just ralphke, mensen met auto-lichten en vertikken in bepaalde omstandigheden zelf aan het knoppeke te draaien, deze periode is't weer erg
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Het grote ergernis topic deel VI
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenmensen zijn ook alles behalve hoffelijk op de baan. ritsen kennen de meeste al niet, bij een oprit op een snelweg valt het ook op bij weinig verkeer dat mensen gewoon op het rechtervak blijven terwijl ze zien dat er iemand wil oprijden en hierdoor dus weer zijn snelheid moet minderen om te wachten etc.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenIk erger me niet vaak op de baan maar deze morgen was het prijs.
Zo een mist en dan nog zoveel mensen die de lichten niet aansteken.
Is dat omdat het dagrijlichten wel branden dat ze de indruk krijgen dat ze met lichten aan rijden?
Vaak wel vooraan licht, maar achteraan noppes.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenJe bedoelt dat je hoffelijkheid eist van voorrangsgerechtigde bestuurders tegenover jou die voorrangsplichtig is? Zou het niet hoffelijker zijn moest jij als voorrangsplichtige de voorrangsrechten van anderen niet hinderen?
Als je een wagen ziet op de oprit van een autosnelweg en het rijvak naast je is vrij, dan is het volgens mij maar een kleine moeite om jezelf naar links te verplaatsen. Het moet niet, maar het is wel hoffelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenJe bedoelt dat je hoffelijkheid eist van voorrangsgerechtigde bestuurders tegenover jou die voorrangsplichtig is? Zou het niet hoffelijker zijn moest jij als voorrangsplichtige de voorrangsrechten van anderen niet hinderen?
Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk BerichtenAls je een wagen ziet op de oprit van een autosnelweg en het rijvak naast je is vrij, dan is het volgens mij maar een kleine moeite om jezelf naar links te verplaatsen. Het moet niet, maar het is wel hoffelijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenJe kan toch moeilijk verwachten dat mensen op een oprit van de autostrade gaan remmen tot ze bijna stilstaan, om in te voegen?
Levensgevaarlijk! Het is maar een kleine moeite om even op te schuiven zodat al het verkeer vlot verder kan.
Ervaring en niet steeds eisen dat anderen .... kunnen hierbij zeker helpen, en inderdaad sommige opritten zijn zeer kort en zeer gevaarlijk maar daar zie je dan veelal dat de anderen wel rekening ermee houden en wat makkelijker plaats maken (maar niet altijd jammer genoeg).Hier kon iets interessant gestaan hebben...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenJe bedoelt dat je hoffelijkheid eist van voorrangsgerechtigde bestuurders tegenover jou die voorrangsplichtig is? Zou het niet hoffelijker zijn moest jij als voorrangsplichtige de voorrangsrechten van anderen niet hinderen?
als je 100m voor je ziet dat het licht op rood komt en er wilt een tegenligger inslaan over jou vak een zijstraat in en er staat een hele rij achter hem te wachten ga jij ook gewoon doorrijden. natuurlijk wettelijk zoals het hoort maar iemand die hoffelijk is zal deze wagen wel rap doorlaten. tis maar een simpel voorbeeldlets have some more member berries
Comment
-
nochtans kan degene die oprijdt mits het regelen van zijn snelheid perfect zo de autosnelweg oprijden zonder dat hij/zij iemand hindert. In het druk verkeer 's morgens kunt al helemaal niet opzij gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtennochtans kan degene die oprijdt mits het regelen van zijn snelheid perfect zo de autosnelweg oprijden zonder dat hij/zij iemand hindert. In het druk verkeer 's morgens kunt al helemaal niet opzij gaan.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenmensen zijn ook alles behalve hoffelijk op de baan. ritsen kennen de meeste al niet, bij een oprit op een snelweg valt het ook op bij weinig verkeer dat mensen gewoon op het rechtervak blijven terwijl ze zien dat er iemand wil oprijden en hierdoor dus weer zijn snelheid moet minderen om te wachten etc.
Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk BerichtenJe bedoelt dat je hoffelijkheid eist van voorrangsgerechtigde bestuurders tegenover jou die voorrangsplichtig is? Zou het niet hoffelijker zijn moest jij als voorrangsplichtige de voorrangsrechten van anderen niet hinderen?Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk BerichtenAls je een wagen ziet op de oprit van een autosnelweg en het rijvak naast je is vrij, dan is het volgens mij maar een kleine moeite om jezelf naar links te verplaatsen. Het moet niet, maar het is wel hoffelijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenJe kan toch moeilijk verwachten dat mensen op een oprit van de autostrade gaan remmen tot ze bijna stilstaan, om in te voegen?
Levensgevaarlijk! Het is maar een kleine moeite om even op te schuiven zodat al het verkeer vlot verder kan.
Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk BerichtenGeen hoffelijkheid eisen maar hoffelijkheid is inderdaad iets doen zonder dat je het moest doen anders doe je alleen maar wat je moet doen en dan heeft dat niets meer met hoffelijkheid te maken....
Inderdaad is een kleine moeite als het mogelijk is (en dat is het natuurlijk niet altijd mogelijk), maar je mag niet altijd verwachten dat de anderen plaats zullen (kunnen) maken voor jou.
Als het mogelijk is om op te schuiven is dit inderdaad een kleine moeite (en de meesten doen dit ook) maar het is ook zo dat je door zelf wat je snelheid te regelen (net wat trager of sneller gaan rijden) je dikwijls ook kunt invoegen zonder de anderen te hinderen...
Ervaring en niet steeds eisen dat anderen .... kunnen hierbij zeker helpen, en inderdaad sommige opritten zijn zeer kort en zeer gevaarlijk maar daar zie je dan veelal dat de anderen wel rekening ermee houden en wat makkelijker plaats maken (maar niet altijd jammer genoeg).
Oorspronkelijk geplaatst door Doa Bekijk Berichtenjij bent zeker zo'n asociaal geval die altijd zijn voorrang neemt?
als je 100m voor je ziet dat het licht op rood komt en er wilt een tegenligger inslaan over jou vak een zijstraat in en er staat een hele rij achter hem te wachten ga jij ook gewoon doorrijden. natuurlijk wettelijk zoals het hoort maar iemand die hoffelijk is zal deze wagen wel rap doorlaten. tis maar een simpel voorbeeld
Daar moet je bij Wooter niet mee afkomen hoor. Opzij opzij opzij, maak plaats maak plaats maak plaats, we hebben ongelofelijke haast...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtennochtans kan degene die oprijdt mits het regelen van zijn snelheid perfect zo de autosnelweg oprijden zonder dat hij/zij iemand hindert. In het druk verkeer 's morgens kunt al helemaal niet opzij gaan.Oorspronkelijk geplaatst door Ralphke Bekijk BerichtenDat gaat zeker niet altijd!
Langs de andere kant zie ik mensen invoegen, nog/al op het gearceerde deel, of via de pechstrook, enz...Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk BerichtenMoet je het wel kunnen. toen ik mijn golf in het begin had, nam ik in waregem de oprit naar gent, die oprit is een goed stuk bergaf.
er zijn er vaak genoeg die traag opdraaien vanuit het kruispunt naar de oprit, dan tegen 40-50 omlaag rijden, dan ineens geven ze gas tot 110 om die vracthwagens voor te blijven en voegen ze in.
ik rijd erachter met mijn platte diesel, ga ook volgas, hang naast de voorste vrachtwagen, haal alles uit mijn auto om dan over de witte lijnen NET niet over die vracgtwagen te geraken, vol in de remmen om dan 3vrachtwagens later in te voegen.
sommige opritten zijn echt kort of heb je eerst een bocht en ik haal niet eens de 80 dan om in te voegen.
ik draai mijn roetstop nu open om toch maar snel genoeg in te kunnen voegen (illegaal dus want voor de keuring moet ik de boel dichtdraaien, die willen niet dat die zo zwart rookt). ik rij dan ook maar 90-95 op de autosnelweg, dus volledig absurd om te zeggen dat je de snelheid maar moet halen.
zwaar geladen vrachtwagens hebben om sommige stukken ook moeite (vaak aan opritten vanuit een tankstation). die moeten dan 500meter of meer over de pechstrook gaan voor ze snelheid genoeg halen (in de hoop dat er dan ook geen brug over de autosnelweg zit waar de pechstrook aan stopt (ergens in het brabant is er zo eentje).
