Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VI

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
    Hoezo? Als ze niet buiten komen bij winterse omstandigheden, dan kunnen ze ook niet op kosten gejaagd worden, want dan hebben ze geen winterbanden nodig.
    Inderdaad. Ik heb nog geen enkel deftig argument tegen winterbanden gezien, ik zie enkel maar drogredenen om er geen te moeten leggen.

Comment

• ik heb een 4tal jaar terug de keuze gehad om winterbanden te leggen op mijn firmawagen. ik wou ze niet en heb die winter doorgereden met ver versleten zomerbanden. toen brussel dat jaar stampvast zat door de sneeuw, en een collega uit het brusselse zijn straat niet uit geraakte, heb ik al mijn klanten gewoon afgewerkt. alle grote gestrooide wegen stonden stil, alle niet zuiver gemaakt kleine (kassei) straatjes stonden leeg. dus hup ik erdoor.

natuurlijk mag je dan niet gas geven of bruusk remmen, en niet al te kort aan u stuur sleuren, dus rijden als bompa stijl (geen snelle reacties en gewoon op het gemakske optrekken. ik heb geen enkele keer vast gezeten, ook niet in de stijlere hellingen. ben zelf een beemer voorbij gegaan die vastzat halfweg de bergop (had ik toen gestopt, had ook vast gezeten.

ik blijf erbij, bij aangepaste rijstijl kan je ook gewoon doorrijden. met winterbanden heb je snel het gevoel dat je alles aankan en dan gebeuren de ongelukken.
      je bent dan ook NIKS met winterbanden als de auto voor u dwars op de weg vast komt te staan.
      zolang niet IEDEREEN winterbanden verplicht wordt is het bij mij niet noodzakelijk om ze te steken. ik heb op mijn golf vorige maand 2 nieuwe zomerbanden voorraan gelegd ipv winterbanden (heb 2 winterbanden op velg klaar liggen, maar ontbreek de 2 andere).
      in alle jaren dat ik al met de auto rondrijd, ben ik meermaals met zomerbanden autos aan het dubbelen gegaan die tegen 15km/H op het vrijgemaakte rijvak reden (en ik met de gewone banden op het besneeuwde rijvak erover).

het grote verschil nu: als ik vroeger de firmawagen plat reed, had ik de dag erachter een andere. als ik die nu kapot rijd, heb ik er geen meer. rij bijgevolg ook een stuk voorzichtiger dan (ga geen 90 rijden op de oprit van een autosnelweg, maar ga ook niet trager dan 50 gaan

Comment

• Ik erger mij de laatste tijd aan mensen die er niet tegen kunnen dat ik mij aan de maximaal toegelaten snelheid houd. Heb er geen problemen mee dat anderen sneller rijden, maar waarom moeten die dan op een meter van mijn achterbumper komen rijden? Dagelijks heb ik wel ergens zo iemand achter mij. Vaak is dat op een stukje waar je 30 mag (200 meter versmalde weg met aan één kant een muur), 50 is daar misschien niet overdreven snel en het is ook onmogelijk om daar geflitst te worden, maar moet je daarom te snel rijden? Ik rijd daar meestal 35-40 (wat dus al te snel is) en heb al meermaals het gevoel gehad dat ik de enige ben die dat bord van 30 ziet staan. Eergisteren was er weer zo eentje die tekens was aan het doen en op een meter van mijn bumper reed.

En dan nog een vraag: als er twee rijvakken zijn en er staat een bord dat het rechtse vak wegvalt, dan geldt de voorrang van rechts. Maar mag ik dan vanaf dat bord links gaan rijden? (vanaf daar staan er ook pijlen getekend op de weg)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Golf_MK2 Bekijk Berichten
          Ik erger mij de laatste tijd aan mensen die er niet tegen kunnen dat ik mij aan de maximaal toegelaten snelheid houd. Heb er geen problemen mee dat anderen sneller rijden, maar waarom moeten die dan op een meter van mijn achterbumper komen rijden? Dagelijks heb ik wel ergens zo iemand achter mij. Vaak is dat op een stukje waar je 30 mag (200 meter versmalde weg met aan één kant een muur), 50 is daar misschien niet overdreven snel en het is ook onmogelijk om daar geflitst te worden, maar moet je daarom te snel rijden? Ik rijd daar meestal 35-40 (wat dus al te snel is) en heb al meermaals het gevoel gehad dat ik de enige ben die dat bord van 30 ziet staan. Eergisteren was er weer zo eentje die tekens was aan het doen en op een meter van mijn bumper reed.

