Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oosterweelverbinding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Dan hier ook maar even zetten,

    Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
    Het plan zoals het er nu voorligt met de nieuwe tunnels en de buitenring van Ekeren via Wijnegem en Mortsel naar Kontich is ideaal!!! Stop met zeiken over budget, stop met het terplaatse te trappelen... Laat Antwerpen vooruit gaan!!

    De muggezifters van nu schaden enkel de generatie van morgen...
    Ik hoop echt dat dit plan van de grond komt...

    Comment


    • Ja van mij mag het ook ... er moet zo snel mogelijk iets komen om het file probleem op te lossen.

      Maar dan moeten ze iets goed verzinnen bij het rondpunt in Wommelgem. Hoe dat ze daar allemaal gaan oplossen ??? Véél te weinig plaats !

      Toch nog altijd een beetje spijtig van de brug
      Benzine
      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
      Diesel
      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
        Ja van mij mag het ook ... er moet zo snel mogelijk iets komen om het file probleem op te lossen.

        Maar dan moeten ze iets goed verzinnen bij het rondpunt in Wommelgem. Hoe dat ze daar allemaal gaan oplossen ??? Véél te weinig plaats !

        Toch nog altijd een beetje spijtig van de brug
        Had een mooie skyline gegeven maar dat lijkt me dan ook het enigste voordeel ervan.

        Comment


        • Ideaal. Behalve natuurlijk dat het toltunnels zijn, en de tunnels maar twee rijstroken in elke richting tellen.

          Voor een wereldhaven heeft Antwerpen toch een triestige infrastructuur hoor.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
            Ja van mij mag het ook ... er moet zo snel mogelijk iets komen om het file probleem op te lossen.

            Maar dan moeten ze iets goed verzinnen bij het rondpunt in Wommelgem. Hoe dat ze daar allemaal gaan oplossen ??? Véél te weinig plaats !

            Toch nog altijd een beetje spijtig van de brug
            Tzou een enorm lange tunnel van kontich naar wijnegem (en naar ekeren?) worden waar je ook nog es in Mortsel boven de grond kunt komen...

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Ideaal. Behalve natuurlijk dat het toltunnels zijn, en de tunnels maar twee rijstroken in elke richting tellen.

              Voor een wereldhaven heeft Antwerpen toch een triestige infrastructuur hoor.
              Tgoh ja, das een erfenis dat we meekrijgen hé, weinig aan te doen...

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                Tzou een enorm lange tunnel van kontich naar wijnegem (en naar ekeren?) worden waar je ook nog es in Mortsel boven de grond kunt komen...
                Allez na den tram binnen een jaar komen er de komende jaren hier nog meer werken Het houd maar niet op !
                Benzine
                '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                Diesel
                '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door WV. Bekijk Berichten
                  Allez na den tram binnen een jaar komen er de komende jaren hier nog meer werken Het houd maar niet op !
                  Ge zult er, in the end, alleen maar beter van worden...

                  Comment


                  • Erfenis? De plannen waren er, en zelfs voor de heraanleg van de Antwerpse Ring waren er plannen die ervoor zorgden dat er op de hele ring geen lokaal verkeer meer ging rondrijden, en de ring overkapt ging worden.

                    Maar de heren en dames groenen en sossen vonden dat maar niks. Verkeer is vies, dus liefst niet investeren in rijstroken en dingen die het verkeer vlotter trekken. Liever in de fijnstofwolk blijven zitten omdat een stilstaande file tenminste geen extra verkeer aantrekt.

                    In Nederland zijn ze de laatste 10 jaren wakker geworden uit hun droom van minder verkeer en meer openbaar vervoer. Hier vinden we het warme water weeral opnieuw uit.

                    De duur van de werken gaat overigens ook nergens om. Luie vlamingen.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door TCT Bekijk Berichten
                      Ge zult er, in the end, alleen maar beter van worden...
                      Zeker als je er zoveel tol voor moet betalen !
                      Benzine
                      '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

                      '85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

                      '68 VW 411 1700 (2011-2014)
                      '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                      Diesel
                      '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                      '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                      '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                      '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                      '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                        Erfenis? De plannen waren er, en zelfs voor de heraanleg van de Antwerpse Ring waren er plannen die ervoor zorgden dat er op de hele ring geen lokaal verkeer meer ging rondrijden, en de ring overkapt ging worden.

