Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wie verantwoordelijk: Ijs valt van vrachtwagen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wie verantwoordelijk: Ijs valt van vrachtwagen

    Eigenlijk een stom vraagje: deze week al 2x heksentoeren kunnen uitvoeren om op de oprit achter een vrachtwagen stukken ijs te ontwijken die eraf vielen.

    Stel dat ik morgen zo'n stuk ijs op mijn wagen krijg? Niet ondenkbaar dat er behoorlijk wat schade aangericht kan worden (stukken zijn vaak best dik en redelijk groot). Wie is er dan verantwoordelijk?!

    Is de vrachtwagenbestuurder verantwoordelijk? Dient zijn verzekeraar dit te vergoeden? Het zal allicht niet opzettelijk of bewust zijn, en ik veronderstel dat ze hun oplegger niet zomaar ijsvrij krijgen voor vertrek.

    Maar hoe toon je zoiets aan? Dan mag je nog de chauffeur kunnen laten stoppen even verderop. Wie zegt dat het zijn ijsplaat was? Hoe wordt dit doorgaans eigenlijk geregeld?!
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

  • #2
    Als ik een gokje moet wagen en wat logica volg (niet dat logica steeds aanwezig is in de wetgeving), dan zou ik zeggen dat de vrachtwagenchauffeur verantwoordelijk is.
    En mss is het idd wat moeilijk om elke morgen een dikke laag sneeuwijs van je vrachtwagen te halen, maar minder moeilijk dan een maand te revalideren in het ziekenhuis... als je geluk hebt.

    Comment


    • #3
      Vrachtwagenbestuurder is inderdaad verantwoordelijk, en verzekeraar moet dit dan ook bij aangifte vergoeden. Maar zal inderdaad van de goodwill van de bestuurder afhangen of hij zijn verantwoordelijk opneemt of...
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

      Comment


      • #4
        Zonder dashcam of getuigen hebt ge wel geen poot om op te staan vrees ik.

        Comment


        • #5
          Diegene waar het ijs op licht,je kan immers een boete krijgen als je auto niet sneeuw/ijsvrij is (althans in nederland zijn ze zo correct),
          of dat bij onze knuffelboom ook zo is weet ik niet exact maar zou denken van wel.

          Comment


          • #6
            Moeilijke vraag.
            Gelet op de bewijsproblemen kan je via een alternatieve weg (lees: rechtsgrond) de wegbeheerder aanspreken op grond van een 'gebrek aan de zaak'. Ijsblokken behoren niet op de openbare weg te liggen, het is de taak van de wegbeheerder om hieraan te verhelpen (vb. ruimen en strooien).
            Natuurlijk, of een rechter dat zal aanvaarden, is een andere zaak. Als je rechtsbijstand hebt, is het het proberen waard.

            Comment


            • #7
              Het is toch niet de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder als er ijsblokken/stukken afbreken/vallen van een vracht(auto).
              Als er iemand van een brug springt en je rijdt er over ga je de wegbeheerder dan
              verantwoordelijk stellen omdat er geen lijken op de openbare weg behoren te liggen?

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                Eigenlijk een stom vraagje: deze week al 2x heksentoeren kunnen uitvoeren om op de oprit achter een vrachtwagen stukken ijs te ontwijken die eraf vielen.

                Stel dat ik morgen zo'n stuk ijs op mijn wagen krijg? Niet ondenkbaar dat er behoorlijk wat schade aangericht kan worden (stukken zijn vaak best dik en redelijk groot). Wie is er dan verantwoordelijk?!

                Is de vrachtwagenbestuurder verantwoordelijk? Dient zijn verzekeraar dit te vergoeden? Het zal allicht niet opzettelijk of bewust zijn, en ik veronderstel dat ze hun oplegger niet zomaar ijsvrij krijgen voor vertrek.

                Maar hoe toon je zoiets aan? Dan mag je nog de chauffeur kunnen laten stoppen even verderop. Wie zegt dat het zijn ijsplaat was? Hoe wordt dit doorgaans eigenlijk geregeld?!
                Stel je die vraag naar aanleiding van mijn voorval?
                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                Comment


                • #9
                  Als er een steen vliegt van de vrachtwagen op u voorruit word je ook vergoed.

                  Comment


                  • #10
                    politiereglement zegt verplicht wagen sneeuw en ijsvrij te maken. Dus vrachtwagen chauffeur inderdaad verantwoordelijk. Zijn 'fout' hard maken is inderdaad wel niet eenvoudig.

                    Comment


                    • #11
                      Hou een beetje afstand......dan heb je nog tijd om op je rem te gaan...........hopelijk heeft diegene achter u ook wat afstand gehouden en is er niks aan de hand

                      In Nederland staan er idd hoge boetes op het rijden met van die ijsplaten.....

