Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Parkeergarage - staanplaats - afmetingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Parkeergarage - staanplaats - afmetingen

Beste,

Ik heb sinds kort een auto staanplaats in een garagepand te Antwerpen. Ik betaal hier redelijk wat kluiten voor aangezien het stad op zichzelf al wat verziekt is aan teveel aan auto's in combinatie met te weinig aan (betaalbare) parkings. Hoe dat komt, wil ik hier niet discussiëren.

Mijn vraag is of dat er wettelijke bepalingen omtrent de afmetingen zijn voor een staanplaats in een garagepand?

Ik stel deze vraag omdat er nieuwe lijnen werden geschilderd. Ik heb bijna een halve meter moeten afgeven en moet op 5 a 10 cm, op een deftige manier, mezelf tussen 2 auto's maneuvreren. Op dit eigenste moment kan de passagier van de auto naast mij, moeilijk zonder schade aan te richten, in zijn auto.

Ik heb gelezen dat in Nederland 2,50m breedte word toegepast. Over belgische wetgeving vind ik niet veel.

Kan iemand mij verder helpen? Alvast vriendelijk bedankt voor jullie tijd.

Groeten Bryan

of het wettelijk bepaald is weet ik niet. Zou ik eens moeten opzoeken.

Meestal zijn parkings voor gewone auto's 2.5m breed, voor gehandicapten 3.5m, voor moeders met kinderen 3.2 of 3.5m en voor een elektrische auto 2.5 of 3.2m .
    Benzine
    '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
    '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
    Diesel
    '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
    '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
    '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
    '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
    '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Ik geloof dat dat afhangt per stad, maar minimum afmetingen zullen er hoogstwrs wel zijn.
      Voor Leuven vond ik dit terug;
      2.1

parkeerplaats:
      Ofwel een
      garage,
      een
      garagebox
      of
      carport
      met de volgende minimumafmetingen: 5 m lang, 2,75
      m breed en een minimum vrije hoogte van 1,80 m lang
      s de toegangszone voor de wagen ofwel een
      standplaats
      (overdekt of in open lucht) daartoe speciaal aange
      legd en uitgerust. De minimale
      afmetingen zijn 4,50 m lang op 2,25 m breed en een
      vrije hoogte van 1,80 m. De standplaats dient
      minimaal verhard te worden met grint, zodat ze niet
      verzakt onder het verkeer en begaanbaar is voor
      voetgangers. Elke parkeerplaats dient afgebakend te
      worden met duurzame materialen. De
      parkeerplaatsen in open lucht dienen uitgevoerd te
      worden in waterdoorlatende materialen.

Comment

Ik heb overal ook wel "iets" gevonden. Doch, zou ik het raar vinden dat hier geen wetgeving rond is opgenomen. Er moeten toch ooit al eens accidenten gebeurt zijn waardoor dit ter sprake is gekomen.

Met het antwoord 2,50m zou ik wel kunnen leven... maar het moet ergens officieel op papier staan natuurlijk om wijzigingen te kunnen aanbrengen.

Alvast al bedankt voor jullie speurwerk en tijd

Comment

Waarom is er bij jou 50 cm "weg" , zijn er meer plaatsen gekomen of heb je een grotere auto gekocht

Zorg er iig voor dat je telkens plaats genoeg hebt aan jouw bestuurderszijde , soms kan het ook helpen om beurteling om-en-om te parkeren. Zo staat bvb de 1e met de snuit naar voor en diegene die rechts komt staan staat dan met zijn gat naar de kant waar die 1e met zijn snuit staat.
          De volgende zet zich dan weer met de snuit vooraan zodang dat de 2e en 3e met hun stuur naar elkaar staan en er automatisch ruimte is om in/uit te stappen.

Met lijntjes is dit ook mogelijk en moet je goed in je spiegels kijken om zelf geen schade op te lopen bij het in/uitrijden.

