Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Fileratten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Artikel in de wegcode?

En catch 22: ofwel is het file en spreek je niet over inhalen, ofwel is het geen file en hoort de inhalende auto zich zover mogelijk te verwijderen van het voertuig dat ie inhaalt.
    Artikel uit de wegcode is natuurlijk artikel 16.2 bis het artikel dat iedere motorijder toch kent van het koninklijk besluit van 1 december 1975 "houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg".
    16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
    Is dit een antwoord op uw vraag?
    Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Bij stilstaand verkeer dat uiterst rechts op de linker rijstrook staat ga ik er links voorbij, want die voertuigen rijden niet traag, noch stoppen ze want ze zijn al gestopt.

Comment

....
        Geen paniek. Iemand die uiterst rechts op het linkervak rijdt, kan je weer links voorbij. Tot die persoon ook plots naar links uitwijkt. Dan weet je als motorrijder hoe laat het is.
        Bij stilstaand verkeer dat uiterst rechts op de linker rijstrook staat ga ik er links voorbij, want die voertuigen rijden niet traag, noch stoppen ze want ze zijn al gestopt.
        Dus niet proberen alles goed te praten hé Wooter het was wel degelijk jij die schreef iemand die op het "linkervak rijdt" ... ik heb je die woorden niet in de mond gelegd .... kan je er links voorbij wat in tegenspraak is met artikel 16.2 bis

Comment

Ik ben niet zo gek om aan een stevige snelheid links nog voorbij te gaan. Je kan erover mierenneuken, maar een stilstaande wagen kan ik links voorbij, en iemand die in een file uiterst rechts op het linker rijvak rijdt en blijft rijden hoewel er zich een stapel motorrijders achter hem ophoopt doet dat om te koeioneren.

Comment

Mierenneuken, mierenneuken....

Mochten anderen zaken doen om U te koeioneren dan is dat nog altijd geen verschoning om zelf gedrag te vertonen dat wettelijk gezien niet kan

Ik ben je maar wat aan het plagen hoor Wooter, maar het is wel leuk om te zien hoe je je in allerlei bochten wringt om je er uit te praten terwijl het toch zo veel makkelijker zou kunnen om toe te geven dat je soms ook dingen doet die strikt wettelijk genomen niet door de beugel kunnen.

Comment

stomme vraag.

Maar als ge iemand zo links voorbijsteek. en die sluit wel aan bij zijn voorligger. die voorligger staat uiterst links. Dan zit jij vast.

Wat doeje dan? want dan zit ge daar me al u regeltjes maar zit ge wel vast..
              BMW X5 45e

Comment

Kefkie, op een motorfiets zit je even hoog als in een monovolume of SUV, dus je kan redelijk over auto's heen kijken.

Nu, het komt maar ook 1 keer per maand voor, en meestal zijn dat effectief mensen die niet bewust zijn dat ze uiterst rechts op hun rijvak rijden en dat er achter hen een motorrijder is genaderd. Dan rij je jezelf ook niet vast als motorrijder en die mensen rijden jou ook niet vast.

De keren dat een automobilist mij doelmatig hindert, kan ik me al niet meer herinneren. Meestal is het dommigheid zoals nodeloos links blijven rijden, en dat komt bijna niet voor versus de talloze keren dat automobilisten wel uitdrukkelijk plaats maken. Je houdt je niet voor mogelijk hoeveel automobilisten aan 120 km/u op het linkervak ook nog eens uiterst links gaan rijden en hun pinker naar links op zetten, om mij als motorfiets voor te laten. Vriendelijk, maar waar ben je dan mee bezig

Comment

Kefkie, op een motorfiets zit je even hoog als in een monovolume of SUV, dus je kan redelijk over auto's heen kijken.

Nu, het komt maar ook 1 keer per maand voor, en meestal zijn dat effectief mensen die niet bewust zijn dat ze uiterst rechts op hun rijvak rijden en dat er achter hen een motorrijder is genaderd. Dan rij je jezelf ook niet vast als motorrijder en die mensen rijden jou ook niet vast.

