Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Oostelijke verbindingswegen goede zaak voor Antwerps verkeer.
Oorspronkelijk geplaatst door gva.be
Als om de mobiliteit om Antwerpen te verbeteren in eerste instantie enkel de oostelijke verbindingswegen worden aangelegd, heeft dat al een zeer groot effect. Dat wijst een nieuwe studie van Transport & Mobility Leuven (TML) uit.
Met de aanleg van de A102 en de ondertunneling van de R11 bereik je met amper een derde van de vooropgestelde investering voor de Oosterweelverbinding al de helft van het effect op de verkeersstroom, en dus een betere doorstroming rondom Antwerpen.
De studie werd vrijdag voorgesteld. TML rekende op vraag van Forum 2020, dat bedrijfsleiders en academici groepeert, extra scenario's door voor de mobiliteitsaanpak in Antwerpen.
Zo blijkt dat met de aanleg van de zogenaamde oostelijke tangenten - dus zonder nieuwe Scheldetunnel - in combinatie met een verbod op vrachtwagenverkeer op de Antwerpse ring tijdens de piekuren het verkeersvolume met 18 procent daalt in de Kennedytunnel en met 17 en zelfs 43 procent op de rest van de Ring. In de Liefkenshoektunnel rijdt 20 procent meer verkeer, blijkt uit de berekeningen van TML. De aanleg van die verbindingswegen zou zowat 1,3 miljard kosten.
Christian Leysen greep de bevindingen namens Forum 2020 aan om de Vlaamse regering en de actiegroepen ertoe op te roepen de strijdbijl te begraven en alvast te starten met dit deel van het plan - waarover ze het overigens eens zijn. Dat maakt het ook beter betaalbaar, aldus de zakenman.
Oostelijke verbindingswegen goede zaak voor Antwerps verkeer.
Moesten ze daar echt een studie over maken?...
Iedereen die een beetje begaan is met het reilen & zeilen van het verkeer in en rond Antwerpen weet dat toch.
Blijkbaar zijn ze ook wakker geschoten bij verkeer & mobiliteit om iets aan de verbinding van de Antwerpse ring 1en/of 2 naar de E313/E34 te doen. Ben benieuwd wat ze nu weer gaan "verbeteren"
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Deze draad ligt al een tijdje stil. (zoals ook het hele project wel lijkt stil te liggen...)
Daarom even een kleine chronologische update:
23/9/'11
Vlaamse Regering kent aanbesteding toe aan Noriant voor deel 1 oosterweelverbinding (werken op Linkeroever en de toltunnel)
26/4/'12
BAM stelt ROTS aan voor deel 2 oosterweelverbinding (werken op rechteroever, oosterweelknoop voor ontsluiting haven,
4 oosterweeltunnels die de Lange Wapper vervangen en een paperclipmodel voor de aansluiting op de Ring)
ROTS is een tijdelijk samenwerkingsverband tussen Grontmij en Witteveen+Bos.
Contract met ROTS loopt 6 jaar.
Wanneer het MER uitwijst dat een alternatief plan (zoals bv. Meccanotracé) beter is dan de huidige plannen, wordt de overeenkomst ontbonden.
27/4/'12
8 alternatieven die door plan-MER onderzocht worden:
- Oosterweeltracé
- Meccanotracé
- Nulalternatief (geen nieuwe scheldekruising)
- Oosterweel-Noord (combinatie van Oosterweel- en Meccanotracé)
- Exta scheldekruising ter hoogte van de Kennedytunnel
- Tunnel dwars door Antwerpen die de E313 in Deurne verbindt met de N49 op Linkeroever
- Sluiting van de noordelijke grote ring tussen de E17 in Haasdonk en de E34 in Kallo
- Sluiting van de zuidelijke grote ring tussen de E17 in Haasdonk en E313/E34 in Ranst
15/11/'12
Beslissing van de Vlaamse Regering over de oosterweelverbinding komt er niet voor het najaar van 2013.
Het definitieve MER (milieueffectenrapport) wordt ten vroegste deze zomer afgeleverd en ook op de adviezen van de Europese Commissie blijft het wachten.
