Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
    Geef eens een google-link, dan zien we het zelf.
    En zelfs al is het zo dat men daar plots voorrang geeft. 't Is niet alsof het verkeer vlot is en dat ze daar dan plots stoppen he, dat is gewoon in de file dat ze een gaatje laten om iemand tussen te laten. Jij staat midden in het kruispunt stil, wat dus overduidelijk wil zeggen dat je het kruispunt op reed zonder te weten dat die voor u er af zou raken. Hoe je het ook draait of keert, je volgde het verkeer niet goed genoeg en jij bent de ergernis in het verhaal, niet de vriendelijke mensen die iemand tussenlaten op een druk moment.
    Zucht...

    Comment


    • Ik zie nog altijd geen google link, maar zelfs met link kan je me niet overtuigen.

      Het enige wat je moet doen is dat er een wagenlengte ruimte is voorbij het kruispunt. Als die wagenlengte er niet is, moet je niet oversteken.

      Dat lijkt me nu toch niet een moeilijk concept? Of heb je zo een moeite met dieptezicht?

      Geef toe dat de enige manier om jezelf in de nesten te werken is door niet te wachten op die wagenlengte ruimte voorbij het kruispunt, maar toch het kruispunt op te rijden in de hoop dat het verkeer voor je vooruit gaat. Jij had in dit geval waarschijnlijk in de verte gezien dat het verkeer bewoog, maar had niet geanticipeerd dat men het voorrangsplichtige verkeer zou laten ritsen...

      En weeral valt zo een domme fout heel eenvoudig te vermijden: niet het kruispunt op rijden als je geen wagenlengte ruimte hebt achter het kruispunt.

      Nu, er zijn keren dat ik toch het kruispunt op rij. Dat is als de mensen uit de zijstraten tijdens hun groenfase toch het kruispunt op rijden en de boel blokkeren. Als ik dan terug groen krijg, dan wring ik mij ertussen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Het feit dat dergelijke meningen zo populair zijn is net de oorzaak van de bestaande regelgeving, die helemaal haaks staat op de rest van de wereld.
        tging over niet blokkeren van kruispunt… dat staat in belgie toch niet haaks op de regels in andere landen? heeft zelfs niet vele met regels te maken, meer met hoffelijkheid en gebruiken van je verstand in mijn ogen.

        soit..

        Comment


        • Ik dacht dat het over het inhaalverbod voor vrachtwagens was

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door caoimhin Bekijk Berichten
            Ben ik nu de enige die intelligent genoeg is om Vitus zijn situatie goed in te schatten? Ik ben zelf ook de eerste om niet op een geblokkeerd kruispunt te rijden, maar er zijn nu eenmaal situaties waar je er niets aan kunt doen. Je hebt groen, en iedereen voor u kan vlot door. Er zijn ook geen opstoppingen in het vooruitzicht. Tot iemand beslist ergens aan een volgende straat (die snel volgt) voorrang te geven aan mensen die geen hebben. Jij moet dan plots toch midden het kruispunt stoppen, waar dat helemaal niet te voorzien was. En het is niet dat je maar een kruispunt op rijdt wanneer je voorganger volledig over is, wanneer er geen opstopping verwacht wordt doet niemand dat.
            Oef, eindelijk twee leden die hun oogkleppen wél kunnen afzetten en in staat zijn gewoon eens te lezen wat ik schrijf.
            Als er aan de overkant geen probleem is en ik volg de vertrekkende auto's aan een groen licht - zoals 99% van de chauffeurs doet - en die voor mij laten plots mensen tussen nét aan de overkant (waardoor mijn eerdere "vrije verkeerspunt" verandert in een buiten mijn wil "door mij bezet" verkeerspunt") waardoor ik dus met de gebakken peren zit, dan kan ik daar ook niets aan doen. Dat kan ik onmogelijk anticiperen, ondanks wat de sommige kraks hier denken te beweren, alsof zij bij een groen licht eerst de auto's voor hén volledig gaan laten het kruispunt oversteken en pas dàn gaan vertrekken als die allemaal weg zijn. Ik wil het hen écht eens zien doen. Ten eerste, tegen dan is het verkeerslicht opnieuw rood, en ten tweede is mij tegen dan ook een ferm toeterfestijn achter mij te beurt gevallen en ten derde, zoals aangehaald door het andere forumlid, als ik aan de nog groene lichten wacht, dan gaan de wagens die links afslaan en mij in principe voorrang moeten geven (terecht) links afslaan omdat ik daar maar blijf staan, wat inderdaad een treintje is waar ik niet meer tussen geraak tot het weer rood wordt.

