Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • @Vitus: +1. De maten die meereden zeiden dat ze vonden dat ik altijd moest opschuiven, want zij doen dit ook altijd, ook al is er weinig verkeer. Ik zie er dan het nut echt niet van in...
    Is nochtans een goeie gewoonte om even op te schuiven.
    Net voor de wissel in gent E40 /E17 bij de oprit st denijs gaat het op het 1e vak maar aan 60/70kmh gewoon door het feit dat niet iedereen opschuift.
    Moest iedereen dat wel doen zou het daar een pak vlotter gaan want zelfs al is er maar 1tje die blijft rijden moet die zelf remmen degenen die willen invoegen versnellen en direct remmen omdat er maar 70 gereden wordt en die andere moet ook remmen om achter u in te voegen!

    En zelfs bij weinig verkeer wat maakt het uit om even op te schuiven?
    Zelfde bij een voorrang van R ga je die nemen omdat je die hebt met het risico dat er een op u rijdt?
    Polo 6n 1.4

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
      Is nochtans een goeie gewoonte om even op te schuiven.
      Net voor de wissel in gent E40 /E17 bij de oprit st denijs gaat het op het 1e vak maar aan 60/70kmh gewoon door het feit dat niet iedereen opschuift.
      Moest iedereen dat wel doen zou het daar een pak vlotter gaan want zelfs al is er maar 1tje die blijft rijden moet die zelf remmen degenen die willen invoegen versnellen en direct remmen omdat er maar 70 gereden wordt en die andere moet ook remmen om achter u in te voegen!

      En zelfs bij weinig verkeer wat maakt het uit om even op te schuiven?
      Zelfde bij een voorrang van R ga je die nemen omdat je die hebt met het risico dat er een op u rijdt?
      Het is inderdaad hoffelijk, maar de grens wordt getrokken op het punt waar men ten onrechte z'n voorrang eist op de rest als men erop komt, wanneer men eigenlijk alle ruimte heeft nadien vlot in te voegen (dus niet wanneer men moeilijkheden heeft om in te voegen).

      Comment


      • Ik moet maar twee weken terug gaan om mijn mening én de regel weer uit de doeken te doen.
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Ik ben dus nog nooit stilstaand op het einde van een oprit geëindigd. En van die keren dat ik in mijn achteruitkijkspiegel zag dat er iemand dan toch plaats maakte, was het nutteloos want ze kwamen nooit in mijn buurt.

        Het probleem zit 'm er voornamelijk in dat iemand die naar links uitwijkt vaker rekening zit te houden met het tragere invoegende verkeer dat voorrang moet verlenen, dan het snellere verkeer dat links op het punt staat in te halen. En eens het volgens de regels gebeurt, kan je er jammer genoeg niet meer op afgaan dat de voorrangsplichtige netjes zich aan de regels houdt, en dat vind ik jammer. Op zich heb ik nooit problemen mee om wat ruimte te maken, maar voorrangsregels zijn voorrangsregels en ik kan voor mezelf wel beslissen om af te wijken van die voorrangsregel om iemand voor te laten, maar ik kan daarbij vind ik niet iemand anders gaan hinderen die ook voorrang heeft.

        Nee, ik ben geen asociaal. Daarom ook dat ik voorrang geef aan de auto die mij links voorbij steekt, ipv de auto die vanop een oprit rechts wil invoegen. Het wordt pas asociaal als je zoals die Audi een paar dagen terug vanop de oprit blijft duwen om in te voegen, terwijl de auto op het rechtervak niet anders kan dan remmen en claxonneren om een aanrijding te voorkomen omdat er op het linkervak al verkeer rijdt.

        Als je dus door gebrek aan inzicht op het einde van de afrit niet kan invoegen in het verkeer, dan kan je imho niemand op het rechtervak daarvoor op aanspreken, want 1) de regel is duidelijk, en 2) jij kan vanop jouw oprit niet gaan beslissen voor het verkeer op het rechtervak of zij veilig naar het midden- of linkervak kunnen uitwijken.