Volgens de huidige timing moet de Antwerpse verkeersknoop in 2021 opgelost zijn, maar dat wordt wellicht niet gehaald.
Ook het Rekenhof stelt dat er nog veel onzekerheid heerst over de financiering van het project.
23/01/'13
Binnen de Vlaamse Administratie wordt in alle discretie verder gewerkt aan het MER over mogelijke oplossingen voor de Antwerpse mobiliteit.
Datum van oplevering van het dossier is nog steeds niet bekend. Eerst was sprake van voorjaar 2013,
dan najaar 2013 en sommigen beweren dat het geheel over de verkiezingen van 2014 zal worden getild.
Af en toe lekt er wel iets uit. Zo zou een tussentijds rapport concluderen dat het geen zin heeft om voor bepaalde tunnels tol te heffen
(Oosterweel en Liefkenshoek) en andere tolvrij te houden (Kennedytunnel).
Het verkeer zou namelijk toch kiezen voor de gratis variant.
Dit laatste was nochtans één van de basisbeginselen van het project:
- Kennedytunnel tolvrij en enkel voor personenvervoer
- Vrachtvervoer verplicht tol betalen en dus door Oosterweeltunnel
Geplande afwerking Oosterweelverbinding met 1 jaar verschoven.
De bouw van de Antwerpse Oosterweelverbinding zal volgens een nieuw voortgangsrapport pas in februari 2022 klaar zijn,
wat een jaar later is tegenover eerdere planningen.
Het zag er al langer naar uit dat de Vlaamse regering de timing om de Antwerpse verkeersknoop te ontwarren, zou moeten bijstellen.
De planning voor die verbinding, het rondmaken van de Antwerpse ring, is in het nieuwe rapport bijgesteld.
De uitvoeringsperiode werd met een jaar verschoven, en loopt nu van eind september 2016 tot eind februari 2022.
Een beslissing over het plan-MER (milieueffectrapport) en een standpunt van de Vlaamse regering worden ten vroegste tegen eind 2013 verwacht.
Het Rekenhof, dat telkens een verslag maakt over de kwaliteit van de rapporten,
merkt op dat er tegenover de basisrapportage van mei 2011 al een vertraging is van vijf kwartalen.
"Die is veroorzaakt door de complexiteit van het plan-MER en het groot aantal te bestuderen alternatieven,
alsook door de zorg voor de goede uitvoering ervan", klinkt het.
De aanvang van de bouw is onder meer nog afhankelijk van een gunstig advies van de Europese Commissie over de concessie en de toltarieven.
Als er al een oplossing komt, zal het nooit de juiste zijn.
Ze moeten al eens beginnen met een tunnel te voorzien tussen de E34/N49 en de E17 dwars onder Beveren. Dan al het vrachtvervoer dat van Breda en Hasselt komt, verplicht de noordelijke kant te nemen. Al het vrachtvervoer dat van Brussel komt via E19 en/of A12 kan/moet dan via de Kennedytunnel. Zouden we al heel veel mee opschieten.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Van de vijf voorliggende tracés voor het oplossen van de Antwerpse verkeersknoop leidt het Oosterweelscenario tot het grootste effect
op de rijsnelheid in de spits.
Dat blijkt uit een studie van het Vlaams Verkeerscentrum die werd voorgesteld in de commissie Mobiliteit van het Vlaams parlement.
Bevoegd minister Hilde Crevits benadrukt nogmaals dat het Oosterweeltracé de uitgesproken voorkeur van de regering geniet.
Zolang de knoop niet definitief is doorgehakt, worden nog steeds vijf mogelijke tracés bestudeerd om de Antwerpese Ring te verlossen
van zijn dagelijks fileleed.
Daarbij natuurlijk de Oosterweelverbinding, waarbij de brug is vervangen door tunnels, maar ook het Meccano-scenario,
een extra tunnel naast de bestaande Kennedytunnel, een noordelijke Oosterweelverbinding en een centrale tunnel onder de stad.
Uit een studie van het Verkeerscentrum blijkt nu dat in het Oosterweelscenario een snelheid tot 100 kilometer per uur moet kunnen worden gehaald
op de R1 in de ochtendspits.
