Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitschakelbaar ABS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door BoTJe Bekijk Berichten
    De hoofdessentie van ABS is dat het de wagen bestuurbaar blijft houden wanneer er zich een (nood)remsituatie voordoet. Want dit is meestal een veel groter voordeel dan een iets kortere remweg creeeren ... !

Een voorbeeld waar een wagen zonder ABS de remweg verkort is bij sneeuw. Hier vormt de sneeuw bij een geblokkeerd wiel een soort wigje onder de band die een extra remmende werking heeft.

Bij steentjes is dit juist hetzelfde. Het ABS zal er proberen voor te zorgen dat je banden niet blokkeren (waardoor de wagen dus bestuurbaar blijft), terwijl de wielen van een wagen zonder ABS gewoon blokkeren en de steentjes zorgen dan opnieuw voor een soort remmend effect ...
    Idd, 'k vergruis zeker de werking van abs niet hoor.

Geweldig uitvinding waar ik maar al te graag gebruik van maak

Comment

Op een natte ondergrond heb ik al meermaals hard geremd en de auto's schuiven gewoon door, je voelt het abs zelfs niet werken, maar je kunt wel blijven sturen...

Terwijl ik eergisteren op een koude, vochtige ondergrond ook even hard geremd heb en toen hoorde ik duidelijk heel even de banden piepen en schuiven en meteen erna voelde ik de schokkerige werking van het ABS..

Heb nog maar 1 keer hard geremd met een niet ABS auto op een droge, warme ondergrond... dat ding schoof gewoon door (wel niet pompend geremd).
      Maar veel hangt uiteraard ook af van de auto zelf, de banden, staat van de banden en ophanging, remmen, ondergrond, weersomstandigheden,...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reynaerde Bekijk Berichten
        Maar veel hangt uiteraard ook af van de auto zelf, de banden, staat van de banden en ophanging, remmen, ondergrond, weersomstandigheden,...
        Idd, hoe beter het contact tussen band en wegdek (hoe groter µ), hoe langer de band in het stabiele gebied van de slipcurve blijft. (Na de examens ga ik eens een heel stuk schrijven over werking van ABS en hier plaatsen, kwestie dat het niet altijd Wutputt moet zijn )

Dat idee van Krulle was idd nog niet zo gek! Maar zijn er hier mensen die slipcursussen geven of er ervaring mee hebben? Misschien maar eens gewoon mailen naar die mensen. Kheb de vraag trouwens eens op wegcode.be geplaatst, maar daar heeft nog niemand gereageert ...
        Last edited by BoTJe; 21/12/2006, 10:49.

Comment

bij oudi's kon je het abs uitzetten

ik weet niet of het nog zo was bij die van avantus
          op sneeuw is de rmeweg zonder abs korter dan met

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
            bij oudi's kon je het abs uitzetten

ik weet niet of het nog zo was bij die van avantus
            op sneeuw is de rmeweg zonder abs korter dan met
            correct, op m'n oudi zit idd nog een 'ABS ein/aus' knop links van het stuur. Is wel handig.

Last edited by ; 13/05/2008, 23:45.

Comment

petite question: stel dat ik met m'n oudi aan het rijden ben, ik zet mijn ABS uit, veroorzaak accident, verzekering of andere instantie checkt auto en komt tot constatatie dat abs uitgeschakeld was ... kan de verzekering zich dan tegen mij keren? Kortom, mag ik die abs eigelijk wel uitschakelen als ik rijd op de openbare weg?

edit fluistert me net in dat op de vorige pag. het antwoord op mijn vraag min of meer beantwoord is
              Last edited by ; 21/12/2006, 21:15.

Comment

jaaaa

Comment

tenzij ik het wou testten, heb ik me abs nog niet gevoeld

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                    correct
                    en op de apres facelift, nog steeds ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      en op de apres facelift, nog steeds ?