB ter plaatse ingetrokken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivob2 Bekijk Berichten
                        Agenten zullen er niet gestaan hebben. Anders was haar RB ter plaatse ingetrokken.
                        Daar heeft u wellicht wel gelijk in, al kan een agent nog steeds een voertuig in de vlucht verbaliseren, wanneer ze bv onderweg zijn naar een dringende interventie ofzo
                        Het feit dat het wellicht een roodlichtcamera was, zegt al genoeg over "mevrouw" hare rijstijl. Deze camera's gaan namelijk niet af onder de 30km/h

Als je het mij vraagt, loontje komt om zijn boontje...

Comment

Door het rood gereden? Dan gaat ze die paal ook nog moeten betalen en wat met de schade aan haar voertuig? Nee misschien een domme opmerking maar het is voorbij het rode verkeerslicht rijden, niet erdoor...

En mijn excuses maar als ze haar wilt haasten en het al enige tijd oranje was, het wordt rood en dan slaagt ze er nog in om voorbij het verkeerslicht te rijden, is dit inderdaad een zware overtreding categorie 3 en zal zij haar rijbewijs hoogst waarschijnlijk opnieuw moeten afleggen met een geldboete erbovenop.

Eerlijk? Volledig terecht, aan de hand van u uitleg is zij een gevaar op straat en is het zelfs na 2 maanden rijden al moeilijk om niet bekeurd te worden? Zo een uitleg van ze was gehaast dus rijdt ze maar door is allesbehalve... Blijkbaar zat ze ook zeer geconcentreerd achter het stuur, gezien ze zelfs de flitspaal of agenten in kwestie niet heeft zien staan op het kruispunt?
                          Is het nu zo moeilijk voor de hedendaagse jeugd waartoe ik zelf nog behoor (ben 27) om de eerste 2 jaar niet de onnozelaar uit te hangen op de openbare weg? Of zijn de verzekeringspremies voor haar nog niet hoog genoeg?

Maar goed dit gezegd zijnde, begrijp niet zo goed waarom u hier een topic over aanmaakt, je kende het antwoord toch al...
                          Wat heeft dat nu weer met de jeugd te maken? Alleen wij rijden door het rood zeker. Ik ga zeker niet betwisten dat dit een zware fout is, en dat hetgeen gaat volgen sowieso terecht is. Maar ineens uitbreiden naar 'de jeugd', dat is toch wat kort door de bocht volgens mij.

En waar staat die leeftijd vermeld? Omdat er staat dat de persoon in kwestie nog maar 2 maand haar rijbewijs heeft, wil dit niet per se zeggen dat die nog tot de jeugd behoort he. De kans is groot, dat is waar.

Comment

....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Chris VdK Bekijk Berichten
                              Ik heb dit ook éénmaal voorgehad en ben toen moeten voorkomen voor de politierechtbank (Aalst). Verdict: 375€ boete + 14 dagen rijbewijs inleveren

Ik had ook nog geen vorige overtredingen of dergelijke op mijn "geweten"... Volgens horen zeggen behandelt de rechtbank deze overtredingen als overtredingen van 3de graad; al zal veel afhangen in welk arrondissement het gebeurd is...
                              vorig jaar in Gent ook, 15 dagen + bijna 500 € en rijbewijs al bijna 20 jaar, zonder andere veroordelingen, wel zelf de periode kunnen kiezen (na tip van iemand die daar werkt)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasvf Bekijk Berichten
                                Wat heeft dat nu weer met de jeugd te maken? Alleen wij rijden door het rood zeker. Ik ga zeker niet betwisten dat dit een zware fout is, en dat hetgeen gaat volgen sowieso terecht is. Maar ineens uitbreiden naar 'de jeugd', dat is toch wat kort door de bocht volgens mij.

En waar staat die leeftijd vermeld? Omdat er staat dat de persoon in kwestie nog maar 2 maand haar rijbewijs heeft, wil dit niet per se zeggen dat die nog tot de jeugd behoort he. De kans is groot, dat is waar.
                                Zeker en vast niet alleen de jeugd die VOORBIJ het rode verkeerslicht rijdt, maar hier zal de kans zeer groot zijn dat het om een jeugdige dame gaat die op 2 maanden tijd al een bekeuring kreeg en dan maar is even frappant het rode verkeerslicht negeert, want juist ze was "gehaast".
                                Dan die aandachttrekkerij om daarover een topic te openen stoort mij iets harder...
                                Wat moeten we antwoorden, doe zo voort, met 50 EUR ben je er vanaf, geen erg dat je andere mensen in gevaar hebt gebracht,...

