Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oosterweelverbinding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Bekijk Berichten
    Is nu eigenlijk daarmee al gekend welke richting het zal uitgaan? Welk tracé zal er exact worden uitgevoerd of moet daar dan ook nog een heel broednest aan eieren over gelegd worden?
    In principe zou de Vlaamse regering deze vrijdag (14/02/2014) een keuze (moeten) maken.
    Ademloos maakt al gewag van een nieuwe volksraadpleging om het oosterweeltracé van de baan te krijgen maar ik denk niet dat dat zo simpel zal zijn. (organisatie/resultaat)

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door jwein Bekijk Berichten
      Tijdens de spitsuren zal dit toch voor problemen zorgen. Niet vergeten dat er tussen die 2 tunnels de op- en afrit naar de scheldelaan ligt. Veel werknemers van de chemie in de Antwerpse haven gebruiken deze op- en afrit wat nu al vaak voor gevaarlijke toestanden zorgt (laat staan dat er nog is een hoop extra vrachtverkeer bijkomt).
      Mmmm, dat is waar. Soms levensgevaarlijke toestanden tijdens de piekmomenten. Nu ja, wie maakt daar dan ook klaverblad op & afritten (foute inplanting van bij het begin) waar dagelijks duizenden vrachtwagens moeten passeren. Aanpassingen zouden dan ook moeten voorzien worden in aanloopstukken. Zou niet zo vanzelfsprekend zijn daar.
      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

      Comment


      • Brug op de Antwerpse Ring over het Albertkanaal kan tunnel worden.



        De Vlaamse regering denkt eraan om het BAM-tracé ingrijpend te wijzigen. De brug van de Antwerpse Ring over het Albertkanaal zou vervangen worden door een tunnel. Dat schrijft Gazet Van Antwerpen. Op die manier kan later de volledige oostelijke Antwerpse ring worden ingekapseld. De aanpassing zou er vooral komen op vraag van de Antwerpse sp.a.

        Ondertussen verklaarde minister-president Kris Peeters (CD&V) in het Vlaams parlement dat de regering vrijdag in wat wellicht als een 'Valentijnsakkoord' door het leven zal gaan, een beslissing zal nemen over het definitieve tracé.

        De nieuwe tunnel zou er komen onder het Albertkanaal ter hoogte van Merksem en zou de brug vervangen die nu een deel uitmaakt van het viaduct van Merksem. Het huidige Masterplan voorziet de tunnel niet, maar volgens Gazet van Antwerpen zouden de veiligheidsnormen van de Europese tunnelrichtlijn toch worden gehaald. De tunnel zou wel voor extra kosten zorgen, maar die kunnen naar verluidt worden terugverdiend met een tolheffing.

        De aanpassing zou positief zijn voor de bewoners van Luchtbal, Merksem en Deurne-Noord, omdat de geluidsimpact aanzienlijk zou verminderen. Bovendien komt daarbij ook de volledige overkapping van de Antwerpse Ring tussen de Kennedytunnel en Merksem in zicht.

        De Vlaamse regering zou daarnaast ook werken aan een aantal andere, kleinere punten, zoals het overkappen van de E313 tussen de aansluiting op de ring en de rotonde in Wommelgem.
        hln.be

        Comment


        • Alee, binnenkort tol op de ring van Antwerpen

          Comment


          • ik heb nix te willen uiteraard, maar liefst geen tunnel als ik zie hoe gevaarlijk onze apense tunnels zijn

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
              ik heb nix te willen uiteraard, maar liefst geen tunnel als ik zie hoe gevaarlijk onze apense tunnels zijn
              Ik zou er toch maar aan beginnen wennen want het hele oosterweelproject zal 'gedragen' worden door tunnels.

              Comment


              • Variabele tol voor Scheldetunnels.



                De Vlaamse regering wil een gedifferentieerde tolheffing invoeren voor het gebruik van de Scheldetunnels.
                Daarbij zou de tol variëren naargelang de aard van het vervoer (personen of vracht) en de ligging van de tunnel.
                De bevolkingsdichtheid van de omgeving speelt daarbij een rol.

                De oorspronkelijke exploitatievoorwaarden voor de mobiliteit op de Ring - vrachtverbod in de Kennedytunnel en tolheffing in de Oosterweelverbinding -
                zijn volgens het MER-rapport niet bevorderlijk voor de verkeerscirculatie.

                Met het systeem van de gedifferentieerde tol kunnen betere resultaten worden geoogst.
                Verwacht wordt dat de Vlaamse regering vrijdag niet alleen de keuze voor het BAM-tracé bekendmaakt, maar ook die voor een gedifferentieerde tol.
                gva.be
                Foto: impressie tolplein op Linkeroever

                Comment


                • De kogel is door de kerk. De Vlaamse regering heeft vrijdagmiddag het licht op groen gezet voor het BAM-tracé voor de ontsluiting van de Antwerpse ring. De randvoorwaarden worden wel bijgestuurd. Zo komt er geen vrachtverbod in de Kennedytunnel en komt er een gedifferentieerde tol in de tunnels. Zowel de stad Antwerpen als de haven schaart zich achter de keuze voor het Oosterweeltracé.
                  BMW X5 45e

                  Comment


                  • Vlaamse regering kiest voor BAM-tracé.

