Mededeling

Collapse
No announcement yet.

OESO opmerkingen/aanbevelingen omtrent Belgisch mobiliteitsvraagstuk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • OESO opmerkingen/aanbevelingen omtrent Belgisch mobiliteitsvraagstuk

    Oorspronkelijk geplaatst door gva.be
    Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België zwaar gesubsidieerd, waardoor transport "te goedkoop" is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichtbij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie en economisch verlies tot gevolg. Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van de westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport voor België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden, en voor duurdere openbaarvervoertickets tijdens de spitsuren."Haast iedereen spoort gratis of met een korting", zegt de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, het dinsdag met een boutade bij de presentatie van het rapport. "En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing van de regeling door de regering Di Rupo verbazingwekkend laag belast".
    Dergelijke subsidiëring "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker. In plaats van al te veel "gratis" dienstverlening aan te bieden, loont het volgens de denktank de moeite de vraag te stellen of ons land die middelen niet beter elders zou inzetten.

    Belgiê mist ook een infrastructuurplan op lange termijn, zegt de OESO. "Er is geen algemeen gebrek aan wegen en treininfrastrustuur in België, maar er dreigt saturatie en infrastructuurprojecten worden te veel geval per geval aangepakt. Er ontbreekt een nationaal plan, waardoor efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het.
    In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj. "Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer".


    nog extra:

    Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
    Wat de mobiliteit betreft vindt de Oeso het ongelooflijk dat er nog steeds geen alles overkoepelend plan is om de mobiliteit in ons land te verbeteren. Brussel en Antwerpen kampen met grotere fileproblemen dan steden als Londen, Los Angeles en Milaan. Dat heeft volgens Hoj veel te maken met de versnipperde bevoegdheiden inzake openbaar vervoer.
    Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
    Treinen zijn een federale bevoegdheid, waar en wanneer bussen en trams rijden wordt bepaald door de regio's. En al die verschillende soorten vervoer moeten dan ook nog eens op elkaar aansluiten. Bovendien is de subsidiëring van dat openbaar vervoer erg ondoorzichtig en zet het vooral aan tot overconsumptie, vindt de Oeso. En dan is er nog de fiscale behandeling van bedrijfswagens. 'Te gek om los te lopen', zegt de Oeso nog net niet hardop.
    De Oeso raadt ons land aan om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens gewoon af te schaffen en daarnaast rekeningrijden in te voeren, niet enkel voor auto's, maar ook in het openbaar vervoer.
    Wie tijdens de piekuren een trein wil nemen of de weg opgaat, moet dan een stuk meer betalen dan wie bereid is zich in de daluren te verplaatsen. 'Zo'n systeem bestaat al in heel wat steden', zegt Yves Leterme, de Belgische vice secretaris-generaal van de Oeso. 'Er is niets uitzonderlijks aan.'


    Meningen?

  • #2
    Transport te goedkoop?????? Is nog nooit zo duur geweest. Voor particulieren tenminste.

    Comment


    • #3
      Natuurlijk is het nog nooit zo duur geweest en daar zijn meer dan genoeg redenen voor.

      1. Inflatie
      2. Energiekosten
      3. Brandstofprijzen
      4. Steeds meer luxe
      5. Steeds meer veiligheidsvoorschriften
      6. Indexering van de lonen

      Comment


      • #4
        Het is toch algemeen geweten dat de versnippering in Belgie voor veel problemen zorgt, niet alleen mobiliteit...
        VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

        Comment


        • #5
          Van de RVA moet je nu een job aannemen in een straal van 60km, hier willen ze dus het omgekeerde.
          De beste besparing zou zijn van al die denktanken af te schaffen.

          Comment


          • #6
            wat een onzin.

            een 10ritten kaart MET 50% korting om 1 week naar het werk te rijden (2ritten per dag) kost 78€. daarboven komt dan nog eens een busticket van TEC van 5€20/dag (12zones, 6heen, 6terug). en ik moet dan nog steeds de auto of fiets nemen van bij mij thuis naar het station. ik neem de trein van 4h27 en ben om 7h10 op mijn werk.

            tuurlijk zit ik elke dag bija 3uur op de baan omdat het openbaar vervoer te goedkoop is en ik graag betaal hiervoor. zou ik dit zelf moeten betalen, dan komt die met die korting dus op 416€/maand (20dagen). wil het al niet weten hoeveel alles kost ZONDER korting op openbaar vervoer.

            men auto verbruikt 4liter diesel/100km. t is 133km rijden enkel (5320km/maand). kost me 212liter of 276€/maand. ik ben op men werk op 1h20min. dus ik kies er natuurlijk voor om 2x zolang op de baan te zitten, en een dubbel zo duur openbaar transport te nemen omdat ik graag ver weg werk. ik ben militair en heb nie te kiezen waar ik werk

            Comment


            • #7
              Je hebt altijd een keuze hé. Of je gaat dichter bij je werk wonen, of je zoekt ander werk (of je zorgt ervoor dat je die drie uur reistijd goed kan invullen). je hebt de keuze gemaakt militair te worden en daarbij hoort dan dat je op die bepaalde plek moet gaan werken. Dat klinkt een beetje als koppels die een duur huis kopen en dan zeggen dat ze alletwee moéten gaan werken, dat is inherent aan die keuze van het huis.

