Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oosterweelverbinding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Project IJzerlaan (Antwerpen)

    Onderdeel van de zogenaamde voorbereidende werken m.b.t. de Oosterweelverbinding.

    Mensen die wat bekend zijn in Antwerpen kennen ze wel, de IJzerlaan. Grofweg zien we daar het volgende:

    1. De IJzerlaanbrug, die Merksem verbindt met de Noorderlaan.
    2. De Slachthuislaan die via de IJzerlaan de Singel met de Noorderlaan verbindt.
    3. In het midden een verschrikkelijk mottig en wanordelijk kruispunt.

    Nu, eindelijk gaat daar iets aan gedaan worden. Althans als we de plannen mogen geloven. De werken blijken reeds gestart te zijn.

    - De huidige IJzerlaanbrug wordt volledig afgebroken. In de plaats komt er een fietsbrug. Onderzoek wees blijkbaar uit dat de brug onderbenut werd en dat autoverkeer daar niet meer prioritair is.
    Ook worden alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd in functie van de binnenvaart en dit bleek bij de IJzerlaanbrug niet mogelijk te zijn.

    - Onder de IJzerlaan liggen restanten van de Kempische Vaart: een kanaal -incusief sluis- dat daar vroeger liep. De bedoeling is dus om terug zo’n kanaal(tje) te voorzien en de historische restanten te integreren om alzo het Lobroekdok met het Asiadok te verbinden.

    - De Slachthuislaan, welke in wezen het verlengde van de Singel is, zal dus naadloos verbonden worden met de Noorderlaan via 2x2 rijstroken en voorsorteerstroken waar nodig. Dit naar voorbeeld van de huidige Zuidelijke singel die recent onder handen werd genomen.

    In 2018 moet het spelletje afgerond zijn.

    Meer info: http://www.ijzerlaan.be/
    Last edited by Löwe; 22/03/2016, 13:34.

    Comment


    • Huidige situatie:




      Toekomstige situatie:

      Comment


      • Huidig zicht vanop de IJzerlaan richting IJzerlaanbrug.




        Toekomstbeeld: (altijd leuk zo’n renders met leuke stadsmensen, kindjes, volgroeide bomen en fluitende vogeltjes)

        Comment


        • Spijtig genoeg gaan ze die brug afbreken, ik gebruik die elke dag en die brug wordt goed gebruikt.

          Comment


          • Ik ben alvast blij met deze evolutie, ik heb daar naast de Ijzerlaanbrug een opbrengsteigendom en dit kan de meerwaarde alleen maar ten goede komen. Over de deur zou de fietsbrug komen met een park, leuk toch
            Een goede bestuurder gebruikt zijn rempedaal nauwelijks op de snelweg! Afstand houden en anticiperen......

            Comment


            • In uw geval is dat dan plezant ja

              Comment


              • Fase 1 (midden 2015 tot eind 2016)

                - Aanpassen kruispunt IJzerlaan-Noorderlaan
                - Leidingenkokers realiseren
                - Bouw van de fiets- en voetgangersbrug

                Fase 2 (eind 2016 tot midden 2017)

                - Afbraak IJzerlaanbrug en aanloophellingen
                - Nieuwe rijweg IJzerlaan zuidzijde

                Fase 3 (midden 2017 tot midden 2018 )

                - Verdere afbraak aanloophellingen IJzerlaanbrug
                - Nieuwe rijweg IJzerlaan noordzijde


                ijzerlaan.be

                Comment


                • ik hoop dat ze de centen hebben en geen put maken

                  Comment


                  • Heraanleg Noordersingel


                    Vanaf april 2016 wordt de Noordersingel tussen Schijnpoortweg en Turnhoutsebaan heraangelegd. Ook de kruispunten worden aangepast. De heraanleg van de Noordersingel kadert binnen de voorbereidende werken van de Oosterweelverbinding.
                    De Noordersingel krijgt eenzelfde profiel als de reeds vernieuwde zuidelijke Singel. Er komen twee rijstroken in elke richting met voldoende afslagstroken en een groene middenberm. Aan beide zijden worden brede fietspaden aangelegd en van de rijweg gescheiden door een groen- of parkeerstrook.
                    Tijdens de werken blijft steeds één rijstrook in elke richting beschikbaar.