        Veel te vaak wordt hoffelijkheid gebruikt als een reden waarom iemand die geen rechten heeft, toch rechten zou moeten verdienen in het verkeer, zonder te kijken naar het effect op de rest van het verkeer. Een beetje zoals stoppen om een fietser over te laten gaan, terwijl je op een voorrangsweg zit: handig voor de fietser, maar noch de infrastructuur noch de signalisatie is aangepast om aankomend verkeer hierop te laten anticiperen. Als je dan gaat analyseren is het op de letter volgen van de wegcode al heel hoffelijk, net omdat mensen niet meer verrast worden in hun verwachtingen. Het gaat net mis als men als excuus 'hoffelijkheid' van de regels afwijkt en anderen in hun verwachtingen verrast worden. Ik denk aan de overstekende fietser of voetganger die plots geconfronteerd wordt met een chauffeur uit de andere richting die helemaal niet van plan was om te stoppen, de voorrangsplichtige invoeger die onzekerheid veroorzaakt voor het verkeer dat op de midden- of linkerrijstrook verkeer inhaalt en niet weet hoe het verkeer op de rechter rijstrook gaat reageren (terwijl de enige juiste reactie zou zijn om gewoon snelheid en rijvak aan te houden), ...

        Hoffelijkheid klinkt mooi, maar is eigenlijk een slecht en gevaarlijk iets. Voor mijn part pas je de regels aan, zodat iedereen - en ook ik weet - wat er van mij verwacht wordt. Hoffelijkheid zorgt er enkel voor dat ik niet meer weet wat er van mij verwacht wordt, want ik dacht dus dat als ik op het linkervak van een snelweg iemand inhaal op het rechtervak, dat die niet plots uitwijkt om een invoeger voor te laten.

        Hoffelijkheid is voor mij trager rijden nabij voetgangers, meer dan een meter afstand houden bij fietsers, een kruispunt vrijhouden bij file zodat tegenliggers toch nog kunnen links invoegen (en zelfs dat heeft een risico want hoeveel keren kijkt een tegenligger dan ook naar mogelijks fietsverkeer dat op het fietspad niet stilstaat in de file en voorrang heeft?), ... Hoffelijkheid is voor mij niet dingen gaan doen waar niemand dat verwacht zoals plots en onaangekondigd stoppen om een fietser of voetganger over te laten steken, van rijvak gaan wisselen zonder dat daar nood aan is en achterliggers te hinderen, ... Het enige waar je me op kan betrappen is het toelaten van te ritsen, maar dat is zowat de enige omstandigheid waar hoffelijkheid geen verwarring kan creëren.
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        Ik vraag me overigens ook af... Als het al zo rustig is dat iemand van het rechtervak probleemloos kan uitwijken naar het midden- of linkervak... Hoe komt het dan dat je als invoeger vanop de oprit incapabel bent om voor of achter die bestuurder in te voegen?
        Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
        En als laatste... Denk er ook aan dat een hoffelijke bestuurder die van rijstrook wisselt, een manoever doet, en op dat moment voorrang aan iedereen moet geven. Elke aanrijding op dat moment en hij is schuldig. Dit in tegenstelling tot degene op de oprit, die enkel voorrang moet geven aan het verkeer op de voorrangsweg...

        Ik voel er eigenlijk niet zoveel voor om een manoever te doen om een voorrangsplichtige in te laten voegen... Je zit plots in een juridisch erg zwakke positie, enkel en alleen om hoffelijk te zijn.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
          Ik moet maar twee weken terug gaan om mijn mening én de regel weer uit de doeken te doen.
          @ Woooter Ik volg u daarin. De reflex van de invoeger moet in eerste instantie zijn, hoe geraak ik hier tussen op een manier dat ik de aankomende gebruikers zo weinig mogelijk hinder. Als dit mij door omstandigheden (drukte,..) moeilijk lukt dan hoop ik te rekenen op de hoffelijkheid dat iemand mij tussenlaat/opschuift (als die daar zelf de mogelijkheid toe heeft).

          Comment


          • wooter nu je hier toch bent.


            Ik heb 2 situaties waar ik mijn twijfels wat over heb.


            je hebt een straat met voorrang van rechts, ik neem de voorrang altijd best vlot maar hou wel rekening met de auto's die van links komen die te dicht zijn en echt niet kunnen remmen.

