Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Het grote ergernis topic deel VI

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
    Ik moet eerlijk bekennen dat, mocht er een theoretisch examen zijn, ik toch weer wat zou moeten gaan studeren. Denk niet dat ik de wegcode echt 100 procent ken. En ik denk ook, mocht iedereen die zijn rijbewijs al een jaar of 20-30 heeft, dit ook zal beamen. Ben 45 jaar, rijd nu 27 jaar per auto. Wij hebben wel het voordeel van de ervaring en hierdoor ben je wel een stuk veiliger op de baan dan een jong iemand met veel theoretische kennis, maar weinig ervaring. Je moet toch minstens 100.000km op de baan zijn om te spreken van een beetje ervaring...
    Ik zou het aandurven een theoretisch examen te doen zonder ervoor te gaan studeren.

Ben zo geweest voor mijn A3, en was van de eerste keer geslaagd voor de theorie zonder d'r iets voor te doen.
    Voor mijn B net hetzelfde met de theorie.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Ik weet bvb niet exact hoe ver je van de hoek van een straat mag staan, hoeveel meter je van een zebrapad moet afstaan,.. Zo die dingen. En die worden ook gevraagd op een examen terwijl je in de praktijk niet dikwijls met zoiets geconfronteerd wordt. Als er een bord 70 staat weet ik wel dat je maar 80 mag rijden, zulke zaken ken ik dan wel...

Comment

• Die nieuwe voorrangsregel

waarbij ook degene die stopt de voorrang van rechts behoudt,
        passen jullie dit toe?

Is nog niet echt ingeburgerd lijkt me

Comment

• Ja, ik hou me d'r toch aan.
          Maar zie ik ook wel dat er mensen zijn die de regel nog steeds niet kennen.

Zijn meestal wel iets oudere mensen.
          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

• Ik wel en vind dit een erg gemene regel eigenlijk. In die zin van dat die persoon soms teken doet dat je door mag, maar als die dan ook aanzet ben je in fout. Als ik stop wacht ik. Vind het nogal eisend om dan de anderen te doen stoppen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
              Ik wel en vind dit een erg gemene regel eigenlijk. In die zin van dat die persoon soms teken doet dat je door mag, maar als die dan ook aanzet ben je in fout. Als ik stop wacht ik. Vind het nogal eisend om dan de anderen te doen stoppen.
              ja en omgekeerd stop ik ook niet graag

nieuwe regeling is misschien wel veiliger als m consequent wordt toegepast

Comment

• Ja, maar soms sta je te kijken naar mekaar. blijft degene die voorrang heeft staan en zelf blijf je ook staan omdat de andere voorrang heeft. Als de andere dan niet doorrijdt moet je het zelf doen en hopen dat hij niet hetzelfde doet. Want je hebt kastaars op de baan zulle...

Comment

• Je kan ook teken geven aan de voorrangsgerechtigde dat hij mag vertrekken.

Comment

• Ja doe ik maar meestal zitten ze je dan nogal dom aan te kijken. En dan vertrek je zelf maar he

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Steven231 Bekijk Berichten
                      Die nieuwe voorrangsregel

waarbij ook degene die stopt de voorrang van rechts behoudt,
                      passen jullie dit toe?

Is nog niet echt ingeburgerd lijkt me
                      Die regel was er al toen ik begon te rijden, dus ja ik pas die altijd toe.

Nu ik erover nadenk moet ik best wel vaak teken doen tegen de voorrangsgerechtigde terwijl die me zit aan te staren... Omgekeerd heb ik de indruk dat er nog altijd veel mensen zijn die gewoon de hele regel niet kennen of niet willen kennen.

Tijdje geleden is er bijvoorbeeld nog bijna een fietser tegen mij gereden terwijl ik mijn voorrang nam (hij kwam dus van links). Begon die gast nog agressief tegen mij te schreeuwen ook! En vooral deze zin heb ik onthouden: "fietsers hebben altijd voorrang".

Comment

• als hij op dat moment op een fietspad reed dat de rijbaan kruist dan heeft hij voorrang van waar hij ook komt. geen fietspad is geen voorrang.
                        www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          als hij op dat moment op een fietspad reed dat de rijbaan kruist dan heeft hij voorrang van waar hij ook komt. geen fietspad is geen voorrang.
                          Was op een vrij rustig baantje, geen fietspad te bespeuren.

Comment

• Ik ken de regel, pas hem toe, maar extreem hatelijk zijn de mensen waarvoor je stopt, omdat ze voorrang hebben, maar die dan als een gek beginnen zwaaien dat jij toch maar eerst moet rijden, ondanks het feit dat je al stil staat, verkeersinzicht nul^^...