als ik een oprit nader, dan ga ik al tijdig naar het middenvak als ik zie dat er vele moeten invoegen. en niet zoals het overgrote deel dan op de laatste meter dan plots uitwijken naar het midden. vele ergernissen kunnen vermeden worden als diegene op de autosnelweg zelf op tijd plaats maken, of de gaspedaal eens lossen (je hoeft nog niet eens te remmen).
maar zoals bijna alle chauffeurs als ze in de auto stappen: IKKE, IKKE, IKKE
hoewel ik vroeger VEEEEL km's deed met de firmawagen (+100 000/jaar), ben ik nu soms blij om met de trein te gaan.
autorijden was allang geen plezier meer voor mij en zeker de kanten van brussel. hoeveel er daar bij invoegstroken toch over de volle lijn gaan om toch maar voor u in te voegen terwijl je er al 4 hebt tussengelaten (die elk voor zich ook nog eens een paar man voorlieten). file is file, t gaat op die 5seconden ook echt niet meer aankomen hoor
Ik rijd ook 90-100 meestal, veel comfortabeler qua geluid...
Comment
-
Ik ben dus nog nooit stilstaand op het einde van een oprit geëindigd. En van die keren dat ik in mijn achteruitkijkspiegel zag dat er iemand dan toch plaats maakte, was het nutteloos want ze kwamen nooit in mijn buurt.
Het probleem zit 'm er voornamelijk in dat iemand die naar links uitwijkt vaker rekening zit te houden met het tragere invoegende verkeer dat voorrang moet verlenen, dan het snellere verkeer dat links op het punt staat in te halen. En eens het volgens de regels gebeurt, kan je er jammer genoeg niet meer op afgaan dat de voorrangsplichtige netjes zich aan de regels houdt, en dat vind ik jammer. Op zich heb ik nooit problemen mee om wat ruimte te maken, maar voorrangsregels zijn voorrangsregels en ik kan voor mezelf wel beslissen om af te wijken van die voorrangsregel om iemand voor te laten, maar ik kan daarbij vind ik niet iemand anders gaan hinderen die ook voorrang heeft.
Nee, ik ben geen asociaal. Daarom ook dat ik voorrang geef aan de auto die mij links voorbij steekt, ipv de auto die vanop een oprit rechts wil invoegen. Het wordt pas asociaal als je zoals die Audi een paar dagen terug vanop de oprit blijft duwen om in te voegen, terwijl de auto op het rechtervak niet anders kan dan remmen en claxonneren om een aanrijding te voorkomen omdat er op het linkervak al verkeer rijdt.
Als je dus door gebrek aan inzicht op het einde van de afrit niet kan invoegen in het verkeer, dan kan je imho niemand op het rechtervak daarvoor op aanspreken, want 1) de regel is duidelijk, en 2) jij kan vanop jouw oprit niet gaan beslissen voor het verkeer op het rechtervak of zij veilig naar het midden- of linkervak kunnen uitwijken.
Veel te vaak wordt hoffelijkheid gebruikt als een reden waarom iemand die geen rechten heeft, toch rechten zou moeten verdienen in het verkeer, zonder te kijken naar het effect op de rest van het verkeer. Een beetje zoals stoppen om een fietser over te laten gaan, terwijl je op een voorrangsweg zit: handig voor de fietser, maar noch de infrastructuur noch de signalisatie is aangepast om aankomend verkeer hierop te laten anticiperen. Als je dan gaat analyseren is het op de letter volgen van de wegcode al heel hoffelijk, net omdat mensen niet meer verrast worden in hun verwachtingen. Het gaat net mis als men als excuus 'hoffelijkheid' van de regels afwijkt en anderen in hun verwachtingen verrast worden. Ik denk aan de overstekende fietser of voetganger die plots geconfronteerd wordt met een chauffeur uit de andere richting die helemaal niet van plan was om te stoppen, de voorrangsplichtige invoeger die onzekerheid veroorzaakt voor het verkeer dat op de midden- of linkerrijstrook verkeer inhaalt en niet weet hoe het verkeer op de rechter rijstrook gaat reageren (terwijl de enige juiste reactie zou zijn om gewoon snelheid en rijvak aan te houden), ...