De keren dat een automobilist mij doelmatig hindert, kan ik me al niet meer herinneren. Meestal is het dommigheid zoals nodeloos links blijven rijden, en dat komt bijna niet voor versus de talloze keren dat automobilisten wel uitdrukkelijk plaats maken. Je houdt je niet voor mogelijk hoeveel automobilisten aan 120 km/u op het linkervak ook nog eens uiterst links gaan rijden en hun pinker naar links op zetten, om mij als motorfiets voor te laten. Vriendelijk, maar waar ben je dan mee bezig
                  doe ik soms ook

alleja enkel als ik zelf een stoet mensen aan het inhalen ben, anders ga ik wel naar rechts.
                  BMW X5 45e

Comment

Idem hier.

Comment

Deze ochtend ter hoogte van parking Everberg richting Brussel: een tiental fileratten die over de parking rijden om de file voorbij te rijden. Een Volvo V60, een VW Polo en Passat, BMW X6, 5 GT (met vrouwelijke chauffeur en mannnelijke passagier op de achterbank: Open VLD?) en 1-reeks. Er zat ook een Ford en een Audi tussen geloof ik, en een DAF. Die laatste BMW had veel haast, vooral toen hij merkte dat de file terug in beweging kwam. Toen ik ter hoogte van de invoegstrook reed aan +/- 70 km/u, stoof hij naar het einde van de invoegstrook tegen +100 km/u. Dit alles op minder dan 2 minuten tijd.
                      En als je dan weet dat ik ze nadien bijna allemaal terug voorbij ben gereden, meestal via het rechter rijvak, besef je hoe absurd hun gedrag is.
                      Last edited by ; 05/02/2013, 16:03.

Comment

En zeker dat ze niet vervolgens jou links zijn voorbij gereden? Er zit op dat stuk van de E40 iets komiek in de grond, waarbij je voor Sterrebeek sneller bent op de rechter vakken, en na Sterrebeek sneller op de linkervakken omwille van de file naar de R0.

Wat er natuurlijk gebeurt is dat er ter hoogte van Sterrebeek heel wat verkeer van de rechtervakken naar de linkervakken opschuift.

Behalve als er ook file naar het Reyerscomplex staat (verkeer dat opgehouden wordt door verkeer dat van de R0 invoegt op de E40 richting Brussel), dan kan de afrit naar de R0 wel eens vlotter zijn. Maar dat is eerder vroeger op de ochtendspits.

Comment

Ja, daar ben ik zeker van. De eerste was de Volvo, en die ben ik, na in te voegen naar het linker rijvak, langs links voorbij gereden toen hij richting R0 reedt. De X6 ben ik ook nog links voorbij gereden toen die ook richting R0 (richting Wezembeek-Oppem) reedt en hij aan het kijken was waar hij zich er nog kon tussen wringen om uiteindelijk toch richting Zaventem te gaan. (Al) de anderen ben ik rechts voorbij gereden. Alleen van de zilvergrijze VW's weet ik het niet, die zijn opgegaan in de massa. Hetzelfde voor die vermoedelijke Ford en Audi.

Je hebt wel gelijk over die situatie daar. Maar dat van vroeger in de ochtendspits weet ik niet, daarvoor vertrek ik te laat.
                          Last edited by ; 05/02/2013, 11:07.

Comment

Jah jah jij moet dus rechtdoor naar Brussel en bent nu trots dat je mensen die netjes rechts aanschuiven om naar de R0 te gaan voorbij bent gereden.

Of ben jij één van die mensen die eerst links richting Brussel rijdt, dan invoegt op het vak naar de R0 binnenring, en dan op het einde een gaatje vind om toch nog richting R0 buitenring naar Zaventem te rijden?

Comment

Jah jah jij moet dus rechtdoor naar Brussel en bent nu trots dat je mensen die netjes rechts aanschuiven om naar de R0 te gaan voorbij bent gereden.

Of ben jij één van die mensen die eerst links richting Brussel rijdt, dan invoegt op het vak naar de R0 binnenring, en dan op het einde een gaatje vind om toch nog richting R0 buitenring naar Zaventem te rijden?
                              Begrijpend lezen is precies niet je sterkste kant. Ofwel heb je weer te snel gelezen wat ik schreef en weer voorbarige conclusies getrokken.

Comment

Working...
                              X