Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dagrijverlichting

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• dagrijverlichting

Dit vond ik op een andere site maar ik zie toch nog genoeg nieuwe auto's afgeleverd worden zonder DRL, hoe zit het juist ?

Wetgeving dagrijverlichting Belgie

Belgische Federale Overheid
    Dagrijverlichting ( dagrijlichten ) verplicht vanaf 2011

Datum: 31 januari 2011

Vanaf 7 februari 2011 moet dagrijverlichting ook in Belgie op alle nieuwe personenwagens (categorie M1: voertuigen voor het vervoer van passagiers met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en kleine bestelwagens (categorie N1: voertuigen voor het vervoer van goederen met een maximale massa van ten hoogste 3,5 ton) aangebracht zijn.
    Vanaf 7 augustus 2012 zal deze aparte dagrijverlichting aan de voorkant gelden voor alle nieuwe voertuigen. Deze maatregel, de dagrijverlichting, moet voertuigen overdag zichtbaarder maken en zo het aantal verkeersdoden verminderen.

Europese eis
    België voldoet vanaf genoemde datum hiermee aan de verlichtingseisen van Europa. De Europese Commissie verbiedt haar lidstaten om nog een EG-type-goedkeuring of nationale type-goedkeuring te verlenen aan nieuwe voertuig-typen die niet voldoen aan voorwaarden voor dagrijverlichting.

Wat zijn dagrijlichten of dagrijverlichting ?
    De dagrijlichten of dagrijverlichting zijn naar voren gericht, bevinden zich aan de voorkant van een voertuig en stralen wit licht uit. Ze moeten automatisch gaan branden zodra u de motor start.
    Als u de mistvoorlichten of koplampen aansteekt moeten de lichten bovendien automatisch doven. Wanneer de dagrijlichten of de dagrijverlichting branden, zult u de stand- en achterlichten, de omtreklichten en de eventuele zijmarkeringslichten en de kentekenplaatlichten niet kunnen aansteken.

Voor een voertuig (van categorieën M1 en N1) dat voor 7 februari 2011 is goedgekeurd of voertuigen van andere categorieën die zijn goedgekeurd voor 7 augustus 2012, is dagrijverlichting niet verplicht.

Bron: Belgium.be

*doven doen ze ook niet, ze dimmen
    *bij bmw (?) branden ook de achterlichten

Comment

Op mijn bestelde auto zitten toch geen drl.

Comment

het is pas verplicht bij verandering van pvg, een facelift

Comment

Tragisch genoeg bestaat dit nog niet voor motorfietsen... De laatste nieuwe BMW motorfietsen hebben dagrijlichten maar mag je eigenlijk in België niet gebruiken, omdat motorfietsen verplicht met dimlicht moeten rijden...

Dagrijlicht valt daarentegen beter op dan de dimlichten...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            het is pas verplicht bij verandering van pvg, een facelift
            ok merci. ik heb ondertussen ook email gehad van een nederlandse website, zij hebben speciale lampjes van 16 W die speciaal gemaakt zijn om in de mistlichten te monteren ter vervanging van de originele mistlichten maar dan moet de electronica nog gewijzigd worden zodat de 'mistlichten' waar dan de drl inzitten automatisch gaan branden bij het starten van de auto en uitgaan als de gewone lichten aangaan. ik ga het maar stillekens laten, als die lampjes dan weer stuk gaan waar ga je ze dan weer halen en laten vervangen ect ect, best zoveel mogelijk origineel, achteraf ook geen problemen als er iets aan is.

Comment

Toch niet bostar of pilotxenonshop ?
              Mijn LEDs komen daar vandaan, en de eerste ging er aan na een week, de tweede na een maand, de derde is er ook ver aan...

Sent from my iPad using Tapatalk
              2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                Toch niet bostar of pilotxenonshop ?
                Mijn LEDs komen daar vandaan, en de eerste ging er aan na een week, de tweede na een maand, de derde is er ook ver aan...
                www.autoverlichting.eu dacht ik maar om de reden van dat stuk gaan ga ik het toch maar laten, ik kan zelf geen lampjes steken wegens fysieke problemen en om dan elke week naar een garage te rijden en dan nog eens die electronica veranderen met een splinternieuwe auto ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny Verwaest Bekijk Berichten
                  ok merci. ik heb ondertussen ook email gehad van een nederlandse website, zij hebben speciale lampjes van 16 W die speciaal gemaakt zijn om in de mistlichten te monteren ter vervanging van de originele mistlichten maar dan moet de electronica nog gewijzigd worden zodat de 'mistlichten' waar dan de drl inzitten automatisch gaan branden bij het starten van de auto en uitgaan als de gewone lichten aangaan. ik ga het maar stillekens laten, als die lampjes dan weer stuk gaan waar ga je ze dan weer halen en laten vervangen ect ect, best zoveel mogelijk origineel, achteraf ook geen problemen als er iets aan is.
                  Het vervangen van de lampjes en het aanpassen van de elektronica gaat niet genoeg zijn. In de lenzen van je mistlichten zit een E-code, en die komt overeen met de code toegewezen aan mistlichten. Ook al zitten er dus 16W lampjes in, het zijn nog altijd mistlichten en je riskeert nog altijd een boete voor het laten branden van je mistlichten.

Comment

Mijn drls op mn Mitsu Lancer model 2012 gaan niet automatisch aan zodra ik de motor start(lichten op auto functie). Ik moet mn standlichten ervoor aan zetten ze branden samen met het gewoon licht. Als ik mn mistlichten aanzet branden mn drls ook nog. Dit is zo van het fabriek uit ingesteld...

Comment

Working...
                    X