Akkoord Oosterweel is een feit
hln.be
Het is officieel: de Vlaamse regering en de actiegroepen hebben een compromis gesloten over de Oosterweelverbinding. Omdat alle partijen zich kunnen vinden in het 'Radicaal haventracé' laten de actiegroepen hun procedure voor de Raad van State vallen. Ook een nieuwe referendum wordt geschrapt.
De procedure voor de Raad van State is evenwel niet volledig van de baan. De actiegroepen laten hun procedure dan wel vallen, maar enkele burgers, die de zaak mee aanspanden, volgen dat voorbeeld niet. Zij moeten de komende weken nog een akkoord sluiten met de Vlaamse regering. Mobiliteitsminister Weyts heeft er vertrouwen in dat het overleg met de burgers tot een overeenkomst zal leiden.
Het plan voorziet een noordelijk tracé voor doorgaand verkeer en een Oosterweelverbinding voor lokaal verkeer. De Oosterweelverbinding wordt afgeslankt tot een lokale verbindingsweg. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel. Ten oosten van de stad wordt doorgaand verkeer omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding (tunnel) tussen de E313 en de E19: de A102. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet gaan verlopen.
De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen engageerden zich ook om een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk te maken. Daarvoor wordt - op termijn - 1,25 miljard euro voorzien om een eerste deel onder handen te nemen. Een volledige overkapping kost een veelvoud van dat bedrag.
De procedure voor de Raad van State is evenwel niet volledig van de baan. De actiegroepen laten hun procedure dan wel vallen, maar enkele burgers, die de zaak mee aanspanden, volgen dat voorbeeld niet. Zij moeten de komende weken nog een akkoord sluiten met de Vlaamse regering. Mobiliteitsminister Weyts heeft er vertrouwen in dat het overleg met de burgers tot een overeenkomst zal leiden.
Het plan voorziet een noordelijk tracé voor doorgaand verkeer en een Oosterweelverbinding voor lokaal verkeer. De Oosterweelverbinding wordt afgeslankt tot een lokale verbindingsweg. Het doorgaand verkeer wordt in het noordwesten omgeleid via de A12 en de Liefkenshoektunnel. Om de capaciteit op dat tracé te verhogen komt er een tweede Tijsmanstunnel. Ten oosten van de stad wordt doorgaand verkeer omgeleid via een nieuw aan te leggen verbinding (tunnel) tussen de E313 en de E19: de A102. Tegelijk werd afgesproken dat de helft van het verkeer via alternatieve vervoersmiddelen, zoals fiets en openbaar vervoer, moet gaan verlopen.
De Vlaamse regering, de stad Antwerpen en de actiegroepen engageerden zich ook om een overkapping van de Antwerpse Ring mogelijk te maken. Daarvoor wordt - op termijn - 1,25 miljard euro voorzien om een eerste deel onder handen te nemen. Een volledige overkapping kost een veelvoud van dat bedrag.
Comment