Indien niet wordt ingegrepen zou dat 38 km/u bedragen in 2020.
Ook de meeste andere scenario's leveren een snelheidswinst op, maar een beduidend lagere.
In de avondspits moet met het Oosterweeltracé tussen 37 en 44 km/u kunnen worden gehaald,
afhankelijk van randvoorwaarden als de aanleg van de A102 en de R11bis.
Als er al een oplossing komt, zal het nooit de juiste zijn.
Ze moeten al eens beginnen met een tunnel te voorzien tussen de E34/N49 en de E17 dwars onder Beveren. Dan al het vrachtvervoer dat van Breda en Hasselt komt, verplicht de noordelijke kant te nemen. Al het vrachtvervoer dat van Brussel komt via E19 en/of A12 kan/moet dan via de Kennedytunnel. Zouden we al heel veel mee opschieten.
nou hebben ze op n 49 het tweede stuk...met de nieuwe beton die goed lag, over-geasfalteerd...snappernixvan
De Vlaamse regering krijgt op 21 januari 2014 het definitieve Oosterweel-rapport overhandigd dat de knoop moet doorhakken.
Uit de ontwerpteksten blijkt dat het Oosterweel-tracé beter is op het vlak van doorstroming en bereikbaarheid, het Meccano-tracé scoort ietsje beter op het vlak van geluidshinder en gezondheid.
Het langverwachte milieueffectenrapport (MER) is vandaag door de bevoegde dienst overgemaakt aan de betrokkenen.
Eén voorkeurstraject komt er niet uit de bus en dat maakt de beslissing voor de Vlaamse regering er straks niet makkelijker op.
Voor het rapport is er onderzoek gedaan op drie domeinen: doorstroming, leefbaarheid en ruimtelijke ordening.
Op het eerste domein - doorstroming - scoort Oosterweel het best,
gevolgd door Oosterweel-Noord, Meccano, de Centrale tunnel en Kennedytunnel.
Op het tweede domein - leefbaarheid - komt Meccano met een kleine voorsprong als beste naar voor. Kort gevolgd door Oosterweel-noord en het Oosterweel-tracé.
Op het laatste onderzoeksdomein - ruimtelijke ordening - springt de Centrale tunnel eruit, maar experts geven dat tracé weinig kans om het uiteindelijk te halen.
In december krijgen bewoners de nodige uitleg over de eerste resultaten van de plan-MER.
Studies Oosterweel duiden geen duidelijke winnaar aan.
Geen van de trajecten die in de running zijn voor een derde Antwerpse Scheldekruising blinkt uit op alle domeinen van de milieueffectenrapportage. Dat moet althans blijken uit een beknopte samenvatting die Belga kon inkijken van de ontwerpteksten voor het plan-MER, die vandaag naar 25 adviesinstanties zijn verstuurd.
Het Oosterweeltracé, dat de voorkeur wegdraagt van de Vlaamse regering, zou wel duidelijk beter scoren dan het Meccanotracé inzake mobiliteit (doorstroming). Dat Meccanotracé is dan weer het beste op vlak van leefbaarheid omdat het het verst gelegen is van woonwijken, maar de ruimtelijke impact ervan zou negatief zijn omdat het traject door een groot stuk waardevolle open ruimte snijdt.
Op basis van de ontwerpteksten en feedback daarover vanwege de verschillende adviesinstanties, zoals lokale besturen, zal tegen 21 januari 2014 een plan-MER worden opgesteld. Op basis van dat document en van drie andere onderzoeken (een maatschappelijke kosten-baten analyse, een ruimtelijk veiligheidsrapport en een onderzoek naar de tunnel- en wegveiligheid) zal de Vlaamse regering uiteindelijk een beslissing kunnen nemen. De dienst MER zal overigens geen expliciete rangorde tussen de trajecten meegeven ter conclusie, aangezien het aan de Vlaamse regering is het belang van de verschillende onderzoeksdomeinen tegen elkaar af te wegen.