Heb je een foto van de situatie ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bryanvd Bekijk Berichten
            Ik heb overal ook wel "iets" gevonden. Doch, zou ik het raar vinden dat hier geen wetgeving rond is opgenomen. Er moeten toch ooit al eens accidenten gebeurt zijn waardoor dit ter sprake is gekomen.

Met het antwoord 2,50m zou ik wel kunnen leven... maar het moet ergens officieel op papier staan natuurlijk om wijzigingen te kunnen aanbrengen.

Alvast al bedankt voor jullie speurwerk en tijd
            Hierover bestaat effectief geen specifieke algemeen geldende wetgeving.
            Wat je hoogstens kan volgens mij is een prijsverlaging afdwingen omdat je niet meer hetzelfde goed/dienst krijgt als voorheen.
            Ik veronderstel dat die halve meter in de breedte is en over de gehele diepte geldt? Dan zou je dus tussen de 15 en 20% minder ruimte hebben. Een minstens evenredige prijsverlaging, eventueel aangevuld met een compensatie voor verlies van gebruiksgemak en comfort lijkt me dan ook niet meer dan billijk.
            Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
            If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Toen ik mijn ondergrondse parkeerplaats kocht moest ik een plan paraferen, met de genummerde parkeerplaats waarop ook de afmetingen aangeduid stonden. Misschien moet je dit zien te bekomen?

Comment

dreigen met ontbinding contract

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BWS Bekijk Berichten
                  dreigen met ontbinding contract
                  Als er parking tekort is gaan de verhuurders eens goed lachen met u.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grandscenicman Bekijk Berichten
                    Waarom is er bij jou 50 cm "weg" , zijn er meer plaatsen gekomen of heb je een grotere auto gekocht

Zorg er iig voor dat je telkens plaats genoeg hebt aan jouw bestuurderszijde , soms kan het ook helpen om beurteling om-en-om te parkeren. Zo staat bvb de 1e met de snuit naar voor en diegene die rechts komt staan staat dan met zijn gat naar de kant waar die 1e met zijn snuit staat.
                    De volgende zet zich dan weer met de snuit vooraan zodang dat de 2e en 3e met hun stuur naar elkaar staan en er automatisch ruimte is om in/uit te stappen.

Met lijntjes is dit ook mogelijk en moet je goed in je spiegels kijken om zelf geen schade op te lopen bij het in/uitrijden.

Heb je een foto van de situatie ?
                    Beste Grandscenicman,

Er is 50 cm weg omdat de syndicus de opdracht had gegeven om de garage in te delen volgens de "nieuwe" plannen van de eigenaar. Hierdoor zijn alle plaatsen ingekort in de breedte. Maar toch verschillend van elkaar. Sommige verschillen makkelijk 30cm. Maar allemaal wel korter dan "wettelijke" bepalingen.

Dit alles, Niet voor een nieuwe auto nog bij te zetten, enkel om, volgens mij, moeilijk te doen voor 1 persoon die zen auto dan niet schuin, maar recht kan zetten om er uit te rijden. Een foto zou inderdaad wel handig zijn.

Het probleem ligt hem nu feitelijk dat de bocht die je moet nemen, zo goed als, onhaalbaar is om zonder schade uw auto te parkeren. De lijnen zijn "te recht" getekend.

Ik rij zelf met een VW polo 5d 1.4i.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                      Hierover bestaat effectief geen specifieke algemeen geldende wetgeving.
                      Wat je hoogstens kan volgens mij is een prijsverlaging afdwingen omdat je niet meer hetzelfde goed/dienst krijgt als voorheen.
                      Ik veronderstel dat die halve meter in de breedte is en over de gehele diepte geldt? Dan zou je dus tussen de 15 en 20% minder ruimte hebben. Een minstens evenredige prijsverlaging, eventueel aangevuld met een compensatie voor verlies van gebruiksgemak en comfort lijkt me dan ook niet meer dan billijk.
                      Beste Schussboelie,

