Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuws over aanpassing wetgeving lichte vracht?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • nieuws over aanpassing wetgeving lichte vracht?

    Vorig jaar waren er nogal wat geruchten dat in jan 2013 de wetgeving ivm lichte vracht voor particulieren zou veranderen.

    Weet iemand of dit gaat doorgaan?

    Ik sta op een punt om een Clio RS of iets dergelijks te kopen om om te bouwen naar lichte vracht.

  • #2
    Tja, die geruchten waren er ook al in 1998 dus zo'n vaart zal het niet lopen. Ik vermoed dat de regering niet zo dom is zichzelf in de voet te schieten door dergelijke maatregelen. Alhoewel, met de nieuwe regels rond VAA hebben ze zichzelf ook geen plezier gedaan.

    Comment


    • #3
      wil je hem als lichtevracht inschrijven op je zaak?

      want sinds janauri wordt nu de biv berekend op uitstoot en niet meer op pk. sinds die regeling is het niet meer super duur zoals ervoor en kost een ombouw een pak meer dan de eenmalige biv

      Comment


      • #4
        lichte vracht voor particulieren wordt gevraagd

        @ draadopener ook niet vergeten - als particulier - uw wagen en àlle andere autokosten kun je aftrekken bij je personenbelasting, pro rata beroepskilometers

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          lichte vracht voor particulieren wordt gevraagd

          @ draadopener ook niet vergeten - als particulier - uw wagen en àlle andere autokosten kun je aftrekken bij je personenbelasting, pro rata beroepskilometers
          Dit is inderdaad de hoofdreden dat ik wil overschakelen naar een lichte vracht. Op die manier zijn m'n beroepskosten veel hoger dan de fortaitaire beroepskosten, ook al woon ik dicht bij mn werk. (door afschrijving garage, onderhoudskosten wagen, pro rata verdeling van vaste kosten huis, ...)

          Comment


          • #6
            Gisteren op een ander forum gelezen dat er een voorstel zou in de maak zijn om alle LV wagens verplicht te gaan uitrusten met een snelheidsbegrenzer zoals vrachtwagens. Dus dat zou tegen 90 km/uur verder tuffen zijn. En logisch daarmee samengaand een verbod op het linkse vak op autosnelwegen. Dit omdat een afschaffing van LV aanzien wordt al weer een belastingverhoging en een begrenzer meer uit veiligheidsperspectief zou zijn. De logica uitgaande dat elke LV een werkinstrument is. Het is maar wat ik gisteren gelezen heb. Zou wel tof zijn. Bijvoorbeeld een mercedes C-klasse AMG Break of een ford focus RS in LV die nog max. 90 km/uur kunnen

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Stella52 Bekijk Berichten
              Dit is inderdaad de hoofdreden dat ik wil overschakelen naar een lichte vracht. Op die manier zijn m'n beroepskosten veel hoger dan de fortaitaire beroepskosten, ook al woon ik dicht bij mn werk. (door afschrijving garage, onderhoudskosten wagen, pro rata verdeling van vaste kosten huis, ...)
              Als je er als particulier voor kiest om je beroepskosten te bewijzen ipv de forfaitaire aftrek te aanvaarden, is het dan niet zo dat je per gereden km 15 cent kan aftrekken. Hierin zit afschrijving, brandstof, banden, onderhoud, garage,... Of is de regeling voor een auto die als lichte vracht wordt ingeschreven anders?

              Comment


              • #8
                regeling is anders, met een personewagen waarmee je veel beroepskilometers doet is dat zo

                een lv, net als een moto, kun je effectief inbrengen (kassa-kassa)

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  regeling is anders, met een personewagen waarmee je veel beroepskilometers doet is dat zo

                  een lv, net als een moto, kun je effectief inbrengen (kassa-kassa)
                  Werk - werk verkeer, en niet woon-werk verkeer; zoals velen hoopvol denken. (waaronder mezelf)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                    regeling is anders, met een personewagen waarmee je veel beroepskilometers doet is dat zo

                    een lv, net als een moto, kun je effectief inbrengen (kassa-kassa)
                    maar de topic starter zou dichtbij zijn werk wonen dus ik weet niet of het voor hem voordeliger zou zijn.
                    is het niet zo als hij vb 20% van het totaal gebruik van de wagen maar woon werk is dat hij ook maar effectie 20% van de kosten kan inbrengen?

                    Comment


                    • #11
                      zo is dat idd

                      Comment


                      • #12
                        Klopt, ik doe 60 000 km/j, waarvan 3/4 voor het werk, maar slechts een paar procenten woon-werk. Bijgevolg bewijs ik mijn kosten niet en is forfait interessanter.
                        __________________________

                        2015 Volvo V60 D2 aut.
                        2003 Volvo S60 2.4 benzine

                        Comment


                        • #13
                          voorlopig kan het nog steeds en is er geen wijziging op til... en wij zitten er midden in met onze zaak dus het is niet van horen zeggen ;-)
                          sigpic

                          http://www.streamlinecarcare.be

                          lakbehandelingen voor voertuigen

                          MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                          Comment


                          • #14


                            Pak dat de gebruikskost van een voertuig rond 25eurocent per kilometer is. Dus 50€ perdag dus jaarlijks (220dagen) 11.000€. Daar zit de afschrijving in, de diesel, onderhoud, verzekering, taksen, herstelingen. Om je werkelijke beroepskosten te bewijzen, mag na voorleggen van facturen en dergelijke daar 75% van houden in de veronderstelling dat je de auto puur alleen maar voor woon-werkverkeer gebruikt. Dus kan je 8.250€ over invullen als werkelijke beroepskosten. (!!! Je hebt dit allemaal betaald !!!)