                    Voorbeeld huidige Zuidersingel






                    Volledig ontwerp




                    Kruispunt Buurtspoorweglei



                    De aansluiting van de Buurtspoorweglei op de Noordersingel wordt veiliger gemaakt voor voetgangers, fietsers en auto's. Er komen verkeerslichten op het kruispunt, zodat afslaan naar de Buurtspoorweglei vanuit het zuiden mogelijk wordt.


                    Kruispunt Schijnpoortweg



                    Het vernieuwde kruispunt met de Schijnpoortweg is afgestemd op de toekomstige verkeersstromen: voor het autoverkeer komende van het nieuwe op- en afrittencomplex van de Ring en met aandacht voor de fietsers en de voetgangers. Tijdens de zomervakantie van 2016 wordt dit kruispunt 8 weken afgesloten voor alle verkeer.


                    Nieuw aansluitingspunt



                    Ter hoogte van het het voormalige containerpark van Borgerhout wordt de hoofdtoegang tot de site Spoor Oost voorzien. Tijdens de bouw van de Oosterweelverbinding worden op de terreinen van het vroegere containerpark de nieuwe op- en afritten voor de Ring aangelegd. Deze zullen in alle rijrichtingen aansluiten op de Schijnpoortweg en de Noordersingel. De aansluiting op de Noordersingel wordt dan een volwaardig kruispunt met een rechtstreekse verbinding van de Ring naar Spoor Oost.


                    Timing:

                    Start: april 2016
                    Einde: najaar 2017


                    bamnv.be
                    antwerpen.be

                    Last edited by Löwe; 26/03/2016, 20:51.

                    Comment


                    • Schijnpoortweg is dikwijls hopeloos. Wel k*t dat ze daar alles te gelijk aannemen. We moeten nogal regelmatig op de Italiëlei zijn.


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                        Schijnpoortweg is dikwijls hopeloos. Wel k*t dat ze daar alles te gelijk aannemen. We moeten nogal regelmatig op de Italiëlei zijn.


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Er is nog meer op komst. Volgend jaar wordt de Slachthuislaan van gevel tot gevel heraangelegd én wordt de snelheid opgetrokken van 50 naar 70.
                        Die weg zou hetzelfde beeld krijgen als de rest van de Singel en beter gaan aansluiten op de IJzerlaan.
                        Ook worden in 2017 drie kruispunten op het middengedeelte van de Singel (Stenenbrug, Turnhoutsepoort, Turnhoutsebaan) heraangelegd. (procedures lopen nog)

                        Comment


                        • Oosterweelverbinding op schema

                          De eerste werken aan de Oosterweelverbinding in Antwerpen zullen in de zomer van 2017 van start gaan op Linkeroever.
                          Dat heeft het politiek stuurcomité dat het project opvolgt gemeld.

                          Het Politieke Stuurcomité Oosterweelverbinding maakte woensdag een nieuwe stand van zaken op. Een aantal voorbereidende werken is al gestart.
                          Men hoopt tegen maart 2017 de stedenbouwkundige vergunning te hebben om dan effectief in de zomer van 2017 de spade in de grond te steken.

                          Er is tussen het Vlaams gewest en de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) een akkoord gesloten over de financiering van het project van 3,25 miljard euro.
                          standaard.be

                          Comment


                          • Doorbraak in Oosterweeldossier: Akkoord over mogelijke overkapping zuidelijke ring

                            De Vlaamse regering, de stad Antwerpen, de overkappingsintendant en de drie actiegroepen Ringland, stRaten-Generaal en Ademloos gaan samen de mogelijke overkapping van de zuidelijke Antwerpse ring én van de cruciale knoop aan het Sportpaleis bestuderen. Ook het scheiden van de verkeersstroom tussen lokaal en doorgaand verkeer zou daarbij aan bod komen. Ze geven zichzelf hiervoor zes maanden de tijd.

                            Alexander D'Hooghe, die vorig jaar door de regering is aangesteld om de partijen dichter bij elkaar te brengen, wil het dossier vlot trekken door de Ring rond Antwerpen op te delen in een noordelijk en een zuidelijk deel. D'Hooghe is erin geslaagd om de overheid en de actiegroepen op één lijn te brengen rond de mogelijke maximale overkapping van het zuidelijke deel. Dat loopt van aan de Kennedytunnel tot aan het Sportpaleis.