            En dat is nét het punt wat ik de ganse tijd wou maken: bestuurders voor mij willen hoffelijk zijn, en dus de aanschuivende auto's van rechts laten inschuiven, wat evenwel tot gevolg heeft dat de auto's achter hen vast komen te zitten op het kruispunt, en vervolgens het dwarsverkeer komen te hinderen wanneer dit dan opnieuw groen heeft. En dus, als ik moet kiezen lijkt het me prioritair dat éerst het verkeerspunt vrij wordt gemaakt alvorens de wagens van rechts te laten ritsen.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Ik dacht dat het over het inhaalverbod voor vrachtwagens was
              :-) no problem. discussies raken hier wel vaker vermengd! dat inhaalverbod interesseert me niet zoveel, ik moet amper autostrade kilometers doen en pendel bijna niets. maar woon wel in brussel, 'de kruispuntenproblematiek' ligt me na aan het hart haha, en dan nog puur uit gewoon frustratie voor zoveel dommigheid, niet uit frustratie omdat ik tijd verlies want met fiets en moto rijd ik er toch tussen door.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                Oef, eindelijk twee leden die hun oogkleppen wél kunnen afzetten en in staat zijn gewoon eens te lezen wat ik schrijf.
                Als er aan de overkant geen probleem is en ik volg de vertrekkende auto's aan een groen licht - zoals 99% van de chauffeurs doet - en die voor mij laten plots mensen tussen nét aan de overkant (waardoor mijn eerdere "vrije verkeerspunt" verandert in een buiten mijn wil "door mij bezet" verkeerspunt") waardoor ik dus met de gebakken peren zit, dan kan ik daar ook niets aan doen. Dat kan ik onmogelijk anticiperen, ondanks wat de sommige kraks hier denken te beweren, alsof zij bij een groen licht eerst de auto's voor hén volledig gaan laten het kruispunt oversteken en pas dàn gaan vertrekken als die allemaal weg zijn. Ik wil het hen écht eens zien doen. Ten eerste, tegen dan is het verkeerslicht opnieuw rood, en ten tweede is mij tegen dan ook een ferm toeterfestijn achter mij te beurt gevallen en ten derde, zoals aangehaald door het andere forumlid, als ik aan de nog groene lichten wacht, dan gaan de wagens die links afslaan en mij in principe voorrang moeten geven (terecht) links afslaan omdat ik daar maar blijf staan, wat inderdaad een treintje is waar ik niet meer tussen geraak tot het weer rood wordt.

                En dat is nét het punt wat ik de ganse tijd wou maken: bestuurders voor mij willen hoffelijk zijn, en dus de aanschuivende auto's van rechts laten inschuiven, wat evenwel tot gevolg heeft dat de auto's achter hen vast komen te zitten op het kruispunt, en vervolgens het dwarsverkeer komen te hinderen wanneer dit dan opnieuw groen heeft. En dus, als ik moet kiezen lijkt het me prioritair dat éerst het verkeerspunt vrij wordt gemaakt alvorens de wagens van rechts te laten ritsen.
                Niet overtuigd... Op het einde van de rit blijft de regel van kracht, en sta jij in het midden van het kruispunt stil terwijl kruisend verkeer groen heeft. Dat claxonneren overdrijf je, en tegenliggers die links willen afslaan kunnen dat probleemloos, tot dat jij terug aanzet, en dan zal je zien dat ze wel snel terug stoppen met links afslaan.

                Je mag natuurlijk altijd met mij mee om het eens te leren hoe het hoort...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Niet overtuigd... Op het einde van de rit blijft de regel van kracht, en sta jij in het midden van het kruispunt stil terwijl kruisend verkeer groen heeft. Dat claxonneren overdrijf je, en tegenliggers die links willen afslaan kunnen dat probleemloos, tot dat jij terug aanzet, en dan zal je zien dat ze wel snel terug stoppen met links afslaan.

