Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Trajectcontrole E40 Wetteren/Erpe-Mere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
    Sssst!
    Neen nog altijd niets, t is intussen al bijna 3 maanden geleden...

    Ik heb een sterk vermoeden dat die niet altijd 'actief' staat.
    Het zal nu ook wel niet meer komen. Misschien viel je gewoon juist onder de limiet bij hun meting.

    Comment


    • Aan 140 op teller zat ik zelfs na correctie zeker wel boven 120. Wat ook zou en kunnen en wat een andere 'bron' ook al geopperd heeft, is dat er in het begin zodanig veel pv's waren dat ze enkel die van 130+ behandeld hebben. Wellicht zat ik daar na correctie net onder.
      Tegenwoordig let ik wel op en er rijdt bijna niemand nog te snel (behalve de Britten en sommige andere buitenlandse platen)
      MY 2011 Lexus IS250 Aut.

      Comment


      • HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.


        "Elke dag worden duizend hardrijders betrapt op de drie nieuwe trajectcontroles in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die VTM NIEUWS kon inkijken. Het gaat om de E40 tussen Wetteren en Erpe Mere in beide richtingen en de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen. Die controles zijn nu vier maanden actief. Het systeem meet hoe snel je gemiddeld rijdt over zo'n traject.'

        Het spel rendeert precies

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
          http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-betrapt.dhtml

          "Elke dag worden duizend hardrijders betrapt op de drie nieuwe trajectcontroles in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die VTM NIEUWS kon inkijken. Het gaat om de E40 tussen Wetteren en Erpe Mere in beide richtingen en de E17 in Gentbrugge richting Antwerpen. Die controles zijn nu vier maanden actief. Het systeem meet hoe snel je gemiddeld rijdt over zo'n traject.'

          Het spel rendeert precies
          Wie rijd daar nu een boete, dan is het toch omdat je te veel geld hebt...

          Ofwel 90% buitenlanders.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door xKoSai Bekijk Berichten
            Wie rijd daar nu een boete, dan is het toch omdat je te veel geld hebt...

            Ofwel 90% buitenlanders.
            Men zou inderdaad eens de verdeling Belgen vs buitenlanders moeten vermelden om toch een juister beeld te krijgen.
            En tegelijk mogen ze zeggen van hoeveel buitenlanders ze effectief de boete ook hebben kunnen innnen...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door KdF Bekijk Berichten
              Aan 140 op teller zat ik zelfs na correctie zeker wel boven 120. Wat ook zou en kunnen en wat een andere 'bron' ook al geopperd heeft, is dat er in het begin zodanig veel pv's waren dat ze enkel die van 130+ behandeld hebben. Wellicht zat ik daar na correctie net onder.
              Tegenwoordig let ik wel op en er rijdt bijna niemand nog te snel (behalve de Britten en sommige andere buitenlandse platen)
              Klopt wel. Afgelopen weken heb ik Brussel-Kust en terug een 12-tal keren gedaan. En elke wagen met Belgische nummerplaat rijdt daar 120-125 km/uur. De Buitenlandse nummerplaten komen u links voorbij gevlogen. Ga je even op het linkse baanvak dan plakt er bijna onmiddellijk iemand met zijn grootlichten op tegen uw bumper. Nummerplaten NL, F en GB. Dus naar het middelste baanvak tegen 91-95 km/uur. Want daar hangen constant de vrachtwagens met nummerplaten NL, P, CZ en RO. Ik was echt blij dat ik die ritten niet meer moest doen.

              Comment


              • idem op viaduct in Gentbrugge

                Die Britten trekken zich die trajectcontrole geen hol aan.
                2.0 JTDm

                Comment


                • Wordt hoog tijd dat ze heel de E40 van Groot-bijgaarden tot Oostende & vice versa gaan uitrusten met trajectcontrole. Tussen de Brusselse ring en Erpe Mere rijdt 60% te hard, met alle gevolgen vandien. In de trajectcontrole is het dan plotseling rustig en relaxt rijden. Vervolgens tussen Wetteren en de kust, laten ze "de stieren van Pamplona" los.
                  Middenvakrijders eerst tegen 100, om dan nadien het "gat" toe te rijden. Linksplakkers met aanhangwagen liefst tegen 115. Is er een vrachtwagen haasje over aan het doen op het middenvak, blijken de heren autochauffeurs plots schrik te hebben, om deze dan op het uiterste linker rijvak tegen 95 te moeten passeren, liefst nog, al remmend.
                  Voor het ogenblik moet je echt gevaarlijke toestanden uithalen, wil je nog op een normale en gewoon legale manier, je plaats kennende in het verkeer (uiterst rechts dus) zich verplaatsen van A naar B. Onvoorstelbaar hoe velen zich "vreemd" (zacht uitgedrukt) gedragen in het verkeer.
                  Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                  Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                  Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                    Wordt hoog tijd dat ze heel de E40 van Groot-bijgaarden tot Oostende & vice versa gaan uitrusten met trajectcontrole. Tussen de Brusselse ring en Erpe Mere rijdt 60% te hard, met alle gevolgen vandien. In de trajectcontrole is het dan plotseling rustig en relaxt rijden. Vervolgens tussen Wetteren en de kust, laten ze "de stieren van Pamplona" los.
                    Middenvakrijders eerst tegen 100, om dan nadien het "gat" toe te rijden. Linksplakkers met aanhangwagen liefst tegen 115. Is er een vrachtwagen haasje over aan het doen op het middenvak, blijken de heren autochauffeurs plots schrik te hebben, om deze dan op het uiterste linker rijvak tegen 95 te moeten passeren, liefst nog, al remmend.
                    Voor het ogenblik moet je echt gevaarlijke toestanden uithalen, wil je nog op een normale en gewoon legale manier, je plaats kennende in het verkeer (uiterst rechts dus) zich verplaatsen van A naar B. Onvoorstelbaar hoe velen zich "vreemd" (zacht uitgedrukt) gedragen in het verkeer.
                    Eerlijk gezegd, de zaken die je hier beschrijft, zie ik preices ook (of nog meer) gebeuren op het traject van de TC: veel auto's zitten tegen de 120 aan te rijden, waardoor men veel te lang blijft plakken op het middenvak bij het oversteken (omdat men toch tegen de limiet zit), en duurt het langer eer men terug rechts gaat. Plus er is ook een sfeer van "blijf maar iets langer achter mij hangen, want we mogen toch niet sneller dan 120". Op de zones zonder TC gaat het verkeer toch vlotter.