              Als ze dat invoeren, ga ikzelf vaker met de fiets werken. Dat is een half uur langer rijden dan met de auto, maar dat doe ik nu soms ook al en dat is - voor mij - te doen.
              autofans.be

              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

              Comment


              • #8
                Ik woon in Kortrijk, werk in Brussel en ga iedere dag met de trein/metro. Ik ben per dag 4u onderweg dus. Mijn werkgever betaalt hiervoor, waarvoor ik enorm dankbaar ben, want als je de prijzen van de treinabonnementen bekijkt val je haast achterover. De nmbs vind ik echt duur, zeker als je dan nog eens kijkt naar de staat van de wagons en de vele vertragingen. Soms moeten reizigers zelf een hele rit rechtstaan Waarmee ik dus wil zeggen dat het openbaar vervoer zeker duur genoeg is, als ze dat verhogen zullen meer mensen de auto nemen.

                Zoals de OESO zelf zegt ligt het probleem van de files puur aan de slechte wegeninfrastructuur. Als je specifiek kijkt, mensen die naar Brussel rijden via Halle, daar stopt de autostrade, gaat het naar 1 rijstrook, zijn er enkele verkeerslichten en gaat het daarna terug naar autostrade. Dit is echt te belachelijk voor woorden. Moest de overheid wat meer investeren in de wegeninfrastructuur ipv alle sociale zever, zou er veel minder file zijn.

                En als we kijken naar treininfrastructuur moet je ook al niet ver kijken. Een ontspoorde goederentrein in Wetteren en heel het land ligt plat..
                1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                1984 BMW E28 520i
                2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                Comment


                • #9
                  Firmawagens worden in België, in vergelijking met omringende landen, heel weinig belast. Dit in combinatie met onze hoge loonlasten maakt dat een firmawagen bij ons vaak gegeven als deel van het loon. In mijn geval is dat niet anders.
                  Heb sinds kort daar bovenop een treinabonnement betaald door mijn werkgever en als de weersomstandigheden het toelaten ga ik met de moto naar het werk. Voor dit laatste krijg ik echter geen vergoeding.

                  Daarboven komt nog dat er nog veel te veel korte verplaatsingen met de auto gebeuren: even naar de bakker, winkel, bank,... op minder dan 5 km afstand, maar toch gaan we er (te) vaak met de auto naar toe.

                  Het probleem in België is, samen met de versnippering van bevoegdheden, dat de bedrijven te gecentraliseerd zijn. In plaats van dat mensen dichter bij hun werk zouden moeten gaan wonen, zouden bedrijven meer verspreid moeten worden.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                    Je hebt altijd een keuze hé. Of je gaat dichter bij je werk wonen, of je zoekt ander werk (of je zorgt ervoor dat je die drie uur reistijd goed kan invullen). je hebt de keuze gemaakt militair te worden en daarbij hoort dan dat je op die bepaalde plek moet gaan werken.
                    veel mensen hebben ook gewoon niet te kiezen waar ze werken. en als je dan toch een job in de streek hebt, dan kunnen die je evengoed naar een klant plaatsen in mechelen of op de baan zetten (beide meegemaakt. dan heb je een job bij een bedrijf op 15min van je deur en zit je elke dag weer 4uur naar de klant te rijden).
                    ik heb 3jaar opleiding gehad als technieker binnen defensie, en dan wordt je gewoon geplaatst. ik kon evengoed in semmerzake (15min van mijn deur), doornik, koksijde, ieper,... terechtkomen. OVERAL zoeken ze techniekers, dus de kans dat je dicht bij huis terecht komt, is reeel, alleen bij defensie gebeurd dat niet...

                    en dan lees je nu in de krant dat openbaar vervoer TE goedkoop is. als eens met de trein naar de kust gegaan?
                    1 persoon, treinkaartje van mijn locatie naar oostende (heen en terug): 23,60€ zonder korting
                    2 personen: 47,20€

                    mijn auto naar oostende (71km), heen en terug pakt 150km. verbruik van 4liter, is 6liter brandstof. aan de huidige dieselprijs dus 7,8€. als ik dus alleen naar de kust rijd, bespaar ik al 15€ (kan ik toch al een deftige parking voor betalen). met 2 bespaar je wel al 40€.
                    stel je een gezin voor met 2-3 kinderen... trein reizen, das voor rijke mensen

                    moet je maar eens in de spits de trein nemen in brussel. da zit STAMPVOL. je mag al van geluk spreken een plaatsje te hebben. in brussel wonen is ook niet alles. huizen veel te duur en er zijn gewoon regios waar je al belg niet meer wil wonen.