            Vorige keer wilde ik mijn vorig nemen maar moest ik keihard remmen omdat een fietser tegen 30+ over het fietspad kwam gereden. Moet die in principe ook geen voorrang verlenen?



            en situatie 2, bij mij voor de deur is er een zebrapad en fietsstrook waar de fietsers en voetgangers voorrang moeten geven om over te mogen steken.
            Veel fietsers en voetgangers zeggen fuck it en steken gewoon over waardoor er geregeld auto's wat rubber op de baan achterlaten.
            Stel je knalt zo iemand omver, wie is er dan in fout? in principe toch die voetganger/fietser maar hoe zit dat met het uitvlucht zwakke weggebruiker?
            BMW X5 45e

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
              Ik moet maar twee weken terug gaan om mijn mening én de regel weer uit de doeken te doen.
              Dit is heel duidelijk! Ik heb die pagina blijkbaar niet gelezen toen, anders was ik het gaan terugzoeken.

              Blijft er voor mij nog één vraag: zijn de regels in heel Europa (meer specifiek Nederland en Duitsland, daar kom ik het meest) hetzelfde?

              Oorspronkelijk geplaatst door Vitus Bekijk Berichten
              @ Woooter Ik volg u daarin. De reflex van de invoeger moet in eerste instantie zijn, hoe geraak ik hier tussen op een manier dat ik de aankomende gebruikers zo weinig mogelijk hinder. Als dit mij door omstandigheden (drukte,..) moeilijk lukt dan hoop ik te rekenen op de hoffelijkheid dat iemand mij tussenlaat/opschuift (als die daar zelf de mogelijkheid toe heeft).
              +1!

              Zo heb ik het altijd geïnterpreteerd en toegepast, maar het feit dat niet iedereen op het forum het hier mee eens is, zegt volgens mij genoeg over hoeveel mensen het ook effectief zo toepassen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Golf_MK2 Bekijk Berichten
                Blijft er voor mij nog één vraag: zijn de regels in heel Europa (meer specifiek Nederland en Duitsland, daar kom ik het meest) hetzelfde?.
                Yep. Er staat altijd een omgekeerde driehoek voor het verkeer dat van de oprit komt.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                  Yep. Er staat altijd een omgekeerde driehoek voor het verkeer dat van de oprit komt.
                  En in Nederland denkt een chauffeur die naar links opschuift altijd dat hij voorrang heeft! (me tijdens dat ritje toch paar keer boos gemaakt).

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                    je hebt een straat met voorrang van rechts, ik neem de voorrang altijd best vlot maar hou wel rekening met de auto's die van links komen die te dicht zijn en echt niet kunnen remmen.

                    Vorige keer wilde ik mijn vorig nemen maar moest ik keihard remmen omdat een fietser tegen 30+ over het fietspad kwam gereden. Moet die in principe ook geen voorrang verlenen?
                    Ahaaaaaa.

                    Hij moet voorrang van rechts verlenen omdat hij een kruispunt waar voorrang van rechts van toepassing is wilt oversteken.
                    Jij moet voorrang verlenen omdat je een fietspad kruist.

                    De voorrang nog niet duidelijk? Vraag het dan eens aan de mensen die dergelijk gedrocht hebben bedacht...

                    Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                    en situatie 2, bij mij voor de deur is er een zebrapad en fietsstrook waar de fietsers en voetgangers voorrang moeten geven om over te mogen steken.
                    Veel fietsers en voetgangers zeggen fuck it en steken gewoon over waardoor er geregeld auto's wat rubber op de baan achterlaten.
                    Stel je knalt zo iemand omver, wie is er dan in fout? in principe toch die voetganger/fietser maar hoe zit dat met het uitvlucht zwakke weggebruiker?
                    In het geval dat je een voetganger die een zebrapad gebruikt aanrijdt, ben jij in fout. In het geval dat je een fietser aanrijdt die het zebrapad gebruikt, is de fietser in fout. In het geval dat de fietser de fietsoversteekplaats gebruikt, is de fietser in fout. In het geval dat de fietser een fietspad gebruikt, ben jij in fout.