                            Ook het cruciale stuk aan het Sportpaleis komt in de studie dus aan bod, de gecontesteerde verkeerswisselaar 'Hollandse knoop' verdwijnt en wordt vervangen door de ‘Tuin van Deurne’. Ook dat stuk moet overkapt worden. De Hollandse knoop zou oorspronkelijk meer dan 20 rijstroken tellen en was daardoor erg controversieel.

                            Het zuidelijke deel, dat ingebed ligt in de historische vesten van de stad, zou sowieso gemakkelijker zijn om te overkappen dan het hoger gelegen noordelijk deel vanaf het Sportpaleis. Over dat deel is er nog geen consensus.

                            Of met het initiatief een nieuwe volksraadpleging van de baan is, valt nog af te wachten. Eensgezindheid over het noordelijke deel van de ring is er nog niet. De drie actiegroepen vragen dat de Vlaamse regering het Oosterweeltraject drie kilometer naar het noorden - en dus verder weg van de stad - verschuift. De regering wil daar voorlopig niet op ingaan. De bouwvergunningen voor het huidige tracé worden zoals gepland ingediend, te beginnen met die voor Linkeroever in de loop van de komende weken.
                            standaard.be
                            demorgen.be

                            Comment


                            • had er intussen 15 jaar moeten liggen

                              Comment


                              • IJzerlaanbrug definitief afgesloten op 28 november

                                Op maandag 28 november wordt de IJzerlaanbrug definitief afgesloten voor auto’s en vrachtwagens.
                                De IJzerlaanbrug is de laagste brug over het Albertkanaal. Om de binnenvaart te optimaliseren, moet ze worden afgebroken. Ze wordt vervangen door een fiets- en wandelbrug.

                                De aanbevolen route om van Merksem naar Antwerpen te rijden en omgekeerd loopt vanaf dan via de Groenendaallaan-Noorderlaan.
                                Lokaal verkeer kan ervoor kiezen langs de Slachthuislaan en via de Burgemeester Gabriel Theunisbrug te rijden van en naar Merksem.
                                Tijdens de werken voor de Noorderlijn begin november wordt het kruispunt Groenendaallaan-Noorderlaan verbeterd en de werking van de verkeerslichten aangepast,
                                zodat ook het verkeer dat van en naar Merksem moet daar vlotter kan passeren.
                                gva.be

                                Het project IJzerlaan bestaat uit een aantal werken die de omgeving van de IJzerlaanbrug voorbereiden op de verbreding van het Albertkanaal en de werken voor de Oosterweelverbinding.

                                Comment


                                • Opnieuw twijfel rond Oosterweel na audit

                                  De Raad van State heeft vervelend nieuws gebracht voor de Vlaamse regering. Twee adviezen van auditeurs bevatten fundamentele kritiek op de manier waarop het milieueffectenrapport (MER) van Oosterweel tot stand kwam.Als de auditeurs worden gevolgd, dan wordt het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) vernietigd en wacht het hele project een 'setback' van verscheidene jaren.

                                  De actiegroep Straten-Generaal stapte in de zomer van 2015 naar de rechter met elf argumenten waarbij ze via de aanval op de MER-procedure dat GRUP wilde vernietigen. In de twee adviezen staan vier opmerkingen die daartoe kunnen leiden.

                                  Eén opmerking baart de Vlaamse regering zorgen. Zo beaamt de Raad van State dat een alternatief in het MER voor Linkeroever niet werd onderzocht. Het gaat om de insleuving van de E17 ter hoogte van Zwijndrecht/Burcht als onderdeel van het alternatief Meccano (een idee van Straten-Generaal).
                                  Dat alternatief is ondertussen gesneuveld, maar lag op het moment van de MER-opmaak (2013) nog op tafel. Dat dit alternatief niet werd bekeken, maakt dat het niet ‘gelijk of gelijkwaardig’ werd behandeld. BAM onderzoekt wat er is misgelopen en of de opmerking kan worden weerlegd.

