Dit vond ik op een andere site maar ik zie toch nog genoeg nieuwe auto's afgeleverd worden zonder DRL, hoe zit het juist ?
Wetgeving dagrijverlichting Belgie
Belgische Federale Overheid
Dagrijverlichting ( dagrijlichten ) verplicht vanaf 2011
Datum: 31 januari 2011
Vanaf 7 februari 2011 moet dagrijverlichting ook in Belgie op alle nieuwe personenwagens (categorie M1: voertuigen voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en kleine bestelwagens (categorie N1: voertuigen voor het vervoer van goederen met een maximale massa van ten hoogste 3,5 ton) aangebracht zijn.
Vanaf 7 augustus 2012 zal deze aparte dagrijverlichting aan de voorkant gelden voor alle nieuwe voertuigen. Deze maatregel, de dagrijverlichting, moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en zo het aantal verkeersdoden verminderen.
Europese eis
België voldoet vanaf genoemde datum hiermee aan de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om nog een EG-type-goedkeuring of nationale type-goedkeuring te verlenen aan nieuwe voertuig-typen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Wat zijn dagrijlichten of dagrijverlichting ?
De dagrijlichten of dagrijverlichting zijn naar voren gericht, bevinden zich aan de voorkant van een voertuig en stralen wit licht uit. Ze moeten automatisch gaan branden zodra u de motor start.
Als u de mistvoorlichten of koplampen aansteekt moeten de lichten bovendien automatisch doven. Wanneer de dagrijlichten of de dagrijverlichting branden, zult u de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten niet kunnen aansteken.
Voor een voertuig (van categorieën M1 en N1) dat voor 7 februari 2011 is goedgekeurd of voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012, is dagrijverlichting niet verplicht.
Bron: Belgium.be
Wetgeving dagrijverlichting Belgie
Belgische Federale Overheid
Dagrijverlichting ( dagrijlichten ) verplicht vanaf 2011
Datum: 31 januari 2011
Vanaf 7 februari 2011 moet dagrijverlichting ook in Belgie op alle nieuwe personenwagens (categorie M1: voertuigen voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en kleine bestelwagens (categorie N1: voertuigen voor het vervoer van goederen met een maximale massa van ten hoogste 3,5 ton) aangebracht zijn.
Vanaf 7 augustus 2012 zal deze aparte dagrijverlichting aan de voorkant gelden voor alle nieuwe voertuigen. Deze maatregel, de dagrijverlichting, moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en zo het aantal verkeersdoden verminderen.
Europese eis
België voldoet vanaf genoemde datum hiermee aan de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om nog een EG-type-goedkeuring of nationale type-goedkeuring te verlenen aan nieuwe voertuig-typen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.
Wat zijn dagrijlichten of dagrijverlichting ?
De dagrijlichten of dagrijverlichting zijn naar voren gericht, bevinden zich aan de voorkant van een voertuig en stralen wit licht uit. Ze moeten automatisch gaan branden zodra u de motor start.
Als u de mistvoorlichten of koplampen aansteekt moeten de lichten bovendien automatisch doven. Wanneer de dagrijlichten of de dagrijverlichting branden, zult u de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten niet kunnen aansteken.
Voor een voertuig (van categorieën M1 en N1) dat voor 7 februari 2011 is goedgekeurd of voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012, is dagrijverlichting niet verplicht.
Bron: Belgium.be
Comment