En dan nog een vraag: als er twee rijvakken zijn en er staat een bord dat het rechtse vak wegvalt, dan geldt de voorrang van rechts. Maar mag ik dan vanaf dat bord links gaan rijden? (vanaf daar staan er ook pijlen getekend op de weg)
          Ja, vanaf die pijlen mag je gewoon links rijden.

Comment

• Gisteren nog eens een stukje file gedaan op de ring

camions die op drie baanvakken gezellig naast mekaar bollen en als de file dan gedaan is geven ze geen meter aan elkaar toe.
            nu is er al weken reclame op de radio van hoe ze moeten ritsen, was er gisteren ene bij die op 10cm van mij reed om toch maar niet te moeten risten, heb dan wat meer afgeremd en gewoon die persoon die hij niet wilde tussenlaten voor mij gelaten, kon ie zijn stuur nog meer opeten.
            BMW X5 45e

Comment

• zulke mensen zijn idd een pest en je ziet er veel op de ring. het ergste is dat je zo de mentaliteit kweekt van agressief te gaan invoegen met het idee dat ze dan wel zullen stoppen.
              tijdens spits zou iedereen die het eerstvolgende knooppunt of afrit er niet van moet ook van het rechterrijvak moeten wegblijven imo (enkel op de ring).
              lets have some more member berries

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten

het grote verschil nu: als ik vroeger de firmawagen plat reed, had ik de dag erachter een andere. als ik die nu kapot rijd, heb ik er geen meer. rij bijgevolg ook een stuk voorzichtiger dan (ga geen 90 rijden op de oprit van een autosnelweg, maar ga ook niet trager dan 50 gaan
                niets tegen jou persoonlijk fcapri!

maar dit toont toch echt een zoveelste negative side effect van het belgische pro-bedrijfswagen beleid (wegens fiscaal interessanter), men rijdt ANDERS (=minder voorzichtig, en ook minder zuinig trouwens, maar soit) met een bedrijfswagen omdat het geen eigen bezit is. misschien niet iedereen die een bedrijfswagen heeft ,maar wel velen. het is toch geen privé bezit, ze zijn toch goed verzekerd, ze zijn toch lease… etc….

van een individueel standpunt is dit begrijpbaar… ik zou misschien onbewust ook er heel anders mee omgaan. maar dit zorgt met al die honderdduizenden bedrijfswagen waarvan velen minder opletten of minder voorzichtig zijn dus wel voor heel wat minder veiligheid op de weg, ook voor al de rest.

ik merk het vaak in brussel, de drie gevaarlijkse groepen voor mij als fietser en motorrijder zijn
                1) sommige jonge migranten die super agressief rijden en geen enkele regel volgen
                2) mensen die wel ene auto hebben maar of er totaal niet meer overweg kunnen of geen ervaring hebben, dus geen spiegels gebruiken, niet weten wanneer op te letten
                3) gehaaste pendelaars waarvan velen met bedrijfswagens, die wel veel rijervaring hebben maar er alles voor hebben om zo snel mogelijk de stad uit te zijn en geen moer geïnteresseerd zijn in verkeersveiligheid. in hun dorpjes zullen ze misschien anders rijden voor hun imago..

