Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitschakelbaar ABS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Uitschakelbaar ABS

Ik vroeg me af:

Stel je hebt een wagen die standaard uitgerust is met een ABS. Zoals sommige van jullie wel of niet weten, kun je door een zekering uit te trekken je ABS afleggen, zonder dat er iets gebeurt met de normale werking van je remsysteem (dit is namelijk één van de eisen die wordt gesteld aan een ABS).

Stel nu, je bent een sportieve chauffeur die nu en dan eens op circuit gaat en wanneer je dit doet, dan wil je dat jij de baas bent over de wagen en niet allerhande elektronica systemen (zoals ASR, ABS, ESP, ...). Dus wat doe je, je plaatst een schakelaar ergens op je dashboard die in serie staat met die eerder aangehaalde zekering.

Je kunt dus nu met een klik van de schakelaar je ABS af en aan leggen.

Je gebruikt dan natuurlijk wel een schakelaar die niet toevallig door je vriendin kan afgelegd worden terwijl ze al rijdend haar lippenstift uit het handschoenenkastje aan het halen is.

bijvoorbeeld:

of nog veiliger:

Nu is mijn vraag: Stel dat je een ongeval tegenkomt wat dan? Bestaat er hier een wettelijke kader over? Want als je een (dodelijk) ongeval hebt (al dan niet jou schuld) zouden ze hier natuurlijk wel eens vragen kunnen over stellen!

Alvast bedankt!
    Last edited by BoTJe; 21/12/2006, 00:34.

waarom zou je dat doen op een auto voor de openbare weg?

Comment

Als je ook op circuit gaat met die auto lijkt me dat inderdaad geen 'zot' gedacht...

Soepap, is het dan zo dat een voertuig dat hiermee is uitgerust, het absoluut MOET functioneren? Tenslotte rijden er ook wagens rond zonder ABS...

Bij de 100 CS Quattro van Steve kan je de ABS ook gewoon in- en uitschakelen...

Edit komt er ook nog op dat onze G dat ook heeft... nogal logisch voor een wagen die ook terrein kan zien...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
        waarom zou je dat doen op een auto voor de openbare weg?
        Hoeveel mensen op dit forum gebruiken hun alledaagse wagen niet om eens op circuit te gaan ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
          Soepap, is het dan zo dat een voertuig dat hiermee is uitgerust, het absoluut MOET functioneren? Tenslotte rijden er ook wagens rond zonder ABS...

zoiets valt moeilijk te controleren eh? de enige indicator da ge kunt hebben is het lampke da blijft branden.

'k zie 't nu er ni echt van in. meestal heb je meer last van de rembekrachtiger (den maar aan renault...doseerbaarheid weinig of niets) dan van de afstelling van 't ABS.
          Last edited by ; 21/12/2006, 00:43.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
            Op vele wagens die ASR en/of ESP hebben zit er ook een knop om dit uit te schakelen (al dan niet volledig)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door soepap Bekijk Berichten
              zoiets valt moeilijk te controleren eh? de enige indicator da ge kunt hebben is het lampke da blijft branden.

'k zie 't nu er ni echt van in. meestal heb je meer last van de rembekrachtiger (den maar aan renault...doseerbaarheid weinig of niets) dan van de afstelling van 't ABS.
              Het lampje is idd de enige visuele indicator die je hebt, ofwel dat je natuurlijk zelf nog iets voorziet.

Dat van die bekrachtiger is idd juist, maar ik heb het nu niet over de technische haalbaarheid, eerder over de juridische ...

Comment

rijscholen die een slipcursus geven hebben dat soms in hun wagens. maar ik weet niet of ze nog met die auto's de baan op gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
                  Het lampje is idd de enige visuele indicator die je hebt, ofwel dat je natuurlijk zelf nog iets voorziet.

Dat van die bekrachtiger is idd juist, maar ik heb het nu niet over de technische haalbaarheid, eerder over de juridische ...
                  Theoretisch is de wagen, wanneer die standaard met ABS is uitgerust ook gehomologeerd door de fabrikant met ABS. Prullen aan het ABS kan dan tot gevolg hebben dat de wagen wettelijk niet meer in orde is.