                        Maar de heren en dames groenen en sossen vonden dat maar niks. Verkeer is vies, dus liefst niet investeren in rijstroken en dingen die het verkeer vlotter trekken. Liever in de fijnstofwolk blijven zitten omdat een stilstaande file tenminste geen extra verkeer aantrekt.

                        In Nederland zijn ze de laatste 10 jaren wakker geworden uit hun droom van minder verkeer en meer openbaar vervoer. Hier vinden we het warme water weeral opnieuw uit.

                        De duur van de werken gaat overigens ook nergens om. Luie vlamingen.
                        Dat mag je doortrekken naar heel Belgie hoor...

                        En de groenen Mortsel al is bezien
                        Zo lachwekkend dat net die partij er voor gezorgd heeft dat hun gemeente een van de vuilste qua fijn stof is geworden... En maar hopen dat ze minder autoverkeer gingen trekken door alles over één rijstrook te laten gaan en voetpaden en bus/tram banen aan te leggen van 2 rijstroken breed...

                        Nuja de sossen zijn op dat vlak niet veel beter als we eens naar antwerpen stad kijken

                        En nu is het de vld, die langs één kant begrijpelijk, dwars liggen...
                        Last edited by ; 23/09/2010, 21:09.

                        Comment


                        • brug of tunnel, er zal tol betaald moeten worden! al die goedkope buitenlandse chauffeurs betalen geen tol ! die rijden liever rond....dus, nog altijd file!

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Thompson Bekijk Berichten
                            brug of tunnel, er zal tol betaald moeten worden! al die goedkope buitenlandse chauffeurs betalen geen tol ! die rijden liever rond....dus, nog altijd file!
                            Voorbarig... De buitenring(ekeren, wijnegem, mortsel, kontich) gaat al enorm veel pendelaars op zich nemen, niet vergeten...

                            Vrachtwagens zullen er idd blijven zijn, kan ook niet anders...

                            Comment


                            • Schandalig gewoon: de historische schuld van Antwerpen van 250 miljoen was bijna afgelost en nu gaan ze ff 350 miljoen euro, da's 14 miljard BEF hé , "bijpassen" om toch maar die tunnels te kunnen bouwen. We slaan weer 'n belachelijk figuur in 't buitenland: járen discussiëren over wat/hoe/hoeveel totdat 't uiteindelijk allemaal al wat achterhaald blijkt én er nationaal/regionaal miljarden euro's bespaard moeten worden, dán nog de duurste optie kiezen waarvoor alle voorafgaand onderzoek nog gedaan moet worden zodat we uiteindelijk pas tegen 2020/2022 klaar zijn.
                              Arm België.

                              -edit-
                              En die 500 miljoen euro voor Brussel was bij de regeringsonderhandelingen dan weer de dooddoener. Man toch... waar zijn ze mee bezig ?!
                              Last edited by sibi; 23/09/2010, 21:28.
                              Life's too short. Not to. Live it.
                              1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                              2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                              2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                              2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

                              Comment


                              • 23.09.2010

                                Persmededeling Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken

                                Oorspronkelijk geplaatst door hildecrevits.be

                                Woensdag 22 september besliste de Vlaamse regering voor de aanleg van de cut&cover tunnelvariant voor de sluiting van de Antwerpse ring langs de noordzijde op basis van een vergelijking met een viaduct voor drie elementen: technische haalbaarheid, kostprijs en timing. Er werd vastgesteld dat de cut&cover tunnelvariant technisch haalbaar is en in zijn geheel binnen eenzelfde tijdskader kan gerealiseerd worden. De cut&cover tunnelvariant is 352,7 miljoen euro duurder. De hogere kostprijs van de tunnel zal worden gecompenseerd/vergoed door een aantal investeringen die door de stad Antwerpen en het havenbedrijf Antwerpen zullen gedragen worden en die rechtstreeks verband houden met de sluiting van de Ring. Bij de afspraken is ook de inbreng van toekomstige meerwaarden van een aantal stedelijke projecten mee opgenomen. De gebruiker zal via de te betalen tol uiteindelijk voor de financiering zorgen.