                    De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor het BAM-tracé voor de ontsluiting van de Antwerpse ring.

                    Er werd evenwel beslist om een aantal wijzigingen aan te brengen. Zo zal het viaduct van Merksem verdwijnen. Verder wordt de oorspronkelijke brug in het Oosterweeltracé vervangen door een tunnel onder het Albertkanaal.
                    Volgens de regering laat deze beslissing toe om de ring rond Antwerpen langer onder Antwerpen door te leiden. Op die manier wordt volgens Peeters II de ruimtelijke impact teruggedrongen en de leefbaarheid verhoogd.

                    De ondertunneling laat ook toe om de open sleuf tussen het Sportpaleis en Lobroekdok te overkappen met een nieuw stedelijk plein. Peeters II kondigt ook maatregelen aan om de eventuele overlast op het onderliggende wegennet te beperken.
                    Bovendien wordt er nog steeds uitgegaan van een tolvrije Scheldekruisende verbinding voor het personenverkeer in de Kennedytunnel en de nood aan verkeersveiligheid in de verschillende tunnels.

                    Verder werd principieel beslist om het vrachtverbod niet langer te behouden in de Kennedytunnel. Dit wordt zoals verwacht vervangen door een systeem van gedifferentieerde tolheffing op de drie Scheldetunnels (Oosterweel-, Kennedy- en Liefkenshoektunnel) voor vrachtvervoer. De Waaslandtunnel krijgt een lokale functie en blijft tolvrij.

                    De Vlaamse regering beseft dat de realisatie van dit omvangrijke project niet zal kunnen zonder enige impact op het openbare leven. 'Om deze hinder tot een minimum te beperken zal een zorgvuldig gecoördineerde 'Minder Hinder'-aanpak worden uitgewerkt', aldus Peeters II.

                    In 2016 zou de eerste spade in de grond gestoken moeten worden, als er in tussentijd niemand naar de Raad van State trekt tenminste. De werken zouden dan ten vroegste in 2021 afgerond moeten zijn.

                    Nu is het nog wachten op het Gemeentelijk Ruimtelijk Uitvoerinsplan (GRUP). Dat wil de Vlaamse regering er absoluut doorkrijgen voor de verkiezingen, zodat de keuze voor het BAM-tracé gebetonneerd is voor de volgende regering.

                    De volgende regering moet ook nog een project-MER maken en de bouwvergunning aanvragen, met inspraak van de bevolking.
                    standaard.be

                    Comment


                    • Ik heb het hele topic doorzocht, maar vond het antwoord nog niet:

                      "De Waaslandtunnel krijg een lokale functie en blijft tolvrij."

                      Wil dit dan zeggen dat je niet meer van de E34 via de Charles de Costerlaan naar de Waaslandtunnel kan, zoals nu? Zou voor mij wel serieus nadelig zijn omdat ik dagelijks die route rijd...

                      Comment


                      • idd stef, is ook mijn route

                        charles de costerlaan wordt afgesloten, je zou ev via blancefloerlaan en zwijndrecht kunnen rijden, maar dan is't niet meer intressant

                        Comment


                        • Pff, miserie. Door zwijndrecht rijden lijkt mij geen optie tenzij er nog afritten komt aan de huidige brug van de n70 over de ring... Maar dat lijkt mij wishful thinking...

                          Zowel de route via de Kennedytunnel/leien als via de nieuwe oosterweel/Merksem zijn niet bepaald de beste routes...

                          Comment


                          • Ja, veranderingen zijn niet altijd verbeteringen he.
                            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                            Comment


                            • GVA liet een peiling uitvoeren over het BAM-tracé zoals goedgekeurd door de Vlaamse Regering.

                              33% wil referendum over BAM-tracé
                              40% vreest onleefbaarheid langs het tracé
                              25% verwacht meer verkeersoverlast
                              40% denkt dat het tracé niks zal oplossen en dat de files even lang blijven
                              20% meent dat dat toestand met de aanleg van dit tracé zal verbeteren

                              Staal: 1000 Antwerpenaren uit alle districten.

                              gva.be

                              Comment


                              • Maat voor niets!
                                Begrijp niet waarom ze de Kennedytunnel ook niet proberen te verbreden, daar moeten rechts (richting Breda) toch nog uitbreidingsmogelijkheden zijn.
                                In Nederland verbreden ze daar tunnels en aquaducten bij wijze van spreken aan de lopende band.
                                Nogal eens geschreven, zet daar eens een Nederlands ontwikkelingsbureau op....
                                Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                  Maat voor niets!
                                  Begrijp niet waarom ze de Kennedytunnel ook niet proberen te verbreden, daar moeten rechts (richting Breda) toch nog uitbreidingsmogelijkheden zijn.
                                  In Nederland verbreden ze daar tunnels en aquaducten bij wijze van spreken aan de lopende band.
                                  Nogal eens geschreven, zet daar eens een Nederlands ontwikkelingsbureau op....
                                  Liefkenshoektunnel tolvrij.