Volledig in de breedte, volledige diepte. klopt. De klachten komen al van meer personen maar de mensen hebben bij deze dus eigenlijk geen been om op te staan. Ik zal wel eens langsgaan bij de syndicus en contact opnemen met de eigenaar. Vind het straf, dat dit zonder slag of stoot allemaal maar mogelijk is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart_6 Bekijk Berichten
                        Toen ik mijn ondergrondse parkeerplaats kocht moest ik een plan paraferen, met de genummerde parkeerplaats waarop ook de afmetingen aangeduid stonden. Misschien moet je dit zien te bekomen?
                        Beste Bart_6,

Het is huren in mijn geval. Mijn vriendin zei ook dat ik kan zeggen dat ik het contract heb getekend op basis van de toestand die het op dat moment was. Maar volgens mij hebben ze zich niet te verantwoorden indien ze aanpassingen doen aan iets waar ze zelf eigenaar van zijn. We zouden m.a.w. eerder een petitie moeten starten tegen de eigenaar van het pand.

Comment

Garagepoort er nu ook uit...

Nu nog de klap op de vuurpijl...

Ze hebben net de garagepoort eruit getrokken. Het wieltje is afgebroken die op het railstel komt. Alles was al wat verroest en het tegen gewicht word gesimuleerd met 2 bakstenen. Waardoor de poort enkel nog kwam te hangen aan wat koorden... Van primitief gesproken. Hij hong er ook al 60 jaar in volgens een klusjesman die in het appartement er boven woont.

De syndicus zit in het buitenland en onbereikbaar. Blijkbaar, als er iets met de auto's gebeurt kwestie vandalisme, fietsen worden gepikt, ... is dit "heirkracht" en is niemand aansprakelijk.

Wetgeving?

Alvast bedankt voor al jullie hulp.

Het is nogal moeilijk om op dit moment foto's te gaan trekken.. Ze staan met redelijk wat mensen ter plaatse, maar niemand die een beslissing kan nemen.

Groetjes Bryan

Comment

De klachten komen al van meer personen maar de mensen hebben bij deze dus eigenlijk geen been om op te staan.
                            Tuurlijk wel. Als ze een deur dichtmetsen in het appartement dat je huurt zodat je een kamer minder hebt, ga je dan ook zomaar evenveel betalen?
                            Ik denk het niet.
                            Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.

Comment

Mijn vriendin zei ook dat ik kan zeggen dat ik het contract heb getekend op basis van de toestand die het op dat moment was. Maar volgens mij hebben ze zich niet te verantwoorden indien ze aanpassingen doen aan iets waar ze zelf eigenaar van zijn. We zouden m.a.w. eerder een petitie moeten starten tegen de eigenaar van het pand.
                              Luister maar naar je vriendin.
                              Zelfs als de rest niet mee wil en je er alleen voor staat, de eigenaar pleegt contractbreuk.

Comment

Trek nu toch maar een foto , wat gaan ze je maken ??
                                Zeg dat je je auto verkoopt en dat je liefst hier een foto neemt oid

Comment

Er bestaat volgens mij okk geen bepaalde specifieke wetgeving over wat een minimum oppervlakte moet zijn om van een bepaald "goed" te kunnen spreken echter bestaat er wel degelijk wetgeving waarmee de huurder beschermd wordt bij het huren van een bepaald "goed".