                                De Vlaamse regering heeft op 30 maart 2010 het Masterplan 2020 goedgekeurd om de mobiliteit in en rond Antwerpen significant te verbeteren. Een belangrijk onderdeel van het Masterplan 2020 is het dubbelbesluit waarin bepaald werd dat de Vlaamse regering de ondertunnelde oplossing wil uitvoeren voor de relatie Oosterweelknooppunt-Antwerpse ring met het oog op het sluiten van de ring rond Antwerpen. De beslissing van vandaag geeft een oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Antwerpen:


                                - De bereikbaarheid en toegankelijkheid van stad en haven waarborgen;
                                - De verkeersveiligheid verhogen;
                                - Het herstellen van de leefbaarheid in en rond Antwerpen

                                Een Stuurcomité bestaande uit de betrokken Vlaamse ministers (minister-president Kris Peeters, de 2 viceminister-presidenten Ingrid Lieten en Geert Bourgeois, minister Hilde Crevits en minister Philippe Muyters), de burgemeester van de stad Antwerpen Patrick Janssens en de schepen bevoegd voor de Antwerpse haven Marc Van Peel, de voorzitter van de Raad van Bestuur van BAM Karel Vinck en de projectleider Jaak Polen werd na 30 maart jongstleden opgericht om de uitvoering van de beslissing van 30 maart te begeleiden. Met de tunneloplossing wordt tegemoet gekomen aan de uitslag van het referendum van de stad Antwerpen, wordt de verkeersleefbaarheid in belangrijke delen van de stad Antwerpen sterk verbeterd en komt er een antwoord op één van de belangrijkste mobiliteitsvraagstukken in Vlaanderen.


                                Sluiting van de Ring

                                De sluiting van de Ring zal gebeuren met een afgezonken Scheldetunnel enerzijds en een tunnelverbinding tussen de Ring en het Oosterweelknooppunt aangelegd volgens het cut & cover principe anderzijds:

                                § Op Linkeroever blijven de oorspronkelijke plannen behouden in de nieuwe Oosterweelverbinding. Concreet wordt op Linkeroever een tolplein aangelegd, de aansluiting van de Oosterweelverbinding op alle hoofdwegen (E34 richting Knokke, E17 richting Gent en Kenndytunnel), het downgraden van de Waaslandtunnel, de aanleg van parken, fietspaden en parallelwegen en landschapsvorming.

                                § De Scheldetunnel blijft conceptueel ongewijzigd: een afgezonken tunnel in de Schelde met 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer, met laterale vluchtgangen aan weerszijden en ruimte voor een fietspad.

                                § Het Oosterweelknooppunt blijft behouden en wordt een volwaardig knooppunt dat de ontsluiting van het noorden van de stad waarborgt en de ontsluiting van de haven verbetert.

                                § De cut&cover tunnel die in het Oosterweelknooppunt begint, bestaat uit telkens 2 rijstroken en een pechstrook om de verbinding met de Ring ter hoogte van Deurne en Merksem te maken.

                                De noordelijke tak van de cut&cover tunnel ter hoogte van Merksem/Luchtbal in de richting van de A12/E19 zal starten ter hoogte van de gebouwen van Samga en zal dan onder het Amerikadok en het Albertkanaal lopen tot aan de oostelijke kade van het Straatsburgdok ter hoogte van de Noorderlaanbrug. Daarna gaat de tunnel verder in een cut&cover tunnel met eenzelfde dwarsdoorsnede tussen het noordelijke landhoofd en pijler van de Noorderlaanbrug en vervolgens onder de stelplaats Tjalkstraat van De Lijn. Er wordt een kruising gemaakt met de HSL-spoorlijn, waarbij de bedoeling is om de treinverbinding in stand te houden tijdens de werken. Het noordelijke gedeelte zal worden uitgevoerd in een open sleuf.

                                De zuidelijke tak maakt de verbinding tussen de Oosterweelknoop en de bestaande ring ter hoogte van het gebied Schijnpoort richting zuiden. De zuidelijke tak loopt ook onder het Amerikadok en het Albertkanaal evenwijdig met de noordelijke tak richting Luchtbal. De zuidelijke tak kruist de Noorderlaanbrug ter hoogte van het zuidelijk vrije veld. De tunnel loopt tussen het noordelijke landhoofd en pijler van de Noordelaanbrug en wordt onderdoor de HSL-spoorlijn gebracht. Net achter de Ijzerlaanbrug sluit de tunnel aan op de bestaande Ring.