                            We gaan dat demonstreren met een berekening:
                            Je loon is 38.000 €. Je woont in Genk. Je bent single zonder kinderen. En je hebt geen afzonderlijk belastbare beroepsinkomsten. (zoals vervroegd vakantiegeld,...)

                            In het geval van forfaitaire beroepskosten
                            Forfaitaire beroepskosten = 3008.20
                            Belastbaar inkomen wordt: 34991.80
                            Belasting te betalen: 12811.59

                            In het val van werkelijke beroepskosten
                            Werkelijke beroepskosten = 8.250
                            Belastbaar inkomen wordt = 29.750
                            Belasting te betalen: 10219,52 EUR
                            *Berekend op taxcalc
                            In dit voorbeeld een voordeel van € 2600 / jaar
                            Als je je gewone auto gaat inwisselen voor een echte LV dan gaat het verbruik ook verdubbelen.
                            Voor voorbeeld: Auto 5l/100 km / LV: 10l/100 km
                            30.000 km / 100 * 5l * €1,4 = € 2100 of € 2100 extra voor de LV.
                            Je krijgt gewoon, het extra verbruik terug.
                            Heb je een LV nodig voor wat voor rede dan ook, doen !
                            Overschakelen, met als enig voordeel de aftrekbaarheid... Ik heb mijn bedenkingen.

                            Tenzij er ergens een echte lichte vracht tussenzit met een verbruik van +- 6,5 l/100km

                            Of het is een + 2500 cc, dan bespaar je de jaarlijkse verkeersbelasting. En is het leuk cruisen.
                            Last edited by ; 15/02/2013, 11:58.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                              Werk - werk verkeer, en niet woon-werk verkeer; zoals velen hoopvol denken. (waaronder mezelf)
                              Waar heb je dit ergens gehoord?

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door dirk195 Bekijk Berichten
                                http://www.9lives.be/forum/economie-...rticulier.html


                                In dit voorbeeld een voordeel van € 2600 / jaar
                                Als je je gewone auto gaat inwisselen voor een echte LV dan gaat het verbruik ook verdubbelen.
                                Voor voorbeeld: Auto 5l/100 km / LV: 10l/100 km
                                30.000 km / 100 * 5l * €1,4 = € 2100 of € 2100 extra voor de LV.
                                Je krijgt gewoon, het extra verbruik terug.
                                Heb je een LV nodig voor wat voor rede dan ook, doen !
                                Overschakelen, met als enig voordeel de aftrekbaarheid... Ik heb mijn bedenkingen.

                                Tenzij er ergens een echte lichte vracht tussenzit met een verbruik van +- 6,5 l/100km

                                Of het is een + 2500 cc, dan bespaar je de jaarlijkse verkeersbelasting. En is het leuk cruisen.
                                Ik snap ook niet waarom een LV meer gaat verbruiken, zeker de bestelwagentjes en de breaks en hatchbacks toch niet?
                                sigpic

                                http://www.streamlinecarcare.be

                                lakbehandelingen voor voertuigen

                                MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door HotHatch.be Bekijk Berichten
                                  Ik snap ook niet waarom een LV meer gaat verbruiken, zeker de bestelwagentjes en de breaks en hatchbacks toch niet?
                                  +1
                                  je zou zelfs denken minder omdat de achterbank er niet meer inzit,...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door drejek Bekijk Berichten
                                    +1
                                    je zou zelfs denken minder omdat de achterbank er niet meer inzit,...
                                    idd scheelde 60kg na herweging bij mijn clio rs...
                                    sigpic

                                    http://www.streamlinecarcare.be

                                    lakbehandelingen voor voertuigen

                                    MyGarage: '16 Renault Megane RS Cup - '05 Renault Clio V6 mk2

                                    Comment


                                    • #19
                                      dat ze die snelheids begrenzer maar invoeren, hoe gaan ze dat doen ? met tacho ? Tuurlijk niet!
                                      En de belgen zijn zo slim dat daar op voorhand al een oplossing voor is..

                                      Persoonlijk snap ik dat ze iets tegen de LV wetgeving willen doen (ja tegen mijne winkel) maar ze kunnen niet..!

                                      Iedere regeling die je bedenkt voor de C63 AMG LV er uit te krijgen, straft ook de plakker met zijn sprinter of de schrijnwerker met zijn scudo of de schilder met zijn berlingo..
                                      Het is een grijze zone, en belgen zijn KONING in het gebruiken van deze zone's..

                                      Binnenkort krijgen we nog de zelfde discussie's als toen met dat VAA, vroeger was die bedrijfswagen regeling een zeer grijze zone en iedereen die het lef heeft om zelfstandig te zijn kon 'gebruik' maken van deze gunstige regeling. Het is iets lastiger nu, maar daar hebben we de Lichte vracht wetgeving dan weer voor.

                                      Onvoorstelbaar hoeveel mensen lichte vracht willen gaan rijden ! en waarom ook niet ?

                                      Tel alle file gangers richting brussel eens, tel ze dan nog eens als ze alleen in de auto zitten ? 90% ?
                                      De campagnes om te carpoolen werken maar matig, dus is lichte vracht een goede oplossing toch ?

                                      Voorbeeld : Vertegenwoordiger met een BMW 1 serie / 3 serie of X3, is een wagen van de zaak gebruikt die puur zakelijk en om naar huis te rijden.
                                      Waarom geen lichte vracht? comfort van een voiture & het voordeel van een camionette.. 100% aftrekbaar heid, alle onkosten worden aanvaard etc etc..

                                      Kortom koop allemaal een lichte vracht ikke zeer gelukkig zijn !
                                      Last edited by ; 26/02/2013, 21:02.

                                      Comment


                                      • #20
                                        regelneverij van gepensioneerden die thuis zitten is't !

                                        Comment

                                        Working...
                                        X