                    Comment


                    • Inderdaad. Plant het hele land vol TC en je gaat meer aanrijdingen zien. Minder met zware gevolgen, maar het is wachten tot er door een aanrijding file ontstaat en een vrachtwagen weer een paar doden in die file maakt. In de Kennedytunnel mag je ook maar 70 en daar was het vorige week ook prijs.

                      In alle streken waar de snelheidslimiet vrij nauwgezet wordt opgevolgd over langere tijd, zie je dat omdat de onderlinge snelheden maar weinig verschillen, dat inhaalmanoevers langer duren en voertuigen langer en korter bij mekaar rijden. Is simpel te verklaren: er is er altijd iemand die 90 doet op het rechtervak, 100 op het middenvak en 105 op het linkervak en iedereen die 120 wil doen zit erachter vast. Als die van 105 dan eindelijk voorbij is, moet al dat iets sneller volk aan een snelheidsverschil van max. 20 km/u over dat ene rijvak voorbij, en dat duurt een tijd. En hoe langer iets duurt, hoe ongeduldiger men wordt en hoe korter men gaat aanschuiven.
                      Last edited by ; 29/08/2013, 16:00.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Eerlijk gezegd, de zaken die je hier beschrijft, zie ik preices ook (of nog meer) gebeuren op het traject van de TC: veel auto's zitten tegen de 120 aan te rijden, waardoor men veel te lang blijft plakken op het middenvak bij het oversteken (omdat men toch tegen de limiet zit), en duurt het langer eer men terug rechts gaat. Plus er is ook een sfeer van "blijf maar iets langer achter mij hangen, want we mogen toch niet sneller dan 120". Op de zones zonder TC gaat het verkeer toch vlotter.
                        Moet ik totaal door een verkeerde bril kijken. (alhoewel ik er nog geen nodig heb om te rijden).
                        Waarom zou je harder rijden in de TC. Portefeuille te dik?
                        Zonder TC gaat het verkeer vlotter, tot dat er weer eentje niet gezien heeft dat er weer een held veel te snel komt aangereden, en we met zen allen weer een paar uur in de file kunnen gaan staan.
                        Nog eens ik heb niets tegen hardrijders, maar die denken echt dat ze de "macht" onder hun wielen hebben. Bedenk wel dat niet iedereen zich in een "ontspannen" houding in het verkeer begeeft.

                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Inderdaad. Plant het hele land vol TC en je gaat meer aanrijdingen zien. Minder met zware gevolgen, maar het is wachten tot er door een aanrijding file ontstaat en een vrachtwagen weer een paar doden in die file maakt. In de Kennedytunnel mag je ook maar 70 en daar was het vorige week ook prijs.
                        Wat heeft dat met TC te maken? 9/10 kan het maar één oorzaak zijn geweest, hij die 70 moest rijden reed te snel, want alle andere voor hem reden trager, dus...
                        Jammer dat het weer een vrachtwagen was, maar had even goed een gewone auto of camionette kunnen zijn. En voor de duidelijkheid, maar dat weet je maar al te best, Kennedytunnel is geen TC, spijtig genoeg staan daar nog steeds flitscamera's.

                        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        In alle streken waar de snelheidslimiet vrij nauwgezet wordt opgevolgd over langere tijd, zie je dat omdat de onderlinge snelheden maar weinig verschillen, dat inhaalmanoevers langer duren en voertuigen langer en korter bij mekaar rijden. Is simpel te verklaren: er is er altijd iemand die 90 doet op het rechtervak, 100 op het middenvak en 105 op het linkervak en iedereen die 120 wil doen zit erachter vast. Als die van 105 dan eindelijk voorbij is, moet al dat iets sneller volk aan een snelheidsverschil van max. 20 km/u over dat ene rijvak voorbij, en dat duurt een tijd. En hoe langer iets duurt, hoe ongeduldiger men wordt en hoe korter men gaat aanschuiven.
                        Ja en...? Wat is het probleem? Waarom zou je sneller gaan? Is toch voor iedereen hetzelfde. Wat maakt dat nu uit dat je er langer over doet omdat jij 5 per uur sneller rijdt dan die andere. In Nederland op de A2 hebben ze dan nog eens de kans om geschranst (zoals de motards) te rijden. Veiliger kan niet medunkt.
                        Dat jij daar een probleem mee hebt is hier al lang geen geheim meer natuurlijk. Al wat jou in de weg rijdt moet maar wijken, toch zie ik jou voorbeeldig de TC volgen. = doel bereikt. (ben blij dat je hier nog eens terug bent).
                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Wat heeft dat met TC te maken? 9/10 kan het maar één oorzaak zijn geweest, hij die 70 moest rijden reed te snel, want alle andere voor hem reden trager, dus...
                          Nee, in tegendeel. Daar rijdt niet veel volk harder dan 70, zeker niet op de rechter rijstrook. Het geval zal zijn dat de vrachtwagenchauffeur 70 reed en niet in de mot had dat iedereen voor hem een noodstop deed omdat in de verte een groep volk rechts invoegde om de afrit na de tunnel te nemen.
                          Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Jammer dat het weer een vrachtwagen was, maar had even goed een gewone auto of camionette kunnen zijn.
                          Als het enkel vrachtwagens of camionettes zijn, is het vaak beperkt tot enkele uren fileleed om de wrakken af te slepen. Nu was het een auto tussen twee camions...

                          Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          En voor de duidelijkheid, maar dat weet je maar al te best, Kennedytunnel is geen TC, spijtig genoeg staan daar nog steeds flitscamera's.
                          Inderdaad. De dode viel ongeveer 50 meter van de flitspaal vandaan, op de rechter rijstrook. Ter hoogte van zo een flitspaal is de snelheid te vergelijken met wat men in een TC zou doen: de snelheidslimiet volgen. Zeker op de rechter rijstrook.

                          Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                          Ja en...? Wat is het probleem? Waarom zou je sneller gaan? Is toch voor iedereen hetzelfde. Wat maakt dat nu uit dat je er langer over doet omdat jij 5 per uur sneller rijdt dan die andere. In Nederland op de A2 hebben ze dan nog eens de kans om geschranst (zoals de motards) te rijden. Veiliger kan niet medunkt.
                          Dat jij daar een probleem mee hebt is hier al lang geen geheim meer natuurlijk. Al wat jou in de weg rijdt moet maar wijken, toch zie ik jou voorbeeldig de TC volgen. = doel bereikt. (ben blij dat je hier nog eens terug bent).
                          Jongen, talloze kilometers ervaring op TC-stukken en in Noord-Amerika en hoewel jij misschien niet sneller wil, zie je altijd overal hetzelfde: groepen weggebruikers die allemaal gaan kleven achter de traagste die net een paar tientallen kilometers trager als de rest rijdt.