                                § De tunnel bestaat uit 16 verbindingselementen die een massieve betonnen constructie zijn en is 30m breed. Hierin zijn telkens twee aparte kokers voorzien waarin telkens de rijbanen ondergebracht zijn. Elke koker is voorzien van 2 rijstroken (elk 3,5m breed) en een vluchtstrook (3,1m breed). Tussen de beide rijrichtingen is een leidingen-, vlucht- en dienstenkoker voorzien. Tegen de tunnelwanden wordt een veiligheidsstootband voorzien. Er is een vrije ruimte voorzien van 5,10m hoog en 11,10m breed.


                                Timing

                                Op basis van de wettelijke procedures en termijnen zouden de voorbereidingen voor de cut&covertunnel ruim drie jaar in beslag nemen. Dit is nodig voor de milieueffecten beoordeling, de opmaak van een GRUP en de aanvraag van de stedenbouwkundige vergunning. Vervolgens zou de bouw zeker duren tot in 2020.

                                Kostprijs

                                Wat kostprijs betreft, werd vastgesteld dat de aangepaste Lange Wapper een kostprijs van 2,7 miljard euro heeft. De cut&covertunnel heeft een kostprijs van 3,05 miljard euro. Dit leidt tot een verschil van 352,7 miljoen euro. Er vond reeds overleg plaats met Eurostat om een ESR-neutrale financiële constructie af te toetsen. Het Eurostatadvies, dat intussen werd gepubliceerd, is positief ten aanzien van de NV Tunnel Liefkenshoek optie.
                                De meerkost stemt overeen met de realisatie van een veel betere omgevingskwaliteit, omdat de Ring op 3 cruciale plaatsen onder het maaiveld komt te liggen, wat grote voordelen geeft ten aanzien van potentiële geluidsoverlast:

                                · Wat de zone Schijnpoort betreft zal het viaduct afgebroken worden en zal de Ring lager komen te liggen dan het maaiveld, zoals op andere delen van de zuidelijke Ring. Dit betekent dus dat de Ring onder de Schijnpoortweg zal komen te liggen. Met deze oplossing wordt een antwoord geboden aan een aantal belangrijke problemen. Deze zone is vandaag ruimtelijk gezien immers bijzonder complex omwille van het feit dat het Schijnpoort als het ware een flessenhals is, maar tegelijkertijd wel een belangrijke ontsluiting vormt voor Antwerpen Noord. Het Schijnpoort is ook een zone waar ook het openbaar vervoer in belangrijke mate aanwezig is, op- en afritten naar de Ring gevestigd zijn, de groenvoorzieningen beperkt zijn en de infrastructuur vandaag een belangrijke barrière vormt tussen stadscentrum en Deurne-Merksem. Met de oplossing die vandaag wordt voorgesteld zal de stedenbouwkundige kwaliteit van de ganse omgeving Schijnpoort er in belangrijke mate toenemen en zal ook de geluidshinder van het verkeer in belangrijke mate afnemen.

                                · Wat Merksem en Luchtbal betreft zal het viaduct afgebroken worden en zal de Ring onder de huidige Groenendaallaan doorgaan. Dit zal de verkeersleefbaarheid in de omgeving sterk doen toenemen: de geluidshinder zal merkelijk lager zijn dan vandaag en de visuele barrière van het huidige viaduct zal ook hier weggenomen zijn. Enkel de spoorwegbrug met het station luchtbal zal behouden blijven. Om deze diepte te kunnen bereiken en de helling van de R1 te minimaliseren is het van belang ook het hoogteverschil te minimaliseren met de aansluitende infrastructuur zuidwaarts. Concreet betekent dit dat ook een nieuwe brug over het Albertkanaal zal gebouwd worden.


                                · De aansluiting van de tunnel op de Ring gebeurt in de zone Schijnpoort-Lobroekdok tot ongeveer de Groenendaallaan in Merksem. Voor het overige deel van de zuidelijke ring, dus ten zuiden van het Schijnpoort, blijft de situatie zoals ze vandaag is, behouden. Het is wel zo dat de knoop E34/E313 zal aangepast worden om een vlotte verbinding te krijgen tussen de Ring en deze snelweg.