                  Je mag natuurlijk altijd met mij mee om het eens te leren hoe het hoort...
                  Beste Wooter, je leest niet duidelijk wat er staat. Jij hebt het over de situatie waarbij je als eerste aan het licht staat en je aan de overkant nog wagens ziet die nog niet helemaal het kruispunt voorbij zijn. Dan alsnog aanzetten is inderdaad een risico wat je zélf neemt..
                  Mijn situatie is dié waarbij ik bv als vierde wagen in een rij mee ga met de drie wagens voor mij die vertrekken bij groen (en bij een voor de rest leeg kruispunt), maar die drie voor mij plots beginnen te ritsen wanneer zij net de overkant hebben bereikt, en mij daardoor dus langer op dat kruispunt houden, een hindernis die mij dus pas opgeworpen wordt midden het kruispunt en ik dus onmogelijk kon anticiperen op het moment ik van mijn eigen groen licht vertrok.
                  Ik hoop dat het nu écht wel duidelijk is....

                  Comment


                  • [QUOTE=wooter;5208813]en tegenliggers die links willen afslaan kunnen dat probleemloos, tot dat jij terug aanzet, en dan zal je zien dat ze wel snel terug stoppen met links afslaan.

                    J/QUOTE]

                    Dat treintje dat links afslaat, leidt af uit het feit dat ik daar blijf staan dat ik ondertussen weer rood moet hebben (zoals ook effectief op een bepaald moment gebeurt, want zij hebben iets langer groen dan ik, net om ze toe te kunnen staan het kruispunt tijdig te verlaten). Met andere woorden, gezien ze er vanwege mijn stilstand ervan uit gaan dat ik weer rood heb (ook al is dat niet het geval), hebben ze niet de reflex om nog rekening te houden met mij, en dus, als ik zelfs met groen mij daar nog tussen steek, ben ik gegarandeerd mijn neus kwijt.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                      'de kruispuntenproblematiek' ligt me na aan het hart
                      Heel die toestand kan je feitelijk herleiden naar de oerdomme infrastructuur van zovele kruispunten hier ten lande. Er is ergens een suggestie van Europa dat de lidstaten veilige kruispunten moeten aanleggen. (noteer dit ergens kan nog van pas komen).
                      Is hier in België uiteraard niet het geval met de mogelijkheid dat je bij het links of rechts afslaan (bij groen uiteraard) nog goed uit je doppen mag kijken om niet overhoop gereden te worden. Zelf mag je dan ook nog eens uitkijken om geen fietsers of voetgangers ondersteboven te rijden. Erg veilig is dit allemaal niet natuurlijk.
                      In Nederland zie je dat dan ook haast niet. Daar zijn ze zo slim om gescheiden rijvakken aan te leggen met dito lichtsynchronisatie. Het blokkeren van kruispunten kan je hiermee al voor 75% uitschakelen maar wat veel belangrijker is dat je geen andere of jezelf in moeilijkheden kan brengen.
                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                        Beste Wooter, je leest niet duidelijk wat er staat. Jij hebt het over de situatie waarbij je als eerste aan het licht staat en je aan de overkant nog wagens ziet die nog niet helemaal het kruispunt voorbij zijn. Dan alsnog aanzetten is inderdaad een risico wat je zélf neemt..
                        Mijn situatie is dié waarbij ik bv als vierde wagen in een rij mee ga met de drie wagens voor mij die vertrekken bij groen (en bij een voor de rest leeg kruispunt), maar die drie voor mij plots beginnen te ritsen wanneer zij net de overkant hebben bereikt, en mij daardoor dus langer op dat kruispunt houden, een hindernis die mij dus pas opgeworpen wordt midden het kruispunt en ik dus onmogelijk kon anticiperen op het moment ik van mijn eigen groen licht vertrok.
                        Ik hoop dat het nu écht wel duidelijk is....
                        Je bent dus meegegaan met het rijtje, zonder te vergewissen of er wel genoeg ruimte ging zijn.