                          Het probleem is dat als jij netjes op CC 120 rijdt, je na verloop van tijd ook dat trager verkeer nadert. Als je dan netjes 2 seconden afstand houdt met je voorligger, ga je zien dat je achterliggers korter en korter op je bumper gaan rijden, je gaan inhalen (links als het kan, rechts als het niet anders kan) en voor je in je veiligheidsafstand gaan invoegen. Hoewel je dus niet wil meedoen aan deze stresserende vorm van verkeer, zit je er even later volledig zelf in. Enige manier om je veiligheidsafstand te bewaren is trager te gaan rijden dan het volk dat voor je in voegt, en hoe trager jij rijdt, hoe langer het duurt alvorens je de traagste van de bende vooraan voorbij bent en hoe langer je dus in dat drukke verkeer rondom je zit.

                          Als het doel is om niet harder dan de TC te rijden, dan is dat doel bereikt. Maar iedereen bumpert erop los, en als een inschatting plots fout afloopt, knalt het hele hoopje op mekaar. Dan nog een pool in een camion die erop in rijdt en verbazend genoeg valt er dan een dode in een TC-strook waar niemand harder dan de limiet reed. Wat ga je dan doen, de limiet verlagen? De reden dat het in en voor de Kennedytunnel regelmatig prijs is ondanks de snelheidslimiet is net omdat het verkeer aan 70 per uur aan halber tacho 35 meter afstand houdt, wat al pitsen is om een auto in te laten voegen, maar een huzarenstukje om een vrachtwagen in te laten voegen. Elke vrachtwagen die dus van Linkeroever naar de A12 wilt, veroorzaakt bij druk verkeer een file in de Kennedytunnel, en telkens missen er een paar dat feit door net die kortere tussenafstanden bij 70 km/u en knallen hun camionette of camion in hun voorligger.

                          Nu roep je misschien "maar die camions moeten 50 meter afstand houden!" Klopt. Ook als een collega voor hen invoegt, dus stevig de remmen in om die 50 meter te behouden, en een cascade-effect erachter want die camionneur erachter reed ook op 50 meter. Dan staat binnen de kortste keren het verkeer stil tot in Kruibeke op het rechtervak terwijl het linkervak nog vlot doorrijdt, waar er zich daar ook regelmatig in die stilstaande file inboren. Oh, dat gebeurt nu al!

                          Ik sta soms versteld van je naitiviteit... Elk ongeval valt logisch te verklaren, maar om een onbegrijpelijke reden zie jij dat niet, behalve het mantra "ze zullen wel te snel gereden hebben".
                          Last edited by ; 29/08/2013, 18:16.

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Jongen, talloze kilometers ervaring op TC-stukken en in Noord-Amerika
                            Oei, concurrentie?

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Het probleem is dat als jij netjes op CC 120 rijdt, je na verloop van tijd ook dat trager verkeer nadert. Als je dan netjes 2 seconden afstand houdt met je voorligger, ga je zien dat je achterliggers korter en korter op je bumper gaan rijden, je gaan inhalen (links als het kan, rechts als het niet anders kan) en voor je in je veiligheidsafstand gaan invoegen.
                            Misschien je pinker op tijd gebruiken en het trager rijdend voertuig inhalen, en dan netjes terug je plaats innemen voor hem? Geen last van achteropkomend verkeer.

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Hoewel je dus niet wil meedoen aan deze stresserende vorm van verkeer
                            Het is niet omdat jij dat stresserend vind dat een andere dat ook zo ondergaat. Denk dat de meesten een beter gevoel hebben, ze moeten dan tenminste niet lang op voorhand in hun spiegels kijken (als ze dat al doen) om weer een "haas" te kunnen laten passeren.

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Als het doel is om niet harder dan de TC te rijden, dan is dat doel bereikt. Maar iedereen bumpert erop los, en als een inschatting plots fout afloopt, knalt het hele hoopje op mekaar. Dan nog een pool in een camion die erop in rijdt en verbazend genoeg valt er dan een dode in een TC-strook waar niemand harder dan de limiet reed.
                            En daar waar er geen TC is komt dat nooit voor? Laat me eens een artikel zien waar er een dodelijk ongeval gebeurt is in een TC-zone.

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Wat ga je dan doen, de limiet verlagen? De reden dat het in en voor de Kennedytunnel regelmatig prijs is ondanks de snelheidslimiet is net omdat het verkeer aan 70 per uur aan halber tacho 35 meter afstand houdt, wat al pitsen is om een auto in te laten voegen, maar een huzarenstukje om een vrachtwagen in te laten voegen.
                            Of verhogen, als de mogelijkheid zich voor doet. Snelheidslimiet is geen TC, maar blijkbaar vergeet jij telkens die redenering. Om even op de Antwerpse ring te blijven, er moet zowel 50 als 120 kunnen gereden worden, als het maar over een langer traject gecontroleerd wordt. Anders helpt het toch niet. Voorbeelden genoeg.

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Elke vrachtwagen die dus van Linkeroever naar de A12 wilt, veroorzaakt bij druk verkeer een file in de Kennedytunnel, en telkens missen er een paar dat feit door net die kortere tussenafstanden bij 70 km/u en knallen hun camionette of camion in hun voorligger.
                            Waarom weer die vrachtwagens erbij sleuren? Begin met TC ter hoogte van Melsele op de N49/E34 en van in Kruibeke op de E17. Eens ze het weten dat er TC is, zie ik niet veel voertuigen nog halsbrekende toeren uithalen en zeker de vrachtwagenchauffeurs niet, denk niet dat hun loon van die aard dat ze een beetje roekeloos de TC passeren.

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Nu roep je misschien "maar die camions moeten 50 meter afstand houden!" Klopt. Ook als een collega voor hen invoegt, dus stevig de remmen in om die 50 meter te behouden, en een cascade-effect erachter want die camionneur erachter reed ook op 50 meter.
                            Waarom zou de chauffeur die tegen (bvb 60) van de E17 komt stevig moeten remmen als zijn college komt invoegen vanuit de N49 tegen dezelfde snelheid?