Er lezen hier heel wat mensen mee en sommige daarvan zullen weer lachen dat het "wellicht" om een jeugdige dame gaat die de regels aan haar laars lapt na nog geen twee maanden haar rijbewijs te hebben waarbij de vriend hier in kwestie de zaak wat moeten komen verbloemen... Meestal zijn het dan diezelfde mensen die weer is zullen klagen als de rijlessen duurder worden, examens moeilijker worden,... Kennelijk zijn de examens nog iets te makkelijk?

Mijn excuses dat ik zo kort door de bocht overkom, maar ik rijd momenteel bijna 10j met de auto, maar zo een gevaarlijke stommiteiten heb ik nog nooit begaan.
                                En waarom de jeugd, door wie komt het denkt u dat alles qua verkeer verstrengd wordt, verzekeringspolissen de hoogte in gaan,... Wie houden ze het meest in de gaten of wie gebruiken ze als excuses om alles te verstrengen? Ik weet ook wel dat niet alleen jeugd hier de oorzaak van is, maar we zijn er wel het slachtoffer van. Sluit als snotaap van 20jaar maar eens een verzekeringspolis af voor een auto met 150PK en een cataloguswaarde van 30 000 EUR, men zal zich blauw betalen en nee niet op naam van mama en papa...

Daarom mijn snedige reactie...
                                Last edited by ; 23/01/2013, 19:18.

Comment

Zeker en vast niet alleen de jeugd die VOORBIJ het rode verkeerslicht rijdt, maar hier zal de kans zeer groot zijn dat het om een jeugdige dame gaat die op 2 maanden tijd al een bekeuring kreeg en dan maar is even frappant het rode verkeerslicht negeert, want juist ze was "gehaast".
                                  Dan die aandachttrekkerij om daarover een topic te openen stoort mij iets harder...
                                  Wat moeten we antwoorden, doe zo voort, met 50 EUR ben je er vanaf, geen erg dat je andere mensen in gevaar hebt gebracht,...

Er lezen hier heel wat mensen mee en sommige daarvan zullen weer lachen dat het "wellicht" om een jeugdige dame gaat die de regels aan haar laars lapt na nog geen twee maanden haar rijbewijs te hebben waarbij de vriend hier in kwestie de zaak wat moeten komen verbloemen... Meestal zijn het dan diezelfde mensen die weer is zullen klagen als de rijlessen duurder worden, examens moeilijker worden,... Kennelijk zijn de examens nog iets te makkelijk?

Mijn excuses dat ik zo kort door de bocht overkom, maar ik rijd momenteel bijna 10j met de auto, maar zo een gevaarlijke stommiteiten heb ik nog nooit begaan.
                                  En waarom de jeugd, door wie komt het denkt u dat alles qua verkeer verstrengd wordt, verzekeringspolissen de hoogte in gaan,... Wie houden ze het meest in de gaten of wie gebruiken ze als excuses om alles te verstrengen? Ik weet ook wel dat niet alleen jeugd hier de oorzaak van is, maar we zijn er wel het slachtoffer van. Sluit als snotaap van 20jaar maar eens een verzekeringspolis af voor een auto met 150PK en een cataloguswaarde van 30 000 EUR, men zal zich blauw betalen en nee niet op naam van mama en papa...

Daarom mijn snedige reactie...
                                  Ik begrijp volledig wat je zegt hoor, daar niet van. Ik sta zelfs volledig achter je wat dit onderwerp betreft. Maar ik vond gewoon dat de conclusie over de jeugd nogal snel kwam. En het is inderdaad voorbij het rode licht .

Het grootste slachtoffer van de jeugd waar jij het over hebt, is inderdaad de jeugd zelf. Toch diegene die hun verstand wel gebruiken in het verkeer. Want ook die betalen immens veel voor een autoverzekering.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mathiasvf Bekijk Berichten
                                    Ik begrijp volledig wat je zegt hoor, daar niet van. Ik sta zelfs volledig achter je wat dit onderwerp betreft. Maar ik vond gewoon dat de conclusie over de jeugd nogal snel kwam. En het is inderdaad voorbij het rode licht .

