Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VI

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
    Waar staat vanaf welke lengte het bord B1 zijn waarde verliest?

Waar staat dat iemand die de rotonde volgt ergens voorrang moet verlenen?
    Ik denk dat je niet echt mee bent met de zaak. Als ik op een rond punt ben heb ik toch altijd voorrang op al diegenen die het ronde punt opkomen, of ben ik ergens niet mee?

Comment

Kan jij aanduiden onder welke noemer een groep wielertoeristen valt?

Ik had al gezegd dat de wetgeving nogal vaag is. Enkele posts terug heb ik dat al toegelicht... .

Comment

• Ik fiets zo goed als altijd alleen, ben uiterst hoffelijk (zeg ik serieus, niet ironisch). Iedereen die me ruimte geeft, krijgt een vriendelijk handje of een duidelijke knik. Ik scheur geen ronde punten op, neem nergens aggressief mijn voorrang. Met andere woorden, ik ben een crème van een fietser

Toch wordt ik bijna elke rit zo goed als van de weg gereden, komen auto's op 50 centimeter voorbij gevlogen, denken ze van je snel nog een in te halen om dan te merken dat die tegenligger wel heel dichtbij is,... Ben vorige week door een vrachtwagen echt de berm in gereden en over kop gegaan. Met alle respect voor veel chauffeurs hier, maar een fietser krijgt in Vlaanderen echt geen sikkepit respect. Dat is gewoon een kwestie van hoffelijkheid. Het kost je zo goed als geen tijd.

In groep kunnen fietsers arrogant zijn, dat geef ik grif toe. Dat is een menselijke trek. Een groep verschaft een zekere anonimiteit en brengt bij de meesten niet het beste in zich naar boven.
        Idleness is not doing nothing, idleness is being free to do anything...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
          Ik fiets zo goed als altijd alleen, ben uiterst hoffelijk (zeg ik serieus, niet ironisch). Iedereen die me ruimte geeft, krijgt een vriendelijk handje of een duidelijke knik. Ik scheur geen ronde punten op, neem nergens aggressief mijn voorrang. Met andere woorden, ik ben een crème van een fietser

Toch wordt ik bijna elke rit zo goed als van de weg gereden, komen auto's op 50 centimeter voorbij gevlogen, denken ze van je snel nog een in te halen om dan te merken dat die tegenligger wel heel dichtbij is,... Ben vorige week door een vrachtwagen echt de berm in gereden en over kop gegaan. Met alle respect voor veel chauffeurs hier, maar een fietser krijgt in Vlaanderen echt geen sikkepit respect. Dat is gewoon een kwestie van hoffelijkheid. Het kost je zo goed als geen tijd.
          Tegen wie zeg je 't. Ik doe jaarlijks 12.000 km met de fiets. Ik denk zo de helft van de fietstrainingen op de weg maak ik van die dingen mee. Auto's die hun voorrang niet verlenen, je rakelings passeren, je ooit letterlijk de kant inrijden als ze plaats moeten ruimen voor een tegenliggende auto ofzo,... . Daardoor doe ik de laatste tijd veel van m'n trainingen op de jaagpaden naast de kanalen, die zijn autovrij. Je moet echt defensief rijden als (snellere) fietser, doe je dat niet, dan breek je elk jaar wel eens één of ander lichaamsdeel. Als je al geluk hebt alvast toch.

Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
          In groep kunnen fietsers arrogant zijn, dat geef ik grif toe. Dat is een menselijke trek. Een groep verschaft een zekere anonimiteit en brengt bij de meesten niet het beste in zich naar boven.
          Klopt. Maar die groepen zijn echt niet zo talrijk als wel eens wordt beweerd. Maar ja, de slechte onthouden ze hé, de goede niet. Da's ook een menselijk trekje.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
            Ik denk dat je niet echt mee bent met de zaak. Als ik op een rond punt ben heb ik toch altijd voorrang op al diegenen die het ronde punt opkomen, of ben ik ergens niet mee?
            Spreek je jezelf hier niet net tegen?
            Wooter zegt dat een camion die komt oprijden voorrang moet verlenen aan wagens die zich op de rotonde bevinden, het is niet van belang wie als eerste aan de rotonde kwam, maar wie er volledig op was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door tuut Bekijk Berichten
              Spreek je jezelf hier niet net tegen?
              Wooter zegt dat een camion die komt oprijden voorrang moet verlenen aan wagens die zich op de rotonde bevinden, het is niet van belang wie als eerste aan de rotonde kwam, maar wie er volledig op was.
              Misschien omdat onze beste Wooter niet weet waarover het gaat?

