Oorspronkelijk geplaatst door gva.be
Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België zwaar gesubsidieerd, waardoor transport "te goedkoop" is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichtbij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie en economisch verlies tot gevolg. Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van de westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport voor België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden, en voor duurdere openbaarvervoertickets tijdens de spitsuren."Haast iedereen spoort gratis of met een korting", zegt de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, het dinsdag met een boutade bij de presentatie van het rapport. "En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing van de regeling door de regering Di Rupo verbazingwekkend laag belast".
Dergelijke subsidiëring "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker. In plaats van al te veel "gratis" dienstverlening aan te bieden, loont het volgens de denktank de moeite de vraag te stellen of ons land die middelen niet beter elders zou inzetten.
Belgiê mist ook een infrastructuurplan op lange termijn, zegt de OESO. "Er is geen algemeen gebrek aan wegen en treininfrastrustuur in België, maar er dreigt saturatie en infrastructuurprojecten worden te veel geval per geval aangepakt. Er ontbreekt een nationaal plan, waardoor efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het.
In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj. "Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer".
Dergelijke subsidiëring "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker. In plaats van al te veel "gratis" dienstverlening aan te bieden, loont het volgens de denktank de moeite de vraag te stellen of ons land die middelen niet beter elders zou inzetten.
Belgiê mist ook een infrastructuurplan op lange termijn, zegt de OESO. "Er is geen algemeen gebrek aan wegen en treininfrastrustuur in België, maar er dreigt saturatie en infrastructuurprojecten worden te veel geval per geval aangepakt. Er ontbreekt een nationaal plan, waardoor efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het.
In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj. "Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer".
nog extra:
Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
Wat de mobiliteit betreft vindt de Oeso het ongelooflijk dat er nog steeds geen alles overkoepelend plan is om de mobiliteit in ons land te verbeteren. Brussel en Antwerpen kampen met grotere fileproblemen dan steden als Londen, Los Angeles en Milaan. Dat heeft volgens Hoj veel te maken met de versnipperde bevoegdheiden inzake openbaar vervoer.
Oorspronkelijk geplaatst door standaard.be
Treinen zijn een federale bevoegdheid, waar en wanneer bussen en trams rijden wordt bepaald door de regio's. En al die verschillende soorten vervoer moeten dan ook nog eens op elkaar aansluiten. Bovendien is de subsidiëring van dat openbaar vervoer erg ondoorzichtig en zet het vooral aan tot overconsumptie, vindt de Oeso. En dan is er nog de fiscale behandeling van bedrijfswagens. 'Te gek om los te lopen', zegt de Oeso nog net niet hardop.
De Oeso raadt ons land aan om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens gewoon af te schaffen en daarnaast rekeningrijden in te voeren, niet enkel voor auto's, maar ook in het openbaar vervoer.
Wie tijdens de piekuren een trein wil nemen of de weg opgaat, moet dan een stuk meer betalen dan wie bereid is zich in de daluren te verplaatsen. 'Zo'n systeem bestaat al in heel wat steden', zegt Yves Leterme, de Belgische vice secretaris-generaal van de Oeso. 'Er is niets uitzonderlijks aan.'
De Oeso raadt ons land aan om de fiscale voordelen voor bedrijfswagens gewoon af te schaffen en daarnaast rekeningrijden in te voeren, niet enkel voor auto's, maar ook in het openbaar vervoer.
Wie tijdens de piekuren een trein wil nemen of de weg opgaat, moet dan een stuk meer betalen dan wie bereid is zich in de daluren te verplaatsen. 'Zo'n systeem bestaat al in heel wat steden', zegt Yves Leterme, de Belgische vice secretaris-generaal van de Oeso. 'Er is niets uitzonderlijks aan.'
Meningen?
Comment