Mededeling

Collapse
No announcement yet.

110 euro boete voor wie niet ritst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 110 euro boete voor wie niet ritst

Er groeit een politieke consensus om ritsen te verplichten bij wegversmallingen. Alle meerderheidspartijen steunen een wetsvoorstel van CD&V-Kamerlid Jef Vandenbergh en ook staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) is voorstander, zo schrijft de krant Het Laatste Nieuws vandaag. Wellicht vanaf midden 2014 zal niet-ritsen een boete van 110 euro opleveren.
    Automobilisten die bij een wegversmalling pas helemaal op het einde invoegen: voor velen is het één van de grootste ergernissen in het verkeer. Niet zelden gebeurt het zelfs dat truckers hun wegreus over twee vakken spreiden, om wagens te blokkeren.

Onderzoek toont nochtans aan dat laattijdig ritsen - waarbij auto's beurtelings naar één rijvak overgaan - voor een veel vlottere doorstroming zorgt. Dus wou toenmalig staatssecretaris Etienne Schouppe (CD&V) het verplicht ritsen twee jaar geleden al *inschrijven in de wegcode. Maar toen viel de regering-Leterme en kwam het er niet meer van. Zijn partijgenoot Jef Vandenbergh pikt de draad nu weer op: "Ritsen is vandaag gebaseerd op hoffelijkheid, een wettelijk kader is er niet. Daardoor blijven veel bestuurders zich ertegen verzetten."

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...et-ritst.dhtml

Wat ik wel gehoord heb op de radio, is dat degene die moet invoegen voorrang zou krijgen bij dat wetsvoorstel, en dat klinkt in mijn oren vrij verontrustend. Dus wil dat zeggen dat wanneer je moet invoegen, je het zomaar mag doen? Dus als je dat doet, en je zit tegen een wagen die je er niet tussen wou laten, dan is de wagen die je er niet tussen wou laten in fout? Ik hoop dat dit er dan wel niet doorkomt... Wat wel klopt is dat het frustrerend is dat mensen zo slecht ritsen. Maar goed, is mijn mening.
    Last edited by ; 12/06/2013, 10:29.

moeten ze hun ritsplaats simpelweg uitvoeren dat rechts invoegt, dan is er geen discussie maar gewoon voorrang van rechts

Comment

Niet gemakkelijk he bobo ,als ze links aan de baan moeten werken

Comment

links is altijd makkelijk, en bij rechtse baanvak even een s voor de versmalling

Comment

Ik krijg zo stilaan het vermoeden dat Mr. Wathelet er veel plezier in heeft de mensen met een wagen zoveel mogelijk te kloten? Er gaat geen dag voorbij of ze vinden weer iets nieuw uit om zoveel mogelijk geld uit de zakken van de mensen te halen. Een mens is echt zot dat hij 's morgens nog uit zijn bed wilt komen om braaf zijn centen te mogen afgeven. En wat hoor ik hier met de seconde op het nieuws : Wathelet heeft begrip voor de acties van de luchtverkeersleiders. Of staken vindt hij prima maar owee als iemand niet hoffelijk in het verkeer is? Goed bezig moet ik zeggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
            Ik krijg zo stilaan het vermoeden dat Mr. Wathelet er veel plezier in heeft de mensen met een wagen zoveel mogelijk te kloten? Er gaat geen dag voorbij of ze vinden weer iets nieuw uit om zoveel mogelijk geld uit de zakken van de mensen te halen. Een mens is echt zot dat hij 's morgens nog uit zijn bed wilt komen om braaf zijn centen te mogen afgeven. En wat hoor ik hier met de seconde op het nieuws : Wathelet heeft begrip voor de acties van de luchtverkeersleiders. Of staken vindt hij prima maar owee als iemand niet hoffelijk in het verkeer is? Goed bezig moet ik zeggen
            De Belg veroorzaakt nog meer verkeersellende dan nodig door niet te ritsen. Ritsen = de maximale capaciteit van de weg gebruiken. En als dat eentje rijden, eentje passeren is, dan is het nog eens eerlijk verdeeld ook. Goed initiatief, dus. Dat je heropvoeding niet apprecieert, is volledig begrijpelijk. Maar dat maakt het niet minder noodzakelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
              1. Er wordt niet gestaakt op de luchthaven en de hinder die men daar nu ondervind is vooral door stakingen in het buitenland.
              2. Je kan toch moeilijk bezwaar hebben tegen dit voorstel?