Enfin, speciaal voor diegenen die niet meer weten waarover het ging/gaat. Alstublieft!

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
              Bwa, ik was ne keer gaan mountainbiken en kwam op weg naar het parcours aan een rotonde. Van rechts een zwerm wielertoeristen die gewoon met zijn 50'en rechtdoor gingen, maar net zoals bij auto's het geval is, heeft de laatste geen voorrang omdat de eerste voorbij is. Toen ze zagen dat ik geen intentie had om te stoppen, zijn de laatste toch gestopt.

Comment

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...code/214-art41

Het gaat over een rotonde. Als de vrachtwagen de rotonde op is VOOR een ander voertuig, dan moet dat andere voertuig toch voorrang verlenen aan die vrachtwagen hé?
                Waar leid jij uit af dat de eerste van het peleton voor mij op de rotonde was?
                Ik had het niet specifiek getypt inderdaad, maar wij (met twee) waren wel degelijk eerder op de rotonde dan de eerste van hun. Bijgevolg hadden wij voorrang. En ze hadden geen volgwagen, dus ik blijf bij mijn standpunt dat het individuele fietsers waren.

Trouwens over dat ander punt, auto's die fietsers inhalen terwijl er tegenliggers zijn, dat is een van mijn grootste ergernissen in het verkeer, levensgevaarlijk. Ik ga het nooit doen, zelfs al heb ik plaats, die fietser moet maar even uitwijken en je zit er tegen. Als fietser begrijp ik in zo'n situaties heel goed dat ze in het midden gaan rijden om de wagens achter zich te doen vertragen.
                Last edited by |) ][ |V| ][; 19/01/2014, 22:37.

Comment

• 12k km me de velo
                  BMW X5 45e

Comment

Ik had al gezegd dat de wetgeving nogal vaag is. Enkele posts terug heb ik dat al toegelicht... .
                    De wetgeving is helemaal niet vaag. Een groep fietsers is geen militaire kolonne bestaande uit een voertuigenkonvooi met bevoegde personen, noch een stoet, noch een groep voetgangers, noch een wielerwedstrijd.

Als wij een groep van 150 fietsers begeleiden met onze vzw, en eentje van ons gaat niet de voorrangsregeling veranderen door er met rond zijn linkerarm een driekleur te hebben met opschrift 'wegkapitein', en een omhoog gestoken bord C4, dan heeft het autoverkeer daar voorrang op die groep fietsers, ook als die auto halverwege die groep fietsers nadert.

Je hebt misschien een ander idee over 'asociaal', maar ik hou het erop dat degene die de wetgeving overtreed voor persoonlijk gewin asocialer is dan diegene die de wetgeving volgt.
                    Last edited by ; 19/01/2014, 23:17.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                      Waar leid jij uit af dat de eerste van het peleton voor mij op de rotonde was?
                      Ik had het niet specifiek getypt inderdaad, maar wij (met twee) waren wel degelijk eerder op de rotonde dan de eerste van hun. Bijgevolg hadden wij voorrang. En ze hadden geen volgwagen, dus ik blijf bij mijn standpunt dat het individuele fietsers waren.
                      Euhm... uit het vetgedrukte kan ik enkel maar afleiden dat de eerste fietser VOOR u op de rotonde was. Ik zou anders niet weten waarom je dat er precies bij vermeldt. Graag een verduidelijking aub. Bedankt alvast.
                      Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                      Bwa, ik was ne keer gaan mountainbiken en kwam op weg naar het parcours aan een rotonde. Van rechts een zwerm wielertoeristen die gewoon met zijn 50'en rechtdoor gingen, maar net zoals bij auto's het geval is, heeft de laatste geen voorrang omdat de eerste voorbij is. Toen ze zagen dat ik geen intentie had om te stoppen, zijn de laatste toch gestopt.