                    wie zou de trein nog nemen, als die niet terugbetaald wordt door je werk? ik allesinds niet. dan neem ik de auto (40% goedkoper dan trein) en ben nog eens 50% sneller thuis.
                    of nog beter. dan word ik werkloze, moet niks meer betalen om op het werk te geraken, en de staat zal mij wel leefloon geven dan....
                    Last edited by ; 08/05/2013, 11:52.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                      Ik woon in Kortrijk, werk in Brussel en ga iedere dag met de trein/metro. Ik ben per dag 4u onderweg dus. Mijn werkgever betaalt hiervoor, waarvoor ik enorm dankbaar ben, want als je de prijzen van de treinabonnementen bekijkt val je haast achterover. De nmbs vind ik echt duur, zeker als je dan nog eens kijkt naar de staat van de wagons en de vele vertragingen. Soms moeten reizigers zelf een hele rit rechtstaan Waarmee ik dus wil zeggen dat het openbaar vervoer zeker duur genoeg is, als ze dat verhogen zullen meer mensen de auto nemen.

                      Zoals de OESO zelf zegt ligt het probleem van de files puur aan de slechte wegeninfrastructuur. Als je specifiek kijkt, mensen die naar Brussel rijden via Halle, daar stopt de autostrade, gaat het naar 1 rijstrook, zijn er enkele verkeerslichten en gaat het daarna terug naar autostrade. Dit is echt te belachelijk voor woorden. Moest de overheid wat meer investeren in de wegeninfrastructuur ipv alle sociale zever, zou er veel minder file zijn.

                      En als we kijken naar treininfrastructuur moet je ook al niet ver kijken. Een ontspoorde goederentrein in Wetteren en heel het land ligt plat..
                      uw werkgever betaald je er idd financieel voor... Maar is de qualitytime die je verliest te vervangen met geld?
                      BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                      Comment


                      • #12
                        firma wagens worden in Belgie veel te weinig belast vind ik. Mensen die een firma wgen en tankkaart krijgen dragen veel meer bij aan het verkeersinfarct en de milieuverontreiniging dan particulieren die veel minder rijden door de hoge brandstofkost en toch betalen de laatste meer taxen gezien ze vaak geen financiele middellen hebben voor ecologischere wagens
                        BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                        Comment


                        • #13
                          En misschien zou de beste oplossing zijn dat grote bedrijven die nu vooral in Brussel mensen te werk stellen ook eens zouden investeren in andere steden (Kortrijk,Genk,Hasselt,Oostende,...). Ik denk maar aan de overheid,banken,Belgacom,...
                          Zou veel verloren tijd besparen en het leven van de mensen uit minder centrale provincies makkelijker aan werk helpen en een aangemer leven geven hoor. Stop met het concenteren van activiteiten
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                            uw werkgever betaald je er idd financieel voor... Maar is de qualitytime die je verliest te vervangen met geld?
                            +1 ik zou nooit ergens gaan werken als ik langer dan een half uur moest rijden.
                            Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                            Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                            Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                              firma wagens worden in Belgie veel te weinig belast vind ik. Mensen die een firma wgen en tankkaart krijgen dragen veel meer bij aan het verkeersinfarct en de milieuverontreiniging dan particulieren die veel minder rijden door de hoge brandstofkost en toch betalen de laatste meer taxen gezien ze vaak geen financiele middellen hebben voor ecologischere wagens
                              Firma wagens worden te weinig belast is toch een goede grap ze. Moet je eens wat papieren zien van wat er allemaal naar de staat gaat?
                              Mr Drift

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door GinoV Bekijk Berichten
                                Firma wagens worden te weinig belast is toch een goede grap ze. Moet je eens wat papieren zien van wat er allemaal naar de staat gaat?
                                Ga dan maar eens kijken in de papieren in buurlanden van wat er van belastingen op firmawagens geheven wordt.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                  Ga dan maar eens kijken in de papieren in buurlanden van wat er van belastingen op firmawagens geheven wordt.
                                  Heb op dit moment niet echt interesse in wat de buurlanden doen ons land is er al slecht genoeg aan toe..
                                  Mr Drift

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door GinoV Bekijk Berichten
                                    Heb op dit moment niet echt interesse in wat de buurlanden doen ons land is er al slecht genoeg aan toe..
                                    Toch niet wat betreft de belasting op firmawagens.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                      Toch niet wat betreft de belasting op firmawagens.
                                      Schermafbeelding 2013-05-15 om 12.07.44.jpg
                                      Mr Drift

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        uw werkgever betaald je er idd financieel voor... Maar is de qualitytime die je verliest te vervangen met geld?
                                        Neen, maar er zijn weinig bedrijven in regio Kortrijk waar ik aan de slag kon als webdeveloper EN dit is mijn eerste job. Eerst wat ervaring opdoen en dan iets dichter zoeken

                                        Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                        +1 ik zou nooit ergens gaan werken als ik langer dan een half uur moest rijden.
                                        Ik sta ook niet te springen om iedere dag op de trein te kruipen
                                        1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                                        1984 BMW E28 520i
                                        2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                                        Comment

                                        Working...
                                        X