                            Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                            Ik sta soms versteld van je naitiviteit... Elk ongeval valt logisch te verklaren, maar om een onbegrijpelijke reden zie jij dat niet, behalve het mantra "ze zullen wel te snel gereden hebben".
                            Ik probeer een oplossing te zoeken. Jij probeert je ego-tripper-statuut op pijl te houden, als ik er (de file) maar zo snel mogelijk door geraak.

                            Ik weet niet hoe het komt maar je doet me altijd aan het onderstaande denken:



                            Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                            Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                            Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Misschien je pinker op tijd gebruiken en het trager rijdend voertuig inhalen, en dan netjes terug je plaats innemen voor hem? Geen last van achteropkomend verkeer.
                              Hoe gaat dat gaan, met het trager rijdend voertuig al op het linkervak? En als je netjes halber tacho gaat aanhouden, gaat het niet lang duren alvorens je volk hebt dat rechts voorbij gaat en zich in de ruimte voor je tragere voorligger gaat nestelen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Het is niet omdat jij dat stresserend vind dat een andere dat ook zo ondergaat. Denk dat de meesten een beter gevoel hebben, ze moeten dan tenminste niet lang op voorhand in hun spiegels kijken (als ze dat al doen) om weer een "haas" te kunnen laten passeren.
                              Gezien het nerveuze remgedrag en het blijven willen voorbijsteken/voorkruipen, ben ik er vrij zeker van dat niemand daar relax zit te rijden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              En daar waar er geen TC is komt dat nooit voor? Laat me eens een artikel zien waar er een dodelijk ongeval gebeurt is in een TC-zone.
                              We hebben er in BE ocharme 4 trajecten sinds nog niet een jaar. Dit op de meest veilige stukken weg in BE, de snelweg. Het is hetzelfde als vragen hoeveel doden er tussen 7u en 18u vallen op weekdagen tussen Grootbijgaarden en Aalst waar geen trajectcontrole is.

                              Zelfs in het buitenland is de informatie summier want enkel NL heeft meer ervaring met trajectcontroles en daar heeft de trajectcontrole op de A2 even gewerkt vanaf 2004, waarna ie weer verwijderd werd voor de uitbreiding van het wegennet.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Of verhogen, als de mogelijkheid zich voor doet. Snelheidslimiet is geen TC, maar blijkbaar vergeet jij telkens die redenering. Om even op de Antwerpse ring te blijven, er moet zowel 50 als 120 kunnen gereden worden, als het maar over een langer traject gecontroleerd wordt. Anders helpt het toch niet. Voorbeelden genoeg.
                              Het gevolg van een TC is dat de snelheidslimiet beter opgevolgd wordt, in die mate dat de snelheidslimiet gemiddeld gezien zelfs niet gehaald wordt. In dat opzicht is het effect over de gehele TC hetzelfde als het gelokaliseerde effect van een flitspaal.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Waarom weer die vrachtwagens erbij sleuren? Begin met TC ter hoogte van Melsele op de N49/E34 en van in Kruibeke op de E17. Eens ze het weten dat er TC is, zie ik niet veel voertuigen nog halsbrekende toeren uithalen en zeker de vrachtwagenchauffeurs niet, denk niet dat hun loon van die aard dat ze een beetje roekeloos de TC passeren.
                              En wat voor snelheidslimiet heb je dan in gedachten? En in hoeverre zou dat het probleem van de Kennedytunnel oplossen? Een trucker die van de E34 naar de A12 moet, zal en gaat die 3 rijstroken van de E17 moeten passeren, 1 per 1, en als de rechter rijstrook en midden rijstrook dan al vol met verkeer zit, zal er iemand moeten remmen om die trucker tussen te laten. En daar zit dus de oorzaak van de remacties, die dus de file in de Kennedytunnel veroorzaken, en dus ook de oorzaak van de kopstaartaanrijdingen van voornamelijk bestelwagens en truckers. TC of niet, men gaat moeten remmen 1) voor de flitspaal en 2) voor de file. Het verbaast me dat je dat niet inziet... En daarom is die flitspaal nabij de Kennedytunnel en bijgevolg ook je TC zo nutteloos, want die TC gaat er enkel voor zorgen dat mensen 70 aanhouden, net zoals ze dat nu doen voor die flitspaal. Maar zoals vorige week bewezen kan je ook aan 70 iemand morsdood rijden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Waarom zou de chauffeur die tegen (bvb 60) van de E17 komt stevig moeten remmen als zijn college komt invoegen vanuit de N49 tegen dezelfde snelheid?
                              Omdat er maar een vast aantal vrachtwagens op een bepaalde afstand snelweg passen, en bijgevolg 1 van de twee dus gaat moeten remmen.

                              Wat gebeurt er als je zand doorheen een zandloper stuurt? Valt dat zand in 1 keer doorheen de zandloper, of heeft al dat zand een tijd nodig om door die bottleneck te geraken? Goed, wat denk je dat 3 rijstroken van de E17 + 2 rijstroken van de E34 geeft eens dat door 3 rijstroken van de Kennedytunnel moet, met het extraatje dat zandkorrels ter grootte van 40-tonners van een inrit links naar een uitrit rechts moeten navigeren?

                              Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                              Ik probeer een oplossing te zoeken. Jij probeert je ego-tripper-statuut op pijl te houden, als ik er (de file) maar zo snel mogelijk door geraak.
                              Ik probeer hier elementaire fysica uit te leggen...

                              Het probleem is dat jij in jouw ideale wereldje de nest volgooit met TC's e.d., en ik je net aangeeft dat hoewel jij je lekker voelt bij TC, er aantoonbaar circa 4 miljoen andere weggebruikers zijn rondom je die daar moeite mee hebben, en het voor hen en jou gevaarlijk maken.

                              Ik heb ook niets liever dat mensen netjes rechts houden, netjes afstand houden, netjes de snelheidslimieten respecteren, maar dat is aantoonbaar niet het geval en net daarom is er TC en net daarom ben jij voor TC. Ik zeg enkel wat ik heb geleerd uit mijn ervaringen als rijden in een TC, dat zelfs op die TC-trajecten het publiek dat zich niet kan voegen buiten die TC-trajecten het verpest voor de anderen. TC pakt nergens linksplakken aan, bumperkleven, rechts inhalen, ... TC pakt enkel snelheid aan, maar het publiek binnen die TC zorgt voor andere gevaarlijke situaties door het gedrag van de ego-trippers, maar ook nieuwe gevaarlijke situaties van veilige weggebruikers die denken dat zo een TC een ideaal moment is om een boek of krant te lezen, notities te maken of een belletje te doen. Het resultaat is een gevaarlijke mix van bumperkleven en manoevers met kleinere veiligheidsafstanden, rondom weggebruikers die helemaal niet de nood hebben om helemaal op te letten want met de CC op 110 kan toch niks mis gaan. En dan raken 2 auto's mekaar, gaan een paar wakkeren toch nog remmen en dan rolt een niet-oplettende pool met zijn 40-tonner op de file in en is iedereen verbaasd hoe het kon gebeuren...