                                  Naast de BAM schieten de kabinetten van Schauvliege (Milieu) en Weyts (Mobiliteit) in de hoogste versnelling om de adviezen te beantwoorden. De toestand is niet hopeloos maar als er onvoldoende argumenten kunnen worden gevonden, valt de schade niet te overzien. Meteen vervalt het GRUP en moet de MER-procedure worden overgedaan. Het imbroglio met de bijbehorende vertraging is dan niet meer te voorspellen.

                                  Weyts wacht de finale uitspraak van de Raad van State af. Die volgt meestal maar ook niet altijd het advies van de auditeurs. De minister wijst er ook op dat eventuele vertraging ook zal gelden voor alternatieven en voor de overkapping.
                                  standaard.be
                                  knack.be

                                  Comment


                                  • véél te véél democratie en eigenbelang in deze kwestie, slaat nergens meer op

                                    Comment


                                    • is jammer genoeg zo, en ik stel vast dat het voor ieder, niet alleen politici, moeilijk is om een mening te vormen die de eigen context overstijgt.
                                      Dit dossier is zo'n voorbeeld, maar er zijn ontelbare andere topics waar de discussie nauwelijks kortzichtige argumentaties overstijgt.
                                      Ik heb zelf geen kids, maar stel me wel de vraag hoe de wereld er na pakweg 2050 zal uitzien voor de huidige jongere generatie. De fundamenten daarvoor moeten nu gelegd worden, maar ik zie nauwelijks meer een globale visie op de toekomst, enkel korte termijn objectieven ingegeven door motieven die weinig met lange termijn maatschappelijke benefits te maken hebben.
                                      De huidige invulling van democratie, die eigenlijk kort opeenvolgende pop polls zijn geworden, werkt dit alleen verder in de hand.
                                      Er zijn alleen weinig voorbeelden van een beter alternatief. Misschien langere termijnen (10 jaar?) om nieuwe regeringen te verkiezen, met een paar tussentijdse vertrouwensstemmingen om uitwassen te kunnen inperken. Het zou misschien toelaten om wel lange termijn visies te ontwikkelen.

                                      Comment


                                      • Lijkt wel een never ending story gelijk over een fusie Beerschot < > Antwerp.
                                        Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                        Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                        Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                        Comment


                                        • Compromis rond Oosterweel?



                                          Intendant D'Hooghe heeft een plan op tafel gelegd. Het tracé van de regering zou worden gebruikt voor lokaal verkeer, dat van de actiegroepen voor doorgaand verkeer. Het plan zou veel voertuigen omleiden via een noordelijke bypass door de capaciteit van de huidige haventunnels te vergroten en de bouw van een extra Tijsmanstunnel. Verder zou de doorstroming op omliggende snelwegen, zoals de E34, worden versterkt. De geplande noordelijke kanaaltunnel zou dan overbodig worden.

                                          De bypass is slechts een gedeeltelijke vervanging van het BAM-tracé, dat wordt behouden voor verkeer dat in de stad of in de haven moet zijn. Ook de A102 zou gerealiseerd moeten worden.

                                          De administratie gaat nu de verkeerseffecten onderzoeken. De intendant zou de volgende dagen met een eerste en volledig doorgerekende versie komen van deze nieuwe oplossing. Over de kostprijs is voorlopig weinig bekend, maar die zou kunnen meevallen, omdat het extra noordelijke tracé er al grotendeels ligt.

                                          Alle actiegroepen hebben zich achter het plan geschaard. Ook de stad is voorzichtig optimistisch.

                                          Opdat het compromis zou kunnen werken, moet er aan twee belangrijke voorwaarden worden voldaan. Er moet een vorm van verkeerssturing komen. Hoe dat moet gebeuren - via tol, kilometerheffing,... - is nog onduidelijk. De andere voorwaarde is de ambitieuze ‘modal split 50/50’, dat wil zeggen dat 50 procent van het autoverkeer moet worden vervangen door andere vormen van transport (openbaar vervoer, fiets,...).
                                          Opvallend: niet alleen de actiegroepen, maar ook de overheid gaat akkoord met die voorwaarden.

                                          De verschillende actoren hebben nog iets minder dan zes weken om een compromis te vinden. Lukt dat niet, dan slaat de Raad van State het project mogelijk jaren terug.

                                          standaard.be
                                          demorgen.be


                                          The saga goes on...



                                          Comment

                                          Working...
                                          X