Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Douane kan voertuig immobiliseren bij onbetaalde verkeersboetes

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Douane kan voertuig immobiliseren bij onbetaalde verkeersboetes

"Douaniers die tijdens een wegcontrole een voertuig detecteren waarvan de eigenaar nog een openstaande verkeersboete heeft, kunnen het voertuig voortaan aan de kant houden wanneer de bestuurder het verschuldigde bedrag niet onmiddellijk wil betalen. Wie zijn schuld daarna niet binnen de 30 dagen vereffent, riskeert zijn voertuig voorgoed kwijt te spelen."

Iedereen is dus gewaarschuwd, aangezien er tijdje geleden een topic was waar sommige zeiden dat ze toch hun boetes niet betaalden

Wel straf dat je je wagen na 30 dagen voorgoed kwijt kan zijn

Tja, ze hebben dringend geld nodig. Logisch dat ze dan zo'n maatregelen uitvoeren, en ergens ook terecht.

Comment

Je vergeet natuurlijk wel bij te schrijven dat er bij het "voorgoed kwijt zijn" wel nog een rechterlijke beslissing nodig is:

Gebeurt dat niet binnen de 30 dagen na de datum waarop het voertuig werd geïmmobiliseerd, dan kan de ontvanger bevoegd voor de invordering van de penale boeten beslissen om over te gaan tot de gedwongen verkoop van het voertuig. Die beslissing moet wel worden bekrachtigd door de beslagrechter van het ambtsgebied waarin zich het kantoor bevindt waar de inning moet worden uitgevoerd.
      Dus zomaar kwijt kan niet, enkel bij niet betaling en indien de beslagrechter akkoord gaat met de openbare verkoop van het voertuig om de openstaande schulden (verkeersboetes) te vereffenen...
      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Tja, terecht ergens wel, maar het zal je maar overkomen. Dan vind ik het openstaande bedrag van de eventueel teruggetrokken belastingen trekken toch beter.
        Btw, ivm je laatste post, link naar het artikel staat erbij, om de volledige tekst te lezen hé En ik heb niet gezegd dat je de wagen zomaar kwijt bent, maar kwijt KAN ZIJN, kleine nuance

Comment

Goede zaak.

In hetzelfde artikel in de krant stond eveneens vermeld dat er naar schatting
          100.000 onverzekerden rondrijden. Alle mensen met een autoverzekering kunnen
          hiervoor jaarlijks 17.000.000 euro extra betalen. Geld dat nodig is om mensen
          schadeloos te stellen na een aanrijding met een onverzekerde.

Comment

Dat zijn er volgens mij véél meer die onverzekerd rijden.

Comment

Dus als je voor pakweg 200 euro aan onbetaalde parkeer- en flitsboetes hebt uitstaan mogen ze een wagen van +100.000 euro in beslag nemen Ik wil een douanier het eens zien doen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door audiotronics Bekijk Berichten
                Dus als je voor pakweg 200 euro aan onbetaalde parkeer- en flitsboetes hebt uitstaan mogen ze een wagen van +100.000 euro in beslag nemen Ik wil een douanier het eens zien doen
                Waarschijnlijk met het doel die wagen dan te verkopen, de 200 euro + extra kosten af te houden en de rest te storten aan de eigenaar. Ze gaan geen 100.000 euro in beslag nemen als ze maar recht hebben op pakweg 1.000 he.

Comment

Denk dat audiotronics gewoon bedoelt dat iemand zijn €100.000-wagen niet zo makkelijk zal afgeven

Comment

Inderdaad ik denk niet dat er veel dat zullen laten gebeuren. Ik vraag me zelfs af of dat wettelijk is? Waarschijnlijk wel als ze dat in Brussel zo gestemd hebben. Maar ik dacht dat de inbeslagname in overeenstemming met het gevorderd bedrag moest staan? En dan zou 200 tegenover 100.000 euro er wel iets over zijn Blijkt weer het zoveelste ingeving van een politicus te zijn. Maar er is wel een heel groot verschil tussen iets op papier zetten en het ook in daden omzetten.

