Mededeling

Collapse
No announcement yet.

OESO opmerkingen/aanbevelingen omtrent Belgisch mobiliteitsvraagstuk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
    firma wagens worden in Belgie veel te weinig belast vind ik. Mensen die een firma wgen en tankkaart krijgen dragen veel meer bij aan het verkeersinfarct en de milieuverontreiniging dan particulieren die veel minder rijden door de hoge brandstofkost en toch betalen de laatste meer taxen gezien ze vaak geen financiele middellen hebben voor ecologischere wagens
    Er was geen onderscheid tussen privé of bedrijfswagen in ons land als het op taxen aankomt die verbonden zijn aan een wagen. Sinds kort betaal je meer BIV op een firmawagen omdat die nog via het oude systeem gaan. Dus ik zie niet in waar de discriminatie zit naar privé toe?

    Waar jij waarschijnlijk op doelt is op de belasting van een firmawagen als een onderdeel van je verloning, dat is een heel andere materie en heeft op zich helemaal niets te maken met een wagen. Dat is hetzelfde systeem als de andere extra-legale voordelen zoals maaltijdscheques, gsm's, ...

    Mensen zoals ik die een firmawagen "krijgen" dragen inderdaad bij aan het verkeersinfarct. Dat is natuurlijk niet een eigen keuze, maar inherent aan de centralisatie die de bedrijven hebben doorgevoerd in combinatie met de flexibiliteit die de werkgevers vragen. Ik zit ook liever geen 3 uur per dag in mijn wagen om van en naar "Brussel" te rijden, maar de arbeidsmarkt biedt nu eenmaal niet zoveel mogelijkheden.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
      +1 ik zou nooit ergens gaan werken als ik langer dan een half uur moest rijden.
      Ok, dus met die redenering moet ik werk zoeken in het Hageland, dat is nu niet bepaald de regio met een groot en gevarieerd jobaanbod. Wat stel je dan voor? Verhuizen of doppen?
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
        Ga dan maar eens kijken in de papieren in buurlanden van wat er van belastingen op firmawagens geheven wordt.
        Oorspronkelijk geplaatst door GinoV Bekijk Berichten
        Heb op dit moment niet echt interesse in wat de buurlanden doen ons land is er al slecht genoeg aan toe..
        Sorry, Gino maar dat is toch enorm kortzichtig? Mocht je de moeite doen om te kijken wat de Nederlanders en Duitsers bijvoorbeeld doen qua belastingen op firmawagens zou je misschien een beetje kunnen relativeren wat in ons land gebeurd

        Uiteraard was de bruuske inhaalbeweging van de voorbije jaren geen aangename ervaring, maar onverwacht kon je ze toch zeker niet noemen als je een beetje naar de arbeidsmarkten rondom ons gekeken had
        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
        '15 Volvo XC60 D3

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
          firma wagens worden in Belgie veel te weinig belast vind ik.
          Oh dear, een Di Rupo-lover. Goe zot
          2018 BMW M2 LCI - Mperformance exhaust/diffusor/spoiler

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
            Het probleem in België is, samen met de versnippering van bevoegdheden, dat de bedrijven te gecentraliseerd zijn. In plaats van dat mensen dichter bij hun werk zouden moeten gaan wonen, zouden bedrijven meer verspreid moeten worden.
            Niet alleen dat hoor, onze woonkernen (voor zover daar al sprake van is) zijn te weinig gecentraliseerd. Bussen moeten veel te vaak stoppen omdat er overal wel ergens een paar huizen staan en dus geen echte verbindingswegen meer zijn. Op onze autosnelwegen is er om de 5km een afrit...
            Allebei zaken die de doorstroming van zowel openbaar vervoer als ander verkeer echt niet ten goede komen.

            Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
            Firmawagens worden in België, in vergelijking met omringende landen, heel weinig belast. Dit in combinatie met onze hoge loonlasten maakt dat een firmawagen bij ons vaak gegeven als deel van het loon. In mijn geval is dat niet anders.
            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Dus ik zie niet in waar de discriminatie zit naar privé toe?

            Waar jij waarschijnlijk op doelt is op de belasting van een firmawagen als een onderdeel van je verloning, dat is een heel andere materie en heeft op zich helemaal niets te maken met een wagen. Dat is hetzelfde systeem als de andere extra-legale voordelen zoals maaltijdscheques, gsm's, ...
            Die discriminatie is er toch wel hoor. Een firmawagen wordt gebruikt als loon maar NIET als loon belast.
            Op de kost van een wagen (en al wat daar mee gepaard gaat) maakt dat wel degelijk een behoorlijk groot verschil tegenover mensen die privé moeten instaan voor hun wagen.

            Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
            Ok, dus met die redenering moet ik werk zoeken in het Hageland, dat is nu niet bepaald de regio met een groot en gevarieerd jobaanbod. Wat stel je dan voor? Verhuizen of doppen?
            Uiteraard ja, verhuizen.
            Als je niet wil rijden en in de buurt geen werk naar je zin vindt moet je verhuizen naar waar er wel werk voor jou is.
            Of de verre verplaatsing doen en iet neuten.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

            Comment


            • #26
              Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
              Oorspronkelijk geplaatst door Josenjef Bekijk Berichten
              Ok, dus met die redenering moet ik werk zoeken in het Hageland, dat is nu niet bepaald de regio met een groot en gevarieerd jobaanbod. Wat stel je dan voor? Verhuizen of doppen?
              Uiteraard ja, verhuizen.
              Als je niet wil rijden en in de buurt geen werk naar je zin vindt moet je verhuizen naar waar er wel werk voor jou is.
              Of de verre verplaatsing doen en iet neuten.
              Josenjef neut toch niet? Hij zegt gewoon dat hij niet anders kan dan 3u rijden naar zijn werk. Net zoals bij mij is er niet zoveel werkgelegenheid bij hem in de streek. Volgens mij is centralisatie van bedrijven geen probleem, het is gewoon de overheid die de wegen ernaartoe moet aanpassen naar het niveau dat anno 2013 verwacht wordt. Het verkeer stijgt zienderogen, maar de wegen evolueren niet mee. Veel meer valt daar volgens mij niet over te zeggen.

              Je moet niet zeggen tegen iemand dat hij maar moet verhuizen naar zijn werk Wanneer iemand vraagt of ik geen plannen heb om te verhuizen naar Brussel, in de buurt van mijn werk verklaar ik ze gek. Ik zou nooit de rust en prachtige natuur opgeven van regio Kortrijk voor die drukte/verkeer & multiculturele ( laat ik het zo noemen ) samenleving die ik in Brussel terugvind. Ik denk dat er velen mijn mening delen.
              1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
              1984 BMW E28 520i
              2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

              Comment


              • #27
                Ik hoop alleen dat rekeningrijden er nooit komt. Een plezierritje maken of een rondrit doen zoals een liefhebber graag doet wordt dan wel heel duur.
                2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                Comment


                • #28
                  Nee OK terecht. Was overigens niet persoonlijk aan Jos en/of Jef gericht.

                  In mijn ogen ligt het ook vooral aan de infrastructuur hoor.
                  Ik vrees alleen dat de wegen "upgraden" niet overal voor een oplossing gaat zorgen.
                  We hebben ook niet zomaar plaats om overal wegen bij te leggen of te verbreden. Er staan gewoon overal huizen of grote winkels langs de weg.
                  Je kan veel zeggen over Nederland maar daar hebben ze (met een min of meer vergelijkbare bevolkingsdichtheid) dichte woonkernen en wél nogal wat open ruimte.
                  Beter geregeld volgens mij.
                  Bij ons gaan ze in plaats van dorpen vol te bouwen de wegen tussen dorpen volbouwen zodat je ook daar maar 70 of zelfs maar 50 meer mag/kan en de bus iedere 500m moet stoppen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                  Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                  If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door Speedhunter Bekijk Berichten
                    Ik hoop alleen dat rekeningrijden er nooit komt. Een plezierritje maken of een rondrit doen zoals een liefhebber graag doet wordt dan wel heel duur.
                    Dat ze al maar eens beginnen met een vignet zodat het buitenlandse verkeer een beetje bijdraagt aan de kosten hier (net zoals wij in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje... doen).
                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Uiteraard ja, verhuizen.
                      Als je niet wil rijden en in de buurt geen werk naar je zin vindt moet je verhuizen naar waar er wel werk voor jou is.
                      Of de verre verplaatsing doen en iet neuten.
                      Anderen neuten over het feit dat ik met mijn "gekregen" firmawagen in de file ga staan en dat je gek moet zijn om langer dan een half uur te rijden naar je werk

                      Voor mij is verhuizen zelfs geen optie want mijn projecten zijn op locatie bij de klant, vandaag is dat de ene kant van Brussel, binnen een paar weken de andere kant (en ja dat is een enorm verschil in tijd, zelfs als je in Brussel woont) en binnen nog een paar weken kan dat dan weer Antwerpen zijn ...
                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                      '15 Volvo XC60 D3

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                        Nee OK terecht. Was overigens niet persoonlijk aan Jos en/of Jef gericht.