                    Op de foto zie ik enkel een zebrapad.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
                      Yep. Er staat altijd een omgekeerde driehoek voor het verkeer dat van de oprit komt.
                      Ok, thx. Dan kan ik gewoon verder doen zoals ik bezig was!

                      Comment


                      • die foto hoorde bij situatie 1 van die fietser met voorrang van rechts .


                        situatie 2 lukt blijkbaar niet op google maps.

                        dat is gewoon een baan waar er een zebrapad en fietspad is waar voor voor het zebrapad en fietspad een voorrangsbord hangt .
                        BMW X5 45e

                        Comment


                        • Dat voorrangsbord is enkel voor bestuurders. Een fietser is een bestuurder. Een voetganger niet. Een voetganger heeft voorrang op het zebrapad.

                          Op de foto zie ik geen fietspad de rijbaan kruisen. Als er geen fietspad is, moet de fietser sowieso voorrang aan rechts geven.

                          Comment


                          • juist een paar speciale dingen gezien

                            10 vrachtwagens die elk op nog geen 5 meter van elkaar rijden. Als die eerste moet stoppen zit al de rest er schoon op en is het op het avondnieuws weer prijs.

                            eentje in een bmw die denkt dat zijn auto vanzelf stuurt. met zijn ene hand zit ie te bellen en met zijn andere zat hij voor zijn ogen tegen de laaghangende zon.

                            Ook een flitsconcert gekregen van 2 chauffeurs en ik weet begot niet wat ik fout heb gedaan.

                            een lange oprit waar iedereen gemakkelijk 120 haalt, dus ik rij 120-130 en er is een gat tussen 2 camions op het rechterbaanvak ( een gat van toch 5 camions), links rijdt er een auto die net aan het einde is van de achterste vrachtwagen, ik geef nog een beetje gas bij en voeg mooi in zonder ook maar 1 iemand te storen, ruim voorbij de achterste vrachtwagen en nog plek genoeg tussen die auto en mij.

                            en dan de gebruikelijke linksrijders en mensen die denken dat pinken voorrang hebben is.
                            BMW X5 45e

                            Comment


                            • deze morgen rond 3u30 een clown op de E40 die op het linker vak aan het rijden was aan 100km/h terwijl er misschien 3 auto's per km tezien zijn
                              lets have some more member berries

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                                10 vrachtwagens die elk op nog geen 5 meter van elkaar rijden. Als die eerste moet stoppen zit al de rest er schoon op en is het op het avondnieuws weer prijs.
                                Snap ik ook niet goed, dat is gewoon beangstigend vanuit een vrachtwagen. Als er een zo dicht van mij zit, voel ik me ook totaal niet comfortabel, wetende dat als ik moet remmen, die er gewoon op knalt en mij vooruit duwt tegen mijn voorligger ook al hield ik zelf afstand. Paar weken geleden nog voorgehad, die achter mij kon stoppen want hield afstand, maar die daarachter niet, alle drie total loss.