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                        Hou een beetje afstand......dan heb je nog tijd om op je rem te gaan...........hopelijk heeft diegene achter u ook wat afstand gehouden en is er niks aan de hand

                        In Nederland staan er idd hoge boetes op het rijden met van die ijsplaten.....
                        Dan moet je toch al een aanzienlijke afstand houden.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                          Hou een beetje afstand......dan heb je nog tijd om op je rem te gaan...........hopelijk heeft diegene achter u ook wat afstand gehouden en is er niks aan de hand

                          In Nederland staan er idd hoge boetes op het rijden met van die ijsplaten.....
                          Dus mag je nooit geen vrachtwagen meer inhalen?
                          Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                          Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                          Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                          Comment


                          • #14
                            Hoe en door wie wordt je dan vergoed?
                            ik kom dit wekelijks tegen in mijn branche, en door dat er geen bewijs is moet je gewoon alles zelf betalen. (als je geen omnium hebt of apparte verzekering hiervoor)
                            Oorspronkelijk geplaatst door BlackHorse Bekijk Berichten
                            Als er een steen vliegt van de vrachtwagen op u voorruit word je ook vergoed.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Stel je die vraag naar aanleiding van mijn voorval?
                              Euh, wat was uw voorval?
                              Niet bepaald. Deze week 2x bijna van die stukken ijs op mijn auto gekregen, vandaag of morgen heb ik wel eens prijs vrees ik. Zo'n stuk met wat dikte op uw motorkap of in de voorruit geeft best wat schade vrees ik. Vandaar... Gij voorgehad?

                              Edit: topic gevonden nu. Geluk gehad dat het enkel de koplamp was dan, maar idd ferm klote! (kost allicht genoeg zo'n koplamp)
                              In uw geval kan je nog proberen de verzekering aan te spreken voor glasschade hé. Normaal zonder franchise...
                              Last edited by Timmeke-Tim; 15/02/2013, 10:58.
                              Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                              www.meevliegen.be

                              Comment


                              • #16
                                Wie verantwoordelijk is is niet het item, dat is duidelijk. Probleem in dergelijke gevallen is dat de verantwoordelijke zijn verantwoordelijkheid neemt of dat er getuigen zijn (die je dan nog eens moet kunnen identificeren of willen meewerken). Vergelijk het altijd met een vluchtmisdrijf. Als iemand je auto aanrijdt is het ook duidelijk wie de verantwoordelijke is (de ander dus). Als ie er vandoor gaat zonder getuigen ben je volledig in je recht maar geraak maar eens aan je geld of bewijs je gelijk maar.
                                En stukken in je ruit of koplamp is nog het minste van je zorgen. Daar dient de optie glasbraak voor in je verzekering (op onze wegen toch een noodzakelijk iets volgens mij).

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Swiftfox Bekijk Berichten
                                  Hoe en door wie wordt je dan vergoed?
                                  ik kom dit wekelijks tegen in mijn branche, en door dat er geen bewijs is moet je gewoon alles zelf betalen. (als je geen omnium hebt of apparte verzekering hiervoor)
                                  Zoals je zelf zegt moet je steeds kunnen bewijzen dat de steen van de betrokken vrachtwagen is gevallen. Deze zal dit nooit toegeven (ook omdat hij het zelf niet kan gezien hebben) dus moet je rekenen op getuigen. Spijtig genoeg zijn er zeer weinig mensen die zullen stoppen en zullen bevestigen dat de steen van de vrachtwagen waarvan sprake is gevallen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Verzekering glasschade telt voor de ruiten ja.
                                    Maar voor de koplampen?
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • #19
                                      wil iedereen dan ook zijn sigarettenpeuken niet meer buiten gooien tijdens het rijden, want dat heeft ook al eens een truck in lichterlaaie gezet.
                                      Dacht niet dat ze de eigenaar van de sigarettenpeuk toen aansprakelijk hebben gesteld (moet je hem nog vinden).

                                      En die dingen zie je continue naar buiten gegooid worden (ah ja, want roken mag niet in de bedrijfswagen).

                                      concreet: tenzij je video-opname hebt of getuigen zal dit heel moeilijk te bewijzen zijn.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dat ruik je direct in een auto als erin gerookt werd, zelfs wanneer de peuken naar buiten worden gegooid.
                                        Trouwens, dan mag je nu ook al niet doen, die peuken naar buiten gooien, is een vorm van sluikstorten en daar staan serieuze boetes op. Ze moetem u natuurlijk wel kunnen pakken.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment

                                        Working...
                                        X