Art 1723 van het burgerlijk wetboek stelt namelijk:
                                  Art 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
                                  en ook stelt art. 1722:
                                  Art. 1722 Indien het verhuurde goed gedurende de huurtijd door toeval geheel is teniet gegaan, is de huur van rechtswege ontbonden; indien het goed slechts ten dele is teniet gegaan, kan de huurder, naar gelang van de omstandigheden, ofwel vermindering van de prijs, ofwel zelfs ontbinding van de huur vorderen. In geen van beide gevallen is schadeloosstelling verschuldigd.
                                  Veel zal natuurlijk afhangen van of er een geschreven contract en een plaats beschrijving is/was indien dit zo zou zijn kan de eigenaar tot het einde van de huurperiode volgens art 1723 niets wijzigen die de gedaante van het gehuurde goed zouden wijzigen. Indien er geen contract/plaatsbeschrijving is zal men moeten terugvallen op andere bewijsmiddelen (getuigenverklaringen, foto's van de vroegere toestand, enz.), je zou dus zo vlug mogelijk de verhuurder in gebreke moeten stellen, en het terug naar de oorspronkelijke staat brengen vragen, indien de eigenaar hierop niet wilt ingaan kun je een vordering instellen bij het vredegerecht.
                                  Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Volgens die artikels heb je wel een poot om op te staan.....

duw deze eens onder de eigenaar z'n neus en reken anders ff zelf uit hoeveel % minder plaats er is en betaal dat deel ook minder.....en zet de overige centjes opzij voor in het geval je toch moet blijven betalen . Als de eigenaar er een zaak van maakt dan heeft ie geen poot om op te staan denk ik zo. Zolang je dus betaalt (al is het minder) kan ie je vermoedelijk niks maken.

Binnenkort gaat de prijs nog omhoog ook : nieuwe poort : onkosten gemaakt ten voordele van de huurders.....

Comment

Hé, bedankt voor de reacties. De eigenaar zou vandaag de toestand opnemen... Ik heb vernomen dat ze met een firma werken (poorten) die 24/24 service verleent. Doch, zie ik nog steeds geen andere poort erin steken waardoor we nu waarschijnlijk de 2de nacht op een rij tegemoet gaan.

Welja, er is een contract opgesteld... maar daar staat enkel in beschreven op welk adres het is en dat het enkel geschikt is voor het stallen van wagens en waar op geen enkele manier handelsactiviteiten kunnen of mogen gedaan worden.

Er staat wel in dat ik deze garage onder persoonlijke verantwoordelijkheid gebruik... aangezien ik geen bewaking heb kan ik niet aansprakelijk worden gesteld voor brand, diefstal, waterschade, schade door overmacht, beschadiging door derden of gelijke welke schade aan het voertuig of voorwerpen daarin,....

Eveneens staat er een tekstje met: Geen enkele wezenlijke verandering aan het gehuurde goed, noch aan zijn bestemming, mag gedaan worden zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder... dat is dus in zijn voordeel.

Zoals je kunt zien, kun je dit serieus nemen, maar eigenlijk gaat het contract al de mist in want er staat geen concreet adres... De straatnaam staat erop maar tevens met 2 huis nummers erbij (aangezien de verhuurder het zelf niet wist en de tijd niet wou nemen op het concreet op te zoeken om het in het contract te zetten), liet hij het maar zo staan.

Aangezien de bewijzen (de oude lijnen) nog merkbaar zijn op de grond kan ik ze met artikel 1723 wel terecht wijzen om het terug in de staat te brengen waarvoor ik akkoord was gegaan. Doch, als de overeenkomst niet klopt met de werkelijkheid... vraag ik me af, of ik daar nu wel of niet mag staan en ik wel moet betalen zelfs.. :p

Groetjes Bryan

Comment

Eveneens staat er een tekstje met: Geen enkele wezenlijke verandering aan het gehuurde goed, noch aan zijn bestemming, mag gedaan worden zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder... dat is dus in zijn voordeel.
                                        En waarom zou dat in zijn voordeel zijn? Dat zegt enkel dat jij niet zomaar iets mag veranderen, niet dat hij dat wel mag.

verder, er bestaat ook iets als een mondeling contract.
                                        als je kan aantonen dat je in het verleden herhaaldelijk betaald hebt en je kan aantonen dat de situatie veranderd is, is dat vaak al genoeg. Ongeacht wat er wel of niet op papier staat.

Comment

Working...
                                        X