                        In mijn ogen ligt het ook vooral aan de infrastructuur hoor.
                        Ik vrees alleen dat de wegen "upgraden" niet overal voor een oplossing gaat zorgen.
                        We hebben ook niet zomaar plaats om overal wegen bij te leggen of te verbreden. Er staan gewoon overal huizen of grote winkels langs de weg.
                        Je kan veel zeggen over Nederland maar daar hebben ze (met een min of meer vergelijkbare bevolkingsdichtheid) dichte woonkernen en wél nogal wat open ruimte.
                        Beter geregeld volgens mij.
                        Bij ons gaan ze in plaats van dorpen vol te bouwen de wegen tussen dorpen volbouwen zodat je ook daar maar 70 of zelfs maar 50 meer mag/kan en de bus iedere 500m moet stoppen.
                        Ik weet dat het niet aan Josenjef bedoeld was, maar ik voelde me ook aangesproken
                        Het probleem dat we geen plaats hebben om de wegen uit te breiden ( tussen dorpen/steden) is inderdaad te wijten aan lintbebouwing. Ik zie er ook geen oplossing voor, maar daar dient onze regering voor, maar die doen er niets aan, tot de EU gaat klagen en dan komen zullen ze vlug afkomen met hogere prijzen voor privévervoer/bedrijfsvoertuigen en openbaar vervoer.

                        Er stond vanochtend dat 'De Lijn' weeral zijn prijzen opgetrokken heeft, terwijl de bustickets nu al ENORM duur zijn. Is het nut van een bus waarop 50 mensen kunnen juist niet de kosten drukken en goedkoper te zijn dan een auto met 1 persoon erin? Nu kost een ritje meer dan 2 euro dacht ik, terwijl bijna alle allochtonen een gratis abonnement krijgen, leve België
                        1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                        1984 BMW E28 520i
                        2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                        Comment


                        • #32
                          Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                          Dat ze al maar eens beginnen met een vignet zodat het buitenlandse verkeer een beetje bijdraagt aan de kosten hier (net zoals wij in Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Spanje... doen).
                          Ja dat zou een goed idee zijn. Vooral bvb voor het vrachtvervoer, gezien ons land een belangerijk transitland is inzake vrachtvervoer.
                          2006 Audi A4 Avant S-Line 2.0 TDI (2006-2016)
                          2016 Skoda Octavia RS 230 combi (2016-2023)
                          2023 Skoda Enyaq SUV Coupé

                          Comment


                          • #33
                            Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                            Nee OK terecht. Was overigens niet persoonlijk aan Jos en/of Jef gericht.

                            In mijn ogen ligt het ook vooral aan de infrastructuur hoor.
                            Ik vrees alleen dat de wegen "upgraden" niet overal voor een oplossing gaat zorgen.
                            We hebben ook niet zomaar plaats om overal wegen bij te leggen of te verbreden. Er staan gewoon overal huizen of grote winkels langs de weg.
                            Je kan veel zeggen over Nederland maar daar hebben ze (met een min of meer vergelijkbare bevolkingsdichtheid) dichte woonkernen en wél nogal wat open ruimte.
                            Beter geregeld volgens mij.
                            Bij ons gaan ze in plaats van dorpen vol te bouwen de wegen tussen dorpen volbouwen zodat je ook daar maar 70 of zelfs maar 50 meer mag/kan en de bus iedere 500m moet stoppen.
                            Het ligt inderdaad aan een slechte planning in de voorbije eeuw, maar je kan de klok niet terugdraaien. Je gaat de Wetstraat niet breder maken bijvoorbeeld, dus dat zal altijd een trechter zijn voor mensen die Brussel in moeten. En Brussel Centraal heeft maar 6 sporen, daar smijt je er ook zomaar niet ineens 6 bij ... In Nederland is de ruimtelijke ordening inderdaad beter, maar daar kan je ook aardig in de file staan hoor. In die zin is dat voor mij ook een voorbeeld dat het antwoord op dit probleem niet enkel daar te vinden is.