Comment

De wetgeving is helemaal niet vaag. Een groep fietsers is geen militaire kolonne bestaande uit een voertuigenkonvooi met bevoegde personen, noch een stoet, noch een groep voetgangers, noch een wielerwedstrijd.

Als wij een groep van 150 fietsers begeleiden met onze vzw, en eentje van ons gaat niet de voorrangsregeling veranderen door er met rond zijn linkerarm een driekleur te hebben met opschrift 'wegkapitein', en een omhoog gestoken bord C4, dan heeft het autoverkeer daar voorrang op die groep fietsers, ook als die auto halverwege die groep fietsers nadert.

Je hebt misschien een ander idee over 'asociaal', maar ik hou het erop dat degene die de wetgeving overtreed voor persoonlijk gewin asocialer is dan diegene die de wetgeving volgt.
                        Weet je wat? Als een groep fietsers, waarvan de eerste fietser voor u het rond punt op is, rij dan lekker door want jij hebt voorrang op al diegenen die het rond punt na u opkomen. Wel goed uitkijken dat je net niet die ene meemaait die toch wel net voor u op het rond punt was hé. Jongens toch... . Waar gaat het naartoe met onze wereld.

Hier, nog wat interessant leesvoer: http://wtc-relst.be/cm/content/veiligheid-op-de-weg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
                          12k km me de velo
                          Bwa, dat is elke dag van 't jaar maar 33 km per dag.

Comment

• In de wegcode staat niet specifiek vermeld dat men een groep fietsers niet mag breken.
                            De wegcode is dus wel duidelijk. Het is niet omdat rechters sommige begrippen anders interpreteren dat de regels niet meer van toepassing zijn.

Comment

Weet je wat? Als een groep fietsers, waarvan de eerste fietser voor u het rond punt op is, rij dan lekker door want jij hebt voorrang op al diegenen die het rond punt na u opkomen. Wel goed uitkijken dat je net niet die ene meemaait die toch wel net voor u op het rond punt was hé. Jongens toch... . Waar gaat het naartoe met onze wereld.

Hier, nog wat interessant leesvoer: http://wtc-relst.be/cm/content/veiligheid-op-de-weg
                              Heb je ook de conclusie gelezen? Of heb je daarover gelezen?

De wegcode is overigens duidelijk. Het is de interpretatie van de rechters waar het aan scheelt. En bijgevolg is het advies om dergelijks dus niet te riskeren zonder wegkapiteins.

Comment

12k km me de velo
                                edit, kan ik geen post verwijderen?
                                had de K na 12 gemist haha

Comment

• t was vanmorgen bijna weer prijs. ik rijd vanmorgen (6h20) op een weg met voorrang in de gietende regen, 2 lichten vooraan op de fiets.
                                  ik reed 18-20km/h in een dorpje, uit een zijstraat van rechts (=geen voorrang) komt een zwarte bmw, kijkt enkel naar rechts en rijd gewoon door. ik ben vol in de remmen gegaan en heb zijn deur op 1meter gemist en NET achter het achterlicht en voorbij kunnen gaan.

aan die beemer die misschien zo een fietser vlak naast zijn deur heeft gezien op bovenstaande lokatie: volgende keer rem ik niet meer met risico zelf op men gezicht te gaan om een deuk in u deur uit te sparen. dit jaar was mijn trein slechts 3keer op tijd. vanmorgen was er ééntje van. op andere dagen ga ik rond de 30km/h op dat stuk en dan ligt er ne fietser op u voorruit!!!

t zijn dus niet alleen fietsers die associaal rijden, maar een hoop automobilisten die NOOIT rondkijken naar eventuele fietsers die voorang hebben. voor een auto stoppen ze wel altijd, voor een fietser geldt precies de voorrang niet in hun ogen

Comment

• en de buren direct of die camionchauffeur beginnen kappen. jongens toch

HLN - Het Laatste Nieuws - Volg het nieuws op de nr1 nieuwssite in België, HLN.be brengt je het allerlaatste nieuws 24/24 en 7/7, uit binnen - en buitenland, evenals dichtbij met nieuws uit je eigen regio.
                                    BMW X5 45e

