Project IJzerlaan (Antwerpen)
Onderdeel van de zogenaamde voorbereidende werken m.b.t. de Oosterweelverbinding.
Mensen die wat bekend zijn in Antwerpen kennen ze wel, de IJzerlaan. Grofweg zien we daar het volgende:
1. De IJzerlaanbrug, die Merksem verbindt met de Noorderlaan.
2. De Slachthuislaan die via de IJzerlaan de Singel met de Noorderlaan verbindt.
3. In het midden een verschrikkelijk mottig en wanordelijk kruispunt.
Nu, eindelijk gaat daar iets aan gedaan worden. Althans als we de plannen mogen geloven. De werken blijken reeds gestart te zijn.
- De huidige IJzerlaanbrug wordt volledig afgebroken. In de plaats komt er een fietsbrug. Onderzoek wees blijkbaar uit dat de brug onderbenut werd en dat autoverkeer daar niet meer prioritair is.
Ook worden alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd in functie van de binnenvaart en dit bleek bij de IJzerlaanbrug niet mogelijk te zijn.
- Onder de IJzerlaan liggen restanten van de Kempische Vaart: een kanaal -incusief sluis- dat daar vroeger liep. De bedoeling is dus om terug zo’n kanaal(tje) te voorzien en de historische restanten te integreren om alzo het Lobroekdok met het Asiadok te verbinden.
- De Slachthuislaan, welke in wezen het verlengde van de Singel is, zal dus naadloos verbonden worden met de Noorderlaan via 2x2 rijstroken en voorsorteerstroken waar nodig. Dit naar voorbeeld van de huidige Zuidelijke singel die recent onder handen werd genomen.
In 2018 moet het spelletje afgerond zijn.
Meer info: http://www.ijzerlaan.be/
Onderdeel van de zogenaamde voorbereidende werken m.b.t. de Oosterweelverbinding.
Mensen die wat bekend zijn in Antwerpen kennen ze wel, de IJzerlaan. Grofweg zien we daar het volgende:
1. De IJzerlaanbrug, die Merksem verbindt met de Noorderlaan.
2. De Slachthuislaan die via de IJzerlaan de Singel met de Noorderlaan verbindt.
3. In het midden een verschrikkelijk mottig en wanordelijk kruispunt.
Nu, eindelijk gaat daar iets aan gedaan worden. Althans als we de plannen mogen geloven. De werken blijken reeds gestart te zijn.
- De huidige IJzerlaanbrug wordt volledig afgebroken. In de plaats komt er een fietsbrug. Onderzoek wees blijkbaar uit dat de brug onderbenut werd en dat autoverkeer daar niet meer prioritair is.
Ook worden alle bruggen over het Albertkanaal verhoogd in functie van de binnenvaart en dit bleek bij de IJzerlaanbrug niet mogelijk te zijn.
- Onder de IJzerlaan liggen restanten van de Kempische Vaart: een kanaal -incusief sluis- dat daar vroeger liep. De bedoeling is dus om terug zo’n kanaal(tje) te voorzien en de historische restanten te integreren om alzo het Lobroekdok met het Asiadok te verbinden.
- De Slachthuislaan, welke in wezen het verlengde van de Singel is, zal dus naadloos verbonden worden met de Noorderlaan via 2x2 rijstroken en voorsorteerstroken waar nodig. Dit naar voorbeeld van de huidige Zuidelijke singel die recent onder handen werd genomen.
In 2018 moet het spelletje afgerond zijn.
Meer info: http://www.ijzerlaan.be/
Comment