                              Ik dacht dat het al lang aangetoond was dat repressief optreden dmv automatische boetes quasi geen effect heeft op de verkeersveiligheid. Wat welk werkt is rijopleiding, preventieve acties en opvallend repressief optreden. Duitsers respecteren niet de tussenafstanden omwille van een cameraatje in een brug, maar omdat men daarop hamert in de Duitse rijopleiding, en omdat de Polizei opvallend en onopvallend hierop controleert. Met politiewagens. In Noord-Amerika durft men niet eens harder dan 20 km/u te snel te rijden op lege interstates na middernacht, omdat er nog altijd State Troopers op de loer liggen en je onmiddellijk een half uur van je gewonnen reistijd kwijt bent als je gepakt wordt.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                Ik heb ook niets liever dat mensen netjes rechts houden, netjes afstand houden, netjes de snelheidslimieten respecteren, maar dat is aantoonbaar niet het geval en net daarom is er TC en net daarom ben jij voor TC. Ik zeg enkel wat ik heb geleerd uit mijn ervaringen als rijden in een TC, dat zelfs op die TC-trajecten het publiek dat zich niet kan voegen buiten die TC-trajecten het verpest voor de anderen. TC pakt nergens linksplakken aan, bumperkleven, rechts inhalen, ... TC pakt enkel snelheid aan, maar het publiek binnen die TC zorgt voor andere gevaarlijke situaties door het gedrag van de ego-trippers, maar ook nieuwe gevaarlijke situaties van veilige weggebruikers die denken dat zo een TC een ideaal moment is om een boek of krant te lezen, notities te maken of een belletje te doen. Het resultaat is een gevaarlijke mix van bumperkleven en manoevers met kleinere veiligheidsafstanden, rondom weggebruikers die helemaal niet de nood hebben om helemaal op te letten want met de CC op 110 kan toch niks mis gaan. En dan raken 2 auto's mekaar, gaan een paar wakkeren toch nog remmen en dan rolt een niet-oplettende pool met zijn 40-tonner op de file in en is iedereen verbaasd hoe het kon gebeuren...
                                Helemaal geen slechte uitleg.

                                Voor het vet gedeelte: ben blij dat je DAT inzicht hebt.

                                Voor het onderstreepte, daar ben ik toch niet zeker van, moesten ze het TC-gebeuren wat meer "promoten" (aankondigen dat er TC is) gaan er nog niet te veel domme dingen uitspoken. Jij gedraagt je tenslotte toch ook netjes als er iemand meekijkt.

                                Nu soit, ik denk dat je een verkeert beeld van me hebt. Ik ben niet pro TC omdat het geld opbrengt door diegenen die zich er niet aan kunnen houden. Mij zal het worst wezen dat die met een open portefeuille willen rondrijden. Ik ben pro TC omdat ik er van overtuigd ben dat, indien zich iedereen (of toch bijna) er aan houdt, er een betere doorstroming zal ontstaan over langere trajecten, met als voordeel dat we dan misschien met zen allen wat minder lang in de file gaan staan. Op de huidige manier kan het echt niet verder. Dat de filedruk in Nederland afneemt verwonderd mij dan ook niet. (maar is uiteraard niet enkel het gevolg van TC maar een combi met de betere infrastructuur).
                                Feitelijk zou men het correct volgen van een TC-traject moeten belonen met belastingsvermindering of een puntensysteem waar voordelen aan gekoppeld zijn. Misschien kan jij met je lange arm, hiervoor wat doen bij de betreffende instanties, maar niet met mijn idee gaan lopen hé.
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • TC is een volgend doekje voor het bloeden nadat flitscamera's en controles vanuit de middenberm niet hielpen, maar nergens zorgt TC voor filevermindering. Nee, in NL bleek zelfs dat TC ervoor zorgt dat de file zich verplaatst naar voor de TC.

                                  En tijdens de TC voelt niemand van de aso's zich bekeken want het is duidelijk genoeg gecommuniceerd dat enkel de tijd tussen de twee meetpunten wordt geregistreerd. Veiligheidsafstanden, rechts inhalen, links plakken, ... wordt nergens aangepakt, maar door de vaste snelheidslimiet krijg je zelfs nog meer het geval dat schoolmeesters de les denken te moeten spellen en langer onnodig links gaan rijden, omdat ze denken dat ze een goeie daad doen om op hun teller aan 119 km/u het verkeer op te houden (wat natuurlijk op GPS een erbarmelijke 105 km/u is).

                                  Gezien de barre verkeersveiligheidscijfers in BE, versus de goede cijfers in DE, NL en GB, loont het misschien eens naar de redenen te kijken waarom die landen zonder TC en zonder zoveel flitspalen laag scoren qua verkeersdoden, verkeersongevallen en filedruk. Zelfs bevolkingsdruk en kort snelwegennetwerk is niet de verklaring, want in het Roergebied wonen op eenzelfde oppervlakte meer mensen, en zijn er meer snelwegen met meer knooppunten. En toch is dat niet het snelwegennetwerk met de grootste filedruk. Zelfs de drukste snelweg in Noord-Amerika komt niet eens voor bovenaan in de hitparade van filegevoelige punten.

                                  Het is eigenlijk simpel... België heeft een historie van barslechte rijopleidingen, absoluut onbestaand repressief optreden, een quasi onbestaande pakkans, een quasi onbestaand onmiddellijk gevolg van die pakkans, een barslechte infrastructuur en onbestaande ruimtelijke ordening en visie en absolute lak aan alles. Dit niet alleen op niveau van de weggebruiker, maar ook op niveau van de overheid, wegbeheerder, politiemacht, ... Zelfs politici zie je vrolijk aan 160 en meer over de E40 knallen. Een commissaris werd deze week betrapt aan 190 km/u.

                                  Wil je dus op korte termijn de verkeersveiligheid verbeteren en de filedruk verlagen, moet je zo snel mogelijk alle goede ideeën pikken van het buitenland, en liefst de goedkoopste eerst.