Over de douane en hun controles op de openbare weg : hoeveel mensen zijn er ooit in hun leven al moeten stoppen op dieselcontrole? Ik rij nu al meer dan 20 jaar met de wagen en nog nooit zoiets gezien. Als ze al iets controleren dan is het een vrachtwagen zijn documenten. En dan nog ...

Comment

In eerste instantie wordt het voertuig niet in beslag genomen hé maar geïmmobiliseerd... als de persoon in kwestie onmiddellijk betaald kan ie daarna verder rijden, indien niet kan hij te voet verder. Pas als na een periode van dertig dagen nog zou blijken dat er niet betaald is kan er een vraag tot in beslagneming aan de beslagrechter overgemaakt worden.

Je mag niet vergeten dat we hier spreken over wanbetalers, de personen in kwestie hebben dan al de nodige tijd gehad om de boete te betalen (of zelfs een afbetalingsplan te hebben), pas na die periode wordt je wanbetaler en dan krijg je nog dertig dagen om je boete te voldoen alvorens men zal overgaan tot inbeslagname. Als die betrokken persoon met z'n wagen van € 100.000 dan nog zijn boete van € 200 niet kan/wil betalen tja.... waarom zou iemand met een wagen die maar € 500 waard is dan wel een inbeslagname mogen krijgen en de andere niet ze hebben beiden de kans(en) gekregen om hun boete te betalen als ze dan nog niet willen (of kunnen) betalen moeten ze er de gevolgen van dragen.
                      Hier kon iets interessant gestaan hebben...

Comment

Dat ze maar doen. Een brave Belg betaalt zijn boetes, taksen en verzekeringen en moet dan nog een keer opdraaien voor mensen die overal lak aan hebben?
                        Wie niet horen wil moet voelen. En de wetten zijn er voor iedereen, ook al lijken die wetten niet altijd door even realistische personen geschreven
                        2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Neen, je krijgt de keuze om de boetes ter plaatse te betalen ofwel mag je de wagen laten staan.
                          Als de eigenaar van een 100k-wagen nog geen 500€ terplaatse kan ophoesten, dan is het misschien toch beter dat hij zn 100k wagen laat staan. Niet? :")

Comment

Even bij de plaatselijke "veldwachter" achter geïnformeerd (hij was hier toch voor een nieuwe GSM) en volgens hem gaat het over onbetaalde boetes na veroordeling door de politierechtbank. Zolang je niet betaald hebt en nog geen veroordeling hebt ga je in principe niet akkoord met de boete en "vecht" je deze aan. Pas na een veroordeling tot het betalen van de boete + alle gerechtskosten en tralala en niet betaling kom je op de lijst die de douane mogelijk zou kunnen gebruiken voor het in beslag nemen van een wagen.

@ Stoffn : ik betaal altijd heel mooi en braaf mijn boetes (na hun vijfendertigste herinnering)

Comment

en als je dan inderdaad niet reageert, en je auto wordt gedwongen verkocht, dan krijg je wel de overschot na aftrek van alle kosten.
                              En die kosten lopen op!
                              Het kan wel eens zijn dat een 100k auto amper 60k opbrengt als die aangeslagen wordt.

Tiens... dat is misschien de methode om van een auto af te raken die 15 jaar oud is en niemand wil hebben.

Comment

Inderdaad ik denk niet dat er veel dat zullen laten gebeuren. Ik vraag me zelfs af of dat wettelijk is? Waarschijnlijk wel als ze dat in Brussel zo gestemd hebben. Maar ik dacht dat de inbeslagname in overeenstemming met het gevorderd bedrag moest staan? En dan zou 200 tegenover 100.000 euro er wel iets over zijn Blijkt weer het zoveelste ingeving van een politicus te zijn. Maar er is wel een heel groot verschil tussen iets op papier zetten en het ook in daden omzetten.