Comment

• fujin jij hebt nog nooit een lease gehad zeker? als ik opt het einde van het contract de wagen afgeef met schade presenteren ze mij een mooie rekening. kosten van onderhoud nemen ze op zich, geen schade door eigen fout
                  lets have some more member berries

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                    Ja, vanaf die pijlen mag je gewoon links rijden.
                    Oké, bedankt. Was er niet helemaal zeker van en aangezien dat de meesten niet weten dat ik voorrang heb, kreeg ik wel eens reacties als ik zogezegd voor hun inreed...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Golf_MK2 Bekijk Berichten
                      Oké, bedankt. Was er niet helemaal zeker van en aangezien dat de meesten niet weten dat ik voorrang heb, kreeg ik wel eens reacties als ik zogezegd voor hun inreed...
                      Bijna niemand kent die regel inderdaad. Ze denken dat jij voorrang moet verlenen omdat je van vak veranderd, maar in zo'n situatie geldt de voorrang van rechts. Die pijlen duiden aan vanaf waar je dient te ritsen, dus vanaf daar heb je ook voorrang. (zolang er geen omgekeerde driehoek staat).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                        fujin jij hebt nog nooit een lease gehad zeker? als ik opt het einde van het contract de wagen afgeef met schade presenteren ze mij een mooie rekening. kosten van onderhoud nemen ze op zich, geen schade door eigen fout
                        De meeste leasewagens zijn thans toch full omnium verzekerd en dus bij gevolg ook verzekerd voor eigen schade.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                          Bijna niemand kent die regel inderdaad. Ze denken dat jij voorrang moet verlenen omdat je van vak veranderd, maar in zo'n situatie geldt de voorrang van rechts. Die pijlen duiden aan vanaf waar je dient te ritsen, dus vanaf daar heb je ook voorrang. (zolang er geen omgekeerde driehoek staat).
                          Inderdaad, situatie daar zijn twee wegen die eerst samenkomen in twee vakken en dan naar 1 vak gaan en de meesten gaan vanaf dat ze stippellijnen hebben naar het linkse vak en dan denken ze dat ze voorrang hebben omdat het rechtse vak wegvalt...

Ben nu niet heel zeker, maar volgens mij staat er geen driehoek, moet ik toch eens nakijken dan...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichten
                            fujin jij hebt nog nooit een lease gehad zeker? als ik opt het einde van het contract de wagen afgeef met schade presenteren ze mij een mooie rekening. kosten van onderhoud nemen ze op zich, geen schade door eigen fout
                            ik heb talloze leasewagens gehad en nooit geen rekening gekregen. dit kwam van het bedrijf en t is het bedrijf die opdraaide voor schade.
                            zowat alle schade die ik al gehad heb, werd aanvaard als gebruiksschade:
                            -gebroken mistlichten
                            -gebarsten ruiten
                            -velgen met borduurschade (enkel krassen in de lak, geen stukken uit het metaal)
                            -interieur beschadigd (zetels, tapijten, plafond...)
                            -bij camionettes mag het plaatwerk zelf plaatselijk naar buiten gedrukt staan door omvallende zware onderdelen achterin
                            wat werd niet vergoed: stuk gereden verlichting en deuken in het plaatwerk naar binnen toe

@fujin,
                            een firmawagen voelt zowieso anders aan. stel dat ik smorgens opsta, enorm veel wind, zware regen en hagel, wegdek vol ijs...
                            bij een firmawagen betaald de baas die auto, die betaald u uren en jij MOET bij de klant zijn (want anders zijn de boetes veel hoger). daar rijd je dus gewoon door, ook al schuif je na 100meter weg en is de auto gedeukt. zij zijn daarvoor verzekerd. hoofdactiviteit is de klant bereiken. daarvoor zijn niet al die chauffeurs roekeloos hoor. sommige rijden met rare contracten rond waar zij de eerste (250-500-...€) schade uit eigen zak moeten betalen.