                                Zoals reeds gesteld, is de tunneloplossing duurder dan de aangepaste Lange Wapper. De Vlaamse Regering is ervan overtuigd dat de keuze voor de tunnels de juiste keuze is. Het is echter eveneens belangrijk dat dit kostprijsverschil geen aanleiding kan geven tot een wijziging in de kostprijs van het gehele Masterplan 2020 dat op 30 maart voorgelegd werd. Dit betekent dus dat deze tunneloplossing geen extra middelen vereist van de Vlaamse belastingbetaler. Het is bovendien zo dat de volledige Oosterweelverbinding betaald zal worden met tolinkomsten.

                                De Vlaamse Regering en de stad Antwerpen stellen vast dat de tunneloplossing verschillende voordelen oplevert aan de stad Antwerpen, waarbij het moeilijk is om de bijkomende kosten op het ganse project af te wentelen. De stad Antwerpen zal daarom een zo groot mogelijk deel van het kostenverschil voor haar rekening nemen zonder haar inwoners hiervoor extra te belasten, maar wel door op een verantwoorde manier haar bestuur hierin te laten bijdragen. Volgende elementen maken hier deel van uit:

                                § Voor de overdracht van de gewestwegen binnen de huidige Ring worden er met de stad Antwerpen afspraken gemaakt. De realisatie van de Noorderleien zal volgens het voorziene tijdsschema verlopen.

                                § De stad Antwerpen en het Havenbedrijf zullen participeren in de projectvennootschap die de bijhorende projecten zal realiseren.

                                Met de realisatie van de cut&cover tunnel zal de Ring langs de noordzijde gesloten worden. Er werd eveneens beslist om een ondertunnelde verbinding te realiseren onder de huidige R11 tussen het knooppunt Wommelgem en de E19. Hierin is ook de ondertunneling van de luchthaven van Antwerpen begrepen, zodat haar toekomstige ontwikkeling gevrijwaard is.
                                Behalve de sluiting van de Ring, is een belangrijk infrastructuurproject in het Masterplan 2020 de realisatie van de A102, die het verkeer vanuit de Kempen en Limburg en met bestemming noorden/Nederland, vroeger afleidt vanaf het knooppunt Wommelgem. De Vlaamse Regering heeft herbevestigd dat met de realisatie van de A102 niet zal worden gestart voordat de Oosterweelverbinding functioneert.
                                Omwille van de aanleg van A102 en de aanpassingen aan de R11 hoeft de Antwerpse ring niet verbreed te worden en wordt het sluipverkeer aangepakt. Hetgeen de leefbaarheid van de omwonenden zal verhogen.
                                De projecten met betrekking tot het openbaar vervoer worden onderzocht op basis van maatschappelijke kosten-batenanalyses.
                                De nv BAM krijgt de opdracht om met het initieel aangeduide aannemersconsortium Noriant na te gaan welke gevolgen dit heeft voor hun samenwerking.

                                Comment


                                • En een gewone personenauto zou 'maar' 2€ tol moeten betalen, pak met een abonnement maar 1.5, breng dat in op het werk, problem solved...

                                  Comment


                                  • zij die hunne Focus RS in lichte vracht hebben gezet, zullen er al 11 € mogen betalen

                                    Comment


                                    • Ik snap toch een paar dingen niet. In het buitenland (Zwitserland, Italië, ...) leggen ze door de minste molshoop een tunnel, bij ons kan dat niet zonder decennia discussiëren. Bovendien kiezen ze nu voor een oplossing met tol, waarvan er een paar km meer naar het noorden een voorbeeld ligt dat bewijst dat niet werkt. Tenslotte gaan ze onder het mom van de mobiliteit een stuk extra ring aanleggen (= positief), maar met de opbrengsten de singel, leien en kaaien autoluw maken, terwijl de R11 in Mortsel door diezelfde BAM al compleet ondoorgankelijk is gemaakt...
                                      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                        23.09.2010

                                        Persmededeling Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken
                                        Ik kan niet anders dan positief zijn, scusi...

                                        Maar euhm, wijnegem <-> ekeren, waarom lees ik daar niks over en hoor ik daar wel over op tv?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door elio Bekijk Berichten
                                          terwijl de R11 in Mortsel door diezelfde BAM al compleet ondoorgankelijk is gemaakt...
                                          Dat probleem zou ok met een tunnel opgelost worden hé... Op het nieuws zou die ondertunneling zelfs doorgaan tot het knooppunt kleine bareel...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X