                                  Bijvoorbeeld:

                                  Een TC kost verschillende miljoenen, en duurt makkelijk meerdere jaren alvorens het ding geijkt is en actief is. Vervolgens kost het nog eens miljoenen om al die snelheidstaksbiljetten te versturen en te innen. Iemand die evenwel geen tijd heeft, kan nog altijd oordelen dat het loont om die ene dag aan 160 doorheen de TC te razen en de taks te betalen. Er is absoluut geen enkel gevolg aan een snelheidsovertreding, behalve als je het te bont maakt en men je onderschept. Zo een TC heeft geen onderschepping, er worden geen zwaantjes verwittigd wanneer er weer een laagvlieger passeert, en die TC kan zelfs laagvliegende Britten nog niet pakken.

                                  Er is evenwel een goedkoper alternatief.

                                  Wat denk je wat het zou geven als je per traject snelweg in elke richting 2 agenten een motorfiets geeft, en ze de opdracht geeft 6 uren per shift op hun fiets te zitten, of bij slecht weer in een politiewagen. Geen brakke Volvo diesels, maar Ford Focus ST's. Die dingen kan je tussen de 29K en 33K kopen. 250PK, top van 248km/u, 6,5s naar 100. Balkje op het dak, ASTRID erin, gaan maar. Maakt niet uit, gewoon vlotte karren, en 3 man in elke richting, 1 per auto. Op een traject Brussel-Luik zet je er dus eentje in Haasrode, eentje in Landen. Je maakt in de wet 2 wijzigingen: radarguns worden geijkt, en bij een stilstaande politiewagen op de pechstrook moet je de rechter rijstrook vrijmaken. De agenten zijn vrij om te kiezen welke inbreuk ze aanpakken, maar het moet duidelijk zijn dat dat mag voor te snel rijden, maar ook GSMmen of middenvakplakken. Maakt niet uit, want dat die agent een boete uitdeelt maakt niet het effect. Dat hij evenwel met blauwe lampen iemand op de snelweg gaat onderscheppen, en die bestuurder sowieso 10 minuten kwijt is aan papieren nakijken en een boete krijgen, betekent wel dat er 10 minuten lang een politiewagen duidelijk zichtbaar actief is op de snelweg.

                                  Als jij als automobilist nu weet dat er op elk stuk snelweg een paar van die agenten actief zijn, 24 uur per dag, op allerhande locaties (voornamelijk bij opritten, maar ook eens een middenbermpje of een parking), ze actief onderscheppen voor alle soorten overtredingen, en je per rit naar het werk minimum 1 onderschepping per 50 km ziet, dan ga je na een paar weken iets interessants zien gebeuren...

                                  Het verkeersbeeld gaat ongelofelijk veranderen. Die Engelsen die nu +180 rijden, zie je plots net zoals in GB netjes 120 rijden (want daar werken ze dus met kleine parkings waar politiewagens vanaf vertrekken om onderscheppingen te doen). Fransen die zich koest gaan houden. Belgen die zich koest gaan houden...

                                  En er gaat ook iets veranderen naar de andere, hinderlijke overtredingen... Linksplakkers worden actief onderschept. Vrachtwagenchauffeurs die inhalen worden gepakt. En het feit dat je elke dag minimum 2 mensen een boete ziet krijgen, gaat je subjectieve pakkans aanzienlijk verhogen. Want je weet, als jij 150 gaat rijden of aan 120 op het rechtervak zit te bellen en even niet oplet, die verrekte zwaantjes of politiewagens achter je aan komen en je 10-15 minuten van je tijd kwijt bent. Dat snel rijden om op tijd op het werk te zijn? Zinloos, want als jij de eerste van een groepje snelle chauffeurs bent, ben je de klos. Bumperkleven bij je voorligger? Shit, de agent heeft je gezien en komt je onderscheppen.

                                  Het tragische is dat bovenstaande niet beperkt is tot Noord-Amerika (hoewel het daar het meeste opvalt), maar dezelfde schrik er ook in Duitsland, Nederland en Groot-Brittanië en recent Frankrijk in zit. België is evenwel al jarenlang de slechtste leerling van de klas, en nu wordt het geprobeerd met TC, wat nog altijd betekent dat na de TC het gas erop gaat, net zoals na een flitspaal of een driepikkel in de struiken.

                                  Zolang er bij een overtreding geen onmiddellijk risico is op niet alleen betrapping, maar ook tijdsverlies, ga je geen verandering in de rijcultuur in België zien. Belgen weten dat, en buitenlanders weten dat. Vanaf het moment dat je per rit van 50km een actieve onderschepping ziet, voor de meest onnozele inbreuken, gaan mensen beseffen dat ze niet alleen mogelijks 150€ kwijt zijn aan een boete maar ook nog eens 15 minuten (in het beste geval, als hun andere papieren in orde zijn) en gaan ze niet willen opvallen voor de agenten.

                                  En wat kost dit allemaal? Goh, wat denk je wat het nu kost om die agenten op kantoor te houden? Hoeveel zouden er nu werken in Bertem om de E314 tot Bekkevoort en de E40 Brussel-Landen en een stuk van de R0 te bewaken? Om dat stuk effectief te bewaken heb je er 8 per shift nodig. Zouden we dat niet hebben? En 's nachts 4 man, want de burger moet natuurlijk niet weten dat er dan minder volk op de baan is; de burger ziet toch een politiewagen staan die een boete geeft dus de schrik zit er ook 's nachts in.

                                  Die agenten kunnen overigens ook probleemloos ingezet worden voor ongevallen. Nu worden er vaak 2 agenten uitgestuurd voor de vaststellingen + 1 of 2 agenten in een Volvo voor signalisatie, maar stel eens voor wat je met 2 agenten in 2 politiewagens kan doen, tezamen met de regel dat je een rijstrook afstand moet houden van een stilstaande politiewagen? In GB, NL en DE doet men het zonder botskussens, maar met speciale fend-off technieken. En hier zou dat niet gaan?
                                  Last edited by ; 30/08/2013, 23:37.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    TC is een volgend doekje voor het bloeden nadat flitscamera's en controles vanuit de middenberm niet hielpen, maar nergens zorgt TC voor filevermindering. Nee, in NL bleek zelfs dat TC ervoor zorgt dat de file zich verplaatst naar voor de TC.

                                    En tijdens de TC voelt niemand van de aso's zich bekeken want het is duidelijk genoeg gecommuniceerd dat enkel de tijd tussen de twee meetpunten wordt geregistreerd. Veiligheidsafstanden, rechts inhalen, links plakken, ... wordt nergens aangepakt, maar door de vaste snelheidslimiet krijg je zelfs nog meer het geval dat schoolmeesters de les denken te moeten spellen en langer onnodig links gaan rijden, omdat ze denken dat ze een goeie daad doen om op hun teller aan 119 km/u het verkeer op te houden (wat natuurlijk op GPS een erbarmelijke 105 km/u is).

