Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BIV + verkeersbelasting andere wagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• BIV + verkeersbelasting andere wagen

Hallo !

Ik ben sinds eind januari de bezitter van een golf VI TDI 140 PK van begin 2009.

Ik heb de nummerplaat van mijn vorige wagen eind januari uitgeschreven en direct een nieuwe plaat voor de golf VI aangevraagd , daar de vorige nog geen Europese plaat was .

Ik heb bericht aangekregen op 24 januari dat mijn nieuwe wagen, golf VI ingeschreven was .

Maar nu stel ik mij de volgende vragen .

Hoelang duurt het ongeveer vooralleer ik de rekening van BIV zal aankrijgen , want ik heb deze nog steeds niet gehad ?
    Ik neem aan dat ik dus opnieuw het volledige bedrag voor inschrijving moet betalen daar de vorige wagen op vaders naam stond en deze nu op mijn naam.

Dan met betrekking tot de verkeersbelasting .

Voor mijn vorige wagen betaalde ik +- 396 euro verkeersbelasting en ik zou voor die wagen opnieuw een factuur moeten gekregen hebben rond begin juni dit jaar.

Het bedrag aan verkeersbelasting zou voor mijn golf VI ook hetzelfde bedrag moeten zijn +- 396 euro .
    Ook hiervan heb ik nog geen factuur gehad .
    Zal ik dan pas in juni de verkeersbelasting aankrijgen voor die golf VI?

Of ga ik deze samen met de BIV aankrijgen ?

Gaat de verkeersbelasting dan onmiddellijk 396 euro zijn , of worden de maanden van de vorige wagen die ik gehad heb en dus nog tegoed heb daarvan af getrokken ?

Vele vragen maar hoop toch op een antwoord .

Bedankt .

dat kan wel ff duren hoor. toen ik mijn golf ingeschreven had in oktober 2010, heb ik de overschrijving pas eind december gehad.
    dit jaar is de brief pas in januari toegekomen, das al bijna 4maand later dan de datum waarop ik die inschreef

Comment

Je krijgt het factuur annex overschrijving van je BIV en de eerste verkeersbelasting voorje nieuw ingeschreven voertuig tezamen.
      Kan wel een maand of 2 opzitten tussen ontvangst factuur en inschrijven voertuig.
      Het te goed van de vorige wagen wordt daar niet van af getrokken. Daar krijg je weer een andere factuur voor (die weer iets later komt) en waarvan het bedrag pas op de rekening van de de eigenaar van het vorige voertuig (je vader vermoed ik dus) wordt overgeschreven op het eind van de 2de maand volgend op ontvangst van je verrekening.
      Deze verrekening gebeurt a rato van het openstaand dag tegoed (jaarbedrag/aantal dagen in een jaar * niet verbruikte dagen tellende vanaf de dag van schrapping).
      En neen je krijgt geen 2 maand de tijd om je nieuwe factuur te betalen
      Last edited by ivob2; 14/02/2013, 23:59.

Comment

Nieuwe rekening BIV + jaarlijkse taks komen inderdaad samen toe (en gezien het een nieuwe plaat betrefd zal er geen verrekening gebeuren van het nog openstaande saldo). Je krijgt deze rekening ongeveer na 1 maand of zelfs iets later. Op dit aanslagbiljet zul je een aantal data vinden namelijk:
        - Kohier uitvoerbaar verklaard op XX-XX-2013
        - Datum van verzending YY-YY-2013 (Tussen uitvoerbaarheid en verzending zit normaal gezien ongeveer 1 week)
        - Te betalen voor YY-YY+2-2013 (dus te betalen binnen de 2 maand na datum verzending)
        De belastbare periode zal in uw geval lopen van 1-1-2013 tot 31/12/2013 (periode van 1 jaar te beginnen de eerste van de maand van inschrijving van de wagen in uw geval 1/1/2013 omdat uw wagen ingeschreven is op 24/1/2013)

Voor de teruggave van het teveel betaalde van de oude plaat zul je een afzonderlijk schrijven ontvangen (normaal "iets" later dan het aanslagbiljet ) in die brief zal de berekening staan van hoeveel er terugbetaald zal worden. Die som wordt dan binnen de twee maanden op rekening van de belastingplichtige gestort (uw vader waarschijnlijk dus).
        De berekening zal dan zijn:
        belastbare periode bijvoorbeeld 1/6/2012 - 31/5/2013
        ontheffing 1/1/2013 - 31/5/2013
        totaal te ontheffen in uw voorbeeld 5/12 van € 396 = € 165

Zoals je kunt zien begint de belastbare periode dus de eerste van de maand van inschrijving maar de te ontheffen periode begint ook de eerste van de maand van uitschrijving.
        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Bedankt allemaal , is me nu wel duidelijk .

Comment

Working...
          X