Er groeit een politieke consensus om ritsen te verplichten bij wegversmallingen. Alle meerderheidspartijen steunen een wetsvoorstel van CD&V-Kamerlid Jef Vandenbergh en ook staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is voorstander, zo schrijft de krant Het Laatste Nieuws vandaag. Wellicht vanaf midden 2014 zal niet-ritsen een boete van 110 euro opleveren.
Automobilisten die bij een wegversmalling pas helemaal op het einde invoegen: voor velen is het één van de grootste ergernissen in het verkeer. Niet zelden gebeurt het zelfs dat truckers hun wegreus over twee vakken spreiden, om wagens te blokkeren.
Onderzoek toont nochtans aan dat laattijdig ritsen - waarbij auto's beurtelings naar één rijvak overgaan - voor een veel vlottere doorstroming zorgt. Dus wou toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het verplicht ritsen twee jaar geleden al *inschrijven in de wegcode. Maar toen viel de regering-Leterme en kwam het er niet meer van. Zijn partijgenoot Jef Vandenbergh pikt de draad nu weer op: "Ritsen is vandaag gebaseerd op hoffelijkheid, een wettelijk kader is er niet. Daardoor blijven veel bestuurders zich ertegen verzetten."
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...et-ritst.dhtml
Wat ik wel gehoord heb op de radio, is dat degene die moet invoegen voorrang zou krijgen bij dat wetsvoorstel, en dat klinkt in mijn oren vrij verontrustend. Dus wil dat zeggen dat wanneer je moet invoegen, je het zomaar mag doen? Dus als je dat doet, en je zit tegen een wagen die je er niet tussen wou laten, dan is de wagen die je er niet tussen wou laten in fout? Ik hoop dat dit er dan wel niet doorkomt... Wat wel klopt is dat het frustrerend is dat mensen zo slecht ritsen. Maar goed, is mijn mening.
Automobilisten die bij een wegversmalling pas helemaal op het einde invoegen: voor velen is het één van de grootste ergernissen in het verkeer. Niet zelden gebeurt het zelfs dat truckers hun wegreus over twee vakken spreiden, om wagens te blokkeren.
Onderzoek toont nochtans aan dat laattijdig ritsen - waarbij auto's beurtelings naar één rijvak overgaan - voor een veel vlottere doorstroming zorgt. Dus wou toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het verplicht ritsen twee jaar geleden al *inschrijven in de wegcode. Maar toen viel de regering-Leterme en kwam het er niet meer van. Zijn partijgenoot Jef Vandenbergh pikt de draad nu weer op: "Ritsen is vandaag gebaseerd op hoffelijkheid, een wettelijk kader is er niet. Daardoor blijven veel bestuurders zich ertegen verzetten."
Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...et-ritst.dhtml
Wat ik wel gehoord heb op de radio, is dat degene die moet invoegen voorrang zou krijgen bij dat wetsvoorstel, en dat klinkt in mijn oren vrij verontrustend. Dus wil dat zeggen dat wanneer je moet invoegen, je het zomaar mag doen? Dus als je dat doet, en je zit tegen een wagen die je er niet tussen wou laten, dan is de wagen die je er niet tussen wou laten in fout? Ik hoop dat dit er dan wel niet doorkomt... Wat wel klopt is dat het frustrerend is dat mensen zo slecht ritsen. Maar goed, is mijn mening.
Comment