                                    Gezien de barre verkeersveiligheidscijfers in BE, versus de goede cijfers in DE, NL en GB, loont het misschien eens naar de redenen te kijken waarom die landen zonder TC en zonder zoveel flitspalen laag scoren qua verkeersdoden, verkeersongevallen en filedruk. Zelfs bevolkingsdruk en kort snelwegennetwerk is niet de verklaring, want in het Roergebied wonen op eenzelfde oppervlakte meer mensen, en zijn er meer snelwegen met meer knooppunten. En toch is dat niet het snelwegennetwerk met de grootste filedruk. Zelfs de drukste snelweg in Noord-Amerika komt niet eens voor bovenaan in de hitparade van filegevoelige punten.

                                    Het is eigenlijk simpel... België heeft een historie van barslechte rijopleidingen, absoluut onbestaand repressief optreden, een quasi onbestaande pakkans, een quasi onbestaand onmiddellijk gevolg van die pakkans, een barslechte infrastructuur en onbestaande ruimtelijke ordening en visie en absolute lak aan alles. Dit niet alleen op niveau van de weggebruiker, maar ook op niveau van de overheid, wegbeheerder, politiemacht, ... Zelfs politici zie je vrolijk aan 160 en meer over de E40 knallen. Een commissaris werd deze week betrapt aan 190 km/u.

                                    Wil je dus op korte termijn de verkeersveiligheid verbeteren en de filedruk verlagen, moet je zo snel mogelijk alle goede ideeën pikken van het buitenland, en liefst de goedkoopste eerst.

                                    Bijvoorbeeld:

                                    Een TC kost verschillende miljoenen, en duurt makkelijk meerdere jaren alvorens het ding geijkt is en actief is. Vervolgens kost het nog eens miljoenen om al die snelheidstaksbiljetten te versturen en te innen. Iemand die evenwel geen tijd heeft, kan nog altijd oordelen dat het loont om die ene dag aan 160 doorheen de TC te razen en de taks te betalen. Er is absoluut geen enkel gevolg aan een snelheidsovertreding, behalve als je het te bont maakt en men je onderschept. Zo een TC heeft geen onderschepping, er worden geen zwaantjes verwittigd wanneer er weer een laagvlieger passeert, en die TC kan zelfs laagvliegende Britten nog niet pakken.

                                    Er is evenwel een goedkoper alternatief.

                                    Wat denk je wat het zou geven als je per traject snelweg in elke richting 2 agenten een motorfiets geeft, en ze de opdracht geeft 6 uren per shift op hun fiets te zitten, of bij slecht weer in een politiewagen. Geen brakke Volvo diesels, maar Ford Focus ST's. Die dingen kan je tussen de 29K en 33K kopen. 250PK, top van 248km/u, 6,5s naar 100. Balkje op het dak, ASTRID erin, gaan maar. Maakt niet uit, gewoon vlotte karren, en 3 man in elke richting, 1 per auto. Op een traject Brussel-Luik zet je er dus eentje in Haasrode, eentje in Landen. Je maakt in de wet 2 wijzigingen: radarguns worden geijkt, en bij een stilstaande politiewagen op de pechstrook moet je de rechter rijstrook vrijmaken. De agenten zijn vrij om te kiezen welke inbreuk ze aanpakken, maar het moet duidelijk zijn dat dat mag voor te snel rijden, maar ook GSMmen of middenvakplakken. Maakt niet uit, want dat die agent een boete uitdeelt maakt niet het effect. Dat hij evenwel met blauwe lampen iemand op de snelweg gaat onderscheppen, en die bestuurder sowieso 10 minuten kwijt is aan papieren nakijken en een boete krijgen, betekent wel dat er 10 minuten lang een politiewagen duidelijk zichtbaar actief is op de snelweg.

                                    Als jij als automobilist nu weet dat er op elk stuk snelweg een paar van die agenten actief zijn, 24 uur per dag, op allerhande locaties (voornamelijk bij opritten, maar ook eens een middenbermpje of een parking), ze actief onderscheppen voor alle soorten overtredingen, en je per rit naar het werk minimum 1 onderschepping per 50 km ziet, dan ga je na een paar weken iets interessants zien gebeuren...

                                    Het verkeersbeeld gaat ongelofelijk veranderen. Die Engelsen die nu +180 rijden, zie je plots net zoals in GB netjes 120 rijden (want daar werken ze dus met kleine parkings waar politiewagens vanaf vertrekken om onderscheppingen te doen). Fransen die zich koest gaan houden. Belgen die zich koest gaan houden...

                                    En er gaat ook iets veranderen naar de andere, hinderlijke overtredingen... Linksplakkers worden actief onderschept. Vrachtwagenchauffeurs die inhalen worden gepakt. En het feit dat je elke dag minimum 2 mensen een boete ziet krijgen, gaat je subjectieve pakkans aanzienlijk verhogen. Want je weet, als jij 150 gaat rijden of aan 120 op het rechtervak zit te bellen en even niet oplet, die verrekte zwaantjes of politiewagens achter je aan komen en je 10-15 minuten van je tijd kwijt bent. Dat snel rijden om op tijd op het werk te zijn? Zinloos, want als jij de eerste van een groepje snelle chauffeurs bent, ben je de klos. Bumperkleven bij je voorligger? Shit, de agent heeft je gezien en komt je onderscheppen.

                                    Het tragische is dat bovenstaande niet beperkt is tot Noord-Amerika (hoewel het daar het meeste opvalt), maar dezelfde schrik er ook in Duitsland, Nederland en Groot-Brittanië en recent Frankrijk in zit. België is evenwel al jarenlang de slechtste leerling van de klas, en nu wordt het geprobeerd met TC, wat nog altijd betekent dat na de TC het gas erop gaat, net zoals na een flitspaal of een driepikkel in de struiken.

                                    Zolang er bij een overtreding geen onmiddellijk risico is op niet alleen betrapping, maar ook tijdsverlies, ga je geen verandering in de rijcultuur in België zien. Belgen weten dat, en buitenlanders weten dat. Vanaf het moment dat je per rit van 50km een actieve onderschepping ziet, voor de meest onnozele inbreuken, gaan mensen beseffen dat ze niet alleen mogelijks 150€ kwijt zijn aan een boete maar ook nog eens 15 minuten (in het beste geval, als hun andere papieren in orde zijn) en gaan ze niet willen opvallen voor de agenten.