                                Ergernis van de dag: vandaag de wrx eens gaan afspuiten na het offroaden, ik sta aan de lichten achter een corsa op de linkerrijstrook, op rechterrijstrook een camion. Wordt groen, vrouwmens in corsa trekt trager op dan camion en blijft dan aan 80 naast zijn oplegger hangen, kilometers lang. Ik was het echt meer dan beu en heb dan ook iets gedaan wat eigenlijk niet kan, haar ingehaald op rijstrook voor tegenliggers (uiteraard zonder dat die er waren). Aan volgende lichten krijg ik net oranje, zonder haar was dat groen geweest, en komt ze naast mij staan en zit ze met haar kop te schudden alsof ik de gek ben. Akkoord, het mocht niet wat ik deed ook al was er geen gevaar bij, maar godverdomme toch, rij toch een rechts he. Dat is gewoon het bloed van onder de mensen hun nagels halen en daarna verbaasdheid veinzen dat er iemand is die het beu raakt.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                                  Ergernis van de dag: vandaag de wrx eens gaan afspuiten na het offroaden, ik sta aan de lichten achter een corsa op de linkerrijstrook, op rechterrijstrook een camion. Wordt groen, vrouwmens in corsa trekt trager op dan camion en blijft dan aan 80 naast zijn oplegger hangen, kilometers lang. Ik was het echt meer dan beu en heb dan ook iets gedaan wat eigenlijk niet kan, haar ingehaald op rijstrook voor tegenliggers (uiteraard zonder dat die er waren). Aan volgende lichten krijg ik net oranje, zonder haar was dat groen geweest, en komt ze naast mij staan en zit ze met haar kop te schudden alsof ik de gek ben. Akkoord, het mocht niet wat ik deed ook al was er geen gevaar bij, maar godverdomme toch, rij toch een rechts he. Dat is gewoon het bloed van onder de mensen hun nagels halen en daarna verbaasdheid veinzen dat er iemand is die het beu raakt.
                                  Als er geen tegenliggers zijn zie ik het probleem niet hoor, doe ik ook vaak als er een slak voor mij zit. Ik ga er dan liever voorbij op een illegale manier dan boos te worden en claxonneren/faren ( ook niet toegestaan, weet ik). Wel awkward natuurlijk als je er dan terug naast staat aan de volgende verkeerslichten
                                  1978 Opel Kadett C sedan 1.2N
                                  1984 BMW E28 520i
                                  2008 Seat Ibiza SC 1.4 TDI

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Charles.V Bekijk Berichten
                                    Als er geen tegenliggers zijn zie ik het probleem niet hoor, doe ik ook vaak als er een slak voor mij zit. Ik ga er dan liever voorbij op een illegale manier dan boos te worden en claxonneren/faren ( ook niet toegestaan, weet ik). Wel awkward natuurlijk als je er dan terug naast staat aan de volgende verkeerslichten
                                    't Is dat. Enige probleem dat er kan zijn is dat een flik het ziet.

                                    Comment


                                    • Gisterenochtend naar Frankrijk gereden en maar 1 ergenis gehad (natuurlijk in België).
                                      Thv Kortrijk aan een oprit, net voor die tunnel daar. Er komt een wagen aangereden op die oprit, ik zie hem en ga vervolgens naar de 2e band. Ik reed toch wel wat sneller dan hem dus voor mekaar niet in de weg te rijden, aka hoffelijkheid.
                                      Wat doet die mens? Hij rijdt op en direct naar de 2e band, waardoor ik bijna pardoes op zijn zijflank reed.
                                      Dan toch eens met mijn grootlichten getrokken en hem voorbijgegaan op de 3e band. Waarop hij dan met zijn grootlichten begint te trekken en er dan vandoor scheurt.

                                      Had hij 30s eerder maar zo zn gaspedaal ingestampt...

                                      Ongelooflijk eigenlijk, een mens is dan vriendelijk om naar de 2e band te gaan.
                                      Tijdstip was ook rond 6h, dus er was quasi geen kat op baan ook.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Stoffn Bekijk Berichten
                                        Gisterenochtend naar Frankrijk gereden en maar 1 ergenis gehad (natuurlijk in België).
                                        Thv Kortrijk aan een oprit, net voor die tunnel daar. Er komt een wagen aangereden op die oprit, ik zie hem en ga vervolgens naar de 2e band. Ik reed toch wel wat sneller dan hem dus voor mekaar niet in de weg te rijden, aka hoffelijkheid.
                                        Wat doet die mens? Hij rijdt op en direct naar de 2e band, waardoor ik bijna pardoes op zijn zijflank reed.
                                        Dan toch eens met mijn grootlichten getrokken en hem voorbijgegaan op de 3e band. Waarop hij dan met zijn grootlichten begint te trekken en er dan vandoor scheurt.

                                        Had hij 30s eerder maar zo zn gaspedaal ingestampt...

                                        Ongelooflijk eigenlijk, een mens is dan vriendelijk om naar de 2e band te gaan.
                                        Tijdstip was ook rond 6h, dus er was quasi geen kat op baan ook.
                                        Waarom "natuurlijk" in België?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                                          't Is dat. Enige probleem dat er kan zijn is dat een flik het ziet.
                                          ik vermoed volle lijn ? dus bijna altijd RB en 15 dagen fietsen, wandelen

                                          Comment

                                          Working...
                                          X