                                  Aansluiting van de R2 naar de E17 in Haasdonk zodat dat verkeer naar de A12 kan. Verlenging van dat stuk R2 boven Kapellen om om aan te sluiten op de E19 en trek het dan ten noorden van Schilde en ten zuiden van Zoersel door naar de E34. Puur omdat de zuidelijke ontsluiting E17 Kruibeke-Edegem-Ranst E34/E313 al te vol bebouwd is.

                                  En dan moet je je eens afvragen waarom de E34 en E313 twee rijvakken hebben, maar de E42 over heel wat kilometers nu al 3 rijvakken heeft.

                                  Comment


                                  • Financiering Oosterweelverbinding onder vuur.

                                    De constructie die de Vlaamse regering in elkaar heeft gestoken voor de Antwerpse Oosterweelverbinding dreigt op de helling te komen nu Europa vraagtekens plaatst bij de financiering. Dat meldt de zakenkrant De Tijd.

                                    De geschatte kostprijs van de Oosterweelverbinding loopt op tot 3,25 miljard euro. De Vlaamse regering wil die factuur via een publiek-private samenwerking buiten haar begroting houden. Dat botst op kritiek van de Europese statistische dienst Eurostat. Eerder probeerde de Vlaamse regering de Oosterweelverbinding onder te brengen bij de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel.

                                    De Vlaamse regering werkte daarom jaren aan een plan B. De Oosterweelverbinding zou via de BAM naar haar dochteronderneming Tunnel Liefkenshoek gaan. Die runt de gelijknamige tunnel door tolgeld te innen. De tunnel valt nu buiten de begroting. Maar als Tunnel Liefkenshoek de Oosterweelverbinding bouwt, dreigt ook dat binnen de begroting te vallen. Dat blijkt uit een reeks opmerkingen die Eurostat aan de Vlaamse regering heeft overhandigd.

                                    Als er iets misloopt, zijn de risico’s vooral voor de Vlaamse overheid. De private partners blijven grotendeels buiten schot. De Vlaamse overheid staat immers borg. Eurostat aanvaardt niet dat de overheid borg staat voor een project dat niet in haar begroting staat. Maar zonder overheidswaarborg dreigen de banken niet meer te willen instaan voor de financiering. BAM zou op basis van de opmerkingen een nieuw dossier bij Europa hebben ingediend.
                                    standaard.be

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Löwe Bekijk Berichten
                                      Financiering Oosterweelverbinding onder vuur.



                                      standaard.be
                                      Ik vind dat nu precies geen slechte ontwikkeling in deze soap.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                      Comment


                                      • Hmnja... Ik denk niet dat men nog veel uitstel kan permitteren...

                                        Comment


                                        • Werken Oosterweel in 2017 van start

                                          De bouw van de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse ring moet sluiten, wordt opgesplitst in vijf deelprojecten. De reden daarvoor is dat Oosterweel in zijn geheel een te groot project is dat maar weinig aannemers aankunnen. Door het op te splitsen kan men de concurrentie ten volle laten spelen.

                                          Achtereenvolgens worden deze delen aangepakt:
                                          1. Linkeroever
                                          2. Scheldetunnel
                                          3. Oosterweelknoop
                                          4. Kanaaltunnel onder het Albertkanaal
                                          5. Aansluiting op de Ring

                                          Dit jaar gaan de voorbereidende werkzaamheden van start, onder meer aan de IJzerlaan.

                                          De totale investering zal meer dan 3 miljard euro bedragen, die publiek gefinancierd wordt vanuit de begroting. De Vlaamse regering zal daarvoor overleg plegen met Europa om een afwijking van de budgettaire regels te bekomen. En dat is een verandering van tactiek. De vorige Vlaamse regeringen wilden het megaproject - vanwege de grote bouwkost - buiten de begroting houden. Maar de Europese Commissie kon zich niet vinden in de constructie die daarvoor was opgezet.

                                          Ook is beslist dat een bijdrage van 350 miljoen euro van de stad Antwerpen aan het Oosterweelproject wegvalt. Daardoor krijgt Antwerpen ruimte om bijkomende maatregelen te nemen. Zo komt er geld vrij voor een studie rond de overkapping van de Ring. Als die overkapping er komt, zal dat echter pas op langere termijn zijn. De Vlaamse regering zal een projectregisseur aanstellen die de overkapping van de Antwerpse Ring moet onderzoeken.
                                          standaard.be

                                          Comment

                                          Working...
                                          X