Het grootste slachtoffer van de jeugd waar jij het over hebt, is inderdaad de jeugd zelf. Toch diegene die hun verstand wel gebruiken in het verkeer. Want ook die betalen immens veel voor een autoverzekering.
                                    We zitten volledig op dezelfde lijn, dat is immers nu net wat ik wilde bedoelen. Degenen die het wel goed "proberen" te doen (fouten maken is menselijk), worden elke dag zwaar gestraft door degenen die met zulke nonchalance op openbare weg rondrijden...

Ik kan steevast begrijpen dat je bv geflitst wordt door een roodlichtcamera bij sneeuwweer, omdat je niet meer kon stoppen, bent beginnen slippen en hiervoor uitleg komt vragen op een publiek forum. Maar met een uitleg van "mevrouw" was gehaast dus reed ze maar door en negeerde ze hierbij het verkeerslicht aan een snelheid hoger dan 30km/h, niettegenstaande ze al tijd genoeg had om voor het oranje verkeerslicht te stoppen (wat trouwens de bedoeling is) en nu dat ze blijkt een boete te hebben gekregen, hier vol ongeloof door haar vriend uitleg komen vragen, dat is voor mij "not done"!!!

Dat zijn mensen die in mijn ogen niet klaar zijn om op de openbare weg een voertuig te besturen. Niettegenstaande dat ze nog maar 2 maanden haar rijbewijs zou hebben is "mevrouw" zelfs nog niet aan haar proefstuk toe en is het al haar 2de verkeersinbreuk. Wat was ze toen aan het doen, haar nagels aan het lakken op een parkeerplaats voor gehandicapten

Spijtig genoeg zijn wij (jeugd) hier het zelf het slachtoffer van en gelden er strenge controles, verstrenging van het verkeersreglement, moeilijkere en vooral duurdere examens, hogere verzekeringspremies voor jongeren,...

Nu is het dus zo dat een jonge bestuurder zich moet bewijzen gedurende de eerste twee jaar ze hun rijbewijs hebben behaald.

Jammer genoeg snappen niet alle jongeren dat...
                                    Last edited by ; 23/01/2013, 19:53.

Comment

Ze kunnen niet streng genoeg worden,en alle rotte appels uit het verkeer halen.

Om ontopic te blijven : ik weet uit eigen ervaring,dat een zware verkeersinbreuk wel eens nefast kan zijn.
                                      Ik heb toen ik 6 maand mijn vast rijbewijs had,een alcohol controle gehad,en deze meneer zei me,oh u heeft nog geen jaar u rijbewijs.
                                      Als u nu teveel gedronken hebt (had NIET gedronken trouwens) dan kan u terug u practish examen gaan doen,en ook terrecht na mijn mening.
                                      Verder als ik zo kort mijn rijbewijs had,was ik nog bezig met de breette van mijn auto te leren kennen,en dus erg voorzichtig.
                                      Laat staan dat ik toen al een racer wou zijn,of door rode lichten rijden oid,dus het is voor mevrouw een goede les (ervaring rijker).
                                      Ik hoop enkel , dat mevrouw nog een beetje verkeersinzicht krijgt en niet zo een *geit achter het stuur wordt* zoals er al genoeg vrouwen rond rijden.
                                      Pas op mannelijke dromers kom je ook genoeg tegen,daar niet van,maar *zeg niet gauw het is weer een vrouw* maar vaak is het helaas wel zo.

Ivm de jeugd,niet enkel deze groep zorgt voor alle ongevallen,in tegendeel zelfs,veel *zatlappen* achter het stuur zijn zelfs van middelbare leeftijd.
                                      Oke drugs is weer een andere discussie,maar puur *jongeren* is wat kort door de bocht , want hoeveel mensen van rond de 30-40,
                                      die ik DAGELIJKS zie rijden die hun BASIS niet eens kennen zoals voorrang van rechts (of anders,mensen die denken dat ze voorrang van links hebben)
                                      Om van te huilen.
                                      Was vandaag met mijn zus even de stad in,en toch een 5 tal gehad waarvan je zei,voorschiet jij ervan dat er zoveel ongevallen gebeuren.
                                      Strenger,VEEL strenger moetten ze worden,dan durf je mss nog eens op de weg te komen.
                                      Last edited by ; 23/01/2013, 21:33.

Comment

Het hangt er uiteraard ook van af of de 'vriendin' reed met een auto ingeschreven op haar naam.

Comment

Working...
                                        X