Toen ik mezelf deze vraag stelde was ik geneigd om meteen te antwoorden: "uiteraard is dit verboden". Na even te googlen kwam ik op een oud forum (wegcode.be) het volgende tegen:
Vooral dit laatste interesseert mij. Moet het voertuig deel uitmaken van de intra-Benelux handelstransactie? Of mag je bijvoorbeeld met het voertuig over de grens een brood of zo gaan kopen?
Iemand die er het fijne van weet?
Dit is geregeld bij het internationaal verdrag inzake het wegverkeer dat gesloten werd te WENEN op 08/11/68.
Krachtens dit verdrag laten de verdragsluitende partijen voertuigen met buitenlands kenteken toe op hun grondgebied op voorwaarde dat het voertuig is geregistreerd in een Staat die is toegetreden.
Een voertuig dat onder dekking van een commercieel kenteken in het verkeer is gebracht, is echter niet geregistreerd....
De Benelux vormt hierop echter een uitzondering, dit ingevolge het Unieverdrag.
Voertuigen voorzien van :
- een Belgische handelaarsplaat;
- een Nederlands handelaarskenteken;
- een Luxemburgs handelaarskenteken;
mogen in deze landen (toch) in het verkeer worden gebracht.
Deze voorwaarden zijn echter gesteld :
- de handelaarsplaten dienen gebruikt te worden overeenkomstig de voorschriften van het land die de platen uitreikt;
- het voertuig moet gedekt zijn door een verzekering BA, geldig in het land waar de plaat werd uitgereikt;
- het voertuig neemt deel aan het verkeer ingevolge een intra-Benelux handelstransaktie; dit moet aantoonbaar zijn aan de hand van douanedocumenten of facturen.
Krachtens dit verdrag laten de verdragsluitende partijen voertuigen met buitenlands kenteken toe op hun grondgebied op voorwaarde dat het voertuig is geregistreerd in een Staat die is toegetreden.
Een voertuig dat onder dekking van een commercieel kenteken in het verkeer is gebracht, is echter niet geregistreerd....
De Benelux vormt hierop echter een uitzondering, dit ingevolge het Unieverdrag.
Voertuigen voorzien van :
- een Belgische handelaarsplaat;
- een Nederlands handelaarskenteken;
- een Luxemburgs handelaarskenteken;
mogen in deze landen (toch) in het verkeer worden gebracht.
Deze voorwaarden zijn echter gesteld :
- de handelaarsplaten dienen gebruikt te worden overeenkomstig de voorschriften van het land die de platen uitreikt;
- het voertuig moet gedekt zijn door een verzekering BA, geldig in het land waar de plaat werd uitgereikt;
- het voertuig neemt deel aan het verkeer ingevolge een intra-Benelux handelstransaktie; dit moet aantoonbaar zijn aan de hand van douanedocumenten of facturen.
Iemand die er het fijne van weet?
Comment