                        Het is nu niet alsof je als 4e in de rij niet kon zien dat het voorbij het kruispunt geblokkeerd stond.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
                          Dat treintje dat links afslaat, leidt af uit het feit dat ik daar blijf staan dat ik ondertussen weer rood moet hebben (zoals ook effectief op een bepaald moment gebeurt, want zij hebben iets langer groen dan ik, net om ze toe te kunnen staan het kruispunt tijdig te verlaten). Met andere woorden, gezien ze er vanwege mijn stilstand ervan uit gaan dat ik weer rood heb (ook al is dat niet het geval), hebben ze niet de reflex om nog rekening te houden met mij, en dus, als ik zelfs met groen mij daar nog tussen steek, ben ik gegarandeerd mijn neus kwijt.
                          Zelfs al hebben ze groen licht, dan nog mogen ze enkel links afslaan als ze voorrang aan jou geven, of een groene pijl hebben. Je moet natuurlijk niet plots het kruispunt over racen, maar als je begint te bewegen zal men wel stoppen. En diegene die door blijft komen en zijn bocht niet kan vervolledigen, daar kan je op claxonneren want die heeft geen voorrang.

                          Comment


                          • Vitus, bedoel je zoiets als dit?

                            Groene pijl is normaal gezien aan voor degene op het kruispunt maar als iemand voor u stopt om die langs rechts voor te laten terwijl dit niet nodig is zit ge daarachter idd in de puree..

                            Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                              Je bent dus meegegaan met het rijtje, zonder te vergewissen of er wel genoeg ruimte ging zijn.

                              Het is nu niet alsof je als 4e in de rij niet kon zien dat het voorbij het kruispunt geblokkeerd stond.
                              Sorry, ik stop hier want anders ga ik andere leden beginnen ergeren omdat mijn berichten drammerig worden.
                              Mijn berichten, die voor zich spreken en duidelijk genoeg zijn, en dan ook nog eens herhalend, zijn meer dan voldoende voor wie wil begrijpen.

                              Comment


                              • Conflictvrije kruispunten worden toch ook meer en meer aangelegd bij ons.
                                En ik ben daar volledig voor, niks zo handig als een conflictvrij kruispunt.

                                @Vitus: Ik begrijp precies wat je bedoelt.
                                Last edited by knight-rider; 05/11/2013, 22:57.
                                Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                Comment


                                • En ik blijf erbij dat Vitus zich er zich makkelijk af maakt door niet te anticiperen maar gewoon mee te rijden en dan verbaasd te zijn dat ie het kruispunt blokkeert.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                    Conflictvrije kruispunten worden toch ook meer en meer aangelegd bij ons.
                                    En ik ben daar volledig voor, niks zo handig als een conflictvrij kruispunt.

                                    @Vitus: Ik begrijp precies wat je bedoelt.
                                    Ja inderdaad, "ze" zijn er mee bezig. "ze" gaan er nog wel een paar jaar over doen om de misbaksels allemaal conform te maken.
                                    Als je in Antwerpen/Deurne bekend bent, Merksemse steenweg/Bisschoppenhoflaan hebben ze goed heraangelegd en nog niet zo heel lang geleden Noorderlaan aan de politiekazerne. Probleem daar is wel dat het nog steeds oppassen geblazen is om rechts de korte wielenstraat in te rijden, want ze zijn vergeten om de lichten met de voetgangers/fietsers aan te passen.
                                    Maar er zit beterschap in.
                                    Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                    Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                    Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door El Greco Bekijk Berichten
                                      Heel die toestand kan je feitelijk herleiden naar de oerdomme infrastructuur van zovele kruispunten hier ten lande. Er is ergens een suggestie van Europa dat de lidstaten veilige kruispunten moeten aanleggen. (noteer dit ergens kan nog van pas komen).
                                      Is hier in België uiteraard niet het geval met de mogelijkheid dat je bij het links of rechts afslaan (bij groen uiteraard) nog goed uit je doppen mag kijken om niet overhoop gereden te worden. Zelf mag je dan ook nog eens uitkijken om geen fietsers of voetgangers ondersteboven te rijden. Erg veilig is dit allemaal niet natuurlijk.
                                      In Nederland zie je dat dan ook haast niet. Daar zijn ze zo slim om gescheiden rijvakken aan te leggen met dito lichtsynchronisatie. Het blokkeren van kruispunten kan je hiermee al voor 75% uitschakelen maar wat veel belangrijker is dat je geen andere of jezelf in moeilijkheden kan brengen.