Comment

• ik vraag me af wat je moet doen op je rijexamen als je dan zo iemand tegenkomt op die moment. vlot verkeer nastreven maar je kant toch moeilijk de regels aan je laars lappen. dus moet je dan echt wachten tot die pipo eindelijk zijn voorrang pakt?
                              RIP Den borre!

Comment

• ja
                                123

Comment

• Ja, da's inderdaad een goede vraag. Op mijn examen kreeg ik 1 negatieve commentaar. Onnodig voorrang verleend. Kom ik aan een rond punt met toen nog voorrang van rechts. Ik om van rechts en links komt er ene heel snel aangereden, in die mate dat hij volgens mij maar moeilijk zal kunnen stoppen. Dus ik stop en hij komt tot stilstand een beetje voor mijn wagen. Om vlot te gaan doe ik teken dat hij door mag ipv er met een bocht rond te rijden. Zou het nu ook nog altijd zo doen. Maar toch bleek ik volgens die examinator een fout gemaakt te hebben...

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                    als hij op dat moment op een fietspad reed dat de rijbaan kruist dan heeft hij voorrang van waar hij ook komt. geen fietspad is geen voorrang.
                                    in leuven is er een baan waar er aan de rechterkant van de weg een fietspad ligt, daarna geparkeerde wagens en daarna een voetpad.
                                    af en toe zit er tussen die geparkeerde wagens een bushalte. wie heeft er voorang dan? want een bus die op en af zijn halte rijd heeft altijd voorang binnen bebouwde kom. ik vraag het maar ff omdat een bus mij daar vorig jaar inhaalde en zijn halte indraaide toen zijn achterbumper nog naast mij zat. ik vol in de remmen en mogen uitwijken, terreinwagen die achter de bus zat heeft moeten uitwijken naar het tegenliggervak voor mij. dit in gietende regen en mijn lichten stonden aan. ik kon niet naar rechts uitwijken wegens geparkeerde wagens. ben je daar wel vet met 'fietspad heeft altijd voorrang" als je onder de bus zijn wielen steekt

Comment

• De meeste van die buschauffeurs zijn rotzakken die met niks rekening houden.

Ook buiten de bebouwde kom waar ze geen voorrang hebben vlammen ze gewoon voor aankomende auto's in.

Comment

• 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.
                                        Artikel 39. Gedrag tegenover autobussen en trolleybussen die hun halteplaatsen verlaten

Binnen de bebouwde kommen moet elke bestuurder die dezelfde richting volgt als een autobus of een trolleybus, die autobus- of trolleybusbestuurder gelegenheid laten zijn halteplaats te verlaten wanneer hij met de richtingsaanwijzers zijn voornemen kenbaar heeft gemaakt zijn voertuig opnieuw in beweging te brengen. Daartoe moet hij vertragen en, zo nodig, stoppen.
                                        In dat geval en in afwijking van de bepalingen van artikel 12.4., moeten de autobus- en de trolleybusbestuurders geen voorrang verlenen aan de andere bestuurders die dezelfde richting volgen.
                                        als je fietst ben je bestuurder

dat is enkel bij het verlaten van hun halteplaats IN bebouwde kom. Buiten de bebouwde kom geldt dit niet meer alsook bij het kruisen van fietspaden in het gewone verkeer.
                                        www.peugeotforum.be

Comment

• op de vraag van jonas: moeilijk eigenlijk. Beste wat je kan doen is met handgebaren de bestuurder van rechts tonen dat hij mag doorrijden. Blijft die echter halstarrig staan, zal je toch moeten doorrijden. Er zullen misschien chauffeurs achter jou zijn die voorbijsteken, maar die maken zelf een zware overtreding, namelijk een auto bij een kruispunt met voorrang van rechts voorbijrijden. Het is niet omdat je stilstaat omwille van een verkeerssituatie (en niet stilstaan als de tegenhangen van parkeren) dat je niet meer deelneemt aan het verkeer.

Zelfde met de situatie: je komt aan kruispunt met voorrang van rechts. Van de andere zijde komt een auto die in diezelfde straat wil indraaien. Volgens de wet moet jij voorrang geven aan die van rechts komt, die daar rechts staat moet voorrang geven aan het voertuig dat uit de andere richting als jij komt en dat voertuig moet voorrang geven aan jou omdat het jouw rijstrook kruist.
                                          Wie rijdt het eerste door?

Mag iedereen eens een antwoord op proberen te geven.
                                          www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                          X