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hayes Bekijk Berichten
                                      Ik fiets zo goed als altijd alleen, ben uiterst hoffelijk (zeg ik serieus, niet ironisch). Iedereen die me ruimte geeft, krijgt een vriendelijk handje of een duidelijke knik. Ik scheur geen ronde punten op, neem nergens aggressief mijn voorrang. Met andere woorden, ik ben een crème van een fietser

Ik heb vorig jaar voor het eerst in jaren eens echt werk gemaakt om veel ( naar mijn normen dan ) te gaan fietsen, ik heb zo’n 6500km gedaan in 2013. Al die km’s waren volledig op mijn ééntje zoals ik al jaren doe, in een groep gaan rijden intresseert me helemaal niks eigenlijk , ten eerste omdat ik me alleen veiliger voel, ten tweede omdat ik fietsen als een ontspanning zie en ik in de week al gezaag en gezever genoeg heb in mijn job en als laatste omdat ik me niet kan vinden in de mentaliteit van de meeste wielerterroristen .
                                      Ik heb in die 6500 km vorig jaar nauwelijks het gevoel gehad dat ik door een wagen in gevaar was gebracht eigenlijk , maar ik rij dan ook zeer defensief en daar zit het belangrijkste verschil , het intresseert me hoegenaamd niks of mijn gemiddelde snelheid nu 25 of 30 per uur is en dat is waar het schoentje van heel veel wannabee pro’s zit, als ze eens een beetje moeten inhouden of zelfs maar stoppen is dit rampzalig voor hun gemiddelde…
                                      Ik rij graag met de fiets , en ik rij ook graag met de wagen maar als ik zie hoe veel groepen wielertoeristen op de baan zijn dan kan ik me niet van de indruk ontdoen dat veel van die mannen de zondagvoormiddag plots weer het verstand van een 12 jarige hebben sorry… Wij wonen vrij landelijk maar om één of andere reden is dit hier een zeer populaire fietsroute de zondagvoormiddag ( ook veel georganiseerde motoritten passeren hier overigens vaak, mochten ze eens een flitspaal zetten dan zou dat de begroting zeker ten goede komen…) . Onze straat is vrij smal, met twee wagens kruisen is zelfs op veel plaatsen een probleem, de zaterdag en zondag ben ik wel eens bezig in de tuin of de auto’s aan het wassen op onze oprit , als ik dan sommige bendes bezig hoor als er een wagen in de tegenovergestelde af komt gereden tja, ze mogen me nog geld geven om mee te rijden, no way… Ik zeg niet dat ze allemaal op die manier op baan zijn maar toch heel veel… in groep kunnen mensen toch serieus een ander karaktertrekje krijgen…
                                      Last edited by Audidriver; 20/01/2014, 11:19.

Comment

en de buren direct of die camionchauffeur beginnen kappen. jongens toch

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...in-Alken.dhtml
                                        Typisch.

Aan de andere kant geeft ie wel zelf aan dat ie daar gevaarlijk staat, dan moet ie 'm daar ook niet zetten. Plaats genoeg in Alken om veilig te parkeren.

Die wielerterroristen discussie doet me weer lachen. Doe zelf nogal wat kilometertjes in groep bij een heel verantwoordelijk groepje (en ja, wij maken ook al eens een inschattingsfout) en iedere keer is er wel een situatie waarbij we bijna verongelukken door een auto die geen 20 seconden geduld heeft. Dit week-end eentje die dan nog, terwijl ie langs ons rijdt, claxoneert. Van't verschieten bijna een valpartij.

Comment

• waarom kunnen wielerterroristen niet gewoon achter elkaar rijden op het fietspad? moet dat echt zo nodig met 4 naast elkaar op de weg? in een zone 30 of 50 kan je dat nog door de vingers zien maar in een zone 70 of 90 is dat gewoon de klootzak uithangen.
                                          om dan nog van die wedstrijden maar te zwijgen...
                                          lets have some more member berries

Comment

Working...
                                          X