Stel nu dat jij met je uitgeschakeld ABS niet meer op tijd kan remmen in een noodsituatie, en achterop je voorligger knalt. Als de verzekering dan kan bewijzen dat het ongeluk werd veroorzaakt door het niet functioneren van het ABS (wat jij hebt uitgeschakeld) dan kan de verzekering zijn handen terugtrekken. Maar de heer Loosveld kan hier waarschijnlijk meer en betere uitleg over geven.
                  Last edited by ; 21/12/2006, 09:28.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rana Bekijk Berichten
                    Theoretisch is de wagen, wanneer die standaard met ABS is uitgerust ook gehomologeerd door de fabrikant met ABS. Prullen aan het ABS kan dan tot gevolg hebben dat de wagen wettelijk niet meer in orde is.

Stel nu dat jij met je uitgeschakeld ABS niet meer op tijd kan remmen in een noodsituatie, en achterop je voorligger knalt. Als de verzekering dan kan bewijzen dat het ongeluk werd veroorzaakt door het niet functioneren van het ABS (wat jij hebt uitgeschakeld) dan kan de verzekering zijn handen terugtrekken. Maar de heer Loosveld kan hier waarschijnlijk meer en betere uitleg over geven.
                    abs verkort je remafstand niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                      abs verkort je remafstand niet.
                      Zeg ik dat dan ?

Ja seg, ik ben aan het leren hoor.

Ok, ik geef toe, de zinsopbouw kan beter.
                      Wat ik bedoel : Met ingeschakeld ABS bestaat de kans dat je het obstakel - de voorligger- zou kunnen ontwijken.

Ik weet ook dat ABS (op gladde ondergrond) de remweg zelfs vergroot.

Comment

Zeg ik dat dan ?

Ja seg, ik ben aan het leren hoor.

Ok, ik geef toe, de zinsopbouw kan beter.
                        Wat ik bedoel : Met ingeschakeld ABS bestaat de kans dat je het obstakel - de voorligger- zou kunnen ontwijken.

Dat verstond ik er toch uit ja

Stel nu dat jij met je uitgeschakeld ABS niet meer op tijd kan remmen in een noodsituatie, en achterop je voorligger knalt.
                        Nice recovery

Comment

Dat verstond ik er toch uit ja

Nice recovery
                          Vooral als het met de 4 gebeurt denk ik.

Comment

Vooral als het met de 4 gebeurt denk ik.
                            de 4 is een driftkar

Comment

Ik denk dat dat enkel geldt voor droge ondergrond?
                              Op natte ondergrond zou het juist moeten helpen...

Comment

nat weet ik niet, maar je moet maar eens op ene gravelweggetje met abs een noodstop maken, je verschiet hoe lang het duurt eer je stil staat

Comment

zonder toch ook? want dan sleer je gewoon door op de steentjes.
                                  snap niet dat abs je remafstand zou vergroten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                    zonder toch ook? want dan sleer je gewoon door op de steentjes.
                                    snap niet dat abs je remafstand zou vergroten?
                                    echt waar, dat spel geraakt precies gelijk in de waar daar het verschil van nu wel grip dan niet, zeker als het wat hobbelig ligt, moet maar eens proberen.

Comment

Hangt ook af van de ondergrond.

Comment

nat weet ik niet, maar je moet maar eens op ene gravelweggetje met abs een noodstop maken, je verschiet hoe lang het duurt eer je stil staat
                                        De hoofdessentie van ABS is dat het de wagen bestuurbaar blijft houden wanneer er zich een (nood)remsituatie voordoet. Want dit is meestal een veel groter voordeel dan een iets kortere remweg creeeren ... !

Een voorbeeld waar een wagen zonder ABS de remweg verkort is bij sneeuw. Hier vormt de sneeuw bij een geblokkeerd wiel een soort wigje onder de band die een extra remmende werking heeft.

Bij steentjes is dit juist hetzelfde. Het ABS zal er proberen voor te zorgen dat je banden niet blokkeren (waardoor de wagen dus bestuurbaar blijft), terwijl de wielen van een wagen zonder ABS gewoon blokkeren en de steentjes zorgen dan opnieuw voor een soort remmend effect ...

Comment

Working...
                                        X