Hoffelijkheid klinkt mooi, maar is eigenlijk een slecht en gevaarlijk iets. Voor mijn part pas je de regels aan, zodat iedereen - en ook ik weet - wat er van mij verwacht wordt. Hoffelijkheid zorgt er enkel voor dat ik niet meer weet wat er van mij verwacht wordt, want ik dacht dus dat als ik op het linkervak van een snelweg iemand inhaal op het rechtervak, dat die niet plots uitwijkt om een invoeger voor te laten.
Hoffelijkheid is voor mij trager rijden nabij voetgangers, meer dan een meter afstand houden bij fietsers, een kruispunt vrijhouden bij file zodat tegenliggers toch nog kunnen links invoegen (en zelfs dat heeft een risico want hoeveel keren kijkt een tegenligger dan ook naar mogelijks fietsverkeer dat op het fietspad niet stilstaat in de file en voorrang heeft?), ... Hoffelijkheid is voor mij niet dingen gaan doen waar niemand dat verwacht zoals plots en onaangekondigd stoppen om een fietser of voetganger over te laten steken, van rijvak gaan wisselen zonder dat daar nood aan is en achterliggers te hinderen, ... Het enige waar je me op kan betrappen is het toelaten van te ritsen, maar dat is zowat de enige omstandigheid waar hoffelijkheid geen verwarring kan creëren.
Comment
-
En als laatste... Denk er ook aan dat een hoffelijke bestuurder die van rijstrook wisselt, een manoever doet, en op dat moment voorrang aan iedereen moet geven. Elke aanrijding op dat moment en hij is schuldig. Dit in tegenstelling tot degene op de oprit, die enkel voorrang moet geven aan het verkeer op de voorrangsweg...
Ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om een manoever te doen om een voorrangsplichtige in te laten voegen... Je zit plots in een juridisch erg zwakke positie, enkel en alleen om hoffelijk te zijn.
Comment
-
Klojo's die hun mistlampen laten branden in de file...
Bijkomend blijven ze natuurlijk ook nog eens op hun rem staan.Van toen tot nu:
MY2018 Renault Megane 1.5 TDCi
#6 MY2014 Volkswagen Golf 7 Variant 1.6TDi
#5 MY2018 Mercedes C180 W205: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...benz-w205-c180
#4 MY2014 Peugeot 508sw 1.6HDI
#3 MY2007 BMW E92 325i: http://www.autoforum.be/showthread.p...69#post4994369
#2 MY2012 Volvo C30 R-design 1.6HDI: http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...drive-r-design
#1 MY1997 Golf 3 variant 1.9TDI
Comment
-
Klein 'probleempje' daarnet op de N60 Gent-Oudenaarde met een al dan niet anonieme flik.
Situatieschets: auto op het rechtervak, ik rijd er links naast aan 90. Waarom: de flitspaal rond Zwijnaarde.
Er komt een grijze Peugeot achter mij aangeknald en de bestuurder schudt ongeduldig met de handen, vreemd.
De flitspaal voorbij, geef ik gas tot aan de volgende lichten in De Pinte. De persoon in de Peugeot staat achter mij nog steeds wild te zwaaien en van nee te knikken.
Ik wil verlost worden van deze persoon, het licht wordt groen, ik plank weg. De wagen achter mij overduidelijk ook, te horen aan de schartende banden.
Ik laat mij terug uitzakken naar de toegelaten snelheid, rijdend op het rechtervak.
De Peugeot komt naast mij hangen en de persoon zwaait met een pasje. Ik kijk hem vreemd aan en steek al vragend mijn duim op.
Peugeot knalt door, al zigzaggend tussen voorgangers, die had duidelijk haast.
Enkele kilometers verder zie ik die Peugeot staan op de pechtstrook, nummerplaats iets in de zin van 1-DDS-566. Ik herkende de wagen in die positie wel als de gekende flitswagen.
Mijn vraag: wat was die man zijn probleem, en kan hij mij iets maken? Gezien hij alleen was en geen aanstalten gemaakt heeft mij langs de kant te zetten. Gewoon een agent met een slechte dag en een machtsprobleem?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk BerichtenReed je voor die flitspaal in Zwijnaarde misschien meer dan 90 km/u en ben je dan op de rem gaan staan om aan 90 voorbij de flitspaal te rijden?
Comment
Comment