                                      dit is sowieso natuurlijk alleen mogelijk op grote kruispunten buiten de historische stadscentra of dichtbevolkte wijken, en net daardoor zie ik het probleem van geblokkeerde kruispunten het meeste. of ze moeten zoals in veel landen stadsstraten volledig in richting maken zodat de kruispunten veel simpeler zijn om te regelen.

                                      ik wordt echt knettergek als ik zie dat de lompigheid van 1 persoon vaak tientallen andere ettelijke tijd kost omdat zij niet kunnen doorrijden. dat is gewoon mijn idee van efficiënt flow control zo veel zou kunnen oplossen maar dat zelfs basis logica bij sommige mensen teveel gevraagd is.. en dat er geen oplossing voor is, niks nada rien, of ja toch niet op die kleine urbane kruispunten.
                                      in mijn wijk, tussen meiserplein en noordstation waar ook tramlijnen liggen zie je dat echt gewoon altijd, en mensen worden eraan gewoon dus diegene die nu hun rijbewijs halen en nooit iets anders gezien hebben (en vooral in de stad rondrijden) stellen zich zelfs geen vraag in de zin van 'tiens kan dit niet beter, efficiënter, logischer'?? nee. en dat zijn wel de mannen die het verkeer van de komende 50 jaar gaan mede vormgeven. om gek van te worden.

                                      soit ben blij dat ik er als fietser en motorrijder geen last van heb en ook niet aan bijdraag.

                                      Comment


                                      • ik kan vitus wel begrijpen, het enige dat mij stoord is dat hij de 4de auto is, die dan ineens in het midden van het kruispunt staat. dat zou betekenen dat de weg aan de andere kan van het kruispunt ook stampvast staat. anders kan je in principe het kruispunt nog volledig vrijmaken tijdens de groene tijd, en daarna nog de tijd van het oranje licht.
                                        als je dan nog altijd niet weg geraakt van het kruispunt, dan ben je te vroeg over gereden, immers:
                                        als die 3autos voor u aanzetten (we nemen 5meter per auto en tussen elke auto minstens ook een auto lengte, niemand vertrekt bumper aan bumper), dan is dat rijtje al 30meter ver tegen dat jij vertrekt. als die autos dan NOG NIET stilstaan, immers jij vertrekt en beweerd dat iedereen nog rijd, dan is dat kruispunt 40meter breed ofzo?????
                                        ter info, een rijvak van de autosnelweg is 3.5 meter en nog een pechstrook. dat samen komt op 14meter. dat zijn nogal ferme kruispunten waar gij u op vastrijd.

                                        de 2de auto die in hte rijtje vertrekt, die zou kunnen vastzitten op een rijvak als die eerste zo dom is te stoppen voor een zijstraat. de 4de auto... die had het allang moeten zien dat ze stoppen of stilstaan.

                                        bekijk de google maps van nickotje. 1 auto die stopt voor die zijstraat zou op dat zebrapad en fietspad staan, de 2de auto zou op die 2 rechtdoorvakken staan, de 3de staat begin van het kruispunt en de vierde zou gewoon nooit kunnen aanzetten
                                        Last edited by ; 06/11/2013, 08:23.

                                        Comment


                                        • In de nacht van maandag op dinsdag heefthet uitvallen van destraatverlichting geleidtot zes verschillendeongevallen op de rotondeZuiderring-Oosterringin Genk. Daarbij raaktenvijf mensen gewond.Ook in andere delen vanGenk en in de gemeentenMaasmechelen, Maaseiken Laakdal werkte destraatverlichting niet.


                                          Een rotonde die op een vierbaansweg met middenberm ligt, en nauwelijks is aangeduid met passieve signalisatie. Logisch dat er dan mensen zijn die er in het duister aan 90 per uur op knallen.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X