Over de douane en hun controles op de openbare weg : hoeveel mensen zijn er ooit in hun leven al moeten stoppen op dieselcontrole? Ik rij nu al meer dan 20 jaar met de wagen en nog nooit zoiets gezien. Als ze al iets controleren dan is het een vrachtwagen zijn documenten. En dan nog ...
                                Wel ik weet toevallig uwe winkel zijn, en je moet niet ver rijden om gemiddeld 1-2/week douane te kunnen hebben.
                                Rondpunt Aarschot ( duracellbatterijen) daar is een weegbrug, en daar is er zéér dikwijls controle.
                                Idem voor E314 Lummen-Leuven ter hoogte van afrit Bekkevoort, eveneens aan een weegbrug...
                                Last edited by ; 05/07/2013, 16:49.

Comment

Ik heb een keer effectief dieselcontrole gehad met mijn firmawagen.

En ook toen ik met de auto van mijn madam onderweg was. Toen ik zei dat ze geen dieselcontrole konden doen werden ze bijna kwaad. Tot ik er 2 woorden tussenkreed, en ze begrepen dat ik op benzine reed.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roter eristoff Bekijk Berichten
                                    Wel ik weet toevallig uwe winkel zijn, en je moet niet ver rijden om gemiddeld 1-2/week douane te kunnen hebben.
                                    Rondpunt Aarschot ( duracellbatterijen) daar is een weegbrug, en daar is er zéér dikwijls controle.
                                    Idem voor E314 Lummen-Leuven ter hoogte van afrit Bekkevoort, eveneens aan een weegbrug...
                                    Ik zie Werchter bij u staan en dat is inderdaad in de buurt
                                    Ik hoor wel regelmatig van controles in Aarschot (Duracell) maar dan meer op tuning. Weegbrug is voor vrachtwagens. Maar je kan wel gelijk hebben dat ze daar wel veel zullen staan. Is een punt waar veel wegen bij elkaar komen. Maar dieselcontrole heb ik toch nog nooit voorgehad of ze zien doen.

Comment

Is een goeie zaak, vroeger kon men aan de grenscontrole op de luchthaven nog tegen de lamp lopen als je nog een openstaande rekening had, maar gezien ze nu niet meer controleren op Europese vluchten kan je met je "uitgespaarde" geld, perfect op reis.
                                      Had feitelijk ook wel graag gezien dat ze de vele buitenlanders die nu nog door de mazen van het net glippen de rekening zouden aanbieden, want er gaan nog te veel "gelden" verloren.
                                      Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
                                      Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
                                      Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                        Ik heb een keer effectief dieselcontrole gehad met mijn firmawagen.

En ook toen ik met de auto van mijn madam onderweg was. Toen ik zei dat ze geen dieselcontrole konden doen werden ze bijna kwaad. Tot ik er 2 woorden tussenkreed, en ze begrepen dat ik op benzine reed.

Met de WRX 2x moeten stoppen voor die mannen, om te kijken wat er in de koffer lag. Met camionette bij mijn eerste baas 1x moeten stoppen voor dieselcontrole en met de camion een aantal keer, gewoon om te zeggen van waar ik kwam en naar waar ik moest, zonder controle van papieren of lading. Vraag me dus eigenlijk ook wel af wat die de hele dag doen.
                                        Maar konden die vroeger ook al geen bepaalde verkeersboetes geven? Bij m'n vorige baas reden we soms voor de Antwerpse douane, met aangeslagen drugs en illegale alcohol en dergelijke naar vernietigingscentra. Toen was dat zo dat we telkens met twee vrachtwagens in colonne reden, voor ons een douanier, achter ons een douanier en nog wat verder achter ons een anonieme douanier. Als er toen een auto zijn afrit wou nemen en hij daarvoor tussen ons kwam rijden, mochten ze meteen mee met die anonieme.

Comment

Working...
                                        X