                                    En wat kost dit allemaal? Goh, wat denk je wat het nu kost om die agenten op kantoor te houden? Hoeveel zouden er nu werken in Bertem om de E314 tot Bekkevoort en de E40 Brussel-Landen en een stuk van de R0 te bewaken? Om dat stuk effectief te bewaken heb je er 8 per shift nodig. Zouden we dat niet hebben? En 's nachts 4 man, want de burger moet natuurlijk niet weten dat er dan minder volk op de baan is; de burger ziet toch een politiewagen staan die een boete geeft dus de schrik zit er ook 's nachts in.

                                    Die agenten kunnen overigens ook probleemloos ingezet worden voor ongevallen. Nu worden er vaak 2 agenten uitgestuurd voor de vaststellingen + 1 of 2 agenten in een Volvo voor signalisatie, maar stel eens voor wat je met 2 agenten in 2 politiewagens kan doen, tezamen met de regel dat je een rijstrook afstand moet houden van een stilstaande politiewagen? In GB, NL en DE doet men het zonder botskussens, maar met speciale fend-off technieken. En hier zou dat niet gaan?

                                    Ik ben in voor alles. Meer, veel meer controle zou niet slecht zijn, zie ze veel te weinig. Kunnen eindelijk de egotrippers er eens tussen uitgefilterd worden. Utopie, utopie...
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten

                                      Ik ben in voor alles. Meer, veel meer controle zou niet slecht zijn, zie ze veel te weinig. Kunnen eindelijk de egotrippers er eens tussen uitgefilterd worden. Utopie, utopie...
                                      Iemand die te hard rijdt is geen egotripper. De natuur van België laat gewoon toe om probleemloos zonder verzekering, keuring, inschrijving, ... veel te hard te rijden of andere inbreuken te plegen, omdat het risico van betrapping quasi nihil is. Zelfs als je dan toch nog gepakt wordt door een driepikkel in de struiken, weet je dat men zonder onderschepping je niet kan pakken op alle andere dingen waarvan we weten dat ze jaar na jaar enkel erger worden...

                                      Ik ben in al die jaren in Noord-Amerika nog nooit onderschept geweest, net omdat ik niet opviel. Maar ik heb al enkele snelle rakkers laten voorbijsteken die ik een paar kilometers verder terug tegenkwam met een state trooper of OPP cruiser erachter. En vaak betekent het dat er op een traject van 200km in beide richtingen in totaal inderdaad maar 2-3 officers aan de slag zijn, maar je weet dus op voorhand niet of ze in de verte al eentje gepakt hebben en dus jou niet meer kunnen pakken, of ofdat ze nog niemand gepakt hebben en jij de eerste gaat zijn die ze gaan pakken. Dat tezamen met de wetenschap "they hunt in packs" betekent dat je zelden iemand meer dan 20 per uur over de snelheidslimiet ziet rijden. En omdat de controles dag en nacht zijn, zie je ook 's nachts geen extreem gekke dingen.

                                      In GB zie je ze ook... Om de paar kilometer ligt er een verhoogd parkeerplaatsje met een afdalende oprit naar de snelweg naast de snelweg, en soms staat daar een politiewagen klaar om overtreders te herkennen en te onderscheppen. Ook daar heb ik ze al zien van lanceren om iemand tegen te houden die iets te vlot van de ferry naar Londen wou. Ook daar is het resultaat dat als je +20 km/u boven de snelheidslimiet rijdt, je iedereen voorbij steekt.

                                      Frankrijk was het wilde westen, tot men daar ook met Subaru's en Meganes begon te scheuren. Duitsland kent hogere snelheidslimieten, maar het ratio onderscheppingen is er ook hoog. Ik heb ooit eens in panne gestaan op het einde van een Duitse afrit, en op het uurtje dat ik daar stil stond werden twee voertuigen onderschept op de snelweg, afgeleid naar de afrit en gecontroleerd... En bij een onderschepping controleert men alles... Niet alleen krijg je de boete voor je inbreuk, maar kan je ook nog eens uitleggen waarom iemand een boete krijgt, en alles qua papieren nakijken... Het aantal onverzekerde en ongekeurde voertuigen is er quasi nihil net omdat het risico op controle erop zo hoog is.

                                      Comment


                                      • Net terug van Amsterdam-c. Nog eens over de A2 gereden, Amsterdam > Maarssen. Het is schitterend om zien dat alle bestuurders daar met een (klein)ei in hun broek rijden, maar...toch een gekende vaststelling, iedereen rijdt daar toch ook zeer relaxt. Geen opdringerigheid van "hazen", geen voorrangsnegatie van een "slome", iedereen aan haast hetzelfde gezapig belachelijk laag tempo van 100/uur (5 rijvakken), af & toe eentje haasje over zonder remmen, enz...
                                        Drie rijstroken behoorlijk "bemand", 2 uiterst linkse totaal leeg. Hier zou dus gemakkelijk 120 mogen, maar wel gecontroleerd. Dit zou geen enkele invloed hebben op een goede doorstroming.

                                        Terwijl ik dit aan het afzien was, nieuws van 14:00h op een Nederlandse zender: de filedrukte is de afgelopen maand voor de tweede opeen volgende maand sterk afgenomen, met wel meer dan 50%. De uithoeken van mijn mond gingen gelijk naar boven. Heb het ondertussen nu even "gegoogelt" http://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/ne...=news-and-tips (had ik enkele dagen geleden dat ook al eens niet geschreven, wel niet specifiek voor augustus uiteraard maar algemeen)?

                                        Wij staan hier (in Vlaanderen) al "lichtjaren" achter.
                                        Nu ja, ik vindt het vooral jammer voor diegenen die de komende 20 à 30 jaar nog op de weg moeten. Zonder aanpassingen/inspanningen door de instanties en bestuurders gaan er/we nog heel veel stil staan, (ver)beteren doet het er hier alvast niet op. Ik heb één troost, gelukkig moeten we zelf zolang niet meer rondrijden...

                                        Wooter, het laatste woord is aan jouw. (anders ga je toch niet tevreden zijn).
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment


                                        • Zou dit hier ook het geval zijn :

                                          Blijf altijd op de hoogte van het laatste nieuws via de snelste en leukste nieuwssite van Nederland, 24 uur per dag en 7 dagen in de week

                                          Comment

                                          Working...
                                          X