Mededeling

Collapse
No announcement yet.

advies over ongeval en herstelling auto

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• advies over ongeval en herstelling auto

Hoi,

*

Op 26 Juni heb ik een ongeval gehad (gelukkige enkel stoffelijke schade en wat lichte kwetsuren).

Ik was rustig aan het rijden op de eerste rijstrook toen er plots iemand langs rechts (invoegstrook was al voorbij) op mijn rijbaan kwam en remde toen hij mij opmerkte. Door dit maneuvre heb ik ook moeten remmen en is er een vrachtwagen op me ingereden. De auto die dit eigenlijk heeft veroorzaakt heb ik niet geraakt maar heb deze toch gevraagd ter plaatse te blijven. Politie is ter plaatse gekomen en de vaststellingen gedaan (vrachtwagenchauffeur had een foto genomen van de derde chauffeur die over de witte lijn achter de invoegstrook en voor een deel op de eerste rijstrook stond). Ik neem contact op met mijn verzekering en doe al het nodige.

Ik krijg maar voor amper 5 dagen een vervangwagen en voor de rest moet ik “het zelf maar betalen” om het in de exacte woorden van mijn makelaar te zeggen.

Ook zegt mijn makelaar dat de afhandeling van het dossier wel lang kan aanslepen omdat het een vrachtwagen is die in Portugal verzekerd is en dat ik de kosten voor herstelling maar zelf zal moeten voorschieten en zij het wel zullen terugbetalen als ze het geld krijgen.....

Ik had mijn akkoord al gegeven voor herstelling omdat ik de wagen echt nodig heb voor mijn werk, kunnen ze dan verwachten dat ik dit moet betalen en niet de tegenpartij ? Het gaat hier niet om 200 of 300 euro maar wel 9.000 euro dat ik gedurdende maanden zal kwijt zijn... Kan ik een schadevergoeding eisen van de tegenpartij? Of kan ik vragen dat de verzekering van de 3de*chauffeur (die toch wel de ‘schuldige’ is van dit ongeval met zijn roekeloze rijgedrag) dit bedrag betaald?

*

Groetjes,

*

Anthony

Ja - dat kunnen ze.

Je bent immers verzekerd voor de schade die je veroorzaakt aan derden (tenzij je een omnium hebt).

De Portugese verzekeraar zal vast wel een agent hebben in België (Belgische maatschappij die de belangen van de Portugezen waarneemt), waardoor het m.i. nog zal meevallen, en er misschien zelfs nog een RDR-regeling in zit. Dit kan alleen als de aansprakelijkheid ten volle en indiscutabel vast staat.

Sent from my iPad using Tapatalk
    2018 Mercedes C220d kombi AMG Sport-Edition

Comment

Thx A160 voor het snelle antwoord.

Hopelijk komt het snel in orde dan, vind het gewoon erg dat ze mij, na vele jaren vaste klant, zo behandelen... echt een "trekt uwe plan" mentaliteit dat ze hadden.

Grtz

Anthony

Comment

De manier waarop trekt inderdaad op niet veel. Maar buiten afwachten kan je makelaar ook niet veel doen voor t moment

Verzekeringen hebben hun regels en conventies. Die zijn meestal niet gekend bij het grote publiek. De mensen (en de garagisten) hebben er vaak nogal misvattingen over, en weten soms amper voor wat ze in feite verzekerd zijn

Sent from my iPad using Tapatalk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anthony89 Bekijk Berichten
          Thx A160 voor het snelle antwoord.

Hopelijk komt het snel in orde dan, vind het gewoon erg dat ze mij, na vele jaren vaste klant, zo behandelen... echt een "trekt uwe plan" mentaliteit dat ze hadden.

Grtz

Anthony
          Mijn verzekering betaald altijd de kosten en recupereert het later van de tegenpartij.
          Ik ben daar wel al 26 jaar verzekerd met allerlei voertuigen.
          Heb dus nooit zelf 1 euro moeten voorschieten.
          den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Als het een ongeval binnen de RDR conventie is, of als je eigen wagen omnium verzekerd is, gaat je verhaal op.
            Anders niet.

Comment

Ik zie trouwens dat er ook lichamelijke schade was in dit ongeval. Een RDR is dan al uitgesloten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                Als het een ongeval binnen de RDR conventie is, of als je eigen wagen omnium verzekerd is, gaat je verhaal op.
                Anders niet.
                Ik heb het inderdaad over ongevallen in België.
                den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door A160 Bekijk Berichten
                  Ik zie trouwens dat er ook lichamelijke schade was in dit ongeval. Een RDR is dan al uitgesloten.
                  Het feit dat er lichamelijke schade was, wil niet zeggen dat de materiële schade niet in RDR zou kunnen geregeld worden. In dit geval kan de zaak echter zowiezo niet in RDR worden geregeld aangezien de tegenpartij een buitenlander was.

Comment

Working...
                  X