De voorbije maanden werden alle weerhouden trajecten, waarbij de Oosterweelverbinding en het Meccanotracé de voornaamste kanshebbers leken, onderzocht in combinatie met ontwikkelingsscenario's zoals de aanleg van tangenten als de A102 en R11bis, en exploitatievoorwaarden zoals een (gedeeltelijk) vrachtverbod of tolheffing. Uit de samenvatting van de ontwerpteksten voor het plan-MER blijkt er op dat gebied weinig verschil te zijn tussen de trajecten. Wel is het duidelijk dat de aanleg van zowel A102 (tussen de A12/E19 en E313 in het noorden) als R11bis (tussen de E313 en E19 in het zuiden) een erg positief mobiliteitseffect zou hebben, terwijl een verbinding tussen E17 en E34 (Kallo-Haasdonk) dan weer weinig zou bijdragen.
Opmerkelijk is dat enkele van de exploitatievoorwaarden die de Vlaamse regering wil opleggen, waaronder een tol in de aan te leggen tunnel, sowieso een negatief mobiliteitseffect zouden hebben. Dat kan problematisch zijn voor bijvoorbeeld de financiering van het hele project. Een tolheffing in de Kennedytunnel kan dan weer wel goed uitpakken, maar daar was in de Vlaamse plannen tot nu toe geen sprake van.
De weerhouden trajecten in combinatie met de relevante ontwikkelingsscenario's en exploitatievoorwaarden werden uiteindelijk verder onderzocht op vlak van mobiliteit, ruimtelijke impact en leefbaarheid. Op vlak van mobiliteit zorgt de Oosterweelverbinding voor de beste doorstroming en minste omrijtijd, vanwege de nabijheid van de stad en de goede werking van het knooppunt aan het Noordkasteel. Het Meccanotracé volgt daar op een gedeelde tweede plaats.
Qua leefbaarheid (onder meer luchtvervuiling en geluidsoverlast) scoort dat Meccanotracé het best, al wordt wel benadrukt dat de luchtkwaliteit in de toekomst vanwege de strengere Europese normen sowieso beter zal zijn dan vandaag in alle scenario's. Ruimtelijk gezien doet het Meccanotracé het het slechtst, gezien het grote stuk open ruimte dat met een tunnel moet doorkruist worden op Linkeroever.
Straf dat de verbinding tussen Kallo & Haasdonk zo slecht zou scoren. Lees wel niet dat ze hierbij dan de Liefkenshoektunnel tolvrij moeten houden, wat 9 op 10 niet zal gebeuren als je weet wie de aandeelhouders zijn en wie er in de raad van bestuur zit/zat. Te veel politiek gericht dus...
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
liefkenshoek en tijsmanstunnel zijn kompleet ongeschikt voor extra verkeer
Niet als er alleen maar vrachtwagens door mogen. Probleem is wel dat deze twee tunnels in een put liggen en de Beveren-tunnel niet. (of toch veel minder steiging).
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
De Vlaamse regering ziet zich gesterkt in haar keuze voor het Oosterweel-project voor de ontsluiting van de ring rond Antwerpen. Het milieueffectenrapport (MER) is overwegend positief over de Oosterweelverbinding, die het beste scoort op het vlak van mobiliteit.
De voorbije twee jaar werden tal alternatieven onder de loep genomen. De belangrijkste waren de Oosterweelverbinding en het Meccano-tracé. Het eerstgenoemde gaat uit van twee tunnels die zorgen voor de ontsluiting van de Antwerpse ring, is het kortste tracé en ligt het dichtst bij de Antwerpse binnenstad.
De favoriet van de actiegroepen, het Meccano-tracé dat onder meer de aanleg van tunnels op Linkeroever behelst, is langer en ligt verder van het centrum van Antwerpen.
Het rapport laat zich ook uit over de Oosterweel-Noordverbinding, een traject vergelijkbaar met de gewone Oosterweel. Dat traject loopt op rechteroever echter in de richting van het noorden om op het verkeersknooppunt in Ekeren aan te sluiten.
Alle mogelijke trajecten werden gescreend op drie parameters: mobiliteit, milieu en ‘mens en samenleving’. Verder werd ook gekeken naar voorstellen voor eventuele tarifering: waar zou er tol moeten betaald worden of overgegaan worden tot een kilometerheffing.