                            Ik heb de voorbije 10 jaar projecten gedaan over heel het land, waarvan waarschijnlijk alles bij elkaar 9 jaar in of beter gezegd rond Brussel en Antwerpen. Mijn conclusie is eenvoudig, ofwel zit je met je bedrijf op wandelafstand van een drukke spoorverbinding of metrolijn zoals Brussel - Antwerpen ofwel ga je ver weg van de stad zoals bijvoorbeeld Janssen Pharma in Beerse of Baxter in Lessines. Diegem, Anderlecht, Kontich, ... de bedrijven die daar zitten willen 'in' de grote stad zitten, maar eigenlijk zitten ze bijna op een eiland qua bereikbaarheid. Ok je hebt de snelwegen die er passeren, maar dat zijn op werkdagen eerder parkings ... De atmosfeer in die bedrijven die vlot bereikbaar zijn is gewoon stukken beter dan op die plekken waar de mensen veel tijd verliezen om er te geraken.

                            Ik zie dat probleem ook wel zichzelf deels oplossen, omdat het besef dat het zinloos is om iemand 3 uur in de auto/bus/trein te zetten op een dag om die dan 8 uur een taak te laten uitvoeren waarvan hij misschien 1 uur contact met een collega nodig heeft.
                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment


                            • #34
                              Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                              Er stond vanochtend dat 'De Lijn' weeral zijn prijzen opgetrokken heeft, terwijl de bustickets nu al ENORM duur zijn. Is het nut van een bus waarop 50 mensen kunnen juist niet de kosten drukken en goedkoper te zijn dan een auto met 1 persoon erin?
                              Dat is ook de reden waarom de overheid het privé vervoer duurder moet maken volgens de kenners Koning auto zou die tariefverhoging moeten betalen en niet de gebruiker van het openbaar vervoer, dat zou de oplossing moeten zijn.
                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Dat is ook de reden waarom de overheid het privé vervoer duurder moet maken volgens de kenners Koning auto zou die tariefverhoging moeten betalen en niet de gebruiker van het openbaar vervoer, dat zou de oplossing moeten zijn.
                                Hoe bedoel je? Ik snap niet hoe de autobestuurders die tariefverhoging van het openbaar vervoer zouden betalen.
                                1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                                1984 BMW E28 520i
                                2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                                Comment


                                • #36
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                                  Hoe bedoel je? Ik snap niet hoe de autobestuurders die tariefverhoging van het openbaar vervoer zouden betalen.
                                  Taxen verhogen is de gemakkelijkste oplossing, zo zouden ze het autorijden ontmoedigen en het gebruik van openbaar vervoer moeten stimuleren.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • #37
                                    Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Taxen verhogen is de gemakkelijkste oplossing, zo zouden ze het autorijden ontmoedigen en het gebruik van openbaar vervoer moeten stimuleren.
                                    Al goed en wel maar het openbaar vervoer trekt in Belgie op niets...
                                    VW Golf VII Variant 2.0 tdi highline - 09/2014

                                    Comment


                                    • #38
                                      Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                                      Ga dan maar eens kijken in de papieren in buurlanden van wat er van belastingen op firmawagens geheven wordt.
                                      Kijk dan ook even het belastingsniveau van die andere landen. Firmawagens zijn net zoals maaltijdcheques in België een fiscaal interessante manier om mensen meer loon te geven, zonder dat het de werkgever ook meer belastingen kost. En met de laatste VAA-regels is dat voordeel al wat meer afgeroomd...

                                      Ik heb er geen probleem mee dat firmawagens fiscaal niet meer interesssant zijn, maar maak het loon van de mensen dan weer normaal... Nu de firmawagens gaan belasten zoals in het buitenland zonder de lasten op werk ook aan te passen naar voorbeeld van het buitenland, is gewoon idioot.

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                        Taxen verhogen is de gemakkelijkste oplossing, zo zouden ze het autorijden ontmoedigen en het gebruik van openbaar vervoer moeten stimuleren.
                                        Als mensen dan ook nog comfort en tijd in de weegschaal gaan gooien, ga je het OV gratis moeten maken en autorijden onbetaalbaar, want het OV brengt je zeker niet in luxe naar ergens, en brengt je van ergens waar je niet bent naar ergens waar je niet moet zijn... Er zijn altijd nog andere verplaatsingen nodig voor en na de OV-verplaatsing...

                                        Comment


                                        • #40
                                          Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                          Taxen verhogen is de gemakkelijkste oplossing, zo zouden ze het autorijden ontmoedigen en het gebruik van openbaar vervoer moeten stimuleren.
                                          Zou jij dan met je wisselende projecten het OV gaan gebruiken ipv nu de auto?

                                          Comment

                                          Working...
                                          X