Comment

Ik heb vooral m'n twijfels over het feit, dat als chauffeurs van links naar rechts moeten invoegen, deze dan voorrang zouden hebben, terwijl het nu omgekeerd is (en naar mijn insziens ook veiliger). Staat nu wel niet in het artikel, maar op de radio vanmorgen zullen ze er wel niet over gelogen hebben denk ik?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                  Ik heb vooral m'n twijfels over het feit, dat als chauffeurs van links naar rechts moeten invoegen, deze dan voorrang zouden hebben, terwijl het nu omgekeerd is (en naar mijn insziens ook veiliger). Staat nu wel niet in het artikel, maar op de radio vanmorgen zullen ze er wel niet over gelogen hebben denk ik?
                  Die verandering van voorrang vond ik ook maar iets vreemd. Dat houdt dan toch ook niet meer in dat je ritst, maar dat je gewoon het vak dat eindigt volgt en op het einde u er tussen gooit, raak je iets, is de ander in fout. Als je dan de sukkelaar bent die op het vak staat waar ze naartoe moeten, kan je daar tot in het oneindige staan blinken, want je moet iedereen voorlaten... Ritsen is 1 voor 1, dus een wet maken dat het invoegende verkeer voorrang heeft, is niet juist.

De reacties op HLN zijn trouwens erg hoogstaand, blijkbaar vindt een meerderheid dat door ritsen te verplichten de file's langer gaan worden en de dikkenekken weer eens alles mee krijgen.

Comment

Wel 't is dat dat ik ook onlogisch vond. Maar we zullen het wel merken zeker als het er door komt?
                    Then again, we wonen hier wel in België, dus 't zou niet de eerste stoot zijn dat ze uitsteken
                    Haha, ja, ik lees die eens als ik mij wil amuseren, 't is toch ongelooflijk wat je daar allemaal leest.

Comment

Ze zouden beter ook de volgende oorzaak van het niet kunnen/willen ritsen aanpakken: te vroeg invoegen waardoor anderen 'voorsteken'.
                      Zorgt voor ergernis, ook al doet de voorsteker niks verkeerd door het rijvak te gebruiken tot aan de versmalling.

Ritsen verbieden (doorlopende lijn of een andere afscheiding) tot aan de versmalling zou een oplossing zijn voor degene die te vroeg invoegen.

Disclaimer: voorbij de versmalling nog ritsen is en blijft niet aanvaardbaar...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        moeten ze hun ritsplaats simpelweg uitvoeren dat rechts invoegt, dan is er geen discussie maar gewoon voorrang van rechts

en dan blijft de linkse kant voor eeuwig staan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door |) ][ |V| ][ Bekijk Berichten
                          De reacties op HLN zijn trouwens erg hoogstaand, blijkbaar vindt een meerderheid dat door ritsen te verplichten de file's langer gaan worden en de dikkenekken weer eens alles mee krijgen.
                          is het niet de schuld van de walen dan? :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                            is het niet de schuld van de walen dan? :-)
                            Nee jongen, van de NVA natuurlijk!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                              dan blijft links staan tot als de file gedaan is ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door brammelo Bekijk Berichten
                                De Belg veroorzaakt nog meer verkeersellende dan nodig door niet te ritsen. Ritsen = de maximale capaciteit van de weg gebruiken. En als dat eentje rijden, eentje passeren is, dan is het nog eens eerlijk verdeeld ook. Goed initiatief, dus. Dat je heropvoeding niet apprecieert, is volledig begrijpelijk. Maar dat maakt het niet minder noodzakelijk.
                                op voorwaarde dat IEDEREEN beide vakken 100% gebruikt tot vooraan !

weer zo een typische boete die enkel zal uitgeschreven worden ... NOOIT DUS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stef69 Bekijk Berichten
                                  dan blijft links staan tot als de file gedaan is ????
                                  ja nee tis ritsen he

hoffelijkheid is een plus
                                  bij file op een kruispunt wordt er ook geristst...maar de regel blijft wel staan

Comment

Working...
                                  X