De Oosterweelverbinding scoort het beste op het eerste onderdeel, mobiliteit. Deze verbinding ligt het dichtste tegen het centrum van Antwerpen en is het kortste tracé. Hiermee lijkt een oplossing gevonden voor het doorgaande verkeer, maar ook voor trafiek bedoeld voor Antwerpen zelf en de haven. Ook het Oosterweel-Noordtracé scoort hier opvallend goed.
Het Meccano-tracé doet het op vlak van mobiliteit dan weer heel wat minder. Dit tracé ligt immers verder van de Antwerpse binnenstad en is dus ook langer. Om het mobiliteitsvraagstuk rond Antwerpen op te lossen is dit tracé minder performant. Ook bij de tweede parameter, milieu, verliest het Meccano-tracé punten omdat hun traject door waardevol landbouwgebied loopt.
Bij het derde luik, mens en samenleving, hoort ook luchtvervuiling. Daar heeft de Oosterweelverbinding vooral een probleem op vlak van de uitstoot van stikstof. Bovendien ligt dit tracé dichter bij de stadskern en heeft het een negatieve impact op stadsgebieden zoals Luchtbal, Deurne-Noord en Merksem. De Oosterweelverbinding heeft ook een negatievere impact op een aantal natuurzones.
Het Meccano-tracé scoort dan weer beter op het vlak van hinder en gezondheid. Dit traject is verder gelegen van de Antwerpse binnenstad en zorgt voor een daling in de uitstoot van fijn stof.
Een groter probleem voor de Vlaamse regering is het vrachtverbod in de Kennedy-tunnel en een tolheffing voor Oosterweel. Dat heeft volgens het rapport negatieve effecten. Het alternatief is dan een gedifferentieerd toltarief in de verschillende tunnels (Kennedy, Oosterweel en Liefkenshoek) om het verkeer te sturen.
In de trajectheffing op het Meccano-tracé ziet het rapport weinig heil. Die heeft immers niet het beoogde effect, namelijk wagens uit de stad houden.
Is nu eigenlijk daarmee al gekend welke richting het zal uitgaan? Welk tracé zal er exact worden uitgevoerd of moet daar dan ook nog een heel broednest aan eieren over gelegd worden?
In principe niet. De studie (milieueffectenrapport) is klaar. Daarin worden de alternatieven beoordeeld op hun verschillende effecten (gezondheid, mobiliteit, lucht, geluid, bodem, natuur, etc..). Het is nu aan de Vlaamse Regering om het tracé te kiezen. Dan kan men beginnen met het opmaken van een ruimtelijk uitvoeringsplan (waar nodig uiteraard) en daarna de stedenbouwkundige vergunningen (maar daarin wellicht ook nog een milieueffectenrapport).
Onder Nederlands toezicht, studie, onderzoek, uitvoering, enz... hadden we al lang een oplossing gehad en zouden we nu ongeveer uit de miserie zijn.
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Onder Nederlands toezicht, studie, onderzoek, uitvoering, enz... hadden we al lang een oplossing gehad en zouden we nu ongeveer uit de miserie zijn.
Ik heb een schepen van ruimtelijke ordening ooit horen verkondigen dat een stedenbouwkundig beleid voor hem maar 6 jaar duurt. Veel politici denken er hetzelfde over, jammer genoeg. Men oogst wat men in de jaren '50, '60 en '70 heeft gezaaid (en nog steeds woekert). Nu zijn er 'harde' maatregelen nodig om de meubelen te redden (Oosterweel, maar ook: Verbreding RO, Brabantnet 2020, aanleg van ringwegen (vb. Eeklo, Mechelen (richting Putte), etc.).
Niet als er alleen maar vrachtwagens door mogen. Probleem is wel dat deze twee tunnels in een put liggen en de Beveren-tunnel niet. (of toch veel minder steiging).
Tijdens de spitsuren zal dit toch voor problemen zorgen. Niet vergeten dat er tussen die 2 tunnels de op- en afrit naar de scheldelaan ligt. Veel werknemers van de chemie in de Antwerpse haven gebruiken deze op- en afrit wat nu al vaak voor gevaarlijke toestanden zorgt (laat staan dat er nog is een hoop extra vrachtverkeer bijkomt).
Comment