mijn persoonlijke wagen ga ik daar niet doorjagen om op mijn werk te geraken. mijn auto is hier geen werkinstrument en bel dan gewoon mijn baas dat ik later of niet zal aankomen die dag.
                            met mijn firmawagens had ik een gemiddeld verbruikt van 4,2liter, zelf met tankkaart. niet iedereen vlamt zomaar door met die autos hoor. van 2 autos moet je eigenlijk opletten: oude gedeukte wagens en nieuwe firmawagens. geen van beide zal remmen als ze voorrang hebben ;-).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                              ik heb een 4tal jaar terug de keuze gehad om winterbanden te leggen op mijn firmawagen. ik wou ze niet en heb die winter doorgereden met ver versleten zomerbanden. toen brussel dat jaar stampvast zat door de sneeuw, en een collega uit het brusselse zijn straat niet uit geraakte, heb ik al mijn klanten gewoon afgewerkt. alle grote gestrooide wegen stonden stil, alle niet zuiver gemaakt kleine (kassei) straatjes stonden leeg. dus hup ik erdoor.
                              De crux is dat heel Brussel vast zit bij zo een weer net omwille van het volk dat koppig met zomerbanden blijft rijden. Ja, dan moet je inderdaad je rijstijl aanpassen, maar dat heeft dus zijn effect op het debiet van een weg als iedereen probleemloos 50 kan, of iedereen amper 10km/u kan omdat de voorste met zomerbanden probeert op zijn werk te geraken.

Ik heb al eens met zomerbanden naar huis geploeterd, en sinds dat jaar altijd winterbanden gehad, en het verschil is inderdaad aan 15 per uur hopen dat je grip blijft houden en niet langzaam op het vak van de tegenliggers begint te glijden, of aan 70 per uur op de snelweg kunnen rijden.

Comment

• Let er overigens op met zomaar voorrang te nemen vanop het rechtervak als in de verte het rechtervak verdwijnt. Die pijlen staan er wel, maar de eigenlijke plaats waar je voorrang hebt is ter hoogte van de versmalling, niet 100 meter ervoor... Als jij 100 meter ervoor al naar links gaat en er gaat iemand je rechts voorbij, dan moet jij die voorrang verlenen ter hoogte van de eigenlijke versmalling!

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Alfa-Beemer Bekijk Berichten
                                  Is veiligheid een nodeloze kost... ? Wat denk je dat al die klein ongevallen de maatschappij kosten van de kerktoren rijders.
                                  Dat is de kwestie niet. Het gaat erom dat een algemene verplichting geen zin heeft.
                                  Jij gaat dus Germain en Martha uit Zeveneken-Lochristi verplichten om tussen oktober en april winterbanden te leggen op hun '99 Corolla waar ze jaarlijks 3875km mee rijden, zelfs al komen ze nooit buiten als het sneeuwt of ijzelt?
                                  Wie wordt daar volgens jou dan beter van? (de bandenboeren ja)
                                  De dagen in de 'winter' dat je perfect op zomerbanden uit de voeten kan zijn nog altijd ruim in de meerderheid.
                                  Iedereen moet het recht hebben om ervoor te kunnen kiezen niet buiten te komen bij sneeuw of ijzel, zonder een verplichting op winterbanden

Oorspronkelijk geplaatst door alanus Bekijk Berichten
                                  Je kan het ook verplichten bij sneeuw of erg lage temperaturen.
                                  De kerktorenrijders die dan toch niet buitenkomen hebben er dan ook geen last van.
                                  Voila!
                                  In Frankrijk zijn winterbanden ook niet verplicht, tenzij het expliciet staat aangegeven (en dit gebeurt dan idd. bij winterse omstandigheden).
                                  Het zou nogal belachelijk zijn om de inwoners van Nice of Cannes te verplichten om op winterbanden te rijden.

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
                                  Hoezo? Als ze niet buiten komen bij winterse omstandigheden, dan kunnen ze ook niet op kosten gejaagd worden, want dan hebben ze geen winterbanden nodig.
                                  Je snapt het dus niet...
                                  Last edited by Rennfox; 23/11/2013, 18:52.
                                  2021 Taycan 4S
                                  2021 Lexus UX250h

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                    en het verschil is inderdaad aan 15 per uur hopen dat je grip blijft houden en niet langzaam op het vak van de tegenliggers begint te glijden, of aan 70 per uur op de snelweg kunnen rijden.
                                    ik heb met zomerbanden op niet gestrooide snelwegen al gereden aan 70km/h. gaat even goed. het probleem bij stilstaand brussel zijn die kiekens die aan de lichten dan eens met wheelspin willen vertrekken (immers in de zomer gebrek aan vermogen om dit te doen). en dat vinden ze leuk hé, maar op die moment maken ze dus een ijsplek op dat stuk. of diegene die eens ff 5meter willen schuiven met geblokkeerde voorwielen. de showmannen.

ik ben ooit met de moto van de avondschool gekomen (CBR900RR) en op de ninoofsesteenweg toen ik van vlaams brabant naar oost vlaanderen overging, kwam ik ineens op ijs uit. ben gestopt voor een rood licht, en ook weer vertrokken bij groen licht. als je natuurlijk je koppeling laat schieten, dan heb je wheelspin. laat je die opkomen als een oud péke met de voet 100meter op de pedaal en je vertrekt gewoon goed.

ben 3jaar geleden op men werk op een besneeuwde parking vertrokken met winterbanden. natuurlijk hadden er al veel plezier gehad met ijsplekken te maken. gevolg was dat ik dus ook vastzat op die parking
                                    kijk maar naar volgende idioot. als je al vertrekt met slippende banden, geraak je er nooit.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                                      Let er overigens op met zomaar voorrang te nemen vanop het rechtervak als in de verte het rechtervak verdwijnt. Die pijlen staan er wel, maar de eigenlijke plaats waar je voorrang hebt is ter hoogte van de versmalling, niet 100 meter ervoor... Als jij 100 meter ervoor al naar links gaat en er gaat iemand je rechts voorbij, dan moet jij die voorrang verlenen ter hoogte van de eigenlijke versmalling!
                                      Interessant om te weten... Tot nu ging ik altijd tot het einde van het vak, omdat ik het zo raar vind om links te rijden terwijl er rechts niemand rijdt en omdat ik niet zeker was of het mocht. Vanaf nu zal ik waarschijnlijk sneller naar links gaan, maar zou dat sowieso enkel doen als er plaats is uiteraard.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                                        Dat is de kwestie niet. Het gaat erom dat een algemene verplichting geen zin heeft.
                                        Jij gaat dus Germain en Martha uit Zeveneken-Lochristi verplichten om tussen oktober en april winterbanden te leggen op hun '99 Corolla waar ze jaarlijks 3875km mee rijden, zelfs al komen ze nooit buiten als het sneeuwt of ijzelt?
                                        Wie wordt daar volgens jou dan beter van? (de bandenboeren ja)
                                        De dagen in de 'winter' dat je perfect op zomerbanden uit de voeten kan zijn nog altijd ruim in de meerderheid.
                                        Iedereen moet het recht hebben om ervoor te kunnen kiezen niet buiten te komen bij sneeuw of ijzel, zonder een verplichting op winterbanden

Voila!
                                        In Frankrijk zijn winterbanden ook niet verplicht, tenzij het expliciet staat aangegeven (en dit gebeurt dan idd. bij winterse omstandigheden).
                                        Het zou nogal belachelijk zijn om de inwoners van Nice of Cannes te verplichten om op winterbanden te rijden.

Je snapt het dus niet...

Ik had het niet over 't verplichten van winterbanden. Ik had over 't feit dat geld investeren in veiligheid mijns inziens geen weggesmeten geld is. Integendeel!
                                        U hoeft dit niet te lezen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                                          ik ben geen perfecte automobilist, allesbehalve, maar ik ben 200% zeker dat ik beter heb leren rijden op de duizenden kilometers die ik met mijn vader heb afgelegd terwijl ik een voorlopig rijbewijs had, en IDEM op de 10.000 km die ik met L op de moto alleen heb gereden, dan de talloze jonge gasten die hier in het brusselse een of andere barakke rijschool als instituut hadden en enkel worden voorbereidt op die ene examen rit en rien/nada/noppes verkeersinzicht/hoffelijkheid/anticipatievermogen meekrijgen.
                                          Het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen. Je kan er niet rond we zijn het enige land in de EU dat dit toelaat en de ongeval cijfers liegen er niet om... .
                                          U hoeft